Test foto's
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Test foto's
Foto 2 is ook niet door mij gemaakt maar vond het wel even leuk om mee te spelen.
Wat zou jij qua foto 1 nog aanpassen als ik mag vragen?
- ben42
- Moderator
De foto kan nog een tikkeltje rechter worden gezet. In Faststone zou dat in deze foto ongeveer neerkomen op 1 graad.B. de Visser schreef:Foto 2 is ook niet door mij gemaakt maar vond het wel even leuk om mee te spelen.
Een horizon is niet echt zichtbaar, maar de kerk die redelijk in het midden staat zou een goed richtpunt kunnen zijn. Ik neem even aan de de kerk in werkelijkheid recht staat.

Verder zou ik nog een curve aanpassing doen. Ook weer in Faststone met CTRL-M, trek de rechter kant wat omhoog, eventueel daarna rechts weer iets naar beneden 'duwen', kijk wat je zelf mooi vind. Als je deze wijziging en faststone accepteerd en je doet nog een keer CTRL-M zie je dat het histogram verder naar rechts is gevuld. Afhankelijk van je bron zie je ook dat het histogram niet meer doorloopt maar stukjes met gaten er tussen. Dit laat zien dat bij het oprekken van het histogram er gaten ontstaan. Bij een RAW foto en lightroom blijft dit dan keurig opgevuld. Bij RAW in faststone weet ik dat niet.
Probeer het Histogram dat je met CTRL-M krijgt goed te lezen, dit histogram geeft vaak een indicatie van wat er in een foto kan verbeteren.
Natuurlijk ziet een histogram van een wit balletje op een witte muur er anders uit dan van een zwart blokje op een donkere achtergrond, maar het histogram bied wel informatie. Als bij het histogram er ruimte zit aan de lichte kant (rechts) kan de belichting vaak een tikkeltje beter. Probeer in het begin hiermee vooral te overdrijven om wat gevoel te krijgen, trek het de curve maar lekker in de extremen realiseer wat er gebeurd. Overigens daarna is het dan lastig een goed balans te vinden. Dus nadat je het histogram in extremen hebt getrokken, moet je meestal even een pauze inbouwen om het daarna goed te doen. Je kunt ook geen wijn meer proeven na een glas met citroenzuur, dat moet dan even bezinken. Maar die extremen daar leer je vaak wel wat van.
Wat foto 2 betreft, het is ook altijd goed om te leren hoe een foto gezien/beoordeeld moet worden. Bij deze foto zijn de ogen van de kat het belangrijkst, deze zouden dus goed scherp moeten zijn. We kunnen de foto wel aanscherpen, maar dat is voor deze foto niet voldoende.
Verder is de bovenkant van de kop van de kat afgesneden en de benen ongeveer bij de knieen, het kan wel de bovenkant van de kop afsnijden, maar dat moet wel in balans zijn met wat je aan de onderkant afsnijdt.
Voorbeeld, ogen scherp, met strakke uitsnede.

Foto is paar jaar geleden gemaakt, ik heb nu niet de exif informatie bij de hand.
Oeps staat in het commentaar: D70 / 18-70 1/80 f6.3 iso200 de foto is gecropped.
Veel plezier en succes met je fotografie,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dat mag je zeker, maar Ben is me voor met een prima antwoord.
Op naar de volgende poging
Op naar de volgende poging
-
- Forumlid
Wederom bedankt voor de reacties.
Mijn pc crashte vanavond, windows sloot spontaan af en wil niet meer opstarten. Ook opstarten vanaf cd wil niet.
Dus morgen eerst daar mee aan de gang en dan kunnen we weer oefenen e.d.
Mijn pc crashte vanavond, windows sloot spontaan af en wil niet meer opstarten. Ook opstarten vanaf cd wil niet.
Dus morgen eerst daar mee aan de gang en dan kunnen we weer oefenen e.d.
-
- Forumlid
Pc weer aan de gang gekregen.
1 van de geheugen repen is overleden dus die is er nu uit en alles draait weer stabiel.
Vanmiddag even op pad geweest tussen de buien door.
Berg foto's geschoten waarvan een groot deel alweer weg gegooid zijn ook.
Deze wilde ik jullie niet onthouden.
Na een x aantal pogingen eindelijk een redelijke foto overgehouden om te bewerken in FastStone.

1 van de geheugen repen is overleden dus die is er nu uit en alles draait weer stabiel.
Vanmiddag even op pad geweest tussen de buien door.
Berg foto's geschoten waarvan een groot deel alweer weg gegooid zijn ook.
Deze wilde ik jullie niet onthouden.
Na een x aantal pogingen eindelijk een redelijke foto overgehouden om te bewerken in FastStone.

-
- Forumlid
- Contacteer:
Deze is bewerkt?
Mooi dat je pc het weer doet.
Een geheugenbankje is niet meer zo duur tegenwoordig
Mooi dat je pc het weer doet.
Een geheugenbankje is niet meer zo duur tegenwoordig
-
- Forumlid
Ja deze is gecropt en weer met de curves bezig geweest.
Kan eventueel het origineel onbewerkt ook posten als dat nut heeft?
Kan eventueel het origineel onbewerkt ook posten als dat nut heeft?
-
- Forumlid
- Contacteer:
Zou je kunnen doen, met het verzoek je aanpassing te beoordelen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Op je huidige foto staat de paddenstoel wel erg netjes in het midden.
En ik twijfel over de kleur.
En ik twijfel over de kleur.
-
- Forumlid
Hierbij de onbewerkte foto.
Nu kunnen jullie zien wat ik heb gedaan en zoals altijd zijn tips en opmerkingen van harte welkom!

Nu kunnen jullie zien wat ik heb gedaan en zoals altijd zijn tips en opmerkingen van harte welkom!

- Jester
- Forumlid
Hoi,
Ik vind je originele foto mooier, eerlijk gezegd. Ik zou hem alleen zó croppen dat de twee bladeren op de voorgrond eraf vallen. Daardoor wordt de foto rustiger en komt je onderwerp uit het midden te staan, maar dat laatste is niet erg en maakt hem wat 'spannender'. Ik vind het persoonlijk je beste tot nu toe!
Rob
Ik vind je originele foto mooier, eerlijk gezegd. Ik zou hem alleen zó croppen dat de twee bladeren op de voorgrond eraf vallen. Daardoor wordt de foto rustiger en komt je onderwerp uit het midden te staan, maar dat laatste is niet erg en maakt hem wat 'spannender'. Ik vind het persoonlijk je beste tot nu toe!
Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Over het croppen ben ik het met mijn voorganger eens.
En het origineel is inderdaad beter.
Ik denk dat je een de foto, die van zichzelf al scherp was verder verscherpte.
En dat je het contrast en/of de foto donkerder gemaakt hebt.
Dat is ten koste gegaan aan de doortekening in de donkere delen van de paddenstoel.
En het origineel is inderdaad beter.
Ik denk dat je een de foto, die van zichzelf al scherp was verder verscherpte.
En dat je het contrast en/of de foto donkerder gemaakt hebt.
Dat is ten koste gegaan aan de doortekening in de donkere delen van de paddenstoel.
-
- Forumlid
Rob en Jumpjiving wederom bedankt voor de reacties.
Ik heb de foto's nog eens goed vergeleken en ben het met jullie eens.
Vooral de door tekening in de donkere delen maakt het me duidelijk.
Toch weer een puntje om op te letten.
Ik heb de foto's nog eens goed vergeleken en ben het met jullie eens.
Vooral de door tekening in de donkere delen maakt het me duidelijk.
Toch weer een puntje om op te letten.
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je de juiste software hebt en een beetje ervaring kan je heel veel doen met foto's.
Ik ben zo vrij geweest even zelf de foto's te bewerken op mijn manier. Ik denk dat er veel uit is te halen.
Grootste veranderingen zijn. Kleurbalans/belichtingcorrectie/kleurvazadiging en verscherping.
Als je de foto's met camera raw opent in zoals ik heb gedaan (en ja dat kan ook met jpeg, alleen krijg niet helemaal hetzelfde resultaat.) dan kan je de schaduw nog best ophalen. Kijk vooral ook even naar de paddenstoel hoeveel van de vezels zichtbaar zijn geworden en ook onder de rok zit nog wat detail.
Echter is het met bewerken ook dat er veel voor en tegenstanders zijn.
(links mijn versie/ rechts origineel) Van het ship al de bewerkte versie toch?

Ik ben zo vrij geweest even zelf de foto's te bewerken op mijn manier. Ik denk dat er veel uit is te halen.
Grootste veranderingen zijn. Kleurbalans/belichtingcorrectie/kleurvazadiging en verscherping.
Als je de foto's met camera raw opent in zoals ik heb gedaan (en ja dat kan ook met jpeg, alleen krijg niet helemaal hetzelfde resultaat.) dan kan je de schaduw nog best ophalen. Kijk vooral ook even naar de paddenstoel hoeveel van de vezels zichtbaar zijn geworden en ook onder de rok zit nog wat detail.
Echter is het met bewerken ook dat er veel voor en tegenstanders zijn.

(links mijn versie/ rechts origineel) Van het ship al de bewerkte versie toch?

-
- Forumlid
Plincky,
Ook jij bedankt voor je reactie.
Je hebt er inderdaad wat moois van gemaakt.
Ik werk op dit moment nog even met FastStone vieuwer om een beetje te oefenen, dit programma moet ik echter nog onder de knie krijgen.
Foto's bewerken is voor mij totaal nieuw omdat ik altijd dacht dat het voor mij veel te moeilijk was.
Mede door mijn ADHD is het soms moeilijk om me er compleet op te focussen maar ik blijf oefenen en proberen.
Vanochtend een rondje met de auto gedaan richting Westkapelle om te kijken of ik de storm op de gevoelige plaat kon leggen.
Dit zijn de 2 naar mijn mening mooiste foto's uit de reeks.
Ze zijn gecropt en ik heb zo goed mogelijk de horizon recht gezet.
Waarschijnlijk kunnen jullie het allemaal veel netter krijgen maar voor nu ben ik er tevreden mee
Foto1:
Lekker in de wind hangen wat uitermate goed lukte heb ik zelf ook ondervonden

Foto2:
Vuurtorentje van Westkapelle

Ook jij bedankt voor je reactie.
Je hebt er inderdaad wat moois van gemaakt.
Ik werk op dit moment nog even met FastStone vieuwer om een beetje te oefenen, dit programma moet ik echter nog onder de knie krijgen.
Foto's bewerken is voor mij totaal nieuw omdat ik altijd dacht dat het voor mij veel te moeilijk was.
Mede door mijn ADHD is het soms moeilijk om me er compleet op te focussen maar ik blijf oefenen en proberen.
Vanochtend een rondje met de auto gedaan richting Westkapelle om te kijken of ik de storm op de gevoelige plaat kon leggen.
Dit zijn de 2 naar mijn mening mooiste foto's uit de reeks.
Ze zijn gecropt en ik heb zo goed mogelijk de horizon recht gezet.
Waarschijnlijk kunnen jullie het allemaal veel netter krijgen maar voor nu ben ik er tevreden mee

Foto1:
Lekker in de wind hangen wat uitermate goed lukte heb ik zelf ook ondervonden

Foto2:
Vuurtorentje van Westkapelle