welke Photoshop gebruiken jullie?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

welke Photoshop gebruiken jullie?

Bericht door PvGessel » za nov 09 2013 4:45 pm

Binnenkort ga ik de LR en Photoshop workshop Twente volgen die georganiseerd wordt in regio oost. Organisator Tuihanti had ik al een PB gestuurd met de vraag welke Photoshop ik zou moeten installeren op mijn laptop. Tuihanti gebruikt een oudere versie van photoshop dus kreeg ik een link toegestuurd van Adobe. Ik heb de proefversie van Elements 12 gedownload maar ik weet niet of ik daar wat aan heb. Een vluchtige blik daarop lijkt het wat op Light room :roll: Ik wil graag leren om met lagen te werken en storende elementen verwijderen. Of dat met Element 12 kan weet ik natuurlijk niet. Van Light Room heb ik al eens een korte cursus van gehad en daar weet ik wel iets van inmiddels.
Wat raden jullie mij aan welke adobe Photoshop ik zou moeten gaan gebruiken? Het gebruik zal dus hoofdzakelijk wat storende objecten in de opname verwijderen worden.

Mijn nieuwe laptop heeft de volgende configuratie:
Samsung
windows 8
processor : Intel i5
geheugen: 8GB
SSD 100GB
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: welke Photoshop gebruiken jullie?

Bericht door Léon Obers » za nov 09 2013 4:53 pm

PvGessel schreef:Het gebruik zal dus hoofdzakelijk wat storende objecten in de opname verwijderen worden.
Dan in ieder geval vanaf Photoshop CS5. In die versie werd "content aware" geïntroduceerd. Een heel aangename en snelle manier om storende elementen te verwijderen en in te vullen met hetgeen er in de omgeving zit. Dat gaat zoveel makkelijker en sneller dan met een kloonstempeltje.
http://www.youtube.com/watch?v=NH0aEp1oDOI" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

ben42
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » za nov 09 2013 5:32 pm

Lightroom wordt vooral gebruikt voor belichtingen, waaronder contrast, curven, kleurbalans en nog wat effecten die over de gehele foto worden gedaan. Er zitten wel wat mogelijkheden is om b.v. stofjes of kleine storende dingen te verwijderen.

Photoshop element kun je allerlei manipulaties mee doen. Ook dingen uit het beeld halen.
Photoshop elements heeft als voordeel dat het betaalbaar is en zeer veel kan wat zijn grote broer ook kan.

Photoshop kan meer dan elements, 16 bits, de kleurenlagen en nog zo ontzettend veel meer, een echt professioneel pakket, met ook een bijpassende professionele prijs.

Met Lightroom en photoshop elements heb je aardig wat in handen, het meeste kun je hiermee. En wat je krijgt is de prijs waard. (Beiden zijn tussen de 90 en 150 Euro afhankelijk van versie, waar en het moment).

De professionele photoshop is zoveel duurder dat je hiervoor echt een goede motivatie moet hebben. De prijs is hoog, de inleerdrempel is hoog. Maar het kan dan ook zo ontzettend veel dat er geen artiest is ter wereld die alle mogelijkheden van photoshop kan gebruiken.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » za nov 09 2013 6:00 pm

niet

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » za nov 09 2013 6:42 pm

ben42 schreef:..............

Photoshop element kun je allerlei manipulaties mee doen. Ook dingen uit het beeld halen.
Photoshop elements heeft als voordeel dat het betaalbaar is en zeer veel kan wat zijn grote broer ook kan.

Photoshop kan meer dan elements, 16 bits, de kleurenlagen en nog zo ontzettend veel meer, een echt professioneel pakket, met ook een bijpassende professionele prijs.
Ben
@Ben: ik ben je dankbaar voor je heldere uitleg. Met LR 5 kan ik redelijk overweg maar daar zitten voor mij ook nog voldoende leerprocessen in. Het nodige lukt mij wel maar ik wil het progamma beter leren gebruiken. Elements ga ik dan deze week eens flink "inlezen"
@ Léon: ik ga eens opzoek in mijn kennissenkring en fam. of daar nog ergens zo'n exemplaar "rond zwerft".

Bedankt voor deze reacties. 8)
M.v.g Peter.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » za nov 09 2013 7:11 pm

Ik gebruik Photoshop CC, maar voor een training die ik nu volg (Photoshop CS6 for Photographers) heb ik tijdelijk CS6 ernaast draaien.
Ik gebruik Photoshop eigenlijk alleen maar als 'aanvulling' om die dingen te doen als een beeld in Lightroom (5.2) eigenlijk net nog dat 'meer' moet hebben.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » za nov 09 2013 8:06 pm

Precies Danny, dat wil ik ook gaan doen. Puur ter aanvulling van LR wat in LR niet mogelijk is.
M.v.g Peter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo nov 10 2013 12:38 am

Jammer dat de uitleg van dit progamma alleen in het Engels is :evil:
M.v.g Peter.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » zo nov 10 2013 6:07 am

Ik ben niet anders gewend Peter, er is vast ook wel Nederlandse uitleg maar al mijn trainingen volg ik in het Engels.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo nov 10 2013 9:25 am

Ik gebruik nu CS 6 op mijn werk. Zoals Leon al melde is de "Content Aware" erg handig.
Als je de Engelse taal maar iets kent zal ik adviseren altijd een Engelse versie te installeren als je de keuze heb. Ik gebruik nu bijna 10 jaar PS en altijd Engels omdat 9 van de 10 online "tutorials" ook in Engels zijn. Als je dit met een NL versie moet volgen snap je er niks meer van.
De keuze voor informatie is gewoon erg beperkt in het NL. Als je het in het Engels aanleert dan weet je niet beter.
Overigens zijn de Engelse termen zo ingeburgerd dat iedereen ze gebruikt.(op de huidige werkvloer) Zie ook Leon zijn reactie over "Content Aware" zou zelf niet eens weten hoe het er in de NL versie staat of vertaald is.

Als je geen Engels kan dan moet je wel een Nederlandse nemen, echter beperkt dat de informatie over het programma aanzienlijk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 10 2013 10:44 am

Aanvulling:
Allerlei actions die her en der op fora zijn te downloaden, zijn ook in het Engels. Werken alleen goed vanuit een Engels geïnstalleerde versie.

Handige voorbeelden en weetjes van Russell Brown:
http://tv.adobe.com/show/the-russell-brown-show/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://russellbrown.com/tips_tech.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://russellbrown.com/3D.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://russellbrown.com/scripts.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo nov 10 2013 11:43 am

Nog een aanvulling:

Verschillen tussen de PSE en PS
http://forums.adobe.com/message/4568487
Let op het aantal verschillen lijkt en is indrukwekkend, maar als een lijst van mogelijkheden wordt afgebeeld van zowel PSE als PS is deze nog veel indrukwekkender. Als je de verschillen tussen PSE en PS niet kent is mijn advies begin dan met Elements, de instapdrempel is lager en de kostprijs is lager. Alleen als geld geen rol speelt en je van plan bent veel tijd met deze hobby bezig te zijn zou ik direct in Photoshop instappen. Veel van de technieken die je in Elements leert kun je ook toepassen in PS

Russell Brown is zeer amusant en leuk om naar te kijken. Zelf als je een techniek niet gebruik is het nog leuk om naar te kijken. (Zie de links van Leon).

Julieanna Kost is fabeltastisch in het simpel uitleggen van de tools van Adobe.
Ze laat het zo simpel zien dat je het onmiddelijk begrijpt en dat je denkt dat kan ik ook.
(Dat zelf kunnen kost dan altijd een beetje moeite, maar haar uitleg is echt Fabeltastisch).
(Ja het is wel in het Engels, vind ik een voordeel, maar dat zal niet voor iedereen gelden).
http://tv.adobe.com/show/adobe-evangeli ... anne-kost/

Ik heb al een tijdje niet meer gekeken naar de prijzen voor de 'echte' Photoshop, daarom een vraag:
Welke Photoshop versie (set/samenstelling) gebruiken jullie en wat hebben jullie daarvoor betaald?
(Ik zie door de bomen het bos niet meer bij Adobe).

Photoshop Elements (versie 10) heeft ook een content Aware Healing brush.
Met dit tool moet je veel experimenteren, om te leren wat het wel kan en wat het niet kan. Soms valt je mond open van verbazing hoe goed dit tool werkt, soms werkt het ook niet.

Zelf gebruik ik nu als basis Lightroom, voor het beheer van foto's en alle basis bewerkingen. Elements gebruik ik als ik iets bijzonders wil.

Voor Panorama's gebruik ik:
http://research.microsoft.com/en-us/um/ ... s/ivm/ICE/
Vind ik beter en gemakkelijker werken dan de pano functies in Elements.

Als kijk programma (gratis) en met enkele aardige edit mogelijkheden:
http://faststone-image-viewer.nl.softonic.com/

Leuk vind ik:
http://www.photosynth.net/

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo nov 10 2013 12:39 pm

plincky schreef: Als je de Engelse taal maar iets kent zal ik adviseren altijd een Engelse versie te installeren als je de keuze heb. Ik gebruik nu bijna 10 jaar PS en altijd Engels omdat 9 van de 10 online "tutorials" ook in Engels zijn. Als je dit met een NL versie moet volgen snap je er niks meer van.
De keuze voor informatie is gewoon erg beperkt in het NL. Als je het in het Engels aanleert dan weet je niet beter.
Overigens zijn de Engelse termen zo ingeburgerd dat iedereen ze gebruikt.(op de huidige werkvloer) Zie ook Leon zijn reactie over "Content Aware" zou zelf niet eens weten hoe het er in de NL versie staat of vertaald is.
Nu is het niet zo dat ik de Engelse taal niet machtig ben. Bijna alles wat ik zoek en vindt op internet over fotografie-hulpfilmpjes e.d. zijn natuurlijk in het Engels. Daar heb ik over het algemeen niet zo heel veel moeite mee. Waar het mij om ging is dat ik een nederlandse proef versie van PSE 12 heb gedownload en de workshop a.s. zaterdag al wordt gegeven. Dus om even snel wat kleine dingen alvast in te lezen vergt iets meer tijd. Had ik dan niet eerder kunnen beginnen daarmee??ehh misschien wel maar mijn vakantie zat er ook nog tussen en drukte op het werk. Ik ga proberen of ik de nederlandse proefversie van Adobe Elements 12 van mijn laptop kan verwijderen en een engelse daarvoor in de plaats download. Ik weet niet of dat kan maar dat hoor ik ongetwijfeld wel van jullie toch?? In elk geval bedankt voor je respons op mijn bericht. :)
M.v.g Peter.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 10 2013 12:54 pm

Misschien door de Nederlandse taalmodule uit te schakelen of weg te halen, kun je mogelijk direct in de Engelse versie werken.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo nov 10 2013 12:56 pm

@ Ben, Léon, Plinky en Danny:

Top dat jullie je tijd willen insteken om mij op weg te helpen. Ben ik jullie heel dankbaar voor 8)
Veel van die linkjes kende ik al en Julieanna Kost komt bij mij ook niet geheel vreemd over en heb ik best veel van haar video`s bekeken en beluistert. Echter als je geen photoshop hebt dan hebben die filmpjes natuurlijk ook niet veel zin. Toch heb ik ze bekeken puur uit nieuwsgierigheid van wat zo`n programma allemaal kan. Ter "Leering ende vermaak" zal ik maar zeggen. Ook haar uitleg is inderdaad heel goed te volgen. Ook Russel Brown en anderen ken ik wel of komen mij bekend voor. Ik ga ze zeker nog eens bezoeken. (niet op de koffie uiteraard :mryellow: )
Nogmaals het ontbrak (breekt) mij gewoon aan tijd om nu nog goed beslagen ten ijs te komen op de workshop van Tuihanti :frown:

p.s: Een duur pakket van PS heb ik niet nodig en kan ik ook niet betalen. Als de dertig dagen proefversie van PSE12 om is zal ik overwegen of het mij waard is om dat pakket aan te schaffen.
M.v.g Peter.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”