De "valkuilen" van connectie camera's met Android apparaten

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

De "valkuilen" van connectie camera's met Android apparaten

Bericht door Léon Obers » zo okt 27 2013 11:06 am

Tethered shooting met een mobietje:

In een ander draadje de vraag en keus gemaakt < om tot een nieuwe smartphone te komen >,
met in het achterhoofd om het mobieltje tevens in te zetten om er een camera mee aan te sturen.
De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel.
Het lijkt allemaal zo mooi. Zie YouTube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=rKE19PdeN18" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar het is kennelijk ook nog in een bepaalde beginfase waarbij de compatibiliteit en functies verre van gegarandeerd zijn of het überhaupt wel werkt, naar gelang het type of model mobiele telefoon, ondanks hetzelfde besturingssysteem in die mobieltjes (ANDROID).

Ik loop nu zelf tegen incompatibiliteitsproblemen op, die ik niet eerder had voorzien, en wil mensen die van plan zijn hetzelfde te willen doen in ieder geval waarschuwen waar ze tegenaan kunnen lopen en wat tips aanreiken, om tot een betere keus te kunnen komen in een nieuw aan te schaffen mobiel of tablet.

De camera "tethered" gebruiken gekoppeld aan bijv. een laptop is al diverse jaren mogelijk. In het veld is het echter lastiger een laptop mee te nemen. Met de opkomst van tablets en smartphones komen de mogelijkheden ook in bereik met deze apparaten. Omdat er meer apps te krijgen zijn voor ANDROID, heb je hierin wellicht de meeste keus. Er is mooie software om bij macrofotografie foto's te stacken, en de opnamen automatisch met kleine scherpstelstapjes automatisch uit te voeren. Bijv.
---> * Helicon Remote *
---> * DslrDashboard *

Connectie verloopt bekabeld via USB (en de mini-USB poorten van een camera), of kan in steeds meer gevallen ook via WiFi, indien je gebruik maakt van compatibele camera's en WiFi adapters.
Met name DslrDasboard benoemt specifiek de connectie met de Nikon WU-1a of WU-1b WiFi adapters, die op haar beurt echter slechts compatibel zijn met een paar modellen Nikon camera's. (Zie met welke camera's compatibel: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /related/1" onclick="window.open(this.href);return false; )
Loop de mogelijkheden specifiek na alleen al op dit gebied van WiFi. Updates van softwareleveranciers volgen elkaar snel op.

Connectie via USB is echter een stuk sneller, en meer camera's met USB-poort (ook de wat oudere modellen zoals mijn D700) kunnen worden gebruikt.
En daar ligt nu echter bij veel smartphones en tablets de bottleneck.

Allereerst moeten de mobiele apparaten een uitgebreide USB-functionaliteit hebben, waarbij het mobieltje of tablet als "HOST" kan fungeren. Waarbij je zonder problemen andere USB accessoires als geheugenstick en muis zou kunnen aansluiten. Bij normale PC's en laptops is dit standaard reeds het geval. Bij smartphones heel vaak NIET. (Nog afgezien van de eventuele beperkingen dat een mobieltje zelf te weinig vermogen kan geven om aangekoppelde apparaatjes zoals geheugensticks en muis van stroom te kunnen voorzien).

De connectie van veel USB-apparaten zou je min of meer kunnen zien als "éénrichtingsverkeer". Bijvoorbeeld bij een USB-printer is dat heel duidelijk. Je hebt een PC wat het hoofd-apparaat is (de "HOST"), en de printer als "bij"-apparaat waar de data naar toe gaat om een velletje papier te printen. Bij een smartphone gekoppeld aan een PC wordt de PC ook als hoofd-apparaat gezien (de HOST), en de smartphone het "bij-apparaat".

Bij connectie van een camera aan een smartphone via USB, moet de smartphone echter de HOST-functie vervullen.
Dat is in veel gevallen niet mogelijk. Zonder die functionaliteit gaat het niet. Dat zit allereerst in de firmware ingebakken. Er zijn voor sommige toestellen aanpassingen van die firmware gemaakt om aan die functionaliteit te kunnen voldoen.

USB OTG "USB On-The-Go"
Verder heb je aanvullend een speciale USB-kabel of adapter nodig met net wat andere specificaties om mee te helpen die HOST-functie van de smartphone of tablet mogelijk te maken. Een gewoon kabeltje met een verloopje naar een andere stekker werkt niet.
De kabel of adapter moet voldoen aan de OTG-standaard ofwel "USB On-The-Go"
Meer over OTG, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/USB_On-The-Go" onclick="window.open(this.href);return false;

Kennelijk is de kwaliteit van de kabel ook nog bepalend of het wel of niet werkt. (komt terug in de FAQ's bij sommige softwareleveranciers van camera software apps). Door de bank genomen voldoen grotere / zwaardere afmeting smartphones en tablets eerder aan de benodigde USB-functionaliteit dan de kleinere smartphones.

Welke smartphones en tablets voldoen aan de eisen om überhaupt via USB tetherered shooting mogelijk te maken?
Daar doen sommige softwareleveranciers (Helicon) heel vaag over. Die geven geen aanbevelingen.
Het lijkt dan meer een gok te zijn, waar je pas achter komt als je het mobieltje of tablet reeds hebt gekocht. Door de bank genomen, wanneer werkt het?
- Allereerst een goede USB OTG adapter of kabel met OTG functie
- De juiste instellingen op mobieltje of tablet.
- Test connectie met een muis of geheugen-stick. Werkt de muis, en wordt de geheugenstick gezien, werkt het meestal ook in connectie met een camera met USB-poort.
(Indien het mobieltje te weinig stroom levert om muis aan de praat te krijgen, dan eventueel een USB-hub met voeding ertussen).

Verder zit er al direct een schifting als je probeert een app (via Google) te downloaden. Met mijn mobiel was het niet mogelijk Helicon Remote te downloaden. Mijn mobiel zou niet compatibel zijn (terwijl de software ook WiFi opties heeft, wat niets met USB te maken heeft). Die restrictie om niet te kunnen downloaden lijkt echter volstrekt willekeurig te zijn. Met de mobiel van mijn dochter (Samsung Fame) was het wel mogelijk. Maar dat mobieltje was even slecht in USB compatibiliteit als die van mij. Ik heb toen (een oudere versie) van Helicon Remote als apk-bestand, bij Helicon zelf < van de website gedownload > op mijn PC, en daarna op de mobiel gezet om te testen.
* DslrDashboard * was wel zonder restricties direct van Google te downloaden, maar kent aangaande USB-compatibiliteit dezelfde problemen als Helicon Remote. Kortom, een wir-war aan onduidelijkheid.

Maar ja, dat gokken, en dan niet werken, daar koop je weinig voor.
Ik ben aan het zoeken geweest naar diverse software app leveranciers wat die te vertellen hebben voor wat betreft comptabiliteit. Een app wat eigenlijk specifiek gericht is op connectie met Canon-camera's geeft de meest uitgebreide informatie. Ik denk dat het een prima leidraad is ook in de compatibiliteit met andere camera tethered software, omdat het de basis USB OTG compatibiliteit geeft om überhaupt een camera werkend aan te kunnen sluiten.

http://dslrcontroller.com/devices.php
Scroll wat naar beneden, en lees goed de mogelijkheden en aanpassingen.
Verder onderaan opmerkingen over de kwaliteit van OTG kabels en adapters. Neem kabels in ieder geval niet te lang.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: De "valkuilen" van connectie camera's met Android appara

Bericht door Hans Braakhuis » zo okt 27 2013 1:41 pm

Goed verhaal.

Zelf eens een SanDisk Eye-Fi gekocht. Maar kreeg het niet aan de praat. Neem aan dat m'n Windows 8 hier de schuld van is. Dus ligt dat kaartje in de kast.

Avado
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Avado » zo okt 27 2013 7:09 pm

Volgens mij gaat dit ( heel interessante verhaal) over mobile devices en niet over kaartjes,

Veel dank Leon voor je verhaal.
Groet, Andre

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » zo okt 27 2013 7:30 pm

Uitgebreid verhaal. Bedankt voor de moeite en tips.

Vraagje: ik citeer je even "Met mijn mobiel was het niet mogelijk Helicon Remote te downloaden". Kan het zijn dat de Android versie parten speelt?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 28 2013 12:03 am

De Android versie is goed, 4.1.2
Niet de allerlaatste versie (dat is 4.3), maar voor Helicon Remote zou versie 3.1+ voldoende zijn.
Heb toen een iets oudere Helicon Remote versie die op het Helicon forum als .apk bestand ter download stond, geïnstalleerd.

Met de telefoon van mijn dochter kon ik wel de laatste versie downloaden, maar op een of andere manier niet de applicaties (en Helicon Remote) veilig stellen op de PC met de Samsung software Suite. (Bij LG kun je wel alle applicaties back-uppen, en later terugzetten).

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » ma okt 28 2013 8:19 am

Helicon doet iig wel vaag over welke toestellen wél. Over niet zijn ze iets duidelijker "Note: Motorola Droid phones need externally powered USB hub/dock station, HTC devices don't seem to have USB host at all"
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma okt 28 2013 8:55 am

Vreemd, het open platform van Android wordt zo wel erg beperkt door sommige fabrikanten. Zo te lezen lopen Samsung en HTC voorop.
Een optie kan zijn om je toestel te 'rooten' waardoor je volledig toegang heb tot je Android OS en een USB controller eenvoudig geinstalleerd kan worden.

Voor een LG kost het je hooguit een minuutje tijd . USB driver voor de LG F5 installeren.
LGMobile Support Tool

Google vervolgens op het programma Motochopper. Niks illegaals aan. Sommige leveranciers claimen echter dat hierdoor de garantie kan vervallen.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma okt 28 2013 9:35 am

Het vervelende is dat bij android smartphones en tablets de diverse providers en fabrikanten er een eigen shell overheen zetten die de compatibiliteit in de weg staat.
Nikon Z Z & de maskers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma okt 28 2013 11:52 am

Gebruik een Google Nexus tablet of slimfeun. Dan heb je EN de laatste/meest recente Android versie (en update mogelijkheid). Geen 'rare' skins, maar vrijwel native Android (zoals het bedoeld is).

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma okt 28 2013 11:59 am

Peter schreef:Vreemd, het open platform van Android wordt zo wel erg beperkt door sommige fabrikanten. Zo te lezen lopen Samsung en HTC voorop.
Een optie kan zijn om je toestel te 'rooten' waardoor je volledig toegang heb tot je Android OS en een USB controller eenvoudig geinstalleerd kan worden.
Host functionaliteit is niet alleen een software-zaak, maar ook een hardware-dingetje: de "bedrijfsspanning" van 5V moet door een host-controller geleverd worden...

Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 28 2013 1:41 pm

De open source van Android bestaat voornamelijk uit de open software mogelijkheden. Mensen kunnen programmeren wat ze willen.
De achterliggende hardware-mogelijkheden kunnen verder inderdaad beperkingen hebben om het alsnog te kunnen gebruiken.

Ik ben nog wat verder in de materie gedoken en heb voor bepaalde toestellen wel aanvullende mogelijkheden gevonden,
die een werkende optie zouden kunnen opleveren, maar ook bepaalde risico's met zich meebrengen !

Controle van je toestel op USB OTG mogelijkheden:
Er zijn apps die je toestel kunnen testen op USB OTG comptabiliteit.

De meest zinvolle vond ik deze: < USB Host Diagnostics >
Die kijkt naar de achterliggende hardware, OS, drivers, e.d. en geeft op verschillende onderdelen een ja/nee of "Not Available" (NA) uitslag.
Het resultaat kun je vervolgens als rapportje naar hun website database sturen, zodat anderen gebruikers kunnen zien of het compatibel is.
Die lijst kun je zien hier: http://usbhost.chainfire.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Helemaal naar rechts scrollen, de rood gemerkte weergave is NIET WERKEND. (Dat zijn er nogal wat).

Weergave van een toestel wat voldoet:
Afbeelding
Bron: http://android.stackexchange.com/questi ... tg-support" onclick="window.open(this.href);return false;
Die bron geeft verder ook waardevolle informatie wat je nodig hebt bij USB OTG support.

Een eenvoudige app die enkel ja of nee geeft, is deze: https://play.google.com/store/apps/deta ... otgchecker" onclick="window.open(this.href);return false;

Extra USB drivers:
Ik heb verder ook een extra driver kunnen vinden die extra compatibiliteit zou kunnen geven, als de hardware in basis wel voldoende zou zijn, maar enkel wat drivers mist.
Freeware versie: https://play.google.com/store/apps/deta ... jul.usbotg" onclick="window.open(this.href);return false;
Betaalde versie: https://play.google.com/store/apps/deta ... usbotg.key" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk je op de specifiek website staat er wel in rood een heel grote waarschuwing:
http://forum.xda-developers.com/showthr ... ?t=1802740" onclick="window.open(this.href);return false;
WARNING
I will not be held responsible for any damage to your device.
Do not use for a long time, u may risk burning the device chip/motherboard due to the voltage supply in host mode.

Voor mijn < LG mobiel > faalt de USB diagonstics-test, evenals dat de aanvullende USB-drivers niet werken. (Krijg direct bij opstarten van de app reeds een melding. EDIT: werkt alleen als het mobieltje "ge-root" is. Heeft Peter eerder op gewezen. ---> Ga ik uitzoeken ).
Dus tot nog toe (zonder rooting) nada in de werking van apps om de camera via USB aan te sturen. (De mogelijkheid via WiFi blijft wel open, als je camera en of aanvullende WiFi accessoires hebt zoals eerder in mijn eerste post aangegeven).
Het was aardig geweest als het allemaal wel werkte via USB, maar het is verder niet mijn intentie om het mobieltje dan maar om te ruilen voor een ander type (los gekocht). De toestellen die doorgaans wel werken zijn groter en zwaarder, waarbij voor mij de handelbaarheid als "mobieltje" dan weer in het geding komt. Dan maar geen mogelijkheid om de camera voor die sporadische gevallen met zo'n appje aan te sturen. Dat kan ik altijd alsnog met een laptop, alleen iets onhandiger.

Door al die testen, ervoer ik een vrij hoog gebruik van stroom door de batterij in mijn mobieltje. Dus het nut van het gebruik van een mobiel voor tethered shooting kent sowieso ook zijn beperkingen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma okt 28 2013 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma okt 28 2013 6:05 pm

Ed Schouten schreef:Het vervelende is dat bij android smartphones en tablets Dr diverse providers en fabrikanten Dr sen riven shell overheen zetten xdie Dr compatibiliteit in de web staat.
Ed, heb je dit op je "smart"phone getypt? :o
Wat had je willen zeggen?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 30 2013 2:19 pm

Peter schreef: Een optie kan zijn om je toestel te 'rooten' waardoor je volledig toegang heb tot je Android OS en een USB controller eenvoudig geinstalleerd kan worden.

Voor een LG kost het je hooguit een minuutje tijd . USB driver voor de LG F5 installeren.
LGMobile Support Tool

Google vervolgens op het programma Motochopper. Niks illegaals aan. Sommige leveranciers claimen echter dat hierdoor de garantie kan vervallen.
Een en ander zitten uitvogelen met betrekking tot dat "rooten". Dat Motochopper werkt in ieder geval NIET.
Erg complex gedoe bovendien omdat je eerst uitgebreide LG USB drivers op je PC moet installeren om contact te hebben met je mobiel. Bij de methode via Windows, in mijn geval Windows 8 (die overigens standaard ook al zijn eigen USB-drivers heeft om met het mobieltje contact te maken), worden bij dat rooten met Motochopper (opstarten via een MSDOS .bat bestandje) niet eens de nodige bestanden naar de mobiel getransporteerd. Het stopt al in het begin. Volgens fora blijken veel gebruikers dat probleem te hebben. (Windows 7 en 8 ).
Toen geprobeerd op een andere PC met Windows XP. Dat ging gedeeltelijk goed, maar kennelijk met één bestand niet. Mijn laptop met Windows Vista hetzelfde euvel. Mogelijk dat het kan liggen aan de Europese versie van de kernel software op het mobieltje, die mogelijk anders is. Maar daar hield het dus mee op.

Wel werkende root:
Toen ergens anders een andere methode gevonden, gewoon < via een app. waar een LG Optimus 7 II mee was geroot >. Dat is een mobieltje min of meer uit dezelfde "familie" qua hardware. Dus ik kreeg wat meer hoop. Op de specifieke website van dat appje verder gekeken, en daar blijkt een hele lijst aan mobieltjes met succes te zijn geroot met dat appje. De LG F5 staat er ook bij.
http://forum.xda-developers.com/showthr ... ?t=2130276" onclick="window.open(this.href);return false;

Gedownload, geïnstalleerd, opgestart, dan kun je kiezen uit twee processor families die in de mobieltjes zitten. in mijn geval gekozen voor "Gandalf".
En voilà, het duurde nog geen 5 seconden, en het mobieltje was geroot. (Ondanks dat mijn mobiel reeds met een firmware was ge-update).
Toen kon ik ook verder met het eerder genoemde < USB OTG Helper > omdat met dit appje je mobiel geroot moet zijn.
Ik kwam wel verder, maar kennelijk nog steeds niet ver genoeg (het appje is slechts een "helper", geen volwaardige USB-driver). Er zou nog een aanvullend "kernel" bestandje geïnstalleerd moeten worden.
Daar was echter niet het juiste type voor te vinden ----> < zie aanvulling, waar USB OTG Helper naar verwees >

Aanvullende apps:
Overigens voor anderen die mogelijk ook hun Android apparaat willen rooten. Bij apps (zoals dat USB OTG Helper) wordt aanvullend gevraagd om "BusyBox" te installeren. Er zijn een paar apps voor te vinden, die het bewuste kernel (?) bestandje dan automatisch in de juiste directory installeert.
De eerste die ik had geprobeerd < BusyBox installer > bleek echter een vrij verouderde versie van de BusyBox kernel (?) bestanden te bevatten. ----> v1.20.2 (Die is al een jaar oud).
De laatste versie zou echter versie 1.21.1 moeten zijn zoals gevonden op de < BusyBox website > zelf.
Toen heb ik deze < deze BusyBox > app geïnstalleerd die de laatste versie van het betreffende kernel-bestand (?) met zich meedroeg.

Maar al met al geen werkend resultaat voor connectie met de camera tot nu toe. :(
Dus ik denk dat het echt niet verder werkend is uit te breiden. Nu ja, misschien < met zo'n extra bestand > op de LG gezet. Echter lijken mij die als basis uit een te afwijkend apparaat te komen om het straffeloos zomaar op een LG uit te testen.

Iemand nog een suggestie voor een "kernel" (?) USB-driver bestandje voor LG?

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » wo okt 30 2013 3:54 pm

Heb je, na de installatie van de LG drivers op je PC- , de pc ook daadwerkelijk een reboot gegeven alvorens motochopper te draaien ?

USB debugging aan staan op je telefoon ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 30 2013 7:34 pm

Bij mijn Windows 8 had ik die drivers er al op staan, omdat ik al eerder LG PC Suite heb geïnstalleerd en dacht dat het nodig was. Maar denk dat het voor PC Suite op Windows 8 niet eens uitmaakte, want ik kon de toegankelijke delen van de geheugens van het mobieltje al direct zien bij het aansluiten van een kabeltje aan de PC. (Computer is al vele malen herstart voordat ik überhaupt aan rooten dacht). Misschien dat de reeds aanwezige drivers in Windows 8 en datgene wat er nog aan LG drivers is bijgezet in conflict zijn met datgene wat je dan via zo'n MSDOS-procedure doet?
Bij Windows XP was de LG mobiel niet direct zichtbaar en moest ik wel de drivers installeren.

USB debugging had ik inderdaad aanstaan en alle opties geprobeerd waar de USB-setting van de mobiel op gezet kon worden. Maar dus allemaal zonder een werkend resultaat.

Maar goed, het maakt met dat "Motochopper" allemaal niet meer uit, want ik heb het via die andere methode met dat Android appje "Framaroot" wel werkend kunnen rooten. Een stuk handiger omdat je verder niets te maken hebt met moeilijk gedoe wat je eerst op een PC moet installeren, om daarna vanuit een onhandige MSDOS-procedure bestanden naar het mobieltje te zetten. Bovendien kun je met hetzelfde "Framaroot" appje op de mobiel de rooting met een simpele klik ook weer ongedaan maken, als je dat wilt.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”