Meelopen met een bruidsfotograaf

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Lisannee-

Meelopen met een bruidsfotograaf

Bericht door Lisannee- » ma nov 11 2013 1:31 pm

Hallo allemaal,

Ik ben gevraagd om de bruiloft van een vriendin te fotograferen. Dat lijkt mij natuurlijk hartstikke leuk om te doen, maar ik heb zelf nog nooit een bruiloft gefotografeerd. Nu ben ik op zoek naar een fotograaf met wie ik een dag mee mag lopen om mee te maken hoe een bruiloft verloopt achter de schermen, waar ik op moet letten en om zelf te kunnen oefenen met o.a. diverse belichtingsmogelijkheden.
Ik ben vrij zelfstandig dus zal je niet constant van je werk houden, ben sociaal en heb mijn eigen apparatuur.

Wie zou het leuk vinden om mij de ins en outs van bruidsfotografie te leren door mij een dagje op sleeptouw te nemen? :D

Alvast bedankt!!

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Meelopen met een bruidsfotograaf

Bericht door DannySan » ma nov 11 2013 1:35 pm

Hoi Lisannee-,

welkom op dit leuke forum!
Het is wel 'nogal' een vraag waarmee je binnenkomt; wellicht is het handiger om iets over jezelf te vertellen en wat meer informatie te delen?
Er zijn hier zeker wel fotografen die huwelijken 'doen'; wellicht dat er iemand reageert.

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Kleine waarschuwing!

Bericht door justme » ma nov 11 2013 1:38 pm

Ik plaats gelijk maar een waarschuwing, gezien de geschiedenis van dergelijke topics/vraagstukken.

We gaan het niet hebben over het wel of niet aannemen van dergelijke foto-klussen, waarbij de fotograaf ( lisannee in deze kwestie ) geen ervaring heeft in het gevraagde werk.
Deze klus is aangeboden door het bruidspaar, en zal redelijkerwijs ook door hun weloverwogen zijn, in zaken zoals budget, smaak en in de relatie tot de fotograaf. Daarnaast gaan we er vanuit dat Lisannee weet wat ze kan, en dit met het bruidspaar besproken heeft hierin.

We laten het dus hierbij, en proberen dus Lisannee helpen in haar bijzondere verzoek en taak.

Ontopic:

Probeer ook eens zelf naar andere bijeenkomsten te gaan zoals recepties of verjaardagen.
Daarnaast kan je je richten op specifieke shots, om deze thuis te oefenen. Close-ups, veel en weinig licht, wel en niet flitsen.
Je zou kunnen proberen om professionele fotografen te bellen, wellicht zien zij ruimte en de mogelijkheid tot jouw voorstel, al dan niet in overleg met het bruidspaar van diezelfde fotograaf.

BBR
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBR » ma nov 11 2013 1:50 pm

Heb één keer een huwelijk geschoten op verzoek van een vriend maar het was aardig aanpoten om op de juiste momenten mijn ding te doen. Ik zou tot dat moment veel reportages bekijken en daar je inspiratie vandaan halen. Welke beelden spreken je (niet) aan en hoe zijn die dan gemaakt. Daarnaast zoals hierboven genoemd is (veel) oefenen. Denk dat je daar meer van opsteekt dan met een fotograaf meelopen.
Live Life

Lisannee-

Bericht door Lisannee- » ma nov 11 2013 2:39 pm

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal alle tips meenemen. Gelukkig heb ik nog tot juni om te oefenen en natuurlijk begin ik niet helemaal vanaf nul.
De bruid heeft mij gevraagd omdat ze mijn portret en lifestyle foto's mooi vind waarin ik de chemie tussen een stel of gezin probeer vast te leggen. Dit is natuurlijk wel een onderdeel van een bruiloft, maar juist het stukje waar ik geen ervaring mee heb zou ik graag willen leren (m.n. belichting in kerken en op feesten, hoe een dag in elkaar steekt, wat de mogelijkheden zijn en wat juist je beperkingen zijn op een bruiloft, etc.).
Verder heb ik uiteraard een dag gepland om met het bruidspaar de wensen door te spreken en de bruid is inspiratie foto's aan het verzamelen. Zelf bekijk ik ook veel foto's op Pinterest om inspiratie op te doen en om thuis te oefenen. Omdat we ook vriendinnen zijn en omdat we veel over de bruiloft praten kan ik een goed beeld krijgen van wat ze graag wil vastleggen, ik weet welke personen/familieleden erg belangrijk voor haar zijn, hoe de familiebanden zijn en welke momenten voor het stel emotioneel zullen zijn (dus vastgelegd moeten worden).

Ik ga met de tips aan de slag en als er meer volgen: heel fijn!

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » ma nov 11 2013 2:59 pm

ken je de locaties al? en zie je daar al mogelijkheden om daar tussen nu en Juni al wat vrij rond te snuffelen, ook wanneer deze in 'bedrijf' zijn? Gemeentehuis, kerk, feestlocatie, locatie fotoshoot??
Probeer eens of je daar, of alleen, of tijdens een evenement naar binnen kunt om foto's te maken, en posities uit te oefenen. Misschien mag je tijdens een normale kerkdienst foto's maken, of kun je zelf uiteten gaan op de feestlocatie en foto's maken. Zodoende krijg je een beetje het idee wat je beweegruimte is tijdens bezetting en natuurlijk de belichting ( al kan deze enorm verschillen!! Wij hadden veel gedempt licht omdat we kaarsen aan hadden in de kerk )

Kijk niet alleen op websites, maar ook in trouwalbums van je vrienden en familie!!! Dit vanwege het 'verhaal van A tot z' en belangrijke momenten.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma nov 11 2013 3:08 pm

En denk ook om de verschillende 'disciplines' bij een bruiloft:
Je bent macro-fotograaf (dat detail van de ringen op het kussen, het tekenen van de akte enzovoorts..) je bent reportage-fotograaf, dus met je on-camera-flash op TTL (dus bijvoorkeur niet je opklap flitser) maak je de leuke beelden tijdens de 'tussenstukken'; dat momentje van 'moeder en schoonmoeder' of de getuigen enzovoorts, of de receptie ed.
Je bent portret-fotograaf dus ga je met je lichtsterke 70-200 in de aanslag zonder 'in their face' te gaan die mooie koppies vastleggen.
En natuurlijk ben je ook groepsfotograaf, want de familie(s) moeten ook op de plaat, owh ja en je bent ook 'dirigent' en sturende factor als jij als fotograaf jezelf even moet laten 'zien' om dat ene (en niet meer terugkomende) moment te vereeuwigen.
En natuurlijk bewerkt je ook profi je foto's, en zorg je voor een mooi album; een set digitale plaatjes en mini-albums als hand-outs.

Okay, een beetje 'gechangeerd' natuurlijk; maar ook dit komt erbij kijken.
We weten natuurlijk niet hoe 'gevorderd' je al bent, en hoe je je apparatuur voor elkaar hebt?
Natuurlijk heb je op de dag een back-up body? Sowieso een extra batterij (of 3) voor zowel je camera als flits enz. enz.

Het lijkt mij ooit ook nog wel eens leuk om te doen, maar tegelijk ook 'heftig' dus ik ga dit topic wel volgen (al duurt het nog wel even voor 'de dag' er is).
Succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Lisannee-

Bericht door Lisannee- » ma nov 11 2013 3:20 pm

Fijn dat jullie zo met mij meedenken!

Het is inderdaad een heel veeleisende, veelzijdige en gecompliceerde 'taak' om de fotografie van een bruiloft op je te nemen. Hiervan ben ik mij zeker bewust en vandaar ook de voorbereiding. Je zet het mooi op een rij @DannySan. Ik heb al veel gelezen over welke objectieven ik heb beste kan meenemen en welke ik beter thuis kan laten omdat ze toch niet uit mijn tas zullen komen. Een tweede body is inderdaad een must have en ik denk eraan om een 'harnas' te kopen waar ik beide camera's aan vast kan maken, zodat ik geen lamme arm krijg van o.a. de zware 70-200.
Het verkennen van de locaties is zeker een goede tip! Wellicht kan ik er samen met de bruid een hapje gaan eten zodat we gelijk ideetjes kunnen opdoen. Thanks!

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » ma nov 11 2013 6:12 pm

Lisanne
Een bruiloft is leuk om te doen een harnas voor twee camera,s heb ik nog liggen.
Mocht je interesse hebben.
Ga volgend jaar ook in juni ook weer een bruiloft schieten persoonlijk hang ik liever camera los over de schouder aan een optech strap.
Maar het gaat zeker goed komen , er is info genoeg te vinden met tips voor bruiloften.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma nov 11 2013 6:58 pm

Geef eens een beeld van het gereedschap dat je denkt te gaan gebruiken.
Kunnen we mogelijk ook op reageren.
Een fotograaf om eens mee te gaan lopen?
Dat zal niet meevallen.
Trouw reportage werk vraagt heel veel concentratie en als fotograaf heb je al genoeg aan het sturen van het publiek.

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » ma nov 11 2013 9:14 pm

in dit topic meer tips van anderen en van mij als trouwambtenaar 2x wat adviezen.
ik werk in het algemeen goed samen met de fotograaf om die alle ruimte te geven
in de wetenschap dat de sluiting van het burgerlijk huwelijk maar een half uur duurt
en jouw fotoboek -als het goed is- een leven lang meegaat !

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=43395
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di nov 12 2013 1:45 pm

Een hartstikke leuke uitdaging waar velen wel eens tegenaan lopen. :D
Ik zeg doen, maarrrrrrr.....bereid je goed voor.
Je bent die weg al ingeslagen door bijtijds aan de bel te trekken.
Ook ik ben zo ooit begonnen, en ook zeer ruim van tevoren informatie tot me te nemen.
Een hele nuttige site heb ik gevonden voor je.
We geven hier allemaal ons eigen tips weer, en dat is goed, echter wordt het met grote waarschijnlijkheid een hele grote informatiebron waarbij de mogelijkheid kan ontstaan dat je belangrijke dingen gaat missen.
Daarom deze site waarbij alles van begin tot het einde aan bod komt, en je niets over het hoofd kunt zien.
Verder adviseer ik je ook om vele sites te bekijken van andere trouwfotografen.
Een nadeel is er wel, dat je een grote kans loopt een kopiefotograaf te worden, en je eigen creativiteit niet of nauwelijks ontwikkeld.
Wat ik altijd probeer te doen is zelf ideeen ontwikkelen en opschrijven of tekenen.
Ik heb op een you tube filmpje gezien dat een amerikaanse pro dat ook deed.
Je krijgt dan opnames die echt van jou creativiteit afkomen.
Genoeg info nu.
De site http://www.rokkorfiles.com/Wedding101-page1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een beetje kennis van de Engelse taal is wel gewenst :D

Vrgr, succes en veel plezier in voorbereidingsfase.
Tiny

Flandria

Bericht door Flandria » di nov 12 2013 1:53 pm

Een wijze les:

(buiten een eventuele film)
De foto's zijn het enige naslagwerk waar men de sfeer en beleving van het feest op terug gaat kijken.
De mate van slagen wordt bepaald door de verwachte kwaliteit van het paar.
Zorg dat de kwaliteit de verwachting overtreft. Anders is het lastig overschieten....
Laatst gewijzigd door Flandria op vr nov 15 2013 11:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Lisannee-

Bericht door Lisannee- » di nov 12 2013 6:01 pm

Wow, nog meer tips! Bedankt!
De website die je aanraadt zal ik zeker gaan doorlezen, ziet er op het eerste gezicht informatief uit @jettiny!

Ik heb inmiddels ook een bruidsfotografe gevonden waar ik binnenkort een kop koffie mee ga drinken om zo de mogelijkheid tot een keer meelopen te bespreken. Niet via het forum, maar ik heb zelf iemand benaderd van wie ik het werk erg mooi vond. Ik ben het helemaal met @jettiny eens: het is belangrijk om je eigenheid en je eigen creativiteit en originele ideeën / spontaniteit te behouden, dus dit zal ik goed in de gaten houden.

Ik wil iedereen graag bedanken en wellicht dat ik nog eens een topic open als ik een vraag heb of graag jullie mening / ideeën hoor over het een en ander.

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rinaldo Wolvers » vr nov 15 2013 9:34 am

Veel tips al..Mijn aanvulling.....

Ik zou zelf proberen zo goed mogelijk op de hoogte te zijn m.b.t. het draaiboek van deze dag. Het zou jammer zijn als de fotograaf voldoende tijd krijgt voor een bv. een groepsfoto in het gemeentehuis of kerk, of zich moet haasten tijdens het maken van de bruidsshoot.

Vaak word het verplaatsen van A naar B als sluitstuk gebruikt in de tijdsplanning, terwijl het daar vaak ook misgaat. (treuzelend familie, file, autopech, tomtom kwijt..etc.) Je geeft al aan te overleggen met het bruidspaar. Wie weet is er ook een goede ceremoniemeester die je van een draaiboek kan voorzien. Wellicht is het (in vroegtijdig stadium) mogelijk evt. knelpunten te overleggen.

Succes met de voorbereidingen!

PS. Mag zelf volgend jaar twee huwelijksreportages maken, dus lees met belangstelling mee.
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”