Hoi Rita,
van mij ook even een reactie, zoals beloofd :mrgreen:
Ik zal hier proberen een mening te geven over de foto 'an sich' en daarna een technische mening.
Dit alles natuurlijk vanuit mijn persoonlijke standpunt, en dus mijn smaak (wat je daaraan niet bevalt lekker negeren).
Foto 1:
Vindt ik niet zo'n mooie foto; ik heb geen 'contact' met de hond en hij is nét niet scherp.
Technisch: Ik kan zien dat je hebt getracht om te 'pannen' (dus met de hond 'mee' te gaan en 'm dan scherp te stellen); dat is prima!
Maar, als je dat nog moet leren; kun je beter niet je camera in de "M-stand" zetten. Zet 'm op de "S-stand" en laat de camera zijn werk doen. Zet je ISO vast op (bijvoorbeeld) 400 en kijk of je de hondjes scherp op de foto krijgt bij een snelle sluitertijd (1/250? 1/320? hoger? Hoe snel dat 'moet' hangt helemaal af van hoe 'snel' de honden bewegen natuurlijk, dat is een proces van leren). Hoe hoog je ISO kan/moet staan hangt helemaal af van het beschikbare licht. Als je je helemaal eerst op de sluitertijd wil focussen kun je ISO op AUTO zetten (met - voor de D90 - een maximum van 800). Maar liever nog dan vast op 400 en dan proberen, is het allemaal te donker dan hoger zetten. Gewoon schieten, bekijken, aanpassen, schieten: leren terwijl je doet.
Foto 2:
Waar zit het scherptepunt precies?
En waarom geschoten op de M-stand?
(ik ben ook wel benieuwd wat je focus-PUNT settings zijn, gewoon 1 puntje in het midden?)
Foto 3:
Waar heb je hier op scherpgesteld?
En waarom geschoten in de M-stand?
Ik zie ook dat je in de continuous mode schiet (mitrailleur stand); probeer eens een sessie te schieten in 'single shot' mode; dus niet "TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK - ik hóóp dat er dan een goede bij zit" maar "ik volg de honden, in de S-stand met goede snelle sluitertijd (doe eens lekker 1/400) in AF-C (heb je al staan hier) en probeert te wachten tot je weet 'als ze rennen dan doet die hond altijd 'dat'... en dan 'TAK'.
Dan 'dwing' je jezelf om te kijken wát je nu eigenlijk schiet.
Foto 4:
Donkere hond tegen witte achterwand; lastig (behalve als je spotmetering gebruikt - en dat heb je in dit geval niet gedaan). Ik had de spotmetering als optie voor je onder de functie-knop gezet
Alweer op de M-stand... en niet scherp.
Foto 5:
Eigenlijk hetzelfde verhaal als foto 4, al lijkt de hond áchter de springende hond er wel scherp op te staan? (weet niet wat je bedoeling was?)
Foto 6:
Op zicht geen slechte foto, wellicht ietsje donker (door de witte vlakken op de achtergrond).
De pup is volgens mij wel scherp, maar zijn staat niet (en da's helemaal niet erg, dan heb je ook dat gevoel van beweging: kwispelen).
Alleen jammer van die halve hond op de voorgrond?
En weer geschoten op de M-stand, daarmee beperkt je jezelf echt hoor; want als je de sluitertijd sneller zet bij een gelijkblijvend diafragma = donkerder foto.
Foto 7:
In potentie een mooie foto maar helaas te langzame sluitertijd; al is het moment wel leuk.
En weer die M-stand.
De M-stand is zeker geen slechte stand om mee te fotograferen! (dat ik dat wel even aangeef).
Maar... je camera heeft een rekenmachine aan boord die het jou gemakkelijk maakt; waarom gebruik je die niet?
Als je nu een foto wilt maken van een slapende hond lekker in zijn mand/bench dan kun je rustig kijken naar de verhouding diafragma/sluitertijd/ISO.
Als je dat volledig snapt kun je dat ook prima toepassen bij een bewegend object (lees: een rennende hond) maar als je dat - nog - niet snapt kun je - mijns inziens - het beter op de S-stand doen.
En als je op de S-stand bijvoorbeeld een foto hebt waarvan je zegt "WOW" dan kun je terugzoeken naar je settings en die dan in de M-stand ook instellen.
Bedenk wel dat de verhouding van de 'grote 3' elk moment veranderd... het wordt iets bewolkter dus dan heb je minder licht; hoe los je dat op? Langere sluitertijd? Diafragma verder 'open'? Hogere ISO?
Hoort allemaal bij het leerproces, maar zolang je je dat beseft: gewoon lekker doorgaan!
(wat een verhaal op de vroege morgen zeg :mrgreen: )
Groet Danny