leuke flitser voor mijn d3100?

Discussies over flitsers
angeliquekataiya

Re: leuke flitser voor mijn d3100?

Bericht door angeliquekataiya » ma okt 21 2013 10:10 am

a vgastel schreef:Zonnekap eigenlijk ten alle tijden gebruiken
Ik zou de SB-400 meer zien als een iets uitgebreidere cameraflitser.
De SB-400 is wel mooi compact, uiterst draagbaar, heeft verstelbare reflector in één richting en kan via het cameramenu van de D3100 ook nog manueel ingesteld worden. (wat overigens niet bij alle DSLR's kan). Dat is het zo'n beetje.

De SB-700 kan véél meer, zoals CLS, (ook als "master", je moet dan wel een extra flitser als "remote" hebben), kop kan in twee richtingen versteld worden, groter richtgetal, zoomreflector, gebruik kleurgels, ed
Daartegenover staat dat de SB700 groter, zwaarder en twee keer zo duur is, en door de grotere keuzemogelijkheid ook lastiger te bedienen is.

Mijns inziens: als budget het toelaat, afmetingen geen probleem vormt, leren instellen geen probleem is, ga voor de Sb-700.
de SB-400 is eigenlijk gewoon een krachtigere popflash die je kan bouncen terwijl je met een SB-700 zowat ALLES kan doen.

TIPHou deze even in gedachten.
kijk ook eens naar een 35mm of 50mm prime lens voor binnen en zeker bij die kleine van je kan wel eens verrekte leuk zijn.
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon ... ared.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon ... ktiv_test/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon ... 0mm_f1-8G/" onclick="window.open(this.href);return false;

natuurlijk wil ik wel een goeie hebben maar wat ik mij afvraag is, is de sb-700 in mijn geval niet wat te moeilijk om mee te beginnen ?
omdat het al een kunst blijkt te zijn opzich lees ik.
of maakt dat opzich dan ook niet veel meer uit?
en is een tweedehandse net zo goed met flitsers .. of kunnen zich daar ook weer problemen mee voor doen?
ik heb bewust geen tweedehands lens gekocht omdat ik niet zo kunnen zien of daar iets mee is gebeurt is ja of nee.
maar kwa flitser heb ik idee dat dat dan weer opzich geen kwaad kan. of heb ik dat mis ?

ik heb trouwens toevallig de 55 mm 1.8 in mijn handen gehad bij de saturn.
ik had mijn camera meegenomen en deze lens erop gezet.
vanwege vele goede reacties wilde ik deze eens uitproberen.
maar ik begreep niet goed hoe deze dan werkte. je kan er niet mee zoomen maar scherpstellen moet toch wel lukken ?
alles bleef vaag.
tuurlijk deed ik iets fout maar vraag niet wat.. :lol:
in wat voor soort opzichten zou deze leuk zijn voor mij dochter? wat is hij anders dan de andere lens ?
ben erg benieuwd.

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » ma okt 21 2013 10:18 am

a vgastel schreef: succes verder , lees de linken doe je voordeel er mee.

tip
http://howto.cnet.com/8301-11310_39-574 ... your-dslr/" onclick="window.open(this.href);return false;

leuke foto's

maar goed filmpje dat ga ik zeker even proberen
ben erg benieuwd.
maar dat zal toch niet net zo goed zijn als met een echte flitser erop haha?

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » ma okt 21 2013 11:13 am

Een prime lens kan je NIET mee zoomen.

Maar wel heel goed scherp stellen en heb ook nog eens een grote opening.

Je kan gerust een tweedehands objectief kopen, zekers van personen van hier.
Kijk voor een flitser tweedehands is weer een ander verhaal.
M.a.w. hoe vaak is die gebruikt en hoe is er mee omgegaan?

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » ma okt 21 2013 11:30 am

a vgastel schreef:Ben 42

Kijk eens goed hoe
lees het bericht nog maar eens :wink2:
Antwoordde op het bericht waarin de quote stond eerst 'goed' weggehaald, toen hersteld, duidelijk fout, mijn verontschuldiging. (Was al laat).
ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » ma okt 21 2013 11:35 am

Casanova56 schreef:Een prime lens kan je NIET mee zoomen.

nee dat zeg ik niet mee zoomen :lol:
dat wist ik maar scherpstellen lukte niet.. dus er was vast iets fouts.
bij de mediamarkt had ik het ook geprobeerd maar lukte ook niet.
dus schijnbaar doe ik iets niet goed.
maar wat weet ik niet.

hoe bedoel je kijk voor een flitser weer een ander verhaal?
dus met andere woorden daarin kan je juist beter wel een nieuwe kopen?

I AM Kees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door I AM Kees » ma okt 21 2013 11:47 am

Een D3100 heeft geen scherpstelmotor, dus alleen een AF-S objectief heeft autofocus. Misschien heb je er een AF-D op gehad, óf de schakelaar op de AF-S stond op "M" ipv "A"?

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » ma okt 21 2013 11:57 am

angeliquekataiya schreef:
Casanova56 schreef:Een prime lens kan je NIET mee zoomen.

nee dat zeg ik niet mee zoomen :lol:
dat wist ik maar scherpstellen lukte niet.. dus er was vast iets fouts.
bij de mediamarkt had ik het ook geprobeerd maar lukte ook niet.
dus schijnbaar doe ik iets niet goed.
maar wat weet ik niet.

hoe bedoel je kijk voor een flitser weer een ander verhaal?
dus met andere woorden daarin kan je juist beter wel een nieuwe kopen?
een flitser kan je beter nieuw kopen
de reden is, je weet niet hoe vaak die flitser is gebruikt en ja, een flistbuisje slijt dus ook, net als bij je thuis die mooie TL balk

angeliquekataiya

Bericht door angeliquekataiya » ma okt 21 2013 11:59 am

I AM Kees schreef:Een D3100 heeft geen scherpstelmotor, dus alleen een AF-S objectief heeft autofocus. Misschien heb je er een AF-D op gehad, óf de schakelaar op de AF-S stond op "M" ipv "A"?
dat zou het inderdaad zijn :oops: niet opgelet

Remon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Remon » za okt 26 2013 2:36 pm

SB-24, daar leer je van flitsen, aangezien alles manual moet, kost je niet meer dan 60 euro voor deze flitser
Gear: Nikon D90 + Grip - Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G - Nikon AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - 2x Nikon Speedlight SB-24
Mijn foto's kunnen soms apart zijn bewerkt!

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » za okt 26 2013 5:22 pm

ik had een SB400 maar kreeg daar snel genoeg van. Inderdaad, de zwarte vlek onderaan de foto met zoomlens los je op maar verder schiet het niet echt veel op behalve iets meer naar voren/boven kunnen richten. Buiten heb je er vrijwel niets aan maar een groot voordeel is wel dat je wat sneller (opnieuw) kan afdrukken met deze externe flits dan met de interne flits.
Toen heb ik een tweedehands SB600 gekocht en daar heb ik op de dag van vandaag enorm veel plezier van. En als je toch iets op je camera moet schuiven, maakt het ook niet meer zoveel uit of het klein of groot is, heb ik ervaren. Verder miste ik bij de SB400 echt het volledig kunnen draaien (bijv. omhoog-naar-achteren flitsen met vol vermogen waardoor je binnen interessant licht krijgt voor je foto's).
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door erikcreugers » zo okt 27 2013 12:06 am

angeliquekataiya schreef: natuurlijk wil ik wel een goeie hebben maar wat ik mij afvraag is, is de sb-700 in mijn geval niet wat te moeilijk om mee te beginnen ?
omdat het al een kunst blijkt te zijn opzich lees ik.
of maakt dat opzich dan ook niet veel meer uit?
en is een tweedehandse net zo goed met flitsers .. of kunnen zich daar ook weer problemen mee voor doen?
ik heb bewust geen tweedehands lens gekocht omdat ik niet zo kunnen zien of daar iets mee is gebeurt is ja of nee.
maar kwa flitser heb ik idee dat dat dan weer opzich geen kwaad kan. of heb ik dat mis ?
Ik heb 2 SB700 flitsers en 2 Metz Mecablitz 44 AF-1 digital flitsers. Toen ik mijn D3100 kocht heb ik destijds een Metz flitser gekocht omdat deze toen binnen mijn budget paste (€ 159,00). Metz is een Duits merk, dus Deutsche Gründlichkeit ten top. Bovendien is deze flitser 100 compatibel met je camera. (i-TTL, i-TTL-BL etc). Om mee te beginnen is deze flitser beslist aan te raden, gezien je te besteden budget.

Omdat ik veel draadloos flits, en ik de Metz flitser niet kan aansturen met de pop-up flitser van mijn inmiddels aangekochte D7000 heb ik een SB700 gekocht. en niet veel later de tweede. Hiermee kan ik met één SB700 de andere aansturen en uiteraard de 2 Metz flitsers.

Om terug te komen op je vraag of de SB700 niet te moeilijk is om mee te beginnen kan ik antwoorden: nee. De SB700 is een slimme flitser die direct ziet waar voor camera jij gebruikt. (in jouw geval, dus de D3100 welke een DX camera is, de flitser stelt zich dan automatisch in op DX). Buiten het feit dat je de SB700 geheel naar je eigen hand kunt instellen, is dat iets dat niet verplicht is. Je kunt deze flitser dus gewoon op je camera plaatsen en flitsen. Bovendien is de handleiding vrij duidelijk als je meer wil gaan doen. Wat vooral handig is van Nikon is dat er bij de SB700 een boekje geleverd wordt met tips en trucs je flitser zo optimaal mogelijk te gebruiken. Heel duidelijk voorzien van foto's etc. Bovendien worden Nikon flitsers zeer uitgebreid geleverd met een bounce, en twee kleurenfilters (voor tl-verlichting en gloeilampen, beide laten nl een kleurzweem achter op de foto, en deze filters halen deze zweem weg).

Flitsen is voor de een 'n ware kunst, en voor de ander een fluitje van een cent. Het wordt pas in mijn ogen een kunst als je heel ingewikkeld gaat doen met meerdere flitsers werken bijvoorbeeld. Maar voor een gewone, simpele foto van je kleine zie ik niet zo'n probleem. Anders zijn er hier op het forum heel wat behulpzame handjes die je snel op de juiste weg brengen. Maar omdat de SB700 (en ook de Metz flitser die ik hierboven heb aangehaald) zeer nauw met je camera communiceert, maakt je eerder kunst dan dat het een kunst is om een foto te maken.

De vraag of je een flitser tweedehands kunt kopen is een open vraag. Te meer omdat je nooit vooraf weet wat er met het apparaat is gebeurd. Maar dat geldt voor alle tweedehands goederen. Wat Pedro al zei, hier op het forum bieden clubleden regelmatig gebruikte lenzen en andere apparatuur aan. Omdat je lid van de NCN moet zijn om je gebruikte spullen te koop aan te kunnen bieden, is het 100, zo niet 1000% betrouwbaar om van clubleden tweedehands een lens, flitser etc. over te nemen.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”