Aanschaf macrolens.
- Geert Huizing
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Aanschaf macrolens.
Hoi allemaal,
Ik ben van plan om een macrolens aan te gaan schaffen.
Nu heb ik er 2 gezien wat me wel wat lijkt.
1 tamron 60mm f2.0
2 tamron 90mm f2.8
Wat zou beter zijn, een 60 of 90 mm.
Qua prijs schelen ze € 20,-
Ik ben van plan om een macrolens aan te gaan schaffen.
Nu heb ik er 2 gezien wat me wel wat lijkt.
1 tamron 60mm f2.0
2 tamron 90mm f2.8
Wat zou beter zijn, een 60 of 90 mm.
Qua prijs schelen ze € 20,-
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Aanschaf macrolens.
Wat wil meerdere gaan fotograferen en welke camera heb je?
Voordeel van de 90mm is dat de werkafstand iets langer is. De 60mm is lekker lichtsterk en ook uitstekend geschikt voor niet-macrotoepassingen. Je hebt er in ieder geval een 50mm prime meer naast nodig.
Voordeel van de 90mm is dat de werkafstand iets langer is. De 60mm is lekker lichtsterk en ook uitstekend geschikt voor niet-macrotoepassingen. Je hebt er in ieder geval een 50mm prime meer naast nodig.
- Geert Huizing
- Forumlid

Hoi Patrick,
Ik wil graag in de natuur wat macro gaan fotograferen van de aanwezige flora. Moet er wel bij zeggen dat macro voor mij een heel nieuw deel van het fotograferen is.
Ik heb een D7000
Ik wil graag in de natuur wat macro gaan fotograferen van de aanwezige flora. Moet er wel bij zeggen dat macro voor mij een heel nieuw deel van het fotograferen is.
Ik heb een D7000
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Ik zou voor de voor macrowerk wat makkelijker inzetbare 90mm gaan. Maar het beste wat je kan doen is naar een winkel gaan die ze beide heeft en ze eens uit gaan proberen. Gewoon een lucifersdoosjes of wat muntjes fotograferen. Dan kan je zien wat de werkafstand van beide is.
Het zijn beide toppers, dus wat dat betreft kan je niet mis.
Het zijn beide toppers, dus wat dat betreft kan je niet mis.
- Geert Huizing
- Forumlid

Patrick,
Dankje voor je info, ik zal je raad opvolgen en ze in de winkel uitproberen.
Dankje voor je info, ik zal je raad opvolgen en ze in de winkel uitproberen.
- Geert Huizing
- Forumlid

Ik ben vandaag bij een fotozaak wezen kijken, ze hadden allebei de lenzen in de winkel.
Wat mij opviel aan de 90mm is dat deze nogal wat geluid maakt bij het scherpstellen, de 60mm hoor je nauwelijks.
De foto's die ik had gemaakt in de winkel zagen er voor allebei de lenzen goed uit.
Nog even nadenken wat ik ga doen.
Wat mij opviel aan de 90mm is dat deze nogal wat geluid maakt bij het scherpstellen, de 60mm hoor je nauwelijks.
De foto's die ik had gemaakt in de winkel zagen er voor allebei de lenzen goed uit.
Nog even nadenken wat ik ga doen.
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Sommige macro-objectieven zijn inderdaad herrieschoppers. Mede doordat er zoveel gedraaid moet worden. Dat heeft te maken met de lange slag tussen dichtbij en oneindig zodat je goed handmatig scherp kan stellen.
Objectieven in de Nikon micro AFS serie zijn gunstige uitzonderingen wat dat betreft. Het zou een overweging kunnen zijn...
Objectieven in de Nikon micro AFS serie zijn gunstige uitzonderingen wat dat betreft. Het zou een overweging kunnen zijn...
- Hans Braakhuis
- Forumlid

- Contacteer:
Je eerste vraag: 60 of 90.
Met beide objectieven kun je 1:1 (macro) halen. Als dat een postzegel is, aan de foto daarvan kun je niet zien met welk objectief de macro opname van de postzegel gemaakt is. Het verschil in het 1:1 gebied tussen beide opnamen is de werkafstand. Met een 60mm heb je een werkafstand van 6 tot 7 centimeter tussen de postzegel en de voorkant van je objectief. Met een 90 mm is dezelfde werkafstand van 9 tot 14 centimeter, afhankelijk van het model.
De 9 cm haal je met een Tamron SP AF macro 90 mm (oude model, zal niet meer in de winkel liggen)
Een grotere werkafstand maakt het werken in het 1:1 gebied gemakkelijker. Je kunt de zonnekap laten zitten en er is meer ruimte om het nodige licht tot te laten. Een grotere werkafstand is wel duurder. Een 26cm werkafstand haal je met een Nikkor 200 mm macro.
Lawaaige objectieven: met een goedkopere AF motor in het objectief, heb je meer lawaai. Lawaai is niet zo heel erg, waar je meer last van kunt hebben: hunten. Of te wel het niet in een keer direct scherpstellen op je onderwerp. Als het objectief daar moeite mee heeft en steeds blijft scherpstellen noem je dat hunten. Met een AF-S Nikkor heb ik daar nooit last van. Scherpstellen en afdrukken is dan in een keer geregeld.
Een oude AF Nikkor 105 is weinig lawaaiig, maar het duurt wel even voordat er scherp gesteld is. De AF wordt aangestuurd door de AF motor in de camera. En bij dit oude 1990 objectief duurt dat wat even. Eerst scherpstellen dus (zonder hunten) en dan afdrukken. Zelf werk ik met AF, velen werken manueel. Een ieder z'n eigen voorkeur.
Alle actuele AF-S Nikkors zijn snel in het scherpstellen en maken geen lawaai. Daarnaast hebben ze allemaal IF. Of te wel, de werkafstand blijft steeds gelijk, als je met een statief werkt is dat een heel groot voordeel. Ook met een polarisatiefilter heb je dan een voordeel. Want de frontlens draait niet.
Je bent clublid. Kom naar de bijeenkomsten. Veelal is er twee keer per jaar de gelegenheid om met alle Nikkor's te spelen. Op de Nikon Dag en op de Glasdag. Regionaal wordt er ook wel eens aandacht aan macro gegeven.
Met beide objectieven kun je 1:1 (macro) halen. Als dat een postzegel is, aan de foto daarvan kun je niet zien met welk objectief de macro opname van de postzegel gemaakt is. Het verschil in het 1:1 gebied tussen beide opnamen is de werkafstand. Met een 60mm heb je een werkafstand van 6 tot 7 centimeter tussen de postzegel en de voorkant van je objectief. Met een 90 mm is dezelfde werkafstand van 9 tot 14 centimeter, afhankelijk van het model.
De 9 cm haal je met een Tamron SP AF macro 90 mm (oude model, zal niet meer in de winkel liggen)
Een grotere werkafstand maakt het werken in het 1:1 gebied gemakkelijker. Je kunt de zonnekap laten zitten en er is meer ruimte om het nodige licht tot te laten. Een grotere werkafstand is wel duurder. Een 26cm werkafstand haal je met een Nikkor 200 mm macro.
Lawaaige objectieven: met een goedkopere AF motor in het objectief, heb je meer lawaai. Lawaai is niet zo heel erg, waar je meer last van kunt hebben: hunten. Of te wel het niet in een keer direct scherpstellen op je onderwerp. Als het objectief daar moeite mee heeft en steeds blijft scherpstellen noem je dat hunten. Met een AF-S Nikkor heb ik daar nooit last van. Scherpstellen en afdrukken is dan in een keer geregeld.
Een oude AF Nikkor 105 is weinig lawaaiig, maar het duurt wel even voordat er scherp gesteld is. De AF wordt aangestuurd door de AF motor in de camera. En bij dit oude 1990 objectief duurt dat wat even. Eerst scherpstellen dus (zonder hunten) en dan afdrukken. Zelf werk ik met AF, velen werken manueel. Een ieder z'n eigen voorkeur.
Alle actuele AF-S Nikkors zijn snel in het scherpstellen en maken geen lawaai. Daarnaast hebben ze allemaal IF. Of te wel, de werkafstand blijft steeds gelijk, als je met een statief werkt is dat een heel groot voordeel. Ook met een polarisatiefilter heb je dan een voordeel. Want de frontlens draait niet.
Je bent clublid. Kom naar de bijeenkomsten. Veelal is er twee keer per jaar de gelegenheid om met alle Nikkor's te spelen. Op de Nikon Dag en op de Glasdag. Regionaal wordt er ook wel eens aandacht aan macro gegeven.
-
John Jansen
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ****
Zelf heb ik de Tamron 90 mm (oude model) de sigma 150mm en de nikon 105mm vr,de laatste gebruik ik in 99% van de gevallen. Herrie maken van scherpstellen heb ik geen last van omdat ik alles handmatig instel en scherpstel (zoom niet beweeg zelf). 1:1 nl. En daar begint macro,is het vrijwel niet mogelijk om met af - s of af-s c scherp te stellen vanuit de camera je zit vrijwel altijd hoger. Het fijne van een iets langer brandpunt geeft Hans al aan,de werk afstand en met het oog op insecten fotografie is dat wel handiger. Mijn oude Tamron is ook een prachtig lensje en goed betaalbaar,ga je voor iets wat je nooit meer kwijt wilt ga voor iets meer investering en kies de Nikon 105 mm 2.8 Vr ik ben zelf ook redelijk gek met macro en behaal mi super resultaat hiermee,voorbeelden op mijn site succes met de keus en wil je het eea uitproberen kom gerust langs.
- Geert Huizing
- Forumlid

Patrick, Hans en John,
Bedankt voor jullie duidelijke uitleg.
Vanavond ben ik nog terug geweest naar de fotozaak en heb de beide lenzen nog weer op mijn camera gehad.
Groot verschil viel mij nu ook op dat de 60mm if heeft en de 90mm uitschuift tijdens het scherpstellen.
Wat dat aan gaat zou mijn voorkeur uitgaan naar de 60mm, ivm statiefgebruik.
Opvallend vond in wel dat het Max diafragma bij dichtbij scherpstellen niet de 2.0 haalt maar hoger uitkomt, de verkoper had hier een hele duidelijke uitleg over waardoor dat komt, ik snap het ook. Ik heb hier op het forum gelezen dat de nikon 105mm dat ook heeft.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=50888" onclick="window.open(this.href);return false;
Weten jullie toevallig of de nikon 60mm hier ook last van heeft, of is dit misschien standaard voor macro objectieven.
Bedankt voor jullie duidelijke uitleg.
Vanavond ben ik nog terug geweest naar de fotozaak en heb de beide lenzen nog weer op mijn camera gehad.
Groot verschil viel mij nu ook op dat de 60mm if heeft en de 90mm uitschuift tijdens het scherpstellen.
Wat dat aan gaat zou mijn voorkeur uitgaan naar de 60mm, ivm statiefgebruik.
Opvallend vond in wel dat het Max diafragma bij dichtbij scherpstellen niet de 2.0 haalt maar hoger uitkomt, de verkoper had hier een hele duidelijke uitleg over waardoor dat komt, ik snap het ook. Ik heb hier op het forum gelezen dat de nikon 105mm dat ook heeft.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29&t=50888" onclick="window.open(this.href);return false;
Weten jullie toevallig of de nikon 60mm hier ook last van heeft, of is dit misschien standaard voor macro objectieven.
- ArendV
- Forumlid

- Contacteer:
Ja Geert hij gaat bij maximale vergroting naar f4.8.
(mijn enige macro objectief dat hier geen last van heeft is de non-AI Micro-Nikkor 55mm f/3.5 uit de zestiger jaren met auto-compensating diafragma).
(mijn enige macro objectief dat hier geen last van heeft is de non-AI Micro-Nikkor 55mm f/3.5 uit de zestiger jaren met auto-compensating diafragma).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- gijs sandberg
- Clublid

Re: ook last
Beste Geert,
Het is geen last, maar een wet van de optica.
Bij iedere uittrek gaat licht verloren.
Wat Arend meldt is een waarneming (met humor, uit de oude doos).
Groeten, Gijs
Het is geen last, maar een wet van de optica.
Bij iedere uittrek gaat licht verloren.
Wat Arend meldt is een waarneming (met humor, uit de oude doos).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Geert Huizing
- Forumlid

Bedankt voor jullie uitleg.
Ik ben er ondertussen wel uit. Het gaat de 60mm 2.0 worden van Tamron.
De 2 lenzen die ik al heb zijn ook van Tamron, de 17-50 2.8 non VC, en de 70-300 VC USD. Over beide lenzen ben ik heel erg tevreden.
Ik ben er ondertussen wel uit. Het gaat de 60mm 2.0 worden van Tamron.
De 2 lenzen die ik al heb zijn ook van Tamron, de 17-50 2.8 non VC, en de 70-300 VC USD. Over beide lenzen ben ik heel erg tevreden.
- ArendV
- Forumlid

- Contacteer:
Veel plezier met je toekomstige aankoop Geert, je hebt meteen een mooi objectief voor portretten.
Mocht je de review van Thom Hogan nog niet gelezen hebben, dan hierbij als toetje
http://www.bythom.com/Tamron-60mm-review.htm
Mocht je de review van Thom Hogan nog niet gelezen hebben, dan hierbij als toetje
http://www.bythom.com/Tamron-60mm-review.htm
Groeten - Arend / flickr
- Geert Huizing
- Forumlid

Arend,
Dankje voor de link van Thom Hogan, ik heb zijn verhaal net gelezen. Deze lens is dus echt een goede aankoop.
Vanmiddag maar eens de stad in
Dankje voor de link van Thom Hogan, ik heb zijn verhaal net gelezen. Deze lens is dus echt een goede aankoop.
Vanmiddag maar eens de stad in