backup geheugenkaartjes maken zonder computer

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
joebar
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

backup geheugenkaartjes maken zonder computer

Bericht door joebar » do okt 17 2013 10:33 pm

Wie heeft er een goede tip.

Over 2 weken gaan we 5,5 week op reis: naar Tokyo, Nieuw zeeland en de Cookeilanden kort samengevat. :mryellow:

Er gaat oa mee;
D90, aantal geheugenkaartjes van 8,16, 32 GB en nog Sandisk SanDisk 32GB Extreme SDHC UHS 1 C10 tot 80mb/s (deze nog bestellen)
Nexus 7 tablet, externe harde schijf (Lacie rugged mini 1 Tb ; moet nog besteld worden)

Is er een mogelijkheid om de foto's van de geheugenkaart zonder computer te copieren op de harde schijf ?
Dit alleen voor de zekerheid. kaartjes worden thuis pas weer opgeschoond.

Ik zat er aan te denken Vieuwnx op de tablet te zetten en de schijf op de tablet aan te sluiten maar heb het nog niet geprobeerd dus wilde gok :wink2:

Heb vrouwlief al proberen te overtuigen dat een kleine compact camera ( S120 oid) ook onmisbaar is maar dat is een no go. Wellicht in Tokyo goedkoper?

Iemand een idee en of tips?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: backup geheugenkaartjes maken zonder computer

Bericht door ReneG » do okt 17 2013 11:31 pm

Je hebt dus nog geen harde schijf besteld? In dat geval zou ik eens kijken naar een image tank. Die zijn hier speciaal voor gemaakt. Wel wat duurder natuurlijk, maar ze hebben een card interface. De luxere versies hebben ook een LCD om te foto's te bekijken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Imagetank

Een terabyte lijkt me overigens wel erg veel, zelfs als je 5,5 week gaat... Dat haal ik in 5 jaar fotograferen nog niet eens...Ik denk dat als je een kleine 50GB aan harddisk naast je geheugenkaarten hebt je er wel genoeg aan zult hebben.
Spul waarmee je foto's maakt...

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » do okt 17 2013 11:37 pm

Test 6 externe harde schijven voor fotografen.
Japan is niet goedkoop met electronica, integendeel zelfs duurder! Ik was stom verbaasd dat camera's e.a. electronica die aldaar gemaakt worden iets duurder waren dan in Nederland. Dit geldt ook voor Maleisie en bijv. Thailand. Zal wel met belastingen en BTW te maken hebben. USA is naar mijn mening shoppers paradise, met electronica (maar zeker niet alles, sommige spullen zijn bijna even duur als in NL, echter nooit duurder) en helemaal met kleding.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

joebar
Clublid
Clublid

Bericht door joebar » do okt 17 2013 11:41 pm

Hallo Rene,

Bedankt voor de reactie.
De harde schijf ga ik na de vakantie als backup schijf gebruiken vandaar de 1 TB. Was ook niet van plan die vol te schieten :lol:

Imagetank zal ik nog overwegen.

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Martin » do okt 17 2013 11:54 pm

Ben benieuwd of het kan met een Nexus 7.
Weet wel dat het met een iPad niet lukt.
Overigens: ben in N-Z en Cook Islands geweest, be prepared!
Je gaat bergen foto's schieten,... mooi toch :)
martin

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr okt 18 2013 1:25 am

Met een Samsung 2.7.0 (7 inch pad) en een adaptertje (2 tientjes) lukt het wel om copieen te maken, maar het werkt niet prettig.

Adaptertje is kaartlezer en heeft 3 usb poorten. Tussen de verschillende aansluitingen kan worden gecopieerd.
Met de software op de Samsung zelf werkte dat niet prettig, wellicht is er in de store een copieer programma dat wel handig werkt.
SD kaartjes zijn tegenwoordig goedkoop genoeg om die als backup te gebruiken. (Nooit echt gebruikt voor backuppen).

Een vakantie geleden, 2 x 32 gigabyte kaartjes gekocht. Op de eerste reisdag bleek dat de kaartjes vaak haperden als het toestel was uit en aangezet.
Iedere avond heb ik toen met de D7000 de foto's van een 4 en 8 Gb SD kaartje gecopieerd naar de 32 Gb kaartjes.
Waarna ik het kaartje kon hergebruiken.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr okt 18 2013 1:34 am

http://maxict.nl/product/1453050/concep ... ergelijker" onclick="window.open(this.href);return false;
Conceptronic Photobox € 34,00 - werkt op batterijen.
Geen idee of het prettig werkt, maar als ik het goed begrijp stop je je kaartje erin en sluit je er rechtstreeks een externe 2.5" HD op aan (max 500GB).
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

joebar
Clublid
Clublid

Bericht door joebar » zo okt 27 2013 8:49 pm

Probleem is opgelost want ik kan van iemand een image tank lenen!
Overzetten middels de nexus lukt in ieder geval niet. Kan VieuwNX niet downloaden op de tablet.

Allemaal bedankt voor de reacties!

joebar
Clublid
Clublid

Bericht door joebar » zo okt 27 2013 8:52 pm

JaapV schreef:http://maxict.nl/product/1453050/conceptronic-photobox-25-with-display-usb-20?btwview=in&rs=hwinfo&utm_source=hardwareinfo&utm_medium=cpc&utm_campaign=prijsvergelijker
Conceptronic Photobox € 34,00 - werkt op batterijen.
Geen idee of het prettig werkt, maar als ik het goed begrijp stop je je kaartje erin en sluit je er rechtstreeks een externe 2.5" HD op aan (max 500GB).
Ben toch benieuwd of dit werkt. Ik meen in een andere topic iets over dit apparaatje heb gelezen. Zou wel makkelijk zijn.

joebar
Clublid
Clublid

Bericht door joebar » zo okt 27 2013 8:54 pm

dogo schreef:Test 6 externe harde schijven voor fotografen.
Japan is niet goedkoop met electronica, integendeel zelfs duurder! Ik was stom verbaasd dat camera's e.a. electronica die aldaar gemaakt worden iets duurder waren dan in Nederland. Dit geldt ook voor Maleisie en bijv. Thailand. Zal wel met belastingen en BTW te maken hebben. USA is naar mijn mening shoppers paradise, met electronica (maar zeker niet alles, sommige spullen zijn bijna even duur als in NL, echter nooit duurder) en helemaal met kleding.
Goede tip. We nemen een minimum aan kleding mee. In Amerika de kledingkast maar eens aanvullen :wink:

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma okt 28 2013 8:58 am

joebar schreef:Ben toch benieuwd of dit werkt. Ik meen in een andere topic iets over dit apparaatje heb gelezen. Zou wel makkelijk zijn.
Ik heb een Colorspace UDMA, die dezelfde functionaliteit biedt. Het is prettig werken: CF-kaart er in, op knopje drukken en 13 minuten later kun je weer verder. Wat het probleem is wat ik wel zie: die dingen zijn wel lomp. Er moet een HD en een accu in (denk na over het opladen hiervan, ook onderweg!). Omdat ik in praktijk toch altijd een tablet bij me heb (ben te nieuwsgierig naar de beelden) ben ik nu weer terug naar een USB-kabel naar de camera en een gewone harddisk.

Praktische tip: overweeg een SSD. Die is minder kwetsbaar voor schokken, wat tijdens reizen soms onvermijdbaar is.

Nog een praktische tip: je kunt ook overwegen om in de VS webshops gewoon in je hotel te laten bezorgen. Een telefoontje vooruit, en het lijkt wel kerstmis als je incheckt :)

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”