Trip naar de Zuidpool

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Kessie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Trip naar de Zuidpool

Bericht door Kessie » za okt 26 2013 1:09 pm

Hoi,

Volgende maand ga ik op droomvakantie : ik ga op cruise naar de Zuidpool.
Mijn D7100 neem ik uiteraard mee, maar ik heb geen zin om al mijn lenzen mee te zeulen. Wie geeft me hierover raad? Ik heb een 18-200mm 1:3.5-5.6 G, een 28-300mm 1:3.5-5.6 G, een 10-24mm 1:3.5-4.5 en een 50mm 1:1.4G.
Iemand tips voor het fotograferen tussen al dat ijs?

Alvas bedankt!

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Re: Trip naar de Zuidpool

Bericht door ben42 » za okt 26 2013 1:41 pm

Wat tips opgepikt bij een lezing over fotograferen op de Noordpool.

De belangrijkste tip:
Condens
Dit kan funest worden voor je camera. Daarom als je van heel erg koud naar warm gaat, waarbij warm dan boven de nul graden is. Bescherm de camera tegen condens. De tip was hiervoor een diepvriesboodschappenzak*) te gebruiken.

Bij lens wissels ook rekening houden met de kou, is de camera nog erg koud dan is het ook verstandiger om b.v. binnen nog geen lenswissels te doen i.v.m. condens op b.v. de sensor en het eventueel onmiddelijk bevriezen daarvan.

Verder heb je een overdaad aan batterijen nodig, omdat deze in de kou het minder lang volhouden. Eventuele reserve batterijen dicht op je lichaam bewaren.

Wat lenzen betreft, ga er vanuit dat je beperkt bent in het wisselen van lenzen, ik zou dan een 18-200 (of 18-300) op een DX camera nemen.
Voor het zuidpoolgebied is het volgens mij ook niet verkeerd om een extreme groothoek te gebruiken.

Licht.
Volgens mij heb je dat op de polen over het algemeen genoeg. Maar contrast is wel een probleem.

Compact.
Zelf zou ik zeggen neem een tweede camera (compact) mee. Als reserve. Eventueel een waterdichte of een met een onderwaterhuis, dat ben je in ieder geval beschermd tegen condens. (Wanneer je de camera in het onder waterhuis moet doen? Op een plek waar zo weinig mogelijk vocht in lucht zit en misschien is dat juist weer buiten).

Let op dit zijn allemaal tips uit de tweede hand, zelf heb ik geen ervaring met welk poolgebied dan ook.
(Wel met condens).
Vriendelijke groet,
Ben

*)
Wat de plastic zak daar heb ik mijn eigen ideeen over.
Met een diepvrieszak bereik je twee dingen, 1 je camera is afgeschermd van de 'vochtige' lucht in een wat warmere ruimte'
2. De camera warmt langzamer op door de zak en de folie.
Misschien zou een gewone plastik zak in een aantal gevallen beter zijn. Beschermd ook de camera tegen vocht, maar de camera komt sneller op de ruimte temperatuur. (Wat binnen fotograferen en/of wissels dan sneller mogelijk maakt).
Eventueel zou je voor binnen een andere camera gebruiken.
Een tip die ook genoemd werd was laat je camera buiten, maar de omstandigheden moeten dit wel toelaten.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » za okt 26 2013 2:06 pm

Ik ben stinkend jaloers op je, maar denk dat je vast foto's met ons zult delen op dit forum!
Aannemend dat je met die cruise niet het continent zelf zult bezoeken vallen de temperaturen in november (zomer op Antarctica) nog wel mee. Niet dat je in zwembroek aan dek zult liggen, maar het kan er prima boven het vriespunt zijn.
In ieder geval ging m'n 10-24 mm mee. Daarnaast zou ik die 28-300 mm mee nemen.
Tips: heel veel foto's maken! Dus veel ruimte om ze op te slaan!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » za okt 26 2013 2:41 pm

ben42 schreef:Wat tips opgepikt bij een lezing over fotograferen op de Noordpool.
Deze trip was misschien wat extremer, sledehonden, iglo's, zeehonden vissen en dat soort zaken. Dus misschien zijn de tips ook wat extremer.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

iJoost

Bericht door iJoost » za okt 26 2013 3:12 pm

Ga je een keer in je leven naar de Zuidpool... en dan neem je je lenzen niet mee. Begrijp ik dus niets van. Tenzij je verder niet al te veel met fotograferen hebt. Dan zou ik een compact camera meenemen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 26 2013 5:02 pm

Ik zit ook meer op de lijn van iJoost. Ik zou zelfs overwegen betere objectieven te huren/kopen voor zo'n supertrip!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MBarendse

Bericht door MBarendse » za okt 26 2013 5:04 pm

Zorg dat je 1/3 tot 2/3 stop 'overbelicht'. Tussen al dat witte ijs en sneeuw gaat je camera proberen een mooie 'grijswaarde' te zoeken. Hierdoor worden je foto's al snel onderbelicht in winterlocaties.

N.B. Volledig in manual schieten is uiteraard ook een oplossing ;)

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » za okt 26 2013 5:11 pm

Patrick schreef:Ik zit ook meer op de lijn van iJoost. Ik zou zelfs overwegen betere objectieven te huren/kopen voor zo'n supertrip!
+1
Groetjes,
Jaap

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » za okt 26 2013 5:30 pm

Ik zou ook zoveel mogelijk lenzen meenemen. Zo'n trip maak je denk ik niet zo vaak, en je kunt ze toch in je hut leggen (je verzekeren en alles goed afsluiten) en dan per dag/uur de keuze maken. Eventueel zou ik de 18-200 thuislaten, dus de 10-24/28-300 en 50 mm meenemen.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » za okt 26 2013 5:40 pm

Ik heb de gouden tip voor je:

NEEM MIJ MEE EN IK SJOUW ALLE OBJECTIEVEN TIJDENS DE GEHELE TRIP VOOR JE ! :D

Wow joh....neem heel de reutemeteut mee man. Geweldig toch zo'n reis.

Geniet er van en laat ons straks een beetje mee genieten op het forum.

Groet Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Reest
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Reest » za okt 26 2013 6:12 pm

Willem Focus schreef:Ik heb de gouden tip voor je:

NEEM MIJ MEE EN IK SJOUW ALLE OBJECTIEVEN TIJDENS DE GEHELE TRIP VOOR JE ! :D

Wow joh....neem heel de reutemeteut mee man. Geweldig toch zo'n reis.

Geniet er van en laat ons straks een beetje mee genieten op het forum.

Groet Willem :wink2:

+1

...wil ik de rest wel dragen waar Willem de baas niet over kan :-)

Maar zeker alles meenemen!

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Lacsap
Forumlid
Forumlid

Bericht door Lacsap » ma okt 28 2013 12:03 am

Wow de zuidpool super stoer joh. Ben jaloers en heel erg benieuwd naar de foto's...
Groetjes Pascal

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma okt 28 2013 2:50 am

Over het vocht, neem van die kleine zakjes mee die overal en nergens in kan vinden. Die kan je bijvoorbeeld in je fototas leggen of zelfs in je spiegelhuis. Die halen het vocht eruit. Daarnaast is een zak rijst ook een goede aanvulling, daar zou je als het echt erg wordt, je gehele camera in kunnen leggen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma okt 28 2013 8:58 pm

Ik ga een eind mee met de tips van een aantal voorgangers hier; zo'n trip maak je waarschijnlijk maar 1 keer in je leven dus waarom dan spullen die je misschien mooi kan gebruiken thuis laten? Dan na de vakantie maar rugklachten hebben van het gesjouw; dat is altijd nog beter dan er achter komen dat je bepaalde foto's niet kan maken omdat je de juiste spullen niet bij je hebt.

En als het toch een cruise is heb je neem ik aan een hut? Dan kan je toch ter plekke altijd nog kijken of je tijdens een uitstapje bepaalde dingen in je hut laat?

Verder vind ik veel tips vaak wat te overdreven. Ben zelf zowel op Antarctica als in het Noordpoolgebied geweest (Spitsbergen) en heb, afgezien van een camera die van mijn schouder afgleed en in de pinguin stront belandde, geen problemen gehad. Maar de tips die ik je wel kan meegeven zijn:

- Laat je spullen acclimatiseren als je weer in je hut bent. Dus niet gelijk bij terugkeer in je hut je cameratas met daarin je ijskoude camera open trekken, maar die tas gewoon eerst even een uurtje of wat dicht laten staan.
- Voldoende batterijen meenemen en een reserveset warm (onder je jas) bewaren.
- Een goed vast te houden cameratas of camera-rugzak gebruiken. Ik neem aan dat je met Zodiacs aan land gaat en het uit- en instappen is best even wennen dus hoe hanteerbaarder je tas is hoe makkelijker.
- Een back-up apparaatje mee: laptop, geheugentank o.i.d. zodat je gelijk een back-up van je foto's kan maken.
- Voldoende geheugenkaartjes
- Eventueel een reservebody mocht je die hebben of kunnen lenen.

Oh ja, en misschien de allerbelangrijkste tip die veel mensen over het hoofd zien: geniet van de ervaring. Zorg dus dat je Antarctica straks niet alleen maar door de zoeker van je camera gezien hebt maar leg af en toe de camera even neer om te genieten en in je op te nemen wat er om je heen gebeurt. Als je fervent fotograaf ben is dat soms niet makkelijk (ik liep er ook met drie analoge body's en veel lenzen rond) maar het is het zeker waard.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » di okt 29 2013 12:14 am

Enrom gave trip, en ik zou zoveel mogelijk meenemen, en eventueel investeren in een enorm goede rugzak om alles mee te slepen.
ben42 schreef:Verder heb je een overdaad aan batterijen nodig, omdat deze in de kou het minder lang volhouden. Eventuele reserve batterijen dicht op je lichaam bewaren.
Ik heb vroeger veel in de vrieskou gewerkt, en je accu's bevriezen soms waar je bij staat. Kijk of je een grip kunt krijgen of dat je een batterij hebt die je via een draad naar buiten kunt brengen (D800 kan dat zowel op de body als op de grip, je zult even op jouw toestel moeten kijken). Je kunt dan de accu op je lichaam blijven dragen, en de body heft alleen maar een kabel aan zich, waardoor je wel uren kunt werken.

Een hele praktische tip: prober eens een dag te werken met handschoenen en mogelijk zelfs een sneeuwbril (ken de temperaturen niet, maar kan nodig zijn). Het is echt wennen om een body en lens te bedienen als je handschoenen aanhebt die onder de de -20 nog je handen warm houden. Half indrukken is niet/nauwelijks voelbaar, diafragma-ringen zijn onbereikbaar, sommige knoppen lastig bedienbaar. Het wordt helemaal anders als je wanten draagt. Lensen wisselen is erg uitdagend en moet je echt vermijden. Ook met een sneeuwbril is het anders werken omdat de afstand tot je oog anders wordt. Het kan zijn dat je daardoor anders moet gaan werken, en dat kun je veel beter hier leren dan op de zuidpool...

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”