Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Bericht door emdeklerk » zo nov 03 2013 9:06 am

De "nieuwe" zal ongetwijfeld een grote stap voorwaarts zijn, maar toch herken ik niet die halo's en zeker niet de stervorming die nu de Noct-Nikkor worden aangerekend in de twee vergelijkende "testjes" die ik hier zie.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo nov 03 2013 9:10 am

plincky schreef::D Tja, meeste volk uit dat land kunnen nou eenmaal niet normaal doen. (in onze ogen)
Toch krijgt hij veel voor elkaar met zijn gekke gedrag en vertoning. dat is dan best wel weer knap. overigens laat hij altijd duidelijk weten dat het zijn mening of ervaring is en niet dat het zo is.

overigens ben ik benieuwd of de prijs van een Noct hierdoor gaat zakken? Denk het niet...maar zou kunnen natuurlijk. Al denk ik dat de meeste kopers van een noct het echt gaat om de "noct" en niet echt om wat hij doet maar meer voor de heb.
Maar met dat uitgangspunt gaat de koper toch voor het origineel?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo nov 03 2013 4:12 pm

De eerstkomende jaren zéker.
Zelfs al levert de 58 1.4G net zulke mooie beelden als de Noct, dan nog heeft hij nog jaren te gaan voordat hij óók legendarisch kan worden genoemd.
Er zijn nu vast schilders waar we nog nooit van gehoord hebben, die net zulk knap werk leveren als Rembrandt :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo nov 03 2013 6:01 pm

Legendarisch ok, daar moet je misschien even op wachten maar ' beter dan' dat kan vanaf heden al zo zijn natuurlijk ;-)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di nov 05 2013 9:30 pm

Een buitengewoon positieve beoordeling van de 58mm f/1.4G door Lloyd Chambers:

First Look: Nikon AF-S 58mm f/1.4G

LC:
In announcing the 58mm f/1.4G, Nikon references the "legendary" NOCT-Nikkor 58mm f/1.2 AIS, now a sought-after collector’s item. While the 58/1.4G offers 1/2 stop less in brightness, its bokeh-rendering qualities are at least as good, if not better, than the NOCT-Nikkor, particularly in off-center areas where the 58/1.4G controls color aberrations to a visibly superior degree.

Conclusions
Photographers looking for a “normal” that has even-tempered rendering capabilities will find the Nikon AF-S 58mm f/1.4G a tempting acquisition. Especially wide open, it offers an unusual grace that is highly suitable for portraiture or contemplative scenes.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di nov 05 2013 9:48 pm

Link naar fraaie foto's gemaakt met de 58mm f1.4 http://photo.yodobashi.com/gear/nikon/lens/afs5814.html

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo nov 06 2013 8:23 am

Nog meer fraaie foto's (vol open) op Lloyd Chambers blog:
http://diglloyd.com/blog/2013/20131105_ ... kiosk.html

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo nov 06 2013 9:34 am

Skippy schreef:Link naar fraaie foto's gemaakt met de 58mm f1.4 http://photo.yodobashi.com/gear/nikon/lens/afs5814.html
Heel fraai die bokeh cirkels. :shock:
Ook zijn ze vrijwel "schoon", op het eerste gezicht zonder 100% peepen, geen vette randen of aberratie! Super!
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 07 2013 7:25 am

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 07 2013 9:40 am

Altijd interessant die verhalen over het ontwerpen van Nikkors. Het blijkt ook dat niet alle effecten m.b.v. computermodellen te berekenen zijn, gezien "We repeated trial and error to investigate the effects of aberrations according to the frequencies of subjects".

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo nov 13 2013 8:06 am

DXOMark heeft hem getest. http://www.dxomark.com/Reviews/Nikon-AF ... -performer

Niet echt indrukwekkend in deze klinische test , alleen op CA en vignettering t.o.v. andere 50mm Nikkors.
Hij zal het moeten hebben van de beeldweergave zoals geïllustreerd in de links van Marten en Skippy hierboven en op scherpte in het centrum waar hij ook goed scoort, maar dat komt niet echt tot uitdrukking in de cijfers van DXOMark.

Afbeelding
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Buckwheat
Forumlid
Forumlid

Bericht door Buckwheat » wo nov 13 2013 8:47 am

Prima, lens mooi dat Nikkor tijd in ontwikkeing steekt om de lensfouten te minimaliseren.
Toch maak ik mij hier niet druk over met DxO optics, en blijkbaar doet mij 50 mm AF-D niet onder.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo nov 13 2013 9:13 am

ArendV schreef:maar dat komt niet echt tot uitdrukking in de cijfers van DXOMark.
Ik snap uberhaubt niet hoe ze op die eindscores uit komen.

De nieuwe 58mm scoort alleen op distortion (minimaal) slechter dan de AF-S en komt toch op een lagere score uit...
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 13 2013 10:15 am

Contrast, scherpte. Misschien doen de andere het bij volle opening beter (?), en rekent DXO dat zwaarder aan als bijv. correctie op CA ???
Eigenschappen onder slechte lichtomstandigheden bij bijv. avondfotografie met betrekking tot coma en flare worden door DXO waarschijnlijk helemaal niet meegenomen. Hun testmethode is slechts een eenzijdige beoordeling op bepaalde klinisch meetbare aspecten, wat een beperkte indruk geeft van wat een objectief werkelijk in huis heeft. In de praktijk kunnen andere aspecten veel waardevoller blijken.

Ik wil daarmee niet zeggen dat die nieuwe Nikkor lens nu zo'n geweldig objectief zou zijn tegenover andere vergelijkbare lenzen, maar alleen die cijfertjes van DXO zeggen mij niet zoveel.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Flandria

Bericht door Flandria » wo nov 13 2013 10:28 am

DXO zegt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel.
Mijn eigen praktijkervaring is wat voor mij telt.
En hoe het objectief wordt ingezet.
Zelf testen werkt nog altijd het best.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”