strooilicht probleem bij een sigma 15-30 mm
strooilicht probleem bij een sigma 15-30 mm
Ik maak veel groothoekopnames. Ik heb de Sigma 15-30 mm D ,EX/aspherical IF. Meestal gebruik ik dit objectief beneden de 18mm.
Vervelend is dat vaak een wat wazig blauwige vlek optreedt ongeveer in het midden van het beeld, ook bij gehele bewolking; geen tegelicht opnames. Het gebiedje is ongeveer 8 mm op het negatief
Het lijkt een strooilichteffect maar ik ben er niet zeker van.
Ik gebruik de lens op een F90X. Het is heel onwaarschijnlijk dat het aan de body ligt Ik heb twee F90Xen; bij beide treedt het effect op.
Ik probeer er achter te komen of het een onvermijdelijk algemeen verschijnsel is dat ""hoort"" bij dit type of dit soort of dat het specifiek bij mijn Sigma optreedt.
Zijn er forumleden die deze lens gebruiken en herkennen ze dit veschijnsel?
Vervelend is dat vaak een wat wazig blauwige vlek optreedt ongeveer in het midden van het beeld, ook bij gehele bewolking; geen tegelicht opnames. Het gebiedje is ongeveer 8 mm op het negatief
Het lijkt een strooilichteffect maar ik ben er niet zeker van.
Ik gebruik de lens op een F90X. Het is heel onwaarschijnlijk dat het aan de body ligt Ik heb twee F90Xen; bij beide treedt het effect op.
Ik probeer er achter te komen of het een onvermijdelijk algemeen verschijnsel is dat ""hoort"" bij dit type of dit soort of dat het specifiek bij mijn Sigma optreedt.
Zijn er forumleden die deze lens gebruiken en herkennen ze dit veschijnsel?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
vlekje wegwerken
Klaas zou je een foto kunnen inscannen en plaatsen?
Groetjes George
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Sigma 17-35mm. Kon ook niet van tevoren voorspellen wanner de vlek zou komen. Leek wel gerelateerd aan min of meer tegenlichtopnames. Was geen diafragmavlek.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Klaas,
Ik heb dezelfde lens en tot een half jaar geleden (toen schafte ik de Nikkor 17-55 DX aan) gebruikte ik hem regelmatig op mijn D200 en daarvoor op mijn Fuji S2 Pro en ik het is mij nooit opgevallen dat er een blauwe vlek verscheen.
Is het objectief wel schoon? (ook van binnen)
Ik heb dezelfde lens en tot een half jaar geleden (toen schafte ik de Nikkor 17-55 DX aan) gebruikte ik hem regelmatig op mijn D200 en daarvoor op mijn Fuji S2 Pro en ik het is mij nooit opgevallen dat er een blauwe vlek verscheen.
Is het objectief wel schoon? (ook van binnen)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Past geen filter op, howel er wel een gelatinefilter in past.
Dit is trouwens wat de handleiding zegt (incl taalfouten):
Door de extreem brede beeldhoek van deze lens, kunnen reflextie en zweem gemakkelijker optreden dan bij ander lenzen. Bij het fotograferen met dit objectief moet U bijzonder op reflextie en zweem letten die op kunnen treden wanneer U in de richting van of rechtstreeks in de zon of een fel licht fotografeert.
Door de extreem brede beeldhoek van deze lens, kunnen reflextie en zweem gemakkelijker optreden dan bij ander lenzen. Bij het fotograferen met dit objectief moet U bijzonder op reflextie en zweem letten die op kunnen treden wanneer U in de richting van of rechtstreeks in de zon of een fel licht fotografeert.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Bij de D 200 heb je natuurlijk een kleinere beeldhoek (volgens mij). Het zou kunnen dat het dan niet optreedt.
Het zou inderdaad kunnen dat het met enige vervuiling van het bolle lens opp te maken heeft.
Ik zal een foto met het vrschijnsel beschikbaar maken.
Ik blijf heel benieuwd naar ervaringen van meer gebruikers
groet
Klaas
Het zou inderdaad kunnen dat het met enige vervuiling van het bolle lens opp te maken heeft.
Ik zal een foto met het vrschijnsel beschikbaar maken.
Ik blijf heel benieuwd naar ervaringen van meer gebruikers
groet
Klaas
Er staat op http://nl.msnusers.com/fotografie een opname van mij met het ""strooilichtverschijnsel"". Op de opname staat een frontale foto van een huis. Op het rechter venstertje van de drie venstertjes in de bovenverdieping is de blauwige waas zichtbaar. Het strekt zich uit tot wat rechts van dit venster.
Tijdens de opname was het geheel bewolkt. Opname bij ongeveer 18 mm . Ik gebruik alleen de vaste ""vlinderbaffle"" (de bijgeleverde extra baffle kan alleen boven 20 mm worden gebruikt).
groet
Klaas
Tijdens de opname was het geheel bewolkt. Opname bij ongeveer 18 mm . Ik gebruik alleen de vaste ""vlinderbaffle"" (de bijgeleverde extra baffle kan alleen boven 20 mm worden gebruikt).
groet
Klaas
En dat is precies wat we in de foto zien. Een reflextie in de lens. Wat je ziet is de reflextie van de twee ramen links in de foto die veel feller verlicht zijn dan de rest van de foto.Roelof schreef:Past geen filter op, howel er wel een gelatinefilter in past.
Gerrit
Het lijkt me niet met de twee ramen te maken te hebben. Het treedt bij veel opnames op. Misschien moet je nog eens naar de foto kijken of misschien is het effect door scannen etc wat slecht waarneembaar geworden.
Goed, misschien is het een eigenschap van dit lenstype, maar het verbaast me dan dat niet meer gebruikers melden dit verschijnsel waar te nemen (of misschien zijn er weinig gebruikers van deze lens?)
Terugkomend op wat ik eerder schreef over dat het effect in combinatie met bijv een D200 misschien niet optreedt vanwege de kleinere beeldhoek is op die manier gezegd, strikt genomen niet juist. Het verschijnsel ziet altijd vrijwel in het midden van beeld. De D200 gebruiker kan door de kleinere beeldhoek eerder gebruik maken van de extra zonnekap en dat zou kunnen verklaren dat je het niet ziet.
groet
klaas
Goed, misschien is het een eigenschap van dit lenstype, maar het verbaast me dan dat niet meer gebruikers melden dit verschijnsel waar te nemen (of misschien zijn er weinig gebruikers van deze lens?)
Terugkomend op wat ik eerder schreef over dat het effect in combinatie met bijv een D200 misschien niet optreedt vanwege de kleinere beeldhoek is op die manier gezegd, strikt genomen niet juist. Het verschijnsel ziet altijd vrijwel in het midden van beeld. De D200 gebruiker kan door de kleinere beeldhoek eerder gebruik maken van de extra zonnekap en dat zou kunnen verklaren dat je het niet ziet.
groet
klaas
Nee, alleen heel kleine afdrukjes.
De suggestie van iemand dat het met de reflecties in de ruiten had te maken leidde ertoe dat ik alle opnamen die het verschijnel hebben nog eens heb bekeken. Het viel me toen op dat ze allemaal zijn van huizen (die fotografeer ik veel) die ""nauwkeurig"" loodrecht frontaal gefotografeerd zijn met veel licht van achter (in de rug). Dus mogelijk veel reflectie in de ruiten. Het lijkt dus op een verband. Pol filter kan helaas niet worden gebruikt. Een remedie heb ik nog niet.
De suggestie van iemand dat het met de reflecties in de ruiten had te maken leidde ertoe dat ik alle opnamen die het verschijnel hebben nog eens heb bekeken. Het viel me toen op dat ze allemaal zijn van huizen (die fotografeer ik veel) die ""nauwkeurig"" loodrecht frontaal gefotografeerd zijn met veel licht van achter (in de rug). Dus mogelijk veel reflectie in de ruiten. Het lijkt dus op een verband. Pol filter kan helaas niet worden gebruikt. Een remedie heb ik nog niet.