Nikon D5100 sluitertijd
Nikon D5100 sluitertijd
Hallo,
Ik weet niet of ik dit op de juiste plek plaats maar ik heb een probleem, ik heb sinds kort een nikon D5100 en ben er heel tevreden over,
alleen denk ik dat ik iets het aan gezet wat niet de bedoeling is. als ik een foto maak zonder flits heeft hy ineens veel moeite met scherpstellen, en als ie dan klikt hoor je de klikje pas een poosje na elkaar, dus hij gaat te sloom. Hoe kan ik dit veranderen. De spiegelontspanner staat uit daar heb ik al naar gekeken. ik hoop tips te krijgen!
Groet Lisa
Ik weet niet of ik dit op de juiste plek plaats maar ik heb een probleem, ik heb sinds kort een nikon D5100 en ben er heel tevreden over,
alleen denk ik dat ik iets het aan gezet wat niet de bedoeling is. als ik een foto maak zonder flits heeft hy ineens veel moeite met scherpstellen, en als ie dan klikt hoor je de klikje pas een poosje na elkaar, dus hij gaat te sloom. Hoe kan ik dit veranderen. De spiegelontspanner staat uit daar heb ik al naar gekeken. ik hoop tips te krijgen!
Groet Lisa
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon D5100 sluitertijd
Beste Lisa,
Welkom,
Zonder voorbeeld met exif gegevens is het lastig om advies te geven.
Is het licht wel voldoende om de kamera de kans te geven scherp te stellen?
Heb je het handboek nagelezen en overwogen de kamera een reset te geven?
Groeten, Gijs
Welkom,
Zonder voorbeeld met exif gegevens is het lastig om advies te geven.
Is het licht wel voldoende om de kamera de kans te geven scherp te stellen?
Heb je het handboek nagelezen en overwogen de kamera een reset te geven?
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo nov 13 2013 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
+1 een voorbeeld helpt.
Vooraf denk ik dat je instelschijf mogelijk op de Q-stand staat.
Wanner je de opname maakt is er een klik, en even daarna nog een klik hoorbaar.
De scherpstelling kan van alles zijn, op een niet contrastrijke plek gefocuste, te dicht op je onderwerp, te weinig licht inderdaad enz.
Vrgr
Tiny
Vooraf denk ik dat je instelschijf mogelijk op de Q-stand staat.
Wanner je de opname maakt is er een klik, en even daarna nog een klik hoorbaar.
De scherpstelling kan van alles zijn, op een niet contrastrijke plek gefocuste, te dicht op je onderwerp, te weinig licht inderdaad enz.
Vrgr
Tiny
Hallo,
Een voorbeeld, ik wil een foto maken van mijn paard, zonder flits want dan kan ik steeds doorklikken, dit is in de buitenomgeving en dan hoor ik inderdaad klik (pauze) klik, inplaats van klikklik zoals anders, hoe kan ik zien of de instelschijf op een q stand staat? ik ben inderdaad bezig het boekje door te lezen.
mvg, Lisa
Een voorbeeld, ik wil een foto maken van mijn paard, zonder flits want dan kan ik steeds doorklikken, dit is in de buitenomgeving en dan hoor ik inderdaad klik (pauze) klik, inplaats van klikklik zoals anders, hoe kan ik zien of de instelschijf op een q stand staat? ik ben inderdaad bezig het boekje door te lezen.
mvg, Lisa
- DannySan
- Clublid
Dit klinkt als gewoon een hele lange sluitertijd. Zou je de foto eens onbewerkt willen delen ?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Alhoewel niet iedereen hetzelfde is en tijd vaak vaak de boosdoener is, wil ik je toch dringend adviseren je handboek op schoot te nemen, de camera erbij en dan het boekje doorlezen.
Als je dat niet doet, dan blijf je vragen stellen die je simpelweg in het boekje had kunnen lezen.
Neem een keer de moeite en je hebt er veel plezier van.
Maar goed, voor nu dan even benaming van de schijf die Nikon hanteert.
Je vindt de Q-stand op de keuzeknop ontspanstand.
Succes.
Vrgr
Tiny
Als je dat niet doet, dan blijf je vragen stellen die je simpelweg in het boekje had kunnen lezen.
Neem een keer de moeite en je hebt er veel plezier van.

Succes.
Vrgr
Tiny
Je kunt toch ook zien in de zoeker of op de display welke sluitertijd gekozen wordt?
Of heb je die ruime informatiebron nog niet ontdekt?
Of heb je die ruime informatiebron nog niet ontdekt?
De Q-stand kun je op de D5100 alleen kiezen via het menu (edit:) of het infoscherm.jettiny schreef:Alhoewel niet iedereen hetzelfde is en tijd vaak vaak de boosdoener is, wil ik je toch dringend adviseren je handboek op schoot te nemen, de camera erbij en dan het boekje doorlezen.
Neem een keer de moeite en je hebt er veel plezier van.![]()
Succes.
Vrgr
Tiny
Voor Lisa: knopje menu (links naast de zoeker) > Opnamemenu (dat is die met dat fototoestelletje) > Ontspanstand
En inderdaad: dat zie je ook op het infoscherm, vierde mogelijkheid van boven (waar je de stand ook aan kunt passen besef ik me nu)
Laatst gewijzigd door jfbat op do nov 14 2013 1:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
- DannySan
- Clublid
Dit heeft volgens mij gewoon met een te lange sluitertijd te maken, en niets met de Q-stand.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Dat denk ik ook.DannySan schreef:Dit heeft volgens mij gewoon met een te lange sluitertijd te maken, en niets met de Q-stand.
Lisa: hoor je nu: "klik …………… klak" in plaats van "klikklak"? Dan is het gewoon een lange sluitertijd. Wat zegt je toestel over de sluitertijd?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het kan ook een per ongeluk ingestelde "Spiegelvoorontspanning" zijn. Dan wordt de opname pas gemaakt circa 1 seconde nadat de spiegel is opgeklapt. Een instelling die onder normale omstandigheden bijv. wordt gebruikt bij macro en lange sluitertijden op statief, om de vibratie van de camera te verminderen bij opname. Zie blz. 162 van de handleiding onderaan.DannySan schreef:Dit heeft volgens mij gewoon met een te lange sluitertijd te maken, en niets met de Q-stand.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hmm, in dat licht is het wel interessant om te weten wat Lisa hiermee bedoelde:
LisavdDijk schreef:De spiegelontspanner staat uit daar heb ik al naar gekeken.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb even een opname in de Q-stand gemaakt en het geeft een vertragend/slepend geluid ( als dat maar goed is
), een echte lange stilte tussen de klik en klak kan dat dan inderdaad niet zijn.
Het wachten is op Lisa
Vrgr
Tiny

Het wachten is op Lisa

Vrgr
Tiny