Doggy walk

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
B. de Visser
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Doggy walk

Bericht door B. de Visser » vr nov 08 2013 5:47 pm

Vanochtend/middag met een aantal kennissen richting het Veerse meer gegaan om met een aantal honden te gaan wandelen.
De D3200 ging uiteraard weer mee en ik heb weer een berg foto's gemaakt.
Hier een kleine selectie.

Opmerkingen/tips zijn van harte welkom.
Exif zouden bij de foto's moeten staan als je ze aanklikt.

Foto 1:
Afbeelding
Zou graag de hond nog iets scherper hebben maar kreeg het met Faststone niet voor elkaar.
Als iemand me kan uitleggen welke handeling in photoshop dit wel kan dan kan ik me daar eens in verdiepen.
Dit omdat deze hond bijna 13 is en ik de eigenaresse zou willen verrassen met deze foto geprint op canvas.
Uiteraard heb ik de originele NEF file in mijn bezit

Foto2:
Afbeelding

Foto3:
Afbeelding

Foto4:
Afbeelding
Ja de hond heeft een wondje op zijn schouder en dit is netjes bij de dierenarts met 5 krammetjes dicht gemaakt.
Buddy is een beetje onbezonnen en is waarschijnlijk tijdens het spelen met een nagel van een andere hond in aanraking gekomen. Hij had er geen last van gelukkig.

Foto5:
Afbeelding

Ik weet dat er veel aan verbeterd zou kunnen worden dus alle tips zijn welkom!

Rhodesian Ridgeback
Clublid
Clublid

Re: Doggy walk

Bericht door Rhodesian Ridgeback » za nov 09 2013 11:47 am

Dag,

Hierbij enkele opmerkingen over de foto's. Ik maak zelf veel foto's van (mijn) honden maar blijf het lastig vinden om te beoordelen. Mijn opmerkingen zijn goedbedoeld.

In het algemeen zijn de foto's onderbelicht en lijken sommige niet goed scherp. Er stonden geen Exif gegevens bij.

Foto 1: deze is te donker. Vooral de hond. En inderdaad niet scherp. De belichting is wat te verbeteren in Photoshop, maar echt goed zal het niet worden. De compositie komt niet zo prettig over: het hekwerk is groot en loopt door de hond, de rode boei vraagt veel aandacht en de hond is erg klein in de foto en staat niet lekker in beeld. Ik denk dat de foto niet goed genoeg is om groot op canvas te printen.

Foto 2: leuke pose en achtergrond met pluimen. Maar ook deze is veel te donker. De compositie van een kleine hond en een heel grote boomstam voor in beeld past niet bij de kennelijke bedoeling van een portret van de hond. Hij zou dan groter in beeld moeten zijn.

Foto 3: een heel grappige pose en plaats in beeld. Hij staat misschien iets te dicht bij de rand. Ook deze zou iets lichter kunnen.

Foto 4: dit is een echt portret/beeld van een hond. Door de verhouding storen het hekwerk en de dam minder, maar met een wat groter diafragma hadden ze iets onscherper gemaakt kunnen worden. De foto staat wat scheef en hoewel wat lichter dan de andere, zou ook deze nog wat lichter mogen.

Foto 5: leuke sfeerfoto in tegenlicht. Zou iets lichter mogen en misschien iets meer inzoomen (of dichterbij) of croppen. De personen zijn wat klein en er is veel water op de voorgrond.
Met vriendelijke groeten, Kees Gravendeel

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » za nov 09 2013 12:18 pm

Zie geen exif gegevens.
Foto 1 leent zich niet voor een vergroting.

Hij is te donker, vooral de hond.
De scherpte licht ongeveer bij het hek.
De hond verscherpen lukt niet voldoende voor een vergroting.

Carlos55

Bericht door Carlos55 » za nov 09 2013 12:32 pm

Goede dag,

Foto 1, 2, 3 en 5 zijn te donker.
Foto 4 is mooi, maar hier is ook een klein foutje gemaakt.
Knijp diafragma 2 of 3 stops, ISO 100 en dan foto maken.
Ga de lucht clippen, dan -0.3 tot -1.0 onderbelichten.
Later in Lightroom of ViewNX2 kan je de kleuren ophalen en krijg je dan ook een mooie lucht.

Trouwens standaard kan je altijd instellen met onderbelichting, gewoon ff uittesten.

B. de Visser
Forumlid
Forumlid

Bericht door B. de Visser » za nov 09 2013 1:47 pm

Heren,

Mijn dank voor de reacties.
Ik was al bang dat de foto's te donker zouden zijn.
Vind het ook wel moeilijk om met 9 honden waarvan 6 windhonden om me heen goede foto's te maken.
Ze staan bijna niet stil en als ze dan eenmaal stil staan dan moet je een positie innemen en klikken.
Dus vaak heb ik niet de snelheid en kennis om de camera juist in te stellen.
Misschien binnenkort de ouwe dame van foto 1 even kapen om rustig foto's te maken zodat ik wat meer tijd heb.

En binnenkort een cursus volgen zodat ik alles wat sneller weet te vinden in de camera qua instellingen

Nogmaals bedankt.
Weer wat dingen om me in te verdiepen komende tijd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”