Beam Studio flitser

Discussies over flitsers
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Beam Studio flitser

Bericht door Mieke53 » wo okt 30 2013 1:16 pm

Hoi allemaal,

Ik heb een paar jaar geleden een studio flitsset gekregen(oudje van het merk Beam, met veel accessoires) en nu ben ik aan het zoeken naar vervangende flitsbuizenvoor het geval dat....
De lampen die kunnen worden gekocht zij,n zoals ik het kan bekijken, 151E ex BTW.
Zijn er nog merken die alternatieven bieden?
Even opgeteld zou ik voor 2 kapotte lampen zo'n kleine 400E kwijt zijn. Iets er bij en je hebt moderner spul.

Iemand ideeën, of een adres voor flitsbuizen voor het merk Beam?

Groet, Mieke

mpvk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Beam Studio flitser

Bericht door mpvk » ma nov 11 2013 8:53 pm

Hi Noortje,

Maar ook bij een nieuwere studioflitser zijn je lampen duur. Die van jou zullen alleen misschien eerder aan vervanging toe zijn.
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)

oud0001

Bericht door oud0001 » ma nov 11 2013 9:06 pm

Het is net als met printers waarbij de cartridge bijna net zo duur is als een nieuwe printer met cartridges.
Als ze leeg zijn koop ik een nieuwe printer. :wink:

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » di nov 12 2013 1:02 am

Van het merk Beam had ik nog nooit gehoord, via Google zag ik dat ze al 15 jaar niet meer bestaan. Lijkt me nogal oud spul waarin ik geen 400 euro meer zou investeren.
Maar misschien is het wel een topklasse flitsset, heb je wat meer info en een foto?

Overigens zijn er genoeg studioflitsers waarvan een nieuwe flitsbuis maar een paar tientjes is.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di nov 12 2013 1:14 am

Het schijnt inderdaad nog allemaal goed spul te zijn, veel fotografen werken er nog mee. Maar je kunt het qua gemak en zwaarte niet vergelijken met het huidige spul denk ik, want het is behoorlijk zwaar.

Maar met het gegeven dat ik voor 25E per stuk een reserve flitsbuis kan kopen, kan ik leven. Geen 151E ex BTW. Dan zou ik doorsparen voor een moderne set. Maar om uit te vinden of ik dit een leuke tak van fotografie vind is het waardevol.

Ik heb de set gekocht voor totaal 50E,
Fotokoffer, 2 flitsers, diverse beauty dishes, barndoor en 2 snoots. 1 softbox en 1 paraplu. Daarbij nog een Vivitar flitsmeter, waar hij zelf jaren mee heeft gewerkt en een flitskabel. Als het toen voor hem werkte zal het dat voor mij ook nog wel doen.
Misschien is alles wel wat minder nauwkeurig in te stellen dan het huidige moderne spul maar ook hier: een gegeven paard.....

Foto heb ik er nog niet van gemaakt maar ik zal binnenkort even wat plaatsen.

Groet, Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di nov 12 2013 1:34 am

mpvk schreef:Hi Noortje, maar ook bij een nieuwere studioflitser zijn je lampen duur. Die van jou zullen alleen misschien eerder aan vervanging toe zijn.
Ik kreeg 2 reacties van mannen die nog steeds met de eerste flitsbuizen werken van de set die ze ooit hadden aangeschaft.
Ze gaan volgens hen een levenlang mee en het verbaasde hem dat ik op zoek was naar reserve buizen.

Bij een bedrijf in Heinkenszand kan ik volgens hen terecht voor reserve onderdelen en flitsbuizen. Inmiddels gebeld en voor mijn set kost een flitsbuisje (2e hands) 25E, mag ik ook nog komen testen of ze't doen.

Beam is ooit gemaakt in Leerdam. dat staat ook nog op mijn set.

Gr. Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 12 2013 1:48 am

Maar heb je er al mee geflitst?
Als flitsers lange tijd niet zijn gebruikt kunnen de condensatoren opgeblazen worden. (Vooral die van Beam, daar staan ze bekend om).
Alvorens ze te gebruiken zou je de condensatoren eerst moeten "formeren". Dat is de flitser een korte tijd aanzetten zonder te flitsen in het laagste vermogen. Uurtje uitzetten, erna weer een kwartiertje aan, uit, enz.
Langzaam het vermogen opbouwen. Dan hetzelfde ritueel, maar met afflitsen.
Daarna kun je het gewoon in- en uitschakelen en gebruiken.

Of flitsbuizen een leven lang meegaan ligt eraan of je ze intensief gebruikt en met welk vermogen.
Door de jaren heen heb ikzelf toch echt diverse studio flitsbuizen zodanig veel gebruikt dat ze aan vervanging toe waren. Je kunt het zien aan zwart geworden "voetjes" van de flitsbuis. De delen waar de elektroden in het glas steken, bij het begin waar ze uit het keramiek steken. Ook als het glas een wit-achtige aanslag lijkt te hebben, heeft de flitsbuis zijn langste tijd gehad.

Je merkt het het eerst dat de flitsbuis bij lage vermogens niet meer flitst. Alleen bij hoger ingestelde vermogens.

Flitsbuizen met zwarte voetjes:

Afbeelding ---/--- Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di nov 12 2013 10:20 am

Hoi Leon, je hebt het beter verwoord dan ik. Exact hetzelfde verhaal over het langzaam aan beginnen met branden kreeg ik van 1 van die mannen. Dat ga ik ook zeker zo doen.
Toch verbaast het me dat hij vertelde dat hij z'n leven lang, na intensief flitsen, nog steeds geen problemen heeft gehad met de huidige flitsbuizen. Dat zegt wel weer wat.

Dankjewel voor jou inbreng. Leuk ook dat jij het merk wel kent. Ik heb trouwens de lampjes met de keramische blokjes en 3 stekers er aan vast. Begrijp ik nu goed dat het flitsbuisje daar uit te halen is? Ik zag een ijzerdraadje naar binnen gaan dus wilde geen risico lopen het kapot te maken door het eruit te halen.

Goed ook dat ik nu weet waar ik op moet letten als ze minder worden.
Dat melkerige heb ik op 1 van de 2 zitten.

Groet, Mieke

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » di nov 12 2013 10:29 am

noortje53 schreef:Hoi allemaal,

Ik heb een paar jaar geleden een studio flitsset gekregen(oudje van het merk Beam, met veel accessoires) en nu ben ik aan het zoeken naar vervangende flitsbuizenvoor het geval dat....
De lampen die kunnen worden gekocht zij,n zoals ik het kan bekijken, 151E ex BTW.
Zijn er nog merken die alternatieven bieden?
Even opgeteld zou ik voor 2 kapotte lampen zo'n kleine 400E kwijt zijn. Iets er bij en je hebt moderner spul.

Iemand ideeën, of een adres voor flitsbuizen voor het merk Beam?

Groet, Mieke
Waarnaar ben je opzoek, lampen (pilootlampen dus) of flitsbuizen?

De lampen, bij mij halogeen 650W, zijn SOMS te vervangen door een soort spaarlamp die gedimd kan worden, let op GEEN LED lampen gebruiken!

Flitsbuizen zijn een ander paar mouwen, je kan er van een ander merk gebruiken, als je maar het aantal joules respecteert!
Destijds waren er in Europa slechts twee fabrikanten, waaronder Schott, en dan Multiblitz die z'n eigen buizen fabriceerde (en ook voor o.a. Broncolor en Bischoff).
Je kan dus buizen van een 'ander' merk inbouwen want meestal zijn de voetjes net dezelfde (zie de foto's van Léon) alsook het principe van de flitsbuis.
In Nederland is er een bedrijf dat van alles in huis heeft: http://www.camtech.nl/merken.html, maar ik kan je natuurlijk niks garanderen…

Indien het een pilootlamp probleem is, controleer dan ook de smelt veiligheden, soms zijn er zelfs twee, één op de algemene voeding en en één voor de lamp zelf. De flitsbuis heeft geen smeltveiligheid, wel een thermische beveiliging, en dit is weerom een ander paar mouwen…

Het kan ook dat niet de flitsbuis of de pilootlamp maar de elektronica het laat afweten! Wees dus de goede raad van Léon indachtig wat het formeren van de condensors betreft, zeer belangrijk!

Nu ik voornamelijk LED (ROSCO) verlichting gebruik in de studio en op locatie, staat mijn loodzware en energie vretende Multiblitz installatie, met drie generatoren en twee monoblocks, zo goed als ongebruikt in de hoek. Maar ik formeer de condensatoren systhematisch elke 3 maand, telkens met, op de generatoren, andere flitstoortsen (daar zitten ook, kleinere, condensatoren in).

Beam is een zeer degelijk merk, dat tegen een stootje kan, ik vind het altijd de moeite om te herstellen. En als het merk niet meer bestaat, dan activeert dit de vindingrijkheid! :D
We gooien immers toch al teveel op de afvalberg, terwijl soms met een simpele ingreep het 'oude' weer naar behoren werkt! Daarbij worden meestal die goedkope 'moderne spullen' vreemdmerken in het verre China gemaakt door tegen een hongerloon werkende en onder de knoet gehouden 'lijfeigene' en zonder interesse voor het milieu, en onze mensen staan aan den dop! :evil:
De alzo 'gespaarde' Euro's noem ik "vuile zweet Euro's"...

Flandria

Bericht door Flandria » di nov 12 2013 10:38 am

Beam is een wat ouder Nederlands merk.
Heb er ook mee gewerkt.
De losse voedingen waren wel vaak een probleem, de stekkers waren van metaal,
heb menig keer een opdonder gehad, ook knalde wel eens een condensator "spontaan".

Wij lieten het in de jaren 90 onderhouden door Jan, de oprichter van Foto Flits in Oostzaan hij heeft meen ik bij Beam gewerkt ooit.
Zij kunnen je zeker verder helpen.

Ps flitsbuizen gaan echt jaren mee bij goed onderhoud en net gebruik.
Verder: zie Leon zijn bijdrage.

OOK NOOIT DE FLITSBUIS MET DE VINGERS BEETPAKKEN.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di nov 12 2013 10:42 am

Foto Flits, mooi :) , weer een adres erbij. Bedankt.
Met losse voeding bedoel je dan een generator?

Flandria

Bericht door Flandria » di nov 12 2013 10:42 am

Yeps.
Succes!

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di nov 12 2013 10:44 am

:) OK. Bedankt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 12 2013 12:06 pm

noortje53 schreef: Dankjewel voor jou inbreng. Leuk ook dat jij het merk wel kent. Ik heb trouwens de lampjes met de keramische blokjes en 3 stekers er aan vast. Begrijp ik nu goed dat het flitsbuisje daar uit te halen is? Ik zag een ijzerdraadje naar binnen gaan dus wilde geen risico lopen het kapot te maken door het eruit te halen.
De afbeeldingen van flitsbuizen die ik liet zien zijn algemene flitsbuizen. Ik weet niet meer welke voetjes overeenkomen met die van Beam. Broncolor heeft ook keramische voetjes met 3 stekers eraan. Die haal je compleet met keramische voet uit de fitting en koop je ook als zodanig nieuw met keramische voet erbij, bij vervanging.

Beam was mijn eerste studioflits installatie (los aggregaat en losse lampkoppen gekocht circa 1979-1980). Helaas erg slechte ervaring.
Bij het nieuw ophalen in Leerdam van de apparatuur en thuis inschakelen, brandden al gelijk twee lampstekkers weg. Volgende dag terug voor reparatie, en het hele jaar erop problemen met het aggregaat gehad. Goedkoop was toen duurkoop. (Ik moest opdrachten op locatie afbreken en bijv. een week erop weer overdoen). Het jaar erop heel snel overgestapt naar Broncolor toen ik weer vast kwam te zitten met Beam. Van Broncolor nooit spijt gehad.

Laatst mijn Broncolor flitsers ook weer geformeerd (één aggregaat ervan dateert nog van circa 1985, is een later model als mijn eerste Broncolor aggregaat van na de Beam ervaring). Omdat het wel heel erg lang geleden was dat ik ze gebruikt had, heb ik ze eerst met het laagste vermogen ingeschakeld gehad, en daarna een complete dag niet meer gebruikt. Daarna met een halve/hele stop naar boven. Dus bij elkaar misschien wel een week erover gedaan om tot het volle vermogen te komen.
Daarna in laag vermogen pas afflitsen, en verder opbouwen.

Het lijkt misschien overdreven, maar de reparatie in vervanging van condensatoren van flitsaggregaten loopt al gauw flink in de papieren.
De rustperiodes tussen in- en uitschakelen (van periodes van een dag tot bij elkaar wel een week) geeft de condensatoren "onder spanning" de gelegenheid weer extra "oxidatielaagjes" aan te maken en daarmee als isolatiebuffer te dienen tegen het spontaan sluiten van de stroom in de condensator zelf. (Dan is dat namelijk einde verhaal van de condensator). Die oxidatie is niet een proces van 10 minuten.

Dat mensen er "een leven lang" mee kunnen flitsen moet je zien in de context van het gebruik.
Een hobyfotograaf zoals de meesten op dit forum, is het gebruik relatief gezien zodanig "sporadisch", dat je er inderdaad een levenlang mee kun doen.

Het is ook hoe hoger het vermogen, hoe sneller de flitsbuizen "slijten". dat is geen lineaire schaal, maar eerder kwadratisch.
In het verleden heb ik bijv. ook 6400 Watt/seconde aggregaten en flitskoppen gehad, met "haarspeld bocht" flitsbuizen. Perperduur, en binnen enkele jaren waren die flitsbuizen echt "op". Dat soort vermogens werden gebruikt met technische camera's en vlakfilm, waarbij je al gauw werk-diafragmas gebruikte van F22 - F32 of soms nog kleiner.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di nov 12 2013 1:20 pm

Zo, dat is een ander verhaal zeg als het gaat om betrouwbaarheid.
Ik zal de hele procedure laten verlopen zoals jij het hierboven vermeld Léon.
En ik zie het allemaal meer als: "leuk, zolang alles het doet"misschien nog een keer een vervanging van het buisje maar helemaal op laten knappen ga ik niet doen.
En met mijn gebruik zal het inderdaad wel loslopen, maar wel fijn dat iedereen hier zo heeft geholpen met meedenken.
Ik zal van me laten horen zodra de eerste flits goed verlopen is. Kan nog wel even duren i.v.m. het verwarmingsverhaal.

Nogmaals dank allen.
Mieke

Onderstaande kreeg ik ook nog als advies van 1 van die mannen, maar er zitten momenteel 2 dezelfde buisjes in dus ik laat het maar zo.

Let op: je hebt gecoate en ongecoate flitsbuizen .

ALLEEN voor de softbox gebruik je een ongecoate flitsbuis en voor alle andere opzetstukken een gecoate.

Zo behoud je de kleurtinten die je met je ogen ook ziet.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”