Middelste scherpstelpunt verbreden?
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Middelste scherpstelpunt verbreden?
Hallo,
Hoe kan ik in mijn D300 & 700 het middelste scherpstelpunt verbreden?
Meestal (95%) werk ik met een smal middelste punt, maar door omstandigheden wilde ik dit aanpassen naar breed.
In mijn oude D90 staat deze optie duidelijk in menu, maar in mijn D300 & 700 zie ik die optie niet. Na menig uurtje
zoeken in de handleidingen heb ik nog niets gevonden.Dus, wie kan mij zeggen waar die optie verstopt zit..?!?
Alvast bedankt en een fijn weekend
Marcel
Hoe kan ik in mijn D300 & 700 het middelste scherpstelpunt verbreden?
Meestal (95%) werk ik met een smal middelste punt, maar door omstandigheden wilde ik dit aanpassen naar breed.
In mijn oude D90 staat deze optie duidelijk in menu, maar in mijn D300 & 700 zie ik die optie niet. Na menig uurtje
zoeken in de handleidingen heb ik nog niets gevonden.Dus, wie kan mij zeggen waar die optie verstopt zit..?!?
Alvast bedankt en een fijn weekend
Marcel
in mijn DoKa zie ik niets...
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Middelste scherpstelpunt verbreden?
Je kan het aantal scherpstelpunten verlagen van 51 naar 11. Dan worden er volgens mij een aantal gecombineerd.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Patrick,
Nadat ik het, tijdens het werk, niet zo snel kon vinden heb ik de camera op 9 punten gezet. Maar dan omzeil ik hetgene wat ik oorspronkelijk wil.
Inmiddels kan ik het niet hebben dat ik het nog steeds niet gevonden heb. Ik was er van overtuigd dat het mogelijk was. Maar begin nu te twijfelen.
Nadat ik het, tijdens het werk, niet zo snel kon vinden heb ik de camera op 9 punten gezet. Maar dan omzeil ik hetgene wat ik oorspronkelijk wil.
Inmiddels kan ik het niet hebben dat ik het nog steeds niet gevonden heb. Ik was er van overtuigd dat het mogelijk was. Maar begin nu te twijfelen.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je hebt twee instellingen: hoeveel punten de AF gebruikt en hoe je ze selecteert. Voor beide is een aparte instelling. Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat je geen punten groter kan aken.
Wellicht ben je in de war met het instellen van de grootte van de spot bij spotmeting?
Wellicht ben je in de war met het instellen van de grootte van de spot bij spotmeting?
- Léon Obers
- Forumlid
Je kunt niet specifiek het scherpstelpunt verbreden (zoals bij een oude D80, misschien ook D90 ??), alleen wel de omliggende scherpstelpunten in de scherpstelling betrekken (9, 21 of 51 scherpstelvelden) bij de AF-C mode.
Bij de D700 blz. 285 van de handleiding.
Bij de D700 blz. 285 van de handleiding.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Nee, hoogstens verwar ik een paar camera'sPatrick schreef:Wellicht ben je in de war met het instellen van de grootte van de spot bij spotmeting?

Dat heb ik inderdaad gedaan met het minst aantal punten.Léon Obers schreef:de omliggende scherpstelpunten in de scherpstelling betrekken (9, 21 of 51 scherpstelvelden).
Heren hartelijk dank, nu weet ik zeker dat ik niet verder hoef te zoeken. Voordeel van dat gedoe is dat ik mijn menu's onderhand weer uit mijn hoofd weet.
Net nog even in de camera van mijn dochter (mijn oude D90) gekeken, en zie daar hoe makkelijk...
Fijn weekend!!
Marcel
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Die optie heb ik volgens mij nooit gehad. Ik heb het dan over een D70, D200, D300s, D700 en D300.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wellicht in de war met een recente Fuji camera? Daar kan dit wel.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Ben niet in de war met een Fuji. Foto vanavond zelf gemaakt van display D90.Skippy schreef:Wellicht in de war met een recente Fuji camera? Daar kan dit wel.
Dit kan ik inmiddels voor een D300s en D700 wel bevestigen.Patrick schreef:Die optie heb ik volgens mij nooit gehad. Ik heb het dan over een D70, D200, D300s, D700 en D300.
Van die van jou weet ik het natuurlijk niet, maar in mijn D200 zat het ook. (Bladzij 55 van TFMPatrick schreef:Die optie heb ik volgens mij nooit gehad. Ik heb het dan over een D70, D200, D300s, D700 en D300.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik geloof je direct. Maar die had maar 11 scherpstelpunten. Waarom zou je ze dan willen samenvoegen?
Het verbaast me niet dat ik het niet wist...

ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom je deze optie wel of niet moet gebruiken en wat de voor/nadelen zijn, of mag ik dit draadje niet vervuilen met deze vraag?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
In elke manual staat dat beschreven.Tien schreef:ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom je deze optie wel of niet moet gebruiken en wat de voor/nadelen zijn, of mag ik dit draadje niet vervuilen met deze vraag?
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
- Léon Obers
- Forumlid
Het is voor de D80 / D90 niet samenvoegen maar verbreden. Standaard gebruikte ik indertijd (op een D80) zelf meestal ook de brede scherpstelling. Een breed scherpstelveld (met een D80) pakte makkelijker de scherpstelling op een onderwerp met wat kleinere details. Dan hoef je niet zo precies de details te gaan opzoeken voor een match. (Daarmee is de vraag van Tien ook beantwoord).Patrick schreef:Ik geloof je direct. Maar die had maar 11 scherpstelpunten. Waarom zou je ze dan willen samenvoegen?
Weet niet of het samenvoegen van meer scherpstelveldjes op een D700 hetzelfde effect heeft. De scherpstelling van een D700 is sowieso gevoeliger voor een match dan die van een D80 met klein schepstelveld ingesteld. Dus is de behoefte misschien minder om meer veldjes te combineren.
Aan de andere kant zijn de scherpstelveldjes van een D700 juist wel weer erg klein. Bij een D300 voel je dat minder, omdat het een DX camera is, en daarbij de veldjes "groter" aanvoelen dan dezelfde veldjes op een D700. (De AF-module is hetzelfde).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Tja... Misschien dat topic starter, nu we het ontkennen van het bestaan van de functie gepasseerd zijn, nog zo vriendelijk wil zijn om even aan je uit leggen wanneer ie dit precies gebruikt en waarom. Die zocht er per slot van rekening naar en zal daar een reden voor gehad hebben.Patrick schreef:Ik geloof je direct. Maar die had maar 11 scherpstelpunten. Waarom zou je ze dan willen samenvoegen?Het verbaast me niet dat ik het niet wist...