Middelste scherpstelpunt verbreden?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Middelste scherpstelpunt verbreden?

Bericht door Marwo » vr nov 01 2013 11:58 pm

iJoost schreef:Tja... Misschien dat topic starter, nu we het ontkennen van het bestaan van de functie gepasseerd zijn, nog zo vriendelijk wil zijn om even aan je uit leggen wanneer ie dit precies gebruikt en waarom. Die zocht er per slot van rekening naar en zal daar een reden voor gehad hebben. ;-)
Léon heeft het al precies omschreven waarvoor ik een breed punt wilde hebben.
Maar hierbij mijn reden: Afgelopen zondag en maandag fotografeerde ik het windsurfen in stormachtige omstandigheden. Surfers zijn snel een eind weg dus gebruik ik een D300s met 80-400mm. Ik stond vol in de wind op een steiger en had veel moeite om mijn camera, uit de hand, goed te richten. Met het middelste scherpstelpunt zat ik dan ook regelmatig naast mijn doel waardoor het water scherper op de foto stond dan de surfer. De scherpstelpunten eromheen werkten ook niet zoals gewild, want die stelden vaak scherp op de witte schuimkoppen achter de surfer. Daarvoor zocht ik dus naar een breder middelste scherpstelpunt waarmee ik zeker weten meer bruikbare foto's gehad zou hebben. Gelukkig komt windkracht 9 á 10 niet zo vaak voor, en heb ik met mindere windkrachten nog nooit problemen gehad.
in mijn DoKa zie ik niets...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za nov 02 2013 5:56 am

In zo'n geval 3-D tracking. Eenmaal een klein scherpstelveldje op de helderheid en kleur van een surfer gelockt, blijft dat op de surfer. Door de heftige beweging schiet je misschien wel van het ene naar het andere scherpstelveld over het hele matglas heen (D300s), maar het blijft wel gelocked op de surfer.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » za nov 02 2013 1:52 pm

Léon Obers schreef:In zo'n geval 3-D tracking. Eenmaal een klein scherpstelveldje op de helderheid en kleur van een surfer gelockt, blijft dat op de surfer. Door de heftige beweging schiet je misschien wel van het ene naar het andere scherpstelveld over het hele matglas heen (D300s), maar het blijft wel gelocked op de surfer.
Oh, ik wist niet dat het onderwerp dan zo extreem gevolgd kon worden. Ga ik de volgende keer zeker toepassen.

Bedankt Léon.
in mijn DoKa zie ik niets...

JanvanO
Clublid
Clublid
Locatie: Op het mooie eiland Walcheren, net achter de duinen en het waanzinnige brede strand!
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JanvanO » za nov 02 2013 3:41 pm

Op het antwoord van Patric wbt spotmeting!
De breedte kun je veranderen bij de D300 in het menu persoonlijke instellingen en dan b5.
Je kan van rond 6 mm naar 13 mm.

Gr Jan
1 D300 en 1 hele mooie FF Body met best wat mooi Nikon glas. Carbon statief, schommelkop en enig ander los spul.

Thor
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Thor » za nov 02 2013 4:55 pm

Dat is inderdaad de grootte van de cirkel bij spotmeting, niet het verbreden van een focus-punt.
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 02 2013 5:37 pm

Dat is niet wat Nikon verstaat onder spotmeting. Het is wel zo dat het centrale deel dan het zwaarste meeweegt in de belichting, maar de omgeving buiten die cirkel telt wel degelijk ook nog steeds mee.
De verdeling is circa 75% voor die cirkel, 25% voor wat er buiten valt. (Zie blz.387 van de handleiding).

Harry
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Harry » za nov 02 2013 8:37 pm

Handleiding D300, pagina 277 groote meetgebied.
Groet Harry.
Nikon D300s,AF-S nikkor 18-70 mm f/3.5-4.5, AF-S VR Nikkor 70-200mm f/1:2.8G, MF Nikkor 28mmf/2
AF Nikkor 35 f/2D, AF Nikkor 50mmf/1.8 D,AF Nikkor 85mmf/1,8 D,SB 800
NCN lid nr.586

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 02 2013 10:24 pm

Voor dat gebied (cirkel 6-13mm) geldt dus het meetellen voor 75% in de lichtmeting. De rest wat er overblijft in de lichtmeting (25%) heeft betrekking op het matglasgedeelte buiten die centrale cirkel. (Staat overigens allemaal los van de vraag met betrekking tot verbreding van het AF-veld).

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » zo nov 03 2013 10:51 am

Reest schreef:
Tien schreef:ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom je deze optie wel of niet moet gebruiken en wat de voor/nadelen zijn, of mag ik dit draadje niet vervuilen met deze vraag?
In elke manual staat dat beschreven.
Rinus
Ik kan heus wel lezen maar vind de info wat summier. Misschien moet ik mijn vraag anders stellen: Wat zou een nadeel kunnen zijn van breed veld gebruiken als je AF-A toch niet gebruikt? Dus waarom zou ik hem niet altijd aan laten staan?

Afbeelding
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 03 2013 11:40 am

Tien schreef:Dus waarom zou ik hem niet altijd aan laten staan?
Dat kan liggen aan het onderwerp wat je fotografeert of het wel of niet nadelig kan zijn. Een breed instelveld kan mogelijk eerder details oppikken van zaken wat helemaal niet je hoofdonderwerp is waar je de scherpstelling op zou willen afstellen. Stel je maakt opnamen in een zeil jachthaven. Je richt het scherpstelveld ergens op een mast van een boot dichtbij. Dan zou het brede scherpstelveld heel gemakkelijk de masten van boten in de verte kunnen oppikken, en daarop kunnen scherpstellen.

De vorige screenddump van een handleiding is kennelijk van een D90 (blz. 174). In diezelfde handleiding staan elders voorbeelden en waarschuwingen waar de scherpstelling fout kan gaan. Een algemeen bekend plaatje wat in diverse handleidingen terug komt, is die van een leeuw in een dierentuin met tralies ervoor (getekend plaatje). Zo zijn er nog een aantal voorbeelden.
Voor de D90 kijk op blz. 55 van de handleiding.

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » zo nov 03 2013 10:11 pm

helder, dank je
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”