Te donkere foto's, wie heeft tips?

Discussies over fotobewerking en archivering
ThijsHakvoort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Te donkere foto's, wie heeft tips?

Bericht door ThijsHakvoort » ma nov 04 2013 12:48 pm

Hoi Danny, mooie foto's maar is je flits wel afgegaan? Bij elke foto staat in de exif "no. flash" (Wellicht komt dat doordat je een trigger gebruikt hebt)

Of een andere optie is dat je flits vermogen te laag stond (op de flitser)
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » ma nov 04 2013 12:52 pm

Mag ook hier in het topic hoor @wiebeterpstra: ook ik zoek naar de 'juiste tools' namelijk.
In Lightroom had ik de poging al gewaagd, zie ook onderstaand voorbeeld.
Ik vind het 'balanceren' met de ruisreductie en de verscherping dan ná zo'n "heftige" shift in belichting best wel lastig; hoe natuurlijk blijft het dan nog?

Afbeelding

@ThijsHakvoort: dit was de allereerste foto van de shoot dus zowel het model (zie ook de houding en pose) als mijzelf (instellingen) waren nog aan het 'zoeken'.
Vermogen zou inderdaad het probleem kúnnen zijn, of de camera settings (ISO? Diafragma?)

@Tuihanti: Bedank voor je bericht!
Ik ben vre-se-lijk kritisch op mezelf, dus leren doe ik wel hoor. Ik had ook niet de illusie dat ik 'allemaal schitterende foto's' ging maken als ik net 3 dagen de triggers in huis had en een half uur voor aanvang van de shoot pas mijn licht-statief en paraplu houder...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma nov 04 2013 1:06 pm

Als enkel de flits te weinig gaf zou het buitenlicht goed moeten zijn en het model te donker.
De gehele plaat is 2 stops onder belicht.

Dat zij dingen waar je aan moet wennen.

Het grootste probleem is hier dat je 2 soorten licht hebt en eigenlijk niet de mogelijkheid het te meten.
Met name de verhouding tussen de 2 lichtsoorten.

Danny: Elke bewerking geeft kwaliteitsverlies. Daarom ook die losse flitsmeters. Dan meet je bestaand licht en flitslicht tot ze in de juiste verhouding staan. Bestaand licht bepaal je met de sluitertijd en flitslicht met je diafragma.
Geen camera die dit perfect meten kan of je moet met CLS gaan flitsen en dat wil met de D3100 niet.

Wacht aankomend weekeinde maar even af. Dan wordt het je helemaal duidelijk.
Je eerst volgende aanschaf is een lichtmeter. :wink:

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » ma nov 04 2013 2:45 pm

DannySan schreef:Ik ga er even mee aan de slag, het lijkt mij dat ik eerst dit moet 'regelen' voordat 'ie door Lightroom heengaat.
Dit lijkt een stuk 'krachtiger' te zijn dan de tools in LR (zwarten/witten/schaduwen/hooglichten). Photoshop is voor mij al wel een stuk 'ontgonnen' maar er valt nog een hoop te leren!
Mij lijkt het dat je eerst door Lightroom (of een andere RAW converter) heen moet. De belichting in LR (zwarten/witten/schaduwen/hooglichten) en eventueel de curve waarmee je dezelfde aspecten controleerd, maar dan meer op een continue schaal. Eventueel nog individuele kleuren aanpassen (en andere zaken).

Opmerking: Ik heb geen ervaring met 16 bits werken in PS, het zou kunnen dat daarmee dezelfde mogelijkheden ook open komen te liggen.
Zelf werk ik met lightroom en daarna met PS elements. Deze laatste is 8 bits, dan is dit de logische volgorde.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma nov 04 2013 7:51 pm

Het is inderdaad geen kwestie van (te laag) flitsvermogen - of in ieder geval niet alleen. De hele foto is immers te donker, ook de (niet door flitslicht geraakte) achtergrond. Maar dat was hierboven al aangegeven.

Maar ook zonder lichtmeter zijn dit soort platen makkelijk te maken. Zet de camera op handmatig en kies een sluitertijd van 1/125-1/250 (in ieder geval onder je synctijd blijven) en een diafragma dat de gewenste scherptediepte geeft. Maak dan een foto zonder flits en kijk hoe het resultaat is. Waarschijnlijk te donker dus dan kun je de sluitertijd nog iets verlagen (maar niet zo traag dat je bewegingsonscherpte krijgt), toch je diafragma verder open draaien en eventueel je ISO opschroeven. Pas als je tevreden bent over de achtergrond-zonder-flits foto ga je de flitser erbij zetten. Camera instellingen gelijk houden zodat je achtergrond altijd gelijk belicht blijft en dan het model belichten met de flits - dat licht regel je dan verder alleen met de flitser (vermogen +/- of de afstand tot het model veranderen).
Je kunt dan altijd nog wat kleine aanpassingen doen als er te veel flitslicht op je achtergrond valt.

Het is misschien wat kort door de bocht maar het werkt heel vaak gewoon goed: eerst je camera-instellingen aanpassen tot je het omgevingslicht op de door jouw gewenste manier in beeld hebt (en dat kan best iets te donker zijn, je kan het model dan later goed naar voren laten komen met je flitslicht), daarna de flitser(s) erbij gaan plaatsen.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma nov 04 2013 10:05 pm

"Mijn foto's bewerken: Nee" lees ik.
Bij zowel Danny San als bij Tuihanti... :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Sandervb
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sandervb » di nov 05 2013 3:55 am

Misschien niet echt een antwoord op jouw vraag, maar tot nu toe vind ik de "te donkere" foto's veel beter dan de bewerkte foto's.
Ja ze zijn te donker maar ík vind ze niet "slecht".
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » di nov 05 2013 7:29 am

Ik heb er ook wat op los gelaten in een paar minuten, dodge en burn, helderheid contrast uitsnede

Afbeelding
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di nov 05 2013 9:04 am

@MarcoD7100: mooie bewerking! Vooral het gezicht blijft zo 'overeind' (beter dan in mijn bewerking); hoe heb je dit zo gedaan? (ik heb je ook even een PB gestuurd)

@Sandervb: het zijn inderdaad geen slechte foto's, maar ik wil ze niet 'maar in zwart/wit gooien' omdat dat vaak een short-cut oplossing is voor onderbelichte foto's.

@JaapV: klopt, ik wil dat niet 'zomaar' maar ik plaats in dit topic een foto met een vraag over tips; dan kan ik ook verwachten dat iemand de tips 'in de praktijk' op die foto uitvoert.
Dan heb ik er geen probleem mee; anders ook niet hoor als men het maar even vraagt.

@weimaraner: dank voor je heldere uitleg! Dit was ook een 'oefenshoot' (model ging mee op basis van ervaring, lol en foto's die ze kan gebruiken) maar er zijn zéker ook hele mooie foto's uitgekomen.
Maar ik kan me altijd verbeteren, en dit soort uitleg helpt daarbij!

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di nov 05 2013 10:49 am

Hoi Danny,

Ik vind het jammer dat je je alleen op het eindresultaat toelegt en niet bij de basis.
Nu ga je kijken naar je foto's en proberen er nog een fraaie plaat van te maken.
Zou eigenlijk andersom moeten... Richt je eerst op de techniek van het flitsen
en lichtmeten om zodoende een goede basis te krijgen voordat je je helemaal
gaat botvieren op allerhande filters, schuifjes en instellingen.

Pak je flitser, plu en statief en ga eerst eens een boom in je tuin fotograferen
en kijk eens wat je flitser / camera allemaal kan en hoe je moet instellen om een
bepaald resultaat te krijgen.

beetje bij beetje is beter dan in een keer alles willen.

Dit is geen botte kritiek maar een tip :)
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di nov 05 2013 11:53 am

Hoi Matthieu,

ik denk dat er iets 'mis' gaat in je perceptie hierin; ik ben wel degelijk bezig met de basis.
Maar dat loopt hier parallel aan, deze foto's zijn nu eenmaal genomen op deze locatie; en ik kijk hoe ik daar nog het beste 'uit kan halen'.
Daarnaast neem ik alle tips/hints/trucs en opmerkingen 'mee'.
Ik had ook al aangegeven dat ik - helaas - weinig tijd heb gehad (geen) om te kunnen oefenen, de shootdatum was al lastig genoeg om vast te leggen en toen die eenmaal stond ging het 'mis' met het materiaal.

Ik wil ook niet alles in 1x; maar 'helaas' moest ik hier 'voor de bijl' en heb er het beste van gemaakt...

Bedankt voor je tip!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”