reflecties verwijderen (auto's)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: reflecties verwijderen (auto's)

Bericht door JaapV » wo nov 13 2013 11:07 pm

Dank je, Skippy, maar mijn volgende vraag was
JaapV schreef:Zo ja, waar heb je jezelf verstopt, gegeven het feit dat je er met 23mm vlakbij moet hebben gestaan?
Beetje weggepoetst? :huh:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo nov 13 2013 11:10 pm

JaapV schreef:Dank je, Skippy, maar mijn volgende vraag was
JaapV schreef:Zo ja, waar heb je jezelf verstopt, gegeven het feit dat je er met 23mm vlakbij moet hebben gestaan?
Beetje weggepoetst? :huh:
Nee :) Toch een kwestie van de juiste opstelling t.o.v. licht en auto.

Flandria

Bericht door Flandria » wo nov 13 2013 11:15 pm

Gewoon met het objectief tegen de pui, jawel ook nog op Tri-X !! (dat is ouderwetse film van Kodak)
De vloer draaide ook nog.
Wel met een 35mm Summicron.

Afbeelding
Berlin Veyron through the window pic by Damen Fotografie, on Flickr

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 14 2013 12:48 am

Kijk, zo moet het...

Prachtige foto's.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » do nov 14 2013 1:33 am

Staat het vrij om ook wat foto's van mij in dit draadje te plaatsen? Ben ook weleens bij Louwman geweest.
Groet,
Mieke

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do nov 14 2013 8:59 am

Wel eens een artikel gelezen over een fotograaf die alleen auto's fotografeerde en in zijn studie de twee of drie lampen voorzien had van polarisatie filters, van die grote kunststof filters. Op het objectief er ook een. En als dat je beroep is, dan hoort het waarschijnlijk zo. Dat lukt in het Louwman Museum nooit. En daar heb ik de spullen niet voor.

Zelf niet op de foto komen. Ja dat lijkt me een goede aanbeveling. Heb het idee dat je met een langer objectief minder op de foto komt. En een langer objectief zal minder vertekening geven. Nu lukt het me niet ook ook m'n garderobe mee naar binnen te nemen. Want dan zou ik rode kleren aantrekken voor de rode Lamborghini en gele kleding voor de Citroen 2CV.

Het klopt, we kunnen de lichten uit laten doen. Dat zal niet altijd zin hebben. Op het Museumplein (restaurant) is geen buitenlicht te zien, al zijn er wel veel ramen.

Namen van de auto's bij de foto. Had ik zelf niet bedacht, want het hoort wel. Als ik een leuk meisje fotografeer dan laat ik de achternaam en bouwjaar altijd weg. Zal dus voor mezelf eerst een foto van het naambordje maken en daarna de auto zelf, dan weet ik achteraf om welke auto het ging.

Foto's in dit draadje. Dit draadje gaat om tips om in het Louwman Museum te fotograferen en reflecties weg te werken. Als je dat met een foto kunt uitleggen, graag.
Er zijn regelmatig draadjes over dit museum in dit forum. En wat let je om zelf een verzameltopic te maken van foto's in het Louwman Museum.
In het eerste topic van dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 62&t=51865" onclick="window.open(this.href);return false;
staat een link waardoor je heel NCN foto's in het Louwman Museum kunt zien.
Wel een idee om een van de deelnemers te vragen om dit (http://www.nikon-club-nederland.nl/foto ... n-locatie/ eens in te vullen. Natuurgebied Meijendel is nu nog de enige locatie die in de buurt van Den Haag te vinden is op deze NCN website.

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » do nov 14 2013 11:23 am

Metalen polariseren niet, dus chroom zal blijven spiegelen. In de studio is gepolariseerde licht een oplossing maar dat lijkt mij hier niet toepasbaar.
Goed opletten wat er gespiegeld wordt, bv een egale wand hoeft totaal niet storend te zijn.
Minder goed is het als het gespiegelde herkenbaar is bv personen, dat komt minder goed over

In ieder geval succes en veel plezier, is een zeer mooie collectie

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Flandria

Bericht door Flandria » do nov 14 2013 11:33 am

Gepolariseerd licht gebruikte ik alleen bij reproducties van schilderijen met flink (glans) structuur.
Op locatie gewoon goed opletten dat je jezelf niet terugvindt in chroom e.d.
Wat ik zeg, hinderlijke en storende hooglichten van spots is goed te corrigeren in de nabewerking.

ben42
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » do nov 14 2013 12:09 pm

Hans Braakhuis schreef: Zelf niet op de foto komen. Ja dat lijkt me een goede aanbeveling. Heb het idee dat je met een langer objectief minder op de foto komt. En een langer objectief zal minder vertekening geven. Nu lukt het me niet ook ook m'n garderobe mee naar binnen te nemen. Want dan zou ik rode kleren aantrekken voor de rode Lamborghini en gele kleding voor de Citroen 2CV.
Met een langer objectief wordt de fotograaf in de spiegeling niet kleiner. (De gespiegelde fotograaf bevindt zicht altijd op de dubbele afstand ten opzicht van het gefotografeerde object en heeft dus een 'constante' grote ten opzichte van het spiegelende oppervlakte). Voor bolle oppervlakten wordt je met een groothoek van dichterbij zelfs kleiner.

Wat kleding betreft is donkere kleding gemakkelijker te verbergen in een achtergrond dan lichte kleding. Of dezelfde kleur kleding als de achtergrond achter de fotograaf. (Als je vanaf een groene wand fotografeert zelf ook groene kleding aan :mrgreen: ). Een mogelijkheid is camera op een statief, zelfontspanner en naar achteren lopen of verbergen bij het maken van de opname. (Statief met 'donkere poten' ?).

Wat lenslengte betreft, er is meestal beperkte ruimte, met een kort brandpuntafstand heb je meestal meer mogelijkheden in de ruimte om een 'goede' positie te kiezen. Verder vinden veel mensen het groothoek effect bij auto's mooier dan het 'platdrukken' van auto's middels een tele. Bij een groothoek worden storende elementen in de achtergrond kleiner en je kunt storende elementen in de voorgrond vaak beter omzeilen.

Er zijn een paar trucjes om ter plekke snel te kunnen zien waar je reflectie in de auto zichtbaar wordt.
Gewoon kijken, zwaaien helpt dan vaak. De flits gebruiken. Direct dan zie je onmiddellijk welke delen reflecteren. Of beetje extreem en omslachtig, de flits op jezelf richten. Dan kun je goed zien waar je in de auto reflecteert. Of de flits naar achter je richten, dan zie je goed wat er achter je reflecteert terwijl je zelf op dat moment een silhouet 'bent' in de spiegeling.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 14 2013 12:43 pm

"Verder vinden veel mensen het groothoekeffect bij auto's mooier dan het 'platdrukken' van auto's middels een tele. "

Dat is een nieuwe voor me.
Echt platdrukken/vervlakken gebeurt in mijn visie ook pas bij brandpuntsafstanden langer dan
pakweg 180, 200mm bij kleinbeeld.
Naar mijn mening is een brandpuntsafstand van 85 tot 105mm ideaal voor auto's -
inderdaad, net als bij portretten, omdat dan geen groothoekvertekening danwel vervlakken optreedt.
Voor DX dus 50 tot 70mm, ongeveer.
Ik weet het: daar kom je in een automuseum of op een klassiekerbeurs niet mee weg.
Maar een brandpuntafstand zo lang als de situatie toestaat is toch wel mijn streven.

Flandria

Bericht door Flandria » do nov 14 2013 12:50 pm

Tja, voorgaande detailopnames van mij zijn met de Af85/1.4 en 70-200VR2 gemaakt.
Auto's "uitrekken"als een lachspiegel moet je niet willen.
Helemaal -wederom- eens met bovenstaande reactie.

De Bugatti is met een 35mm gemaakt, "normaal" overbodige informatie alhier: "met een Summicron" (niet Nikon),
maar die heeft geen last van vertekening door z'n symmetrische bouw.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 14 2013 1:01 pm

Uiteraard is van groot belang of we het over overzicht- of detailopnamen hebben.

28mm
Afbeelding

50mm
Afbeelding

105mm
Afbeelding

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 14 2013 1:04 pm

En 105mm in een situatie waar genoeg ruimte was

Afbeelding

Afbeelding

Flandria

Bericht door Flandria » do nov 14 2013 1:08 pm

Uiteraard is van groot belang of we het over overzicht- of detailopnamen hebben.

Zeker, Luc.
En voorbeelden, en wat voor......
En nog wel zonder gepolariseerd licht......

Puntje: bij de eerste foto lijken de voorwielen naar buiten te staan, terwijl in werkelijkheid de voorwielen verticaal staan (laatste met de 105)) en de achterwielen iets schuin naar binnen....

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do nov 14 2013 2:02 pm

Dank Michael.

Bij alle auto's m.i. de achterwielen neutraal of iets naar binnen en de voorwielen iets naar buiten.
Wellicht kan emdeklerk hier zijn alwetende licht over laten schijnen.

50mm
Afbeelding

105mm
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Skippy op do nov 14 2013 2:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”