Honden in actie.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Rita
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Honden in actie.

Bericht door Rita » zo nov 10 2013 2:36 pm

Weer even een serie van mijn honden.
Vanmorgen gemaakt bij donker en zwaar bewolkt weer in en om het bedrijf van mijn man.
Graag beoordelingen, niet zo zeer om wat en hoe de honden op de foto's staan,
maar meer graag positieve en/of negatieve opmerkingen over de instellingen waar ik mee aan het oefenen ben.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding
Groetjes Rita
D90

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Honden in actie.

Bericht door Jumpjiving » zo nov 10 2013 2:53 pm

Je kunt de bewegingsonscherpte van o.a. de poten verbeteren door het kiezen voor een kortere sluitertijd.
Dan bevries je ook mooi de waterdruppels

Het licht kun je dan terugwinnen met een hogere iso.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo nov 10 2013 5:17 pm

Iets meer door de knieën zodat je de honden vanaf hun eigen hoogte fotografeert.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » zo nov 10 2013 5:25 pm

ben42 schreef:Iets meer door de knieën zodat je de honden vanaf hun eigen hoogte fotografeert.
Na omver gelopen te zijn en bijna in de sloot te hebben gelegen was ik maar blijven staan, hihi.
Had zelfs een neus afdruk op de lens staan :roll:
Groetjes Rita
D90

peterk
Forumlid
Forumlid

Bericht door peterk » ma nov 11 2013 3:55 pm

Hele matige serie.

Je hebt al best veel advies gekregen. Misschien moet je daar wat meer mee doen.

Gewoon nu eerst maar eens de belichtingsdriehoek leren. Dan zul je snappen dat dit niet de bedoeling is met actie fotografie. He gaat allemaal om snelheid en dus de juise sluitertijd maar dit had je geweten als het driehoekje in het hoofd zit/zat.

faya
Forumlid
Forumlid

Bericht door faya » ma nov 11 2013 4:32 pm

hoi, bij de behendigheid heb ik altijd het diafragma helemaal open, en de sluitertijd minimaal 1/400ste of sneller dat regel ik dan weer met de iso als het te langzaam gaat.
gr v erik
nikon d60
Nikon d7000
70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor
18-105mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR DX Zoom-NIKKOR
nikon 50mm 1.8D
speedlight sb600

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma nov 11 2013 5:05 pm

Diafragma is onderdeel van de eerder genoemde driehoek.
Het bestuderen van deze driehoek is een goede tip

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » vr nov 15 2013 7:25 am

Hoi Rita,

van mij ook even een reactie, zoals beloofd :mrgreen:
Ik zal hier proberen een mening te geven over de foto 'an sich' en daarna een technische mening.
Dit alles natuurlijk vanuit mijn persoonlijke standpunt, en dus mijn smaak (wat je daaraan niet bevalt lekker negeren).

Foto 1:
Vindt ik niet zo'n mooie foto; ik heb geen 'contact' met de hond en hij is nét niet scherp.
Technisch: Ik kan zien dat je hebt getracht om te 'pannen' (dus met de hond 'mee' te gaan en 'm dan scherp te stellen); dat is prima!
Maar, als je dat nog moet leren; kun je beter niet je camera in de "M-stand" zetten. Zet 'm op de "S-stand" en laat de camera zijn werk doen. Zet je ISO vast op (bijvoorbeeld) 400 en kijk of je de hondjes scherp op de foto krijgt bij een snelle sluitertijd (1/250? 1/320? hoger? Hoe snel dat 'moet' hangt helemaal af van hoe 'snel' de honden bewegen natuurlijk, dat is een proces van leren). Hoe hoog je ISO kan/moet staan hangt helemaal af van het beschikbare licht. Als je je helemaal eerst op de sluitertijd wil focussen kun je ISO op AUTO zetten (met - voor de D90 - een maximum van 800). Maar liever nog dan vast op 400 en dan proberen, is het allemaal te donker dan hoger zetten. Gewoon schieten, bekijken, aanpassen, schieten: leren terwijl je doet.

Foto 2:
Waar zit het scherptepunt precies?
En waarom geschoten op de M-stand?
(ik ben ook wel benieuwd wat je focus-PUNT settings zijn, gewoon 1 puntje in het midden?)

Foto 3:
Waar heb je hier op scherpgesteld?
En waarom geschoten in de M-stand?
Ik zie ook dat je in de continuous mode schiet (mitrailleur stand); probeer eens een sessie te schieten in 'single shot' mode; dus niet "TAK TAK TAK TAK TAK TAK TAK - ik hóóp dat er dan een goede bij zit" maar "ik volg de honden, in de S-stand met goede snelle sluitertijd (doe eens lekker 1/400) in AF-C (heb je al staan hier) en probeert te wachten tot je weet 'als ze rennen dan doet die hond altijd 'dat'... en dan 'TAK'.
Dan 'dwing' je jezelf om te kijken wát je nu eigenlijk schiet.

Foto 4:
Donkere hond tegen witte achterwand; lastig (behalve als je spotmetering gebruikt - en dat heb je in dit geval niet gedaan). Ik had de spotmetering als optie voor je onder de functie-knop gezet :wink:
Alweer op de M-stand... en niet scherp.

Foto 5:
Eigenlijk hetzelfde verhaal als foto 4, al lijkt de hond áchter de springende hond er wel scherp op te staan? (weet niet wat je bedoeling was?)

Foto 6:
Op zicht geen slechte foto, wellicht ietsje donker (door de witte vlakken op de achtergrond).
De pup is volgens mij wel scherp, maar zijn staat niet (en da's helemaal niet erg, dan heb je ook dat gevoel van beweging: kwispelen).
Alleen jammer van die halve hond op de voorgrond?
En weer geschoten op de M-stand, daarmee beperkt je jezelf echt hoor; want als je de sluitertijd sneller zet bij een gelijkblijvend diafragma = donkerder foto.

Foto 7:
In potentie een mooie foto maar helaas te langzame sluitertijd; al is het moment wel leuk.
En weer die M-stand.

De M-stand is zeker geen slechte stand om mee te fotograferen! (dat ik dat wel even aangeef).
Maar... je camera heeft een rekenmachine aan boord die het jou gemakkelijk maakt; waarom gebruik je die niet?
Als je nu een foto wilt maken van een slapende hond lekker in zijn mand/bench dan kun je rustig kijken naar de verhouding diafragma/sluitertijd/ISO.
Als je dat volledig snapt kun je dat ook prima toepassen bij een bewegend object (lees: een rennende hond) maar als je dat - nog - niet snapt kun je - mijns inziens - het beter op de S-stand doen.
En als je op de S-stand bijvoorbeeld een foto hebt waarvan je zegt "WOW" dan kun je terugzoeken naar je settings en die dan in de M-stand ook instellen.
Bedenk wel dat de verhouding van de 'grote 3' elk moment veranderd... het wordt iets bewolkter dus dan heb je minder licht; hoe los je dat op? Langere sluitertijd? Diafragma verder 'open'? Hogere ISO?
Hoort allemaal bij het leerproces, maar zolang je je dat beseft: gewoon lekker doorgaan!

(wat een verhaal op de vroege morgen zeg :mrgreen: )

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » vr nov 15 2013 12:58 pm

Hoi Danny, zeker een heel verhaal op de vroege morgen!

Ik zie overal de M stand terug komen.
Dat was een bewuste keuze, al weet ik dat met beweende honden de S stand beter is.
Ik heb voor de M stand gekozen, omdat ik daar zelf alles in moet stellen.
Dat was op die dag mijn oefening.
Zelf alles doen en het gaat dus dan om hoe de belichting, diafragma e.d. gaat.
Meestal wil ik mooie foto's schieten, dat had ik nu even losgelaten om mij eigenlijk volledig bezig te houden met de instellingen.

Zondag over een week ben ik weer met de honden op het bedrijf, ga ik weer proberen, zal hem dan in de S stand zetten :mryellow:

Zal dan de ISO op auto zetten en met diafragma en de sluitertijd gaan spelen.

Dank je wel voor je uitleg wederom.
Zeer leerzaam voor mij :D
Groetjes Rita
D90

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 15 2013 1:51 pm

Danny, hoe kun je zien dat het in de M stand geschoten is? Ik kan dat nergens vinden.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 15 2013 1:54 pm

Ton van de Wiel schreef:Danny, hoe kun je zien dat het in de M stand geschoten is? Ik kan dat nergens vinden.
Even mezelf citeren. Ik heb het gevonden Danny!

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 15 2013 2:10 pm

Rita,
Ik ga niet zo uitgebreid reageren als Danny. Volgens mij zit hij nog steeds met zijn vingers in een bak koud water om ze af te koelen na al dat typewerk.
De stand M is inderdaad te hoog gegrepen voor je. Ik denk dat zelfs ervaren fotografen er nog moeite mee zullen hebben om rennende honden scherp op de plaat te krijgen in de stand M.
Persoonlijk fotografeer ik altijd in de A stand omdat ik mijn scherpte-diepte veld het meest belangrijk vind. Uiteraard doe ik dat terwijl ik wel met een schuin oog mijn sluitertijd in de gaten hou.
In dit typische geval echter zou ook ik overschakelen naar sluitertijdvoorkeuze, vanwege de snelle actie van de honden.
In de meeste foto's moet ik zoeken naar het scherpstelpunt. Ze zijn net niet scherp op dat gedeelte dat scherp zou moeten zijn. En er zit in sommige foto's bewegingsonscherpte.
Over compositie valt altijd te twisten, dat is voor een ieder weer anders. Ik zie in ieder geval een hoop mogelijkheden tot croppen en andere uitsnedes.
Ik begrijp dat je niet in de sloot wilt eindigen en dat je daardoor niet door de knieen gaat. Toch zul je dat wel moeten doen. Je moet altijd proberen om op dezelfde hoogte te komen als je onderwerp. Dat gaat op voor kinderen en ook zeker voor honden. Neem een kat als voorbeeld. Als je die staand zou fotograferen zie je aleen zijn rug. De kat komt beter op de foto als je hem op zijn hoogte fotografeert. Nu is dit een extreem voorbeeld maar het maakt het wel inzichtelijk denk ik.

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » vr nov 15 2013 2:40 pm

Ton van de Wiel schreef:Rita,
Ik ga niet zo uitgebreid reageren als Danny. Volgens mij zit hij nog steeds met zijn vingers in een bak koud water om ze af te koelen na al dat typewerk.
De stand M is inderdaad te hoog gegrepen voor je. Ik denk dat zelfs ervaren fotografen er nog moeite mee zullen hebben om rennende honden scherp op de plaat te krijgen in de stand M.
Persoonlijk fotografeer ik altijd in de A stand omdat ik mijn scherpte-diepte veld het meest belangrijk vind. Uiteraard doe ik dat terwijl ik wel met een schuin oog mijn sluitertijd in de gaten hou.
In dit typische geval echter zou ook ik overschakelen naar sluitertijdvoorkeuze, vanwege de snelle actie van de honden.
In de meeste foto's moet ik zoeken naar het scherpstelpunt. Ze zijn net niet scherp op dat gedeelte dat scherp zou moeten zijn. En er zit in sommige foto's bewegingsonscherpte.
Over compositie valt altijd te twisten, dat is voor een ieder weer anders. Ik zie in ieder geval een hoop mogelijkheden tot croppen en andere uitsnedes.
Ik begrijp dat je niet in de sloot wilt eindigen en dat je daardoor niet door de knieen gaat. Toch zul je dat wel moeten doen. Je moet altijd proberen om op dezelfde hoogte te komen als je onderwerp. Dat gaat op voor kinderen en ook zeker voor honden. Neem een kat als voorbeeld. Als je die staand zou fotograferen zie je aleen zijn rug. De kat komt beter op de foto als je hem op zijn hoogte fotografeert. Nu is dit een extreem voorbeeld maar het maakt het wel inzichtelijk denk ik.
Ik kan het alleen maar helemaal met jou eens zijn.

Maar ook de M stand vond ik dat ik het uit moest proberen.
Die stand is het duidelijk niet voor mij.
Maar ik denk dan maar zo, overal leer ik van.
En ik zit niet alleen op positieve reacties te wachten, want dan zou ik niets leren.
Zoals ik al zij, het was een oefening die ik mijzelf had opgelegd en ik heb het mij zelf daar erg moeilijk mee gemaakt.
Hoe de honden op de foto's staan was even niet belangrijk, het ging mij om de instellingen van de driehoek.
Het één en ander is mij duidelijk en ik ga zondag over een week op dezelfde plekken weer foto's maken, met andere instellingen, jullie adviezen meenemend :D

Hahahaha, dat kleine stukje grond achter het bedrijf was één stuk moeras, het water liep nog net niet over mijn hoge wandelschoenen.
Vandaar dat het risico om in de sloot te eindigen, wat ook bijna gebeurde (hihhihi) heel groot was, helaas wou ik mijzelf en de camera dat niet aan doen :wink:
Ik hoop, zelfs al zijn het slechte foto's, dat jullie je oordeel willen blijven geven, voor mij is het leren en ervaring op doen.
Kan er bij vermelden, een maandje of drie geleden had ik dit niet aangedurfd om te gaan doen, heb nu maar gewoon de stoute schoenen aangetrokken en ga gewoon proberen en blijf proberen, eens komt het goed en ga ik de perfecte foto's schieten :D

Hartelijk dank voor jou berichtje, ook daar leer ik van :D
Groetjes Rita
D90

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 15 2013 3:35 pm

Rita, je hebt helemaal gelijk!
Op de M fotograferen is ook absoluut een goed idee, daardoor ben je heel bewust met die driehoek bezig. Alleen in dit geval van snelle actie zal dat voor de meeste fotografen te hoog gegrepen zijn.
En uiteraard je foto's blijven plaatsen. Wat je zegt, je kunt er alleen maar van leren en trouwens, niet alleen jij leert ervan, wij ook.
Mocht je overigens tijdens een shoot in de sloot belanden dan verwachten we uiteraard daar wel fotografisch bewijs van!
M.v.g.
Ton

Carlos55

Bericht door Carlos55 » vr nov 15 2013 3:56 pm

Ton van de Wiel schreef:Rita, je hebt helemaal gelijk!
Op de M fotograferen is ook absoluut een goed idee, daardoor ben je heel bewust met die driehoek bezig. Alleen in dit geval van snelle actie zal dat voor de meeste fotografen te hoog gegrepen zijn.
En uiteraard je foto's blijven plaatsen. Wat je zegt, je kunt er alleen maar van leren en trouwens, niet alleen jij leert ervan, wij ook.
Mocht je overigens tijdens een shoot in de sloot belanden dan verwachten we uiteraard daar wel fotografisch bewijs van!
M.v.g.
Ton
@Ton,
Geef jij dan Rita een nieuwe camera als die ook kopje onder is gegaan?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”