stofverwijdering met Capture NX

Discussies over fotobewerking en archivering
Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

stofverwijdering met Capture NX

Bericht door Aart » zo sep 23 2007 5:47 pm

Hallo,

Ik heb een foto waar stof op mijn sensor zat. Nu wil ik via Capture NX verwijderen met stof verwijdering.
Nu vraagt hij om een referentiefoto. Ik weet niet wat hij hiermee bedoeld.
Ik heb de handleiding door gebladerd maar er word niets over een referentiefoto gesproken.
Nu ff op google gekeken wordt weinig over gesproken.

Wat moet ik doen om een referentiefoto te maken. Ik heb gelezen met een witte vel papier maar verder wordt er niet uit gelegd.

Tips en trucs voor Capture NX op de site van Nikon staat het ook niet.

Grt,
Aart

Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Warner » zo sep 23 2007 6:02 pm

Als het goed is dan kun je in de handleiding van je camera vinden hoe je een referentiefoto voor stofverwijdering moet maken. Ik weet niet of alle camera's een dergelijke mogelijkheid bieden, maar de D200 in elk geval wel.
Succes!
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » zo sep 23 2007 6:32 pm

Warner, Bedankt referentiefoto gemaakt.
Ik had niet goed in mijn handleiding gekeken namelijk onder de R van referentie. :oops:

Als ik het nu probeer in Capture NX krijg ik de melding te veel stof.
Dat begrijp ik ff niet. Ik doe wat er in mijn handleiding staat.

Aart

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » di sep 25 2007 1:05 pm

Ik weet niet hoe de ervaring van anderen op dit forum is maar ik vind dit gereedschap niet goed werken
de reparatie lijkt vaak nergens op zoals een stofjes op de plek van bruidjurken in reportages maakte nx er gewoon een witte vlek van die niet eens de zelfde kleur als de jurk had en ook de structuur van de stof was weg
het clone of retoucheergereedschap werkt veel beter

rjoemman

Bericht door rjoemman » di sep 25 2007 2:03 pm

Ik heb laatst ook met een stof referentie foto in capture nx gestoeid. Zolang de stofjes in de lucht of achtergrond zit gaat het goed maar wanneer je hoofdonderwerp een stofje bevat, zoals de bruidsjurk hierboven dan gaat het inderdaad mis. De correctie verstoord meer dan dat het oplost.

Raoul

PS Waar zit in capture nx de retoucheergereedschap? Dat is toch in cs2?

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » di sep 25 2007 2:13 pm

rjoemman schreef:Ik heb laatst ook met een stof referentie foto in capture nx gestoeid. Zolang de stofjes in de lucht of achtergrond zit gaat het goed maar wanneer je hoofdonderwerp een stofje bevat, zoals de bruidsjurk hierboven dan gaat het inderdaad mis. De correctie verstoord meer dan dat het oplost.

Raoul

PS Waar zit in capture nx de retoucheergereedschap? Dat is toch in cs2?

idd dat bedoelde ik ook maar ben nogal eens te haastig met m,n verhaal

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » di sep 25 2007 2:21 pm

Hallo,

Stof verwijderen is één van de dingen die ik nog in Photoshop doe. Gaat sneller en beter. Als je het persé in Capture NX wilt doen is hier een link.

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforu ... orumID36#7

Succes.

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » di sep 25 2007 3:27 pm

Mag ik iedereen hierboven bedanken voor zijn reactie.

En die link kom altijd van pas.

grt,

Aart

Frederix

Re: stofverwijdering met Capture NX

Bericht door Frederix » zo okt 07 2007 1:14 am

rendier schreef:Ik heb een foto waar stof op mijn sensor zat. Nu wil ik via Capture NX verwijderen met stof verwijdering.
============ snip ================
Grappige discussie. Mijn F100 heeft daar gelukkig geen last van . . . :wink:

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo okt 07 2007 10:37 am

Frederix, is dat wel zo?
Ik heb op mijn bureau mijn eerste fototoestel nog staan ; een yashica minister D. Zit inmiddels onder het stof, maar dat valt niet meer op.
Weet je, door de bomen zie je het eigen bos soms niet meer.
Een poosje geleden was ik nog jaloers op je , maar nu? :-)

Tammo

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo okt 07 2007 10:50 am

Frederix schreef: Grappige discussie. Mijn F100 heeft daar gelukkig geen last van . . . :wink:
Geen stofproblemen bij analoge camera's? Ga maar eens een tijdje zelf foto's (op groot formaat) afdrukken. Hoe vaak heb ik niet een afdruk moeten overdoen, omdat er een storend stofje (of nog erger: krassen) op het negatief of het glas van de negatief-carrier bleek te zitten? Retoucheren is op bariet-papier soms nog wel mogelijk, maar een stuk lastiger dan een stofje wegwerken van een digitaal bestandje!
Laatst gewijzigd door Jur op zo okt 07 2007 10:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Frederix

Bericht door Frederix » zo okt 07 2007 10:51 am

Tammo Schut schreef:Frederix, is dat wel zo?
Ik heb op mijn bureau mijn eerste fototoestel nog staan ; een yashica minister D. Zit inmiddels onder het stof, maar dat valt niet meer op.
Weet je, door de bomen zie je het eigen bos soms niet meer.
Een poosje geleden was ik nog jaloers op je , maar nu? :-)

Tammo
Het was niet mijn bedoeling hier een discussie over te beginnen, maar nu je er over begint.

Mijn eerste cameraatje (een Agfa Clack!!) zit ook onder het stof, daar gaat het niet om. Mijn F100 krijgt niet de kans om onder het stof te komen, net zo min als dat jouw camera waar jij nu mee fotografeert onder het stof zou komen.

Het punt is dat ik regelmatig opmerkingen tegenkom dat mensen last hebben van stof op hun sensor van hun digitale camera. Daar heb ik geen last van. Immers, ik koop mijn sensor op een rolletje, opgeborgen in een metalen busje, er gaan ongeveer 36 in een verpakking. :lol: Vervolgens gebruik ik een sensor maar één keer. Na bewerking heet zo'n sensor "negatief". :wink:

Ik denk zelfs dat jouw eerste camera, nu onder het stof, geen last heeft van stof zijn sensor. :lol:

Ik denk dat we er niet te diep op in moeten gaan, het was slechts bedoeld als een prikkelende opmerking van fotograaf met een analoge camera naar fotografen met een digitale camera. :twisted:

Frederix

Bericht door Frederix » zo okt 07 2007 10:59 am

Jur schreef:
Frederix schreef: Grappige discussie. Mijn F100 heeft daar gelukkig geen last van . . . :wink:
Geen stofproblemen bij analoge camera's? Ga maar eens een tijdje zelf foto's (op groot formaat) afdrukken. Hoe vaak heb ik niet een afdruk moeten overdoen, omdat er een storend stofje (of nog erger: krassen) op het negatief of het glas van de negatief-carrier bleek te zitten? Retoucheren is op bariet-papier soms nog wel mogelijk, maar een stuk lastiger dan een stofje wegwerken van een digitaal bestandje!
Ik heb jaren een natte doka gehad, dus het stof probleem ken ik. Als je zuiver werkt, valt stof best wel mee, weet ik uit ervaring.

Maar mijn opmerking heeft meer te maken met stof dat je meefotografeert omdat er stof op je film zit. Heb je dat wel eens meegemaakt? Ik niet. Toch zijn er blijkbaar mensen met stof op de sensor.

Ik wil er niet te diep op ingaan, het was niet meer dan een plaagstootje van mij (werkend met een analoge camera) richting fotografen die digitaal fotograferen. :twisted:

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo okt 07 2007 2:29 pm

Nou het was voor mij ook echt als een geintje bedoeld hoor. Een plaagstootje terug zonder bijbedoeling of een discussie aan te gaan.
Als we maar plezier hebben in het fotograferen. Als ik door de zoeker kijk, of dat nu analoog is of digitaal vind ik het al mooi.
Ik hoop dat we elkaar nog vaak tegenkomen. Het is een fantastische hobby. Met of zonder sensor. ja toch?

Tammo

GdP

Bericht door GdP » zo okt 07 2007 6:15 pm

Dit onderwerp geeft stof tot nadenken :mrgreen:

Gerrit :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”