sigma 10-20mm, prijs en voordelen vraag
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
sigma 10-20mm, prijs en voordelen vraag
Hoi,
Ik zit al tijden te denken om een sigma 10-20mm aan te schaffen.
Heb nu een 18-105mm en 70-300mm
Maar vind de hoek van 18mm toch te weinig.
Vooral buiten mis is vaak iets, ben net pas echt begonnen met zelfinstellen enz.
Daarnaast zou ik graag ook wat meer vertekenende foto's maken van die grote koppen klein lijf idee en natuur foto's.
Uiteraard wil ik geen miskoop en aangezien mijn budget het niet toelaat veel lenzen aan te schaffen wil ik graag weten of dit een mooie aanvulling is voor mijn set?
Kan een sigma 10-20mm 4-5.6 kopen vopr €240,00
Maaike
Ik zit al tijden te denken om een sigma 10-20mm aan te schaffen.
Heb nu een 18-105mm en 70-300mm
Maar vind de hoek van 18mm toch te weinig.
Vooral buiten mis is vaak iets, ben net pas echt begonnen met zelfinstellen enz.
Daarnaast zou ik graag ook wat meer vertekenende foto's maken van die grote koppen klein lijf idee en natuur foto's.
Uiteraard wil ik geen miskoop en aangezien mijn budget het niet toelaat veel lenzen aan te schaffen wil ik graag weten of dit een mooie aanvulling is voor mijn set?
Kan een sigma 10-20mm 4-5.6 kopen vopr €240,00
Maaike
Groetjes Maaike en Dogs
Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: sigma 10-20mm, prijs en voordelen vraag
Is een prima aanvulling, en een prima objectief.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Zou je dat kunnen onderbouwen waarom het een prima aanvulling is en is het een goede prijs?bjornc schreef:Is een prima aanvulling, en een prima objectief.
Groetjes Maaike en Dogs
Klopt. Ervaring mee gehad. Top. Prijs is netjes mits in goede staat 

-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb nog nooit een tweedehands lens gehad, waar moet ik op letten als ik hem aanschaf?Kroontje schreef:Klopt. Ervaring mee gehad. Top. Prijs is netjes mits in goede staat
Groetjes Maaike en Dogs
Je zoekt een objectief met een bereik lager dan je 18mm. Dan zit je met de 10-20 heel erg goed.Maaikiehhh schreef:Zou je dat kunnen onderbouwen waarom het een prima aanvulling is en is het een goede prijs?bjornc schreef:Is een prima aanvulling, en een prima objectief.
Dan heb je straks een bereik van 10 tot 200mm.
Heb zelf om dezelfde reden afgelopen week een sigma 10-20 (nikon) gekocht, alleen is het mij toch allemaal wel heel erg veel groothoek.
Daar was ik na 1 dag al achter, helaas. Staat nu te koop.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik heb de 10-20 jarenlang naast de 17-55 gebruikt en dat vulde elkaar ook prima aan. Als grootheok je 'ding' is en je schiet DX dan is de 10-20 meer dan de moeite waard. Prima prestaties tegen een aantrekkelijke prijs.Maaikiehhh schreef:Zou je dat kunnen onderbouwen waarom het een prima aanvulling is en is het een goede prijs?bjornc schreef:Is een prima aanvulling, en een prima objectief.
Fin.
- ben42
- Moderator
Er zijn vele mogelijke keuzes, hieronder enkele waar naar ik gekeken heb:
sigma 10-20 (iets van 4-5.6)
Nikon 10-24 (iets van 4.-5.6)
Tokina 11-16 (2.8 ) (leuk als je 2.8 met een haakje intypt krijg je 2.
Sigma is het goedkoopst, iedereen is hier heel tevreden over.
Maar heeft wel een complexe vertekening. (Kussen en ton samen, soms snor genoemd).
Mooi bereik van 10 tot 20 mm.
Nikon heeft een iets groter bereik, maar is weer veel duurder.
Tokina heeft de beste kwaliteit, is maar ietsje goedkoper dan de Nikon, heeft een kleiner bereik, maar wel een f van 2.8.
Onderstaand wat richtprijzen. (Mijn indruk dat daarvoor de lensen relatief gemakkelijk te koop zijn. Voor minder moet je wat geduld hebben en meer rondkijken.)
Sigma nieuw 400 Euro, 2e hands ronde de 300 Euro.
Nikon nieuw 700 Euro, 2e hands rond de 450-500 Euro.
Tokina nieuw 650 Euro, 2e hands rond de 400-450 Euro.
Als prijs de belangrijkste factor is dan Sigma.
Als minder wisselen een belangrijke factor is dan Nikon.
Als kwaliteit een belangrijke factor is dan Tokina.
Nikon kun je b.v. goed gebruiken voor een stadswandeling waarbij je geen lenzen wilt wisselen.
Er is wel verschil tussen 10 en 11 mm, maar vaak is het zo als je het niet haalt met een 11 mm haal je het ook niet met de 10 mm.
Met de Tokina een stadswandeling doen, dan kom je toch aan de 16 mm te kort voor wat normalere foto's.
Sigma zit daar weer tussen in.
Wil je veel binnen fotograferen dan is de 2.8 van Tokina een voordeel boven de andere twee ook al is je hoek een klein beetje kleiner.
Zelf had ik het afgelopen weekend een bod toegewezen gekregen voor een Tokina, deze lens is toe per ongeluk aan een andere koper verkocht.
(Marktplaats).
Er zijn veel meer mogelijkheden en veel meer varianten.
Voor de bovenstaande lenzen geld dat deze zijn ontworpen om niet te vervormen. Rechte lijnen blijven recht.
(Wel Ton/Kussen vervormingen). Daarnaast zijn er ook veel lenzen die juist ontworpen zijn om meer in beeld te brengen door het beeld 'krom' te trekken. B.v. de 10.5 van Nikon, maar er zijn ook veel vreemd merk fabrikanten die dit leveren. Met Lightroom kun je met wat kwaliteitsverlies de foto's gemaakt met deze lenzen soms/vaak corrigeren zodat je nog wel een groothoek overhoud (van rond de 10 mm) maar geen vervorming.
Zoals alle informatie op het internet, moet je niet afgaan op de bovenstaande informatie, maar deze slechts ter aanvulling van andere bronnen gebruiken.
Ben
sigma 10-20 (iets van 4-5.6)
Nikon 10-24 (iets van 4.-5.6)
Tokina 11-16 (2.8 ) (leuk als je 2.8 met een haakje intypt krijg je 2.

Sigma is het goedkoopst, iedereen is hier heel tevreden over.
Maar heeft wel een complexe vertekening. (Kussen en ton samen, soms snor genoemd).
Mooi bereik van 10 tot 20 mm.
Nikon heeft een iets groter bereik, maar is weer veel duurder.
Tokina heeft de beste kwaliteit, is maar ietsje goedkoper dan de Nikon, heeft een kleiner bereik, maar wel een f van 2.8.
Onderstaand wat richtprijzen. (Mijn indruk dat daarvoor de lensen relatief gemakkelijk te koop zijn. Voor minder moet je wat geduld hebben en meer rondkijken.)
Sigma nieuw 400 Euro, 2e hands ronde de 300 Euro.
Nikon nieuw 700 Euro, 2e hands rond de 450-500 Euro.
Tokina nieuw 650 Euro, 2e hands rond de 400-450 Euro.
Als prijs de belangrijkste factor is dan Sigma.
Als minder wisselen een belangrijke factor is dan Nikon.
Als kwaliteit een belangrijke factor is dan Tokina.
Nikon kun je b.v. goed gebruiken voor een stadswandeling waarbij je geen lenzen wilt wisselen.
Er is wel verschil tussen 10 en 11 mm, maar vaak is het zo als je het niet haalt met een 11 mm haal je het ook niet met de 10 mm.
Met de Tokina een stadswandeling doen, dan kom je toch aan de 16 mm te kort voor wat normalere foto's.
Sigma zit daar weer tussen in.
Wil je veel binnen fotograferen dan is de 2.8 van Tokina een voordeel boven de andere twee ook al is je hoek een klein beetje kleiner.
Zelf had ik het afgelopen weekend een bod toegewezen gekregen voor een Tokina, deze lens is toe per ongeluk aan een andere koper verkocht.

(Marktplaats).
Er zijn veel meer mogelijkheden en veel meer varianten.
Voor de bovenstaande lenzen geld dat deze zijn ontworpen om niet te vervormen. Rechte lijnen blijven recht.
(Wel Ton/Kussen vervormingen). Daarnaast zijn er ook veel lenzen die juist ontworpen zijn om meer in beeld te brengen door het beeld 'krom' te trekken. B.v. de 10.5 van Nikon, maar er zijn ook veel vreemd merk fabrikanten die dit leveren. Met Lightroom kun je met wat kwaliteitsverlies de foto's gemaakt met deze lenzen soms/vaak corrigeren zodat je nog wel een groothoek overhoud (van rond de 10 mm) maar geen vervorming.
Zoals alle informatie op het internet, moet je niet afgaan op de bovenstaande informatie, maar deze slechts ter aanvulling van andere bronnen gebruiken.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
-
- Forumlid
- Contacteer:
ik mis in dit overzicht de Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM . Een van de betere zo niet beste groethoeklens voor DX
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
ook de Nikon 12-24 f4 en de Tokina 12-24 zijn gewoon goed. Tokina schijnt tweedehands iets goedkoper te zijn.
Zelf gebruik ik de Nikon naar volle tevredenheid.
Zelf gebruik ik de Nikon naar volle tevredenheid.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is toch ultra-groothoekpeterpj schreef:ik mis in dit overzicht de Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM . Een van de betere zo niet beste groethoeklens voor DX
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8