Foto leveren voor een lengte van 5 meter
Foto leveren voor een lengte van 5 meter
Beste iedereen.
Ik heb het verzoek gekregen om een 4 tal kabeltjes (die bv tussen een pc en internetaansluitkastje) zitten te fotograferen en deze op te leveren zodat deze kunnen worden afgedrukt op een lengte van 5 meter. (dit wordt in een winkel tegen een muur geplakt/bevestigd)
De drukkerij vertelde me desgevraagd dat hij minimaal 75DPI moet hebben om te kunnen printen.
Nu komt het verhaal wat mij niet helemaal duidelijk is:
Hij vertelt mij dat als ik op 300DPI fotografeer, ik 1,25 meter lengte moet fotograferen zodat hij bij afdrukken op 5 meter toch nog 75DPI overhoudt (300DPI/4)
Ik heb het gevoel dat hier iets niet klopt of er ontgaat mij iets.
Ik fotografeer wel vaker produkten, maar niet voor dergelijke uitvergrotingen.
Afgezien dat kabels netjes neerleggen (strakke lijnen) niet simpel is, red ik dat wel.
Ter info: ik heb een Nikon D700 full frame.
Wie kan mij helpen of tips geven over dit 'probleem'
Dank!
Groet
Wim
Ik heb het verzoek gekregen om een 4 tal kabeltjes (die bv tussen een pc en internetaansluitkastje) zitten te fotograferen en deze op te leveren zodat deze kunnen worden afgedrukt op een lengte van 5 meter. (dit wordt in een winkel tegen een muur geplakt/bevestigd)
De drukkerij vertelde me desgevraagd dat hij minimaal 75DPI moet hebben om te kunnen printen.
Nu komt het verhaal wat mij niet helemaal duidelijk is:
Hij vertelt mij dat als ik op 300DPI fotografeer, ik 1,25 meter lengte moet fotograferen zodat hij bij afdrukken op 5 meter toch nog 75DPI overhoudt (300DPI/4)
Ik heb het gevoel dat hier iets niet klopt of er ontgaat mij iets.
Ik fotografeer wel vaker produkten, maar niet voor dergelijke uitvergrotingen.
Afgezien dat kabels netjes neerleggen (strakke lijnen) niet simpel is, red ik dat wel.
Ter info: ik heb een Nikon D700 full frame.
Wie kan mij helpen of tips geven over dit 'probleem'
Dank!
Groet
Wim
-
Onlinea90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Foto leveren voor een lengte van 5 meter
Beste Wim,
Ik denk dat je dit alleen kunt doen door het kabeltje meerdere malen te fotograferen met bv. een macro lens. Telkens een stukje verder totdat je in 5 losse foto's de hele kabel hebt. Daarna de losse foto's met de computer aan elkaar knopen tot 1 bestand.
Volgens mij als je op 5 meter 75DPI (circa 30 pixels per centimeter) wil hebben dan is de som 30 x 500 en zal je bestand minimaal 15.000 pixels moeten zijn.
Standaard komen de foto's als 4,256 × 2,832 uit de D700 dus heb je minimaal 4 foto's nodig.
Suc6 !
Ik denk dat je dit alleen kunt doen door het kabeltje meerdere malen te fotograferen met bv. een macro lens. Telkens een stukje verder totdat je in 5 losse foto's de hele kabel hebt. Daarna de losse foto's met de computer aan elkaar knopen tot 1 bestand.
Volgens mij als je op 5 meter 75DPI (circa 30 pixels per centimeter) wil hebben dan is de som 30 x 500 en zal je bestand minimaal 15.000 pixels moeten zijn.
Standaard komen de foto's als 4,256 × 2,832 uit de D700 dus heb je minimaal 4 foto's nodig.
Suc6 !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Iemand had me al iets gezegd om de systematiek van panorama foto's te gebruiken...dus inderdaad meerdere foto's achter elkaar en deze samenvoegen. (uiteraard geen panorama foto)
Ik denk dat jouw idee een oplossing kan zijn.
Dank je!
Ik denk dat jouw idee een oplossing kan zijn.
Dank je!
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je ze recht wilt hebben dan zou ik inderdaad de stekkers (zo) beeldvullend (mogelijk) fotograferen. Het snoer er tussen kun je dan 1 foto maken en deze zo breed oprekken als je nodig hebt. Dan moet je toch altijd aan de minimale resolutie komen. Zolang het werkbaar blijft kun je beter teveel pixels aanleveren dan te weinig 

Fin.
Gelukkig hoe ik de stekkers maar aan 1 kant te fotograferen, maar inderdaad de stekker eerst en dan de rest is een goede tip. Dank je wel.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Oprekken (softwarematig in één richting werkelijk uitrekken) zou ik niet doen. Maar foto's aan elkaar plakken.djunclesam schreef:Het snoer er tussen kun je dan 1 foto maken en deze zo breed oprekken als je nodig hebt.
Of bedoel je dat?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb in het verleden een foto aan de brandweer geleverd en die hebben ze software matig opgerekt tot 3 bij 6 meter een wandvulling. Dus ze kunnen een hoop. Gr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl
- Léon Obers
- Forumlid
Men kan veel ja, maar of het er dan ook nog redelijk uitziet is een tweede.
Kijkafstand komt ook nog om de hoek kijken, en wat er als afbeelding op staat om te bepalen of het wel of niet voldoet bij een bepaalde vergrotingsmethode.
Een "simpele" afbeelding als een snoer met aan beide uiteinden een stekkertje moet echt scherp zijn wil het er enigszins toonbaar uitzien, omdat er zo weinig opstaat, en je meer geneigd bent dichtbij naar het detail te kijken, dan het geheel van een afbeelding op afstand.
Kijkafstand komt ook nog om de hoek kijken, en wat er als afbeelding op staat om te bepalen of het wel of niet voldoet bij een bepaalde vergrotingsmethode.
Een "simpele" afbeelding als een snoer met aan beide uiteinden een stekkertje moet echt scherp zijn wil het er enigszins toonbaar uitzien, omdat er zo weinig opstaat, en je meer geneigd bent dichtbij naar het detail te kijken, dan het geheel van een afbeelding op afstand.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beetje onduidelijk van de drukker, je fotografeert niet met dots/inch maar met pixels per beeldbreedte.
Je zit hier vast aan het aan elkaar plakken van opnamen om aan ca. 15.000 pixels te komen wat bij afdrukken op 5 m ca. 72 dots/inch geeft.
Ik zou wat hoger gaan zitten, 72 is echt een ondergrens, zeker bij op korte afstand bekijken.
Verder probeer de beeldhoek klein te houden ( onder 90 graden of, als het kan nog kleiner) , je kunt dan in de software de planar projectie gebruiken waardoor je de typische projectie van cylindrisch/sferisch voorkomt.
Zeker bij een bekend product valt dat sterk op.
Dus bv met een matige telelens voldoende opnamen maken.
Met de D700 heb je 4256 pixels in de breedte dus met een overlap van ca. 30% hou je ongeveer 3000 pixels over zodat minimaal 5 opnamen nodig zijn.
Zoals gezegd ik zou wat hoger gaan zitten bv 8-10 opnamen zodat je reserves hebt en eventueel nog wat kan croppen.
Volgend probleem kan ook nog zijn de scherpte diepte, ik weet niet hoe dik de stekkers zijn maar bij veel opnamen kom je al snel in het macrogebied en dan is de scherptediepte niet veel.
Klein diafragma kan helpen maar geeft weer diffractie en dat valt weer op bij deze sterke vergrotingen.
Enige oplossing is dan focusstacking.
Het is best te doen maar het vraagt wel om wat denk en voorbereiding werk.
In het juni nummer van het NCN blad staat een voorbeeld van deze techniek (orchidee, als je wilt kan ik je het artikel wel toezenden.)
Succes
RV
Je zit hier vast aan het aan elkaar plakken van opnamen om aan ca. 15.000 pixels te komen wat bij afdrukken op 5 m ca. 72 dots/inch geeft.
Ik zou wat hoger gaan zitten, 72 is echt een ondergrens, zeker bij op korte afstand bekijken.
Verder probeer de beeldhoek klein te houden ( onder 90 graden of, als het kan nog kleiner) , je kunt dan in de software de planar projectie gebruiken waardoor je de typische projectie van cylindrisch/sferisch voorkomt.
Zeker bij een bekend product valt dat sterk op.
Dus bv met een matige telelens voldoende opnamen maken.
Met de D700 heb je 4256 pixels in de breedte dus met een overlap van ca. 30% hou je ongeveer 3000 pixels over zodat minimaal 5 opnamen nodig zijn.
Zoals gezegd ik zou wat hoger gaan zitten bv 8-10 opnamen zodat je reserves hebt en eventueel nog wat kan croppen.
Volgend probleem kan ook nog zijn de scherpte diepte, ik weet niet hoe dik de stekkers zijn maar bij veel opnamen kom je al snel in het macrogebied en dan is de scherptediepte niet veel.
Klein diafragma kan helpen maar geeft weer diffractie en dat valt weer op bij deze sterke vergrotingen.
Enige oplossing is dan focusstacking.
Het is best te doen maar het vraagt wel om wat denk en voorbereiding werk.
In het juni nummer van het NCN blad staat een voorbeeld van deze techniek (orchidee, als je wilt kan ik je het artikel wel toezenden.)
Succes
RV
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
- Léon Obers
- Forumlid
Ik vind de drukker uitermate duidelijk. Die geeft exact aan wat hij voor die breedte (5 meter) met drukwerk aan resolutie per inch minimaal nodig heeft. Dan is het verder een rekensommetje voor de fotograaf, wat die met de gegevens van de drukker moet inzetten. Het is niet het probleem van een drukker, maar van de fotograaf.RVK schreef:Beetje onduidelijk van de drukker, je fotografeert niet met dots/inch maar met pixels per beeldbreedte.
Onder de 90 graden is wel erg groothoekig benoemd. Voor op een D700 zou je beter een brandpunt van circa 105 - 180mm kunnen nemen.RVK schreef: Verder probeer de beeldhoek klein te houden ( onder 90 graden of, als het kan nog kleiner) , je kunt dan in de software de planar projectie gebruiken waardoor je de typische projectie van cylindrisch/sferisch voorkomt.
Dat is slechts een beeldhoek van pakweg 23 - 13 graden
Verder lijkt me de methode van 8-10 aparte opnamen om op te nemen veel te omslachtig. Photo-stacking evenzeer. Het kan veel simpeler.
Je fotografeert de linker stekkers "los" met een stukje kabel, en de rechter stekkers "los" met een stukje kabel.
Dan enkel een foto met dezelfde vergrotingsmaatstaf van een stuk kabel wat ertussen zit. Om de kabel netjes strak en recht te fotograferen kun je die nog opspannen links en rechts voor dat middenstuk. In Photoshop dan nog met hulplijntjes helemaal netjes strak horizontaal uitrichten voor de finishing touch. Dat plakt makkelijker de stukken aan elkaar.
Dan is het een kwestie van tig keer diezelfde foto van de kabel aan elkaar plakken in Photoshop met een zachte overgang. Dan krijg je keurig netjes bij elkaar elke gewenste lengte van een kabel die je wilt hebben. (Als het goed is, heeft de kabel namelijk overal dezelfde samenstelling en dikte). Dan alleen helemaal links en rechts de foto's er nog aanplakken waar die stekkers erop staan. Klaar.