Macro poging 2

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Ton van de Wiel

Macro poging 2

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 01 2013 10:22 am

Hallo forumgenoten. Deze week weer lekker lopen speuren in de tuin naar insecten. Let op, alle beestjes zijn levend gefotografeerd! Ze zijn door het koude weer erg sloom. Ik ben zelf al vrij tevreden met het resultaat. Vooral de eerste foto ben ik blij mee, zeker gelet op het feit dat dit pas mijn tweede poging is tot serieuze macro-fotografie.
Gebruikte materialen mijn D7100 met omkeering op de 70-210mm 1:4 zoomlens (met diafragmaring)
Diafragma op 22 om nog enigszins scherpte diepte te krijgen. Pop-up flash aan en in mijn linkerhand een SB-700 die ik aan liet sturen door de pop-up flash. Alles uit de hand geschoten. Ik denk bij elkaar 300 foto's waarvan 90% totaal onbruikbaar! Van de overige 10% zijn deze drie wel de beste. In de nabewerking niet veel meer gedaan dan de uitsnede aangepast en een klein beetje verscherping. Volgens mij is foto 1 de ordinaire strontvlieg (vandaar de ventilator die hij op zijn neus heeft om de lucht van zijn eten weg te wapperen) en foto 2 en 3 van een sprinkhaan.

Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

peterk
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Macro poging 2

Bericht door peterk » vr nov 01 2013 11:35 am

1 is mooi.

2 en 3 vind ik minder.

Best nog wel moeilijk om een intressant beestje te vinden he haha

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 01 2013 11:44 am

peterk schreef:1 is mooi.

2 en 3 vind ik minder.

Best nog wel moeilijk om een intressant beestje te vinden he haha
Helemaal met je eens, ik vind 1 ook de mooiste. 2 en 3 komen wel mooi uit als je hem helemaal fullscreen ziet.
Heb nu alles uit mijn tuin wel gehad denk ik. Heb zelfs een spinnetje gevonden van 3mm. Die foto's zal ik jullie besparen want dat werd wel erg klein.

Rikietje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Rikietje » vr nov 01 2013 12:51 pm

Wow vet!

Kan niet wachten tot mijn omkeerring uit china aankomt =D
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 01 2013 1:01 pm

Rikietje schreef:Wow vet!

Dank je voor het compliment.
Uit China?? Jemig. da's ver weg. Ik had die van mij gewoon in NL gekocht, volgende dag binnen. 10 Euro per ring, heb ze dus meteen maar voor al mijn filtermaten gekocht.
Het is echt leuk om ermee te werken. Lastig, dat wel, maar de resultaten zijn gewoon leuk. Ben benieuwd naar je foto's.

Rikietje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rikietje » vr nov 01 2013 1:17 pm

Ton van de Wiel schreef:
Rikietje schreef:Wow vet!

Dank je voor het compliment.
Uit China?? Jemig. da's ver weg. Ik had die van mij gewoon in NL gekocht, volgende dag binnen. 10 Euro per ring, heb ze dus meteen maar voor al mijn filtermaten gekocht.
Het is echt leuk om ermee te werken. Lastig, dat wel, maar de resultaten zijn gewoon leuk. Ben benieuwd naar je foto's.
Haha ja uit china!

1,50 incl verzendkosten van Metaal, ben benieuwd of het wat is!

Kan hem mooi op mijn oude lens zetten die voorheen van mijn moeder was (Een Solligor 28-70mm denk je dat die een goed resultaat gaat geven>)

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 01 2013 1:34 pm

Dat is niet duur. Hmm had ik dat ook maar gedaan, ik heb er drie gekocht en was 30 Euro kwijt.
Ik ken de Solligor lens niet eigenlijk, maar nog even geduld en dat weet je beter dan wie dan ook of het een goed resultaat geeft! Wat in ieder geval belangrijk is, schiet honderden foto's want 90% bij mij kon meteen in de prullebak. Ben blij dat het niet meer met rolletjes moet want dan was ik arm geweest. De scherpte-diepte is zo vreselijk klein dat het erg nauw luisterd. En je ziet ook bijna niets, zeker met het diafragma bijna dicht. Alles is donker in de zoeker. en dan denk je dat je helemaal scherp bent en dan komt er een zuchtje wind waardoor je onderwerp net weer even van plek is verandert. Maar dat is ook wel het leuke aan dit soort fotografie. En soms zit net die ene ertussen waarvan je heel blij wordt en denkt, alleen die foto was het al waard om voor 30 euro spullen te kopen. Bij mij was dat foto 1.

Rikietje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rikietje » vr nov 01 2013 1:58 pm

Ton van de Wiel schreef:Dat is niet duur. Hmm had ik dat ook maar gedaan, ik heb er drie gekocht en was 30 Euro kwijt.
Ik ken de Solligor lens niet eigenlijk, maar nog even geduld en dat weet je beter dan wie dan ook of het een goed resultaat geeft! Wat in ieder geval belangrijk is, schiet honderden foto's want 90% bij mij kon meteen in de prullebak. Ben blij dat het niet meer met rolletjes moet want dan was ik arm geweest. De scherpte-diepte is zo vreselijk klein dat het erg nauw luisterd. En je ziet ook bijna niets, zeker met het diafragma bijna dicht. Alles is donker in de zoeker. en dan denk je dat je helemaal scherp bent en dan komt er een zuchtje wind waardoor je onderwerp net weer even van plek is verandert. Maar dat is ook wel het leuke aan dit soort fotografie. En soms zit net die ene ertussen waarvan je heel blij wordt en denkt, alleen die foto was het al waard om voor 30 euro spullen te kopen. Bij mij was dat foto 1.
Ah tof om te horen! Ik vind foto 1 ook heel erg goed gelukt!

Ja ik zal even laten weten of het wat is ... Het probleem met china is altijd alleen dat de levertijd even duurt. Heb hem 3 weken geleden besteld en verwacht hem ergens tussen vandaag en einde van de maand binnen te krijgen. Als je geduld hebt geen punt =)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”