Nikon Df

Discussies over de Df.
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Nikon Df

Bericht door emdeklerk » do nov 14 2013 5:35 pm

En een HP-zoeker...
Alleen jammer dat ik, zo ik het geld voor een Df had, ook moet investeren in een andere draadontspanner. Ik heb vier Leica-klok draadontspanners voor de F2's, en die solide aansluiting hadden ze van mij op de Df ook mogen handhaven. Zou Nikon weer een eigen draadontspanner gaan leveren?
En dan die omklapbare AI-koppeling... Je hoeft bij gebruik van een pre-AI-objectief alleen maar de grootste opening van het objectief even in te voeren... Prachtig.

Flandria

Bericht door Flandria » do nov 14 2013 6:01 pm

Dat gaat zo ook al bij de D3.
50/1.2 erop, 1.2 invoeren en gaan.

HP zoeker ook een mooie eigenschap.
Beschamend als je het oculair van de D3 naast die van de F3hp zet.
D3 kijkopening is aanzienlijk kleiner.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 14 2013 7:04 pm

Dat snap ik niet helemaal: de D3 heeft toch de AI-koppeling? Dan wordt de volle opening toch doorgegeven?

Op de Df moet je de volle opening invoeren omdat hij niet koppelt met het vorkje van de pre-AI-objectieven. Daarvoor is die AI-nok weer omklapbaar à la F3 en F4, omdat de diafragmaring van die objectieven te veel naar achteren uitsteekt.

En op een D3 gaan de pre-AI-objectieven toch helemaal niet, bij gebreke aan dat omklapbare nokje?

Misschien dat op de Df-x ook de vorkjes weer koppelen...

Heb je nog naar de F2 Photomic sluitertijdenknop gekeken?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 14 2013 7:13 pm

emdeklerk schreef:Dat snap ik niet helemaal: de D3 heeft toch de AI-koppeling? Dan wordt de volle opening toch doorgegeven?
Op zichzelf klopt inderdaad de lichtmeting en zullen foto's "correct" belicht worden. Maar zonder invoer van de grootste opening en de brandpunt gegevens heeft de camera geen weet welk objectief gebruikt wordt. Dat komt dan niet in de EXIF-gegevens terug. Verder is een matrixmeting zonder die gegevens niet mogelijk (althans wordt dan niet gebruikt ----> terugschakeling van lichtmeting met nadruk op het centrum), en nog een aantal functies met betrekking tot flitsen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 14 2013 7:34 pm

Aha...
Dank voor de uitleg!

JurjenF
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JurjenF » do nov 14 2013 8:14 pm

Er is één ding dat ik gewoon niet begrijp : de modellenpolitiek van Nikon. Want wie zit er nu te wachten op die retro DF als er nog steeds geen ècht alternatief is voor de D300s? :evil:

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do nov 14 2013 8:30 pm

Nou denk dat er zat mensen zitten te wachten op dit model.
Veel "oudere" filmschieters die goede oude herinneringen ermee hebben.ook qua disign (denk de grootste groep, en de groep die financieel meest capabel is om er eentje aan te schaffen.)
jonge mensen die proberen hip te doen. (denk kleine groep omdat hij erg duur is)
en je hebt natuurlijk gewoon mensen die hem gewoon mooi vinden.

Overigens heb ik persoonlijk totaal geen moeite met dit model. Zal hem echter zelf nooit kopen.
Denk ook dat er nooit meer een opvolger van de D300(s) komt.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do nov 14 2013 8:49 pm

Dat laatste moet je niet te snel zeggen, Rob.
Nikon heeft veel last gehad van de tsunami en alles wat daarmee samenhing en daarnaast zijn de wegen van Nikon absoluut ondoorgrondelijk!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do nov 14 2013 8:56 pm

je weet maar nooit natuurlijk.
(was even in de war met gebeurtenissen in Azië. mijn orignele post daarom even aangepast.)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 14 2013 9:24 pm

Of het nu de bedoeling was van Nikon om een retro-camera uit te brengen is nog maar de vraag.
Naar mijn mening wilden ze een camera uitbrengen waar a.) oudere objectieven op gebruikt kunnen worden en b.) die een groep kopers aanspreekt die niet afhankelijk zijn van toeters en bellen voor hun welbevinden.
Back to basics bedieningsorganen dus. Kijk bijvoorbeeld naar die ISO-instelling, en naar de sluitertijdenknop. Geen blinde wieltjes waarvan je het instelresultaat op een display moet zien, maar knoppen met de in te stellen waarden direct op de knop en inklikkend.
Wil je eenmaal een dergelijke camera maken dan ga je dat niet in en aan een body als de D4 of de D300 proberen te integreren: je komt al bijna automatisch uit op een klassiekere vormgeving.
Dan is het maar een heel klein stapje naar het teruggrijpen op de vormgeving van eerdere camera's.
Het is dus naar mijn mening geen retro omwille van de retro, maar een logisch gevolg van een filosofie.

Mijn idee over retro: je ziet nu retro-autootjes als de Mini en de Fiat 500 die door een zeker trendgevoelig publiek gekocht worden. Heel trendy, heel cool... De mensen die ik er in zie rijden zijn naar mijn mening geen autoliefhebbers maar trendvolgers die verder geen idee hebben. Als ze in een echte klassieke Mini of 500, of in welke echte klassieke auto dan ook zouden moeten rijden zouden de meesten zowat een identiteitscrisis krijgen, want stel je voor dat er geen I-xxx-aansluiting in zit en geen 24 geluidsboxen en ABS en ASR en airco en geblindeerd glas en noem het maar op...

Daarentegen denk ik dat maar een heel klein gedeelte van de kopers van een Df hem koopt vanwege de retro-vormgeving. Het grootste deel zal toch echt het fotograferend publiek zijn dat geen probleem heeft of zou hebben met een F2 of een FE te werken....

Dat is het verschil.

Kees H
Clublid
Clublid

Bericht door Kees H » do nov 14 2013 9:35 pm

introductielezing Nikon bij FOKA over de DF

http://www.foka.nl/nikon-df-lezing?utm_ ... a-51372521
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » do nov 14 2013 9:47 pm

emdeklerk schreef:Mijn idee over retro: je ziet nu retro-autootjes als de Mini en de Fiat 500 die door een zeker trendgevoelig publiek gekocht worden. Heel trendy, heel cool... De mensen die ik er in zie rijden zijn naar mijn mening geen autoliefhebbers maar trendvolgers die verder geen idee hebben.
Wel eens in een Mini gereden? Ook voor een autoliefhebber erg leuk, qua rijgedrag.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do nov 14 2013 10:59 pm

jfbat schreef: Wel eens in een Mini gereden? Ook voor een autoliefhebber erg leuk, qua rijgedrag.
Bedoel je de echte? Jazeker: de Cooper! Genieten!
Of die grote die er vaag op lijkt? Nee, dank je.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 14 2013 11:19 pm

Hier ook: nee bedankt...

Eén blik op het ziekelijke bling-bling dashboard en je kent de doelgroep.
Door dat soort details is de nieuwe Mini retro omwille van de retro.

Doe mij dan maar een echte klassieker met een echt dashboard: bijvoorbeeld een DS met het "Tableau de bord Jaeger".

Vorm volgt functie.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » vr nov 15 2013 8:53 am

emdeklerk schreef:Of het nu de bedoeling was van Nikon om een retro-camera uit te brengen is nog maar de vraag.
Naar mijn mening wilden ze een camera uitbrengen waar a.) oudere objectieven op gebruikt kunnen worden en b.) die een groep kopers aanspreekt die niet afhankelijk zijn van toeters en bellen voor hun welbevinden.
Back to basics bedieningsorganen dus. Kijk bijvoorbeeld naar die ISO-instelling, en naar de sluitertijdenknop. Geen blinde wieltjes waarvan je het instelresultaat op een display moet zien, maar knoppen met de in te stellen waarden direct op de knop en inklikkend.
Wil je eenmaal een dergelijke camera maken dan ga je dat niet in en aan een body als de D4 of de D300 proberen te integreren: je komt al bijna automatisch uit op een klassiekere vormgeving.
Dan is het maar een heel klein stapje naar het teruggrijpen op de vormgeving van eerdere camera's.
Het is dus naar mijn mening geen retro omwille van de retro, maar een logisch gevolg van een filosofie.

Mijn idee over retro: je ziet nu retro-autootjes als de Mini en de Fiat 500 die door een zeker trendgevoelig publiek gekocht worden. Heel trendy, heel cool... De mensen die ik er in zie rijden zijn naar mijn mening geen autoliefhebbers maar trendvolgers die verder geen idee hebben. Als ze in een echte klassieke Mini of 500, of in welke echte klassieke auto dan ook zouden moeten rijden zouden de meesten zowat een identiteitscrisis krijgen, want stel je voor dat er geen I-xxx-aansluiting in zit en geen 24 geluidsboxen en ABS en ASR en airco en geblindeerd glas en noem het maar op...

Daarentegen denk ik dat maar een heel klein gedeelte van de kopers van een Df hem koopt vanwege de retro-vormgeving. Het grootste deel zal toch echt het fotograferend publiek zijn dat geen probleem heeft of zou hebben met een F2 of een FE te werken....

Dat is het verschil.
Eindelijk iemand die de kwestie wat rationeler benadert!

De vergelijking met auto's gaat goed op. Ik zie de Df als de Volvo 245 tegenover de Amazon, de 245 was schatplichtig tegenover de Amazon maar was wel een stuk bij de tijd en aangepast aan het 'modernere' verkeer. De Amazon is wel mooier... :wink:

Zie de Df als een 'moderne' F3/FM/FE aangepast aan de huidige inzichten omtrent beeldvorming, zonder de 'oude' waarden te miskennen, niet 100% retro maar wel verder gebouwd op oude fundamenten.

En dat het bij andere merken ook zo aan toe gaat hoor je bij Pentax, daar schreeuwen de Pentaxians als jaren om een digitale FF LX!

Plaats reactie

Terug naar “Df”