Buitenaardse aanval 1:160

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Buitenaardse aanval 1:160

Berichtdoor Ton van de Wiel » di okt 29 2013 9:03 pm

OK, vreemde titel maar des te langer ik naar de eerste foto kijk des te meer zie ik een kwaadaardig buitenaards wezen dat het op mij gemunt heeft. OK, ik geef toe, ik heb een levendige fantasie.
Details van de foto: het schijnt te gaan om een zweefvlieg, zo vertelde mij een forumgenoot. Beestje is ongeveer half zo groot als een wesp, vrij klein dus.
Overdag geschoten, beestje zat op een paarse bloem en zat daar wel een minuut of 5. Mijn lens op 10cm afstand deerde hem niet. Gebruikte camera D7100, lens was een van de eerste autofocus lenzen, een 70-210 1:4.
Ik had mijn SB700 flitser op een apart statief gezet, achter/boven de vlieg. De flits werd aangestuurd door de pop-up flash. Camera niet op statief maar los in de hand. Gebruik gemaakt van een omkeerring. Diafragma uiteraard ergens in de buurt van 22 om nog enigszins scherpte-diepte in de foto te krijgen.
De hele sessie was overigens mijn allereerste poging tot macro-fotografie dus tips zijn welkom!

De tweede foto is volgens mij gewoon een strontvlieg maar ik kan me vergissen. Opnamedetails hetzelfde als bij de space-invader.
Derde foto is misschien een slakkendoder?? Geen idee. Ook hier opnamegegevens hetzelfde.

Afbeelding
1



Afbeelding
2



Afbeelding
3
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Buitenaardse aanval 1:160

Berichtdoor Willem1952 » di okt 29 2013 9:57 pm

schitterende foto's
Willem1952

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: Buitenaardse aanval 1:160

Berichtdoor peterk » di okt 29 2013 10:20 pm

Prachtig goed gelukt.

De laatse is een strontvlieg de tweede een gewoon huisvlieg als ik me niet vergis.

Zal ook weer even bezig binnenkort.

Zoom je helemaal in met die omgekeerde zoomlens? Ik gebruik zelf een prime maar heb ook nog wel een oude 200 mm zoom liggen.
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Buitenaardse aanval 1:160

Berichtdoor peterk » di okt 29 2013 10:32 pm

viewtopic.php?f=51&t=51512

Dit is je eerste foto dat is een zweefvlieg. De eerste in deze serie is een ander insect dat lijkt me wel een wesp
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Buitenaardse aanval 1:160

Berichtdoor Ton van de Wiel » wo okt 30 2013 6:59 am

peterk schreef:Prachtig goed gelukt.

De laatse is een strontvlieg de tweede een gewoon huisvlieg als ik me niet vergis.

Zal ook weer even bezig binnenkort.

Zoom je helemaal in met die omgekeerde zoomlens? Ik gebruik zelf een prime maar heb ook nog wel een oude 200 mm zoom liggen.



Peter, ik weet niet precies hoe ik het doe eigenlijk. Ik stel de focus op de lens in op de macro stand die op die lens zit, of op elke andere lens zou ik de minimale scherpstelafstand instellen om zo dichtbij mogelijk te kunnen komen.
Volgens mij gebruik ik de zoom alleen maar om scherp te stellen. Misschien kan iemand me hier corrigeren maar dat werkt prima. Omdat de lens langer wordt bij het zoomen kun je dus heel "fijn" scherpstellen door de zoomfunctie. Dit werkt niet bij een lens waar de lengte hetzelfde blijft tijdens het zoomen. Maar ik kan me ook waanzinnig vergissen nu en dat ik niet aan de zoomring draai, maar aan de AF ring. Ik denk dat je het even uit moet proberen.

Alle anderen bedankt voor de info over de soorten.
Ton van de Wiel




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten