D200 nog scherper maken zonder AA filter?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

D200 nog scherper maken zonder AA filter?

Bericht door ElRonno » zo okt 07 2007 10:13 pm

Kijk toch eens wat ik tegenkom A study on the Nikon D200HR enhancement versus a stock D200. Door het anti aliasing filter eruit te slopen zou de D200 nog veel scherper worden. En dat schijnt ook voor andere cameratypen te werken. :shock:

Kost alleen wel $450... :(

Toen ik het las vroeg ik me nog af of het alweer april was. Of anders of het een exemplarisch defect was van het ongemodificeerde toestel. Of geschoten in verschillende instellingen voor de in-camera sharpening (ook in NEF maakt dat uit, want als je ze zonder verdere omhaal opent in Capture neemt hij in eerste instantie je camerainstelling over).

Maar ja, ik word toch nieuwsgierig en zou het wel eens willen proberen... :?

Of wil ik mijn D200 graag kapot maken zodat ik een smoes heb een D3 te kopen? :roll:

[EDIT: prijs ingevuld]

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo okt 07 2007 10:29 pm

Die verschillen zijn niet misselijk.
Moet het verhaal wat ze vertellen natuurlijk wel kloppen, want je kunt die op meerdere manieren voor elkaar krijgen. Maar als het verhaal klopt, zou je er wel aan denken om eens flink met de voorhamer op je D200 te gaan slaan. Wie weet hoe goed hij dan wel niet wordt :wink:
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

mikemix

Bericht door mikemix » zo okt 07 2007 10:34 pm

Euh...... :shock:

GdP

Bericht door GdP » zo okt 07 2007 10:39 pm

daantje schreef:Die verschillen zijn niet misselijk.
Moet het verhaal wat ze vertellen natuurlijk wel kloppen, want je kunt die op meerdere manieren voor elkaar krijgen. Maar als het verhaal klopt, zou je er wel aan denken om eens flink met de voorhamer op je D200 te gaan slaan. Wie weet hoe goed hij dan wel niet wordt :wink:

Goed stuk?

Gerrit

yoyo

Bericht door yoyo » zo okt 07 2007 11:20 pm

Natuurlijk wordt het beeld scherper als je het anti aliasing filter weghaald. Dat ding zit er echter niet voor niets. Het zit er om moiré tegen te gaan. Een probleem dat in de testshots ook duidelijker naar voren komt bij de gesloopte versie.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo okt 07 2007 11:59 pm

Tsja Johan .. elk voordeel heeft zijn nadeel... :mrgreen: maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Veel moiré is natuurlijk ook niet mooi... aan de andere kant vindt ik dat je in de normale opnames eigenlijk weinig moiré terug ziet bij de HR versie. Alleen op de testkaarten zie je het wat meer terug komen.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Diddlbiker

Bericht door Diddlbiker » ma okt 08 2007 4:47 am

Het is niet onaannemelijk dat er bij Nikon één of meerdere ingenieurs rondlopen die tijdens het rondwandelen in het plaatselijke winkelcentrum bij de boekhandel een boek over fotografie in de etalage hebben zien staan.

M.a.w: je mag aannemen dat Nikon weet waar ze mee bezig zijn en dat het filter een reden heeft.

Het zou best zo kunnen zijn dat in 90% van de gevallen je geen last hebt van die moirées omdat je landschappen/eenden/portretten fotografeert.

En natuurlijk blijkt nadat je het filter hebt verwijderd dat die resterende 10% ook betrekking heeft op de foto's die je maakte van de promotie van drs. Favoriete Nichtje (nu natuurlijk dr. Favoriete Nichtje...) en dat je dat tijdens het chimpen niet opmerkte omdat het lullig kleine lcd-schermpje nou eenmaal een lullig klein lcd schermpje is.

Ik laat dat filter dus gewoon lekker zitten. Scheelt ook weer een zak met dollars...

iJoost

Bericht door iJoost » ma okt 08 2007 8:25 am

Het extra "detail" wat je krijgt bestaat als ik het zo bekijk voor een deel (en misschien wel grotendeels) uit aliasing artefacten. Tikkeltje misleidend zou ik zeggen.

Moiré is natuurlijk het bekenst en het gemakkelijkst te herkennen maar dat wil nog niet zeggen dat alles wat geen moiré is er ook hoort te zijn.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma okt 08 2007 3:45 pm

Canon heeft bij de D30 blijkbaar al rekening gehouden met soortgelijke (updates) icl verwijdering/vervanging van het IR filter zie afbeelding en bijbehorende text. de sensor zit aan een scharnier waardoor hij makkelijk weg te klappen is.

Afbeelding

In diverse artikelen lees je ook wel dat AA filteren vaak gedeeltelijk door software wordt opgelost en dat bijv. zwakkere AA filters van bijv. Kodak camera's geschikt zijn om scherpere beelden te krijgen zonder dat er te veel moiré/alaising ontstaat.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”