Welke camera
Welke camera
Beste medeforumleden,
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera maar ik kan mijn keuze niet maken!
Ik fotografeer nu al een tijdje met de D3100 en ben op zoek naar meer scherpte, mooiere kleuren en meer mogelijkheden. Ik fotografeer hoofdzakelijk portretten van 0 tot 100 jarigen in de studio maar ook daarbuiten.
Ik overweeg de overstap naar Full Frame en dus de D600 (of D610). Maar ik twijfel of ik niet beter voor de D7100 kan gaan (Dus geen Full Frame).
Mijn Budget is ongeveer 2000 euro. Ik beschik nu over de volgend objectieven Nikkor 50mm 1.8, De 18-55mm kitlens en de 55-200mm (goedkope variant zonder VR).
Wie kan mij adviseren?
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Inge
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera maar ik kan mijn keuze niet maken!
Ik fotografeer nu al een tijdje met de D3100 en ben op zoek naar meer scherpte, mooiere kleuren en meer mogelijkheden. Ik fotografeer hoofdzakelijk portretten van 0 tot 100 jarigen in de studio maar ook daarbuiten.
Ik overweeg de overstap naar Full Frame en dus de D600 (of D610). Maar ik twijfel of ik niet beter voor de D7100 kan gaan (Dus geen Full Frame).
Mijn Budget is ongeveer 2000 euro. Ik beschik nu over de volgend objectieven Nikkor 50mm 1.8, De 18-55mm kitlens en de 55-200mm (goedkope variant zonder VR).
Wie kan mij adviseren?
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes Inge
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Welke camera
Als je naar FX wilt dan zul je ook andere objectieven aan moeten gaan schaffen. Waarom zou je over willen stappen naar FX? DX (D7000 of D7100) met een mooie Tamron 17-50 f2.8 of Nikon 17-55 f2.8 en een Nikon 70-300 VR zou mijn keuze zijn met dat budget, puur omdat ik FX niet nodig heb.
Koop een D7000 of D7100, met daarbij de 17-50mm van Tamron zonder vc of de 17-50mm van Nikon, een 70-300mm en voor portret een 90 of 105mm objectief van Nikon.
Let op: de 90 en 105mm macro van Nikon zijn vlijmscherp met portretten, dit lees ik dus hier op de site.
De Nikon D7000 met een Tamron 17-50mm zonder vc is een topset.
Kijk maar eens naar de foto's in beoordelingen van Wandeling in Haarlem en Update.
Doe die andere 2 kitlensen 18-55 en 55-200mm zekers weg.
Let op: de 90 en 105mm macro van Nikon zijn vlijmscherp met portretten, dit lees ik dus hier op de site.
De Nikon D7000 met een Tamron 17-50mm zonder vc is een topset.
Kijk maar eens naar de foto's in beoordelingen van Wandeling in Haarlem en Update.
Doe die andere 2 kitlensen 18-55 en 55-200mm zekers weg.
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
als je voornamelijk prtretten maakt, zou ik gaan voor de D610, en dan eventueel een 85mm erbij nemen.
Groetjes,
Jaap
Jaap
Alvast bedankt voor jullie advies! De 2 kitlensen daar ben ik ook niet tevreden over, de 50mm wel! Wat houd die vc bij Tamron precies in?
Ik heb een advies van een fotograaf gekregen om voor de D600 te gaan, vandaar dat ik de overstap overweeg
D600 moet je vergeten. Ga voor de D610 dan weet je zeker dat je op safe speeltingestoop schreef:Ik heb een advies van een fotograaf gekregen om voor de D600 te gaan, vandaar dat ik de overstap overweeg

vc is hetzelfde als bij de Nikon VRingestoop schreef:Alvast bedankt voor jullie advies! De 2 kitlensen daar ben ik ook niet tevreden over, de 50mm wel! Wat houd die vc bij Tamron precies in?
Alleen de Tamron 17-50mm zonder vc is scherper, dit kan je regelmatig lezen hier op het forum.
Ga je die Nikon D610 kopen, dan zal je ook andere objectieven nodig hebben.
Ja, die D610 kost nu rond de € 1970,00 zonder objectief, met kost die rond de € 2520,00 bij camera.nl
Ja, die D610 kost nu rond de € 1970,00 zonder objectief, met kost die rond de € 2520,00 bij camera.nl
Laatst gewijzigd door Voormalig clublid op di nov 05 2013 12:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik zou eerst een Nikon AFS 85mm F1.8G kopen. Voor portretten echt geweldig, zowel op FX als DX. Kijk dan nog eens naar je foto's. Je kan later altijd nog een andere camera kopen!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
precies! meer dan half fatsoenlijk glas scheelt zo veelPatrick schreef:Ik zou eerst een Nikon AFS 85mm F1.8G kopen. Voor portretten echt geweldig, zowel op FX als DX. Kijk dan nog eens naar je foto's. Je kan later altijd nog een andere camera kopen!

D7100, koeien, 3 verschillende lezen en muziek van mijn bandje.
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Bij F.F. of dat nu de D600 of de D610 is
is 85mm anders dan bij een DX, dat geld overiguns voor alle brandpuntafstanden.
maar 85 is op een dx is min of meer 127 en op een fx 85.
dat neemt niet weg dat de 85 een heel goede investering zou kunnen zijn gezien je portret fotografie!
daarnaast geld voor een FX dat je altijd aan duurder glaswerk vast zit.
De D610 is zeker te verkiezen boven de D600, maar in dat geval is wachten geld verdienen.
De D610 is eigenlijk te nieuw en neemt de fouten van de D600 weg als het goed is, maar ook dat moet zich in de praktijk bewijzen.
afhankelijk van wat voor type fotograaf je bent zou een D5200 of een D7100 wellicht de betere keus kunnen zijn.
op termijn wellicht ook de D5300, die nu ook erg nieuw is.
Bert Harry
is 85mm anders dan bij een DX, dat geld overiguns voor alle brandpuntafstanden.
maar 85 is op een dx is min of meer 127 en op een fx 85.
dat neemt niet weg dat de 85 een heel goede investering zou kunnen zijn gezien je portret fotografie!

daarnaast geld voor een FX dat je altijd aan duurder glaswerk vast zit.
De D610 is zeker te verkiezen boven de D600, maar in dat geval is wachten geld verdienen.
De D610 is eigenlijk te nieuw en neemt de fouten van de D600 weg als het goed is, maar ook dat moet zich in de praktijk bewijzen.
afhankelijk van wat voor type fotograaf je bent zou een D5200 of een D7100 wellicht de betere keus kunnen zijn.
op termijn wellicht ook de D5300, die nu ook erg nieuw is.
Bert Harry
Hier een mooie tip van me.
Vraag en kijk eens rond of iemand geen AF S 85mm objectief heb en of je die eens mag uit proberen op jouw D3100.
Zo kan je gelijk zien en voelen wat voor objectief het is.
Wil je trouwens Fotografie puur als hobby blijven doen of denk je later Professioneel te gaan?
Laat ook eens je oog vallen op de Nikon D7000, die kost nieuw nu rond de € 600,00 bij camera.nl, tweedehands rond de prijs van € 425,00, wel ff goed onderhandelen.
Koop zo tussen door goed glaswerk erbij, wat je wil hebben, die dan ook op FX goed is.
Je kan dan over een tijdje overstappen naar een nog betere body en ondertussen zal dan die D610 flink in prijs gezakt zijn en zich misschien ook hebben bewezen.
Ja, wat ik aan Fotografie spul heb, is op de D3200 allemaal tweedehands, zowel hier op NCN als op Mp gekocht.
Vraag en kijk eens rond of iemand geen AF S 85mm objectief heb en of je die eens mag uit proberen op jouw D3100.
Zo kan je gelijk zien en voelen wat voor objectief het is.
Wil je trouwens Fotografie puur als hobby blijven doen of denk je later Professioneel te gaan?
Laat ook eens je oog vallen op de Nikon D7000, die kost nieuw nu rond de € 600,00 bij camera.nl, tweedehands rond de prijs van € 425,00, wel ff goed onderhandelen.
Koop zo tussen door goed glaswerk erbij, wat je wil hebben, die dan ook op FX goed is.
Je kan dan over een tijdje overstappen naar een nog betere body en ondertussen zal dan die D610 flink in prijs gezakt zijn en zich misschien ook hebben bewezen.
Ja, wat ik aan Fotografie spul heb, is op de D3200 allemaal tweedehands, zowel hier op NCN als op Mp gekocht.