DJ schreef:Er zijn er vele hahaha maar BV gecropt in CS3, backlight en verscherping 20% in NX
Ik vermoed dat het iets met PSP te maken heeft en daar moet ik mij echt eens in gaan verdiepen.
Croppen is een ander woord voor verkleinen zeg maar. Je kan niet de hele foto van 5 of 10 of zelfs 20mb op het forum zetten. In NX of CS3 geef je de maat op waarnaar je wilt verkleinen bv 800x600 en de programma verkleinen dan de foto van 3000x2000 naar dat fomaat.
Verscherping kan in de camera plaats vinden maar ook achteraf in bv NX. het percentage geeft aan hoeveel % je de foto scherper wil maken. Als je teveel verscherpt krijg je teveel witte puntjes of te veel ruis en de foto ziet er niet meer uit. Daarom is een standaard nef handiger dan kan je achter af alles zelf doen en heb je het in de hand.
Backlight is een handeling van Nikon die iets doet met de achtergrond belichting. Dit werkt de ene keer beter als de andere keer. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de D200 zoiets als optie had in de camera. Anders zit het in NX en kan je achteraf kijken of het effect beter wordt of slechter.
Er zijn meeedere parameters mogelijk bij de opties maar het gaat te ver om dat hier uit te leggen, probeer het eens. In PSP zal je ongeveer de zelfde opties hebben maar die hebben waarschijnlijk een andere naam....
Pierre