Nikon Df

Discussies over de Df.
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon Df

Bericht door Cees » wo nov 06 2013 12:01 pm

Hoe zouden we/ze het gedaan hebben voordat de D4 of de D800 uitkwam?
Op een F zal toch ook weleens een flinke toeter geschroefd zijn....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

oud0001

Bericht door oud0001 » wo nov 06 2013 12:04 pm

Linkerhand onder de uitschuiftoeter misschien :?: :twisted:

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo nov 06 2013 12:05 pm

Als aanvulling op de knoppen, zie dit Youtube filmpje
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » wo nov 06 2013 12:12 pm

George Fennes schreef:Gezien het retro effect zal de doelgroep toch wel boven de 50 liggen
Ooit gehoord van "hipsters"? Jonge(re) mensen (25-25 jaar) met een goed inkomen die dit soort dingen doorgaans echt geweldig vinden, oud/klassiek uitziende nieuwe dingen.

In de nieuwe Mini rijden ook voornamelijk jonge mensen… ;)
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » wo nov 06 2013 12:15 pm

Sharkey schreef:Als aanvulling op de knoppen, zie dit Youtube filmpje
Nee die knopjes is 3 keer niks,wat een gepiel.
Wordt wat op een koude dag.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo nov 06 2013 12:17 pm

Oh, je bedoeld de moderne Yuppie. :wink:

Die knopjes doen het wel.
Net zoals een andere nieuwere vrouw, je mot er ff aan wennen maar als je het gewend bent wil je niet meer terug. :twisted:

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo nov 06 2013 12:21 pm

:oohh:
:mrgreen:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo nov 06 2013 1:04 pm

Walk slowly
As I ascend the mountain path, the alpine air washes away everyday concerns. Free from haste and competition, I become my true creative self again, choosing unhurried inspiration over the frantic rush of speed and efficiency. The wind keeps my mind focused as the glow of dawn begins its timeless drama, but I don’t rush forward to capture it. Through measured contemplation, time is now my friend and photo assistant, guiding me towards a more meaningful interpretation of light. The Df allows me to create one-of-a-kind frames with exceptional freedom and tactile precision mechanics. With the Df as my companion, the act of taking a photograph is truly rewarding. So I walk slowly, letting inspiration lead me at its own pace.

Die marketingjongens zijn zo gek nog niet. Op de eerste pagina van de brochure staat aardig beschreven welke doelgroep Nikon met deze camera in gedachten heeft. Meer de bedachtzame fotograaf die op zoek is naar mooi licht in stad, concertzaal of (travel light in) de bergen dan de sport- of wildlifefotograaf die met telelens op zoek is naar actie / veraf onderwerpen. Die mooie mechanische techniek koestert en beseft dat digitaal toch wel heel handig is. Ook omdat ie graag nabewerkt en deelt op internet en social media. Het lijkt erop dat Nikon hiermee marktaandeel wil terugpakken op bijvoorbeeld de prachtige maar iets kleinere Fuji camera´s. De 'strijd' met superontwikkelaar Sony of de mobiele multi-apparaten is een andere denk (maar wie ben) ik. Alle vertrouwen dat Nikon een prachtig doordacht en kwalitatief topapparaat heeft gemaakt dat voor veel forumgenoten hier onweerstaanbaar zal blijken zodra ze de Df straks een keer in hun handen hebben. Het uiterlijk op de foto's is inderdaad wat hybride, voor en bovenkant retro en de achterkant meer modern / digitaal. Waarschijnlijk om niet teveel concessie te willen doen op het gebied van ergonomie. Ik vraag me af hoe de moderne objectieven op de body ogen, met name op de zilverkleurige body. Die laatste zal het vast heel goed doen bij bezitters van oudere objectieven. Kortom, ik ben heel benieuwd hoe de Df in 3D is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 06 2013 1:05 pm

josj schreef:
Sharkey schreef:Als aanvulling op de knoppen, zie dit Youtube filmpje
Nee die knopjes is 3 keer niks,wat een gepiel.
Wordt wat op een koude dag.
Heb je wel eens zelf een camera gehad met dit soort werking van knoppen?

Vanuit eigen ervaring met eerdere camera's met vergelijkbare knoppen instellingen, vind ik die oudere stijl knoppen juist heel wat prettiger werken dan de methode tegenwoordig via menu's of deels knop en dan een instelwiel die met een andere combinatie weer een andere functie heeft. Bij flitsfotografie met studiolicht, moet ik met de moderne camera's een stukje tape over het instelwiel leggen om bij manuele instelling niet per ongeluk de sluitertijd te verstellen gedurende de foto-sessies. Met die oudere knoppen daar nooit problemen mee gehad. Deze knoppen-indeling van de Df voor alle basis-instellingen lijkt me dan ook (opnieuw) een verademing om te gebruiken.
Frankie schreef:Het lijkt erop dat Nikon hiermee marktaandeel wil terugpakken op bijvoorbeeld de prachtige maar iets kleinere Fuji camera´s.
Toevallig enkele weken terug naar compactcamera's gekeken, om makkelijker en vaker gewoon mee te nemen. Qua ergonomie en bediening ging mijn voorkeur uit naar bijv. een < Fuji X20 >. Alleen had ik een wat grotere sensor verwacht met wat meer megapixels. Maar het concept van instelknoppen, prima.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 06 2013 1:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo nov 06 2013 1:12 pm

Ik zie ze alweer lopen, die oudjes met hun leesbrillen.
Minuten turen, en hun camera alle kanten uit kantelen omdat ze niet precies kunnen zien hoe ze het knopje hebben staan: "omdat er van die kleine priegel lettertjes op staan." :wink:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo nov 06 2013 1:25 pm

yzf1kr schreef:Ik zie ze alweer lopen, die oudjes met hun leesbrillen.
Minuten turen, en hun camera alle kanten uit kantelen omdat ze niet precies kunnen zien hoe ze het knopje hebben staan: "omdat er van die kleine priegel lettertjes op staan." :wink:
:) :) :)

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo nov 06 2013 1:26 pm

Cyrus schreef:
JvdKooij schreef:Dat vind ik bj alle nieuwe DSLR's wel eigenlijk, ook de D610 heeft "slechts" USB2 :shock:
Vind dit eerlijk gezegd niet echt een issue..

Alsof er ook maar iemand zijn kaarten leegtrekt door de camera op USB aan te sluiten.... Het werkt immers zoveel sneller en prettiger om het kaartje uit de camera te trekken, in je computer te steken en dan de bestanden op te halen. Voor tethered shooting is USB2 snel genoeg en met de WU-1a of WU-1b kan het tegenwoordig zelfs draadloos, dus ook in dat opzicht is USB2 niet echt een beperking te noemen.

Nog maar eens op herhaling: wat "geweldig" :( dat het gros van de mensen hier van alles op deze nieuwe Nikon-telg heeft aan te merken, zonder 'm ook nog maar één seconde in handen gehad te hebben....

Ik begrijp het concept wel en snap erg goed waarom er gekozen is voor een 16MP sensor, zie ook de perfecte uitleg die Skippy plaatste. Ik zou er uitstekend mee kunnen leven: de praktische voordelen compenseren ruimschoots de theoretische nadelen. Pas wanneer je gaat afdrukken op A0-formaat zou 16MP theoretisch een beperking kunnen zijn, en dan nog....
Wat zouden de extra kosten zijn om een USB3.0 interface te plaatsen tijdens het productieprocess, denk je, lijkt me om centenwerk te gaan.

Verder zie ik de DF trouwens als een afgeslankte D4 in een leuk retro jasje, er zijn een paar technische opties iets minder luxe uitgevoerd (1/8000 sluitertijd, FPS, bracketing), maar daar zou ik prima mee kunnen leven. Op deze manier wordt de prijs trouwens ook een stuk aangenamer :-D
Groetjes,
Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 06 2013 1:37 pm

Verkeerde voorstelling van zaken.
Ook met een moderne indeling van knoppen, menu's en LCD's (ik heb o.a. een D700) moet ik mijn leesbril gebruiken om het top-LCD schermpje af te kunnen lezen. Dus dat maakt geen verschil wat wel- of geen gebruik van een leesbril betreft. De leesbaarheid van een LCD ervaar ik zelfs als moeilijker omdat een LCD een aanzienlijk slechter contrast heeft met spiegeling van het glas erboven dan de cijfertjes op een instelwieltje.

Met een camera voor het oog kun je verder ook die ouderwets mechanische knoppen bedienen en de instellingen in de zoeker zien. Zelfs makkelijker, omdat elke knop zijn eigen plek en functie heeft, zonder andere functies en je daarin geen vergissingen maakt.

Qua snelheid gaat het ook niet over.
Vroeger (nog in het analoge tijdperk) bij een schoolfotografiebedrijf kregen we twee camera's mee (Canon). Eentje als reserve voor het geval de eerste het begaf. De set die ik had bestond uit een (toen) moderne EOS camera met top-LCD en AF, en een oude nog volledig manuele Canon F1. Die oude mechanische Canon camera was eigenlijk als reserve bedoeld. Maar die vond ik prettiger werken als die EOS. Ik draaide het dus om. De EOS als reserve.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 06 2013 1:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » wo nov 06 2013 1:38 pm

:D
Maar met de jarenlange ervaring en het gekregen inzicht het maximale uit glas en body halende.
Een klein geheugenkaartje is voldoende. Thuis komt er al iets moois uit de camera.
Met miniem gebruik van het bewerkingsprogramma staat er een prachtplaat op het scherm.

Zoonlief had op dezelfde lokatie 250 opnamen gemaakt en zat nog druk te corrigeren.
Zonder bril, dat wel.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo nov 06 2013 2:00 pm

Zie trouwens net dat bij Cameranu.nl de body los wordt aangeboden voor euro 2749.
Is tie net wat goedkoper dan de D800E.
Groetjes,
Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Df”