Vraag over lichtmeter

Discussies over flitsers
Plaats reactie
dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Vraag over lichtmeter

Bericht door dogo » za nov 16 2013 12:13 pm

Vraagje over lichtmeter. Ik heb gisteravond voor het eerst gewerkt met een lichtmeter (Sekonic L-308S) met een opstelling van 3 flitsers en mijn D700 in cmd-stand: een SB-600 als hoofdlicht (ingesteld als groep A), SB-700 (ingesteld als groep B) + Cullman D-4500N (in Slave modus) voor de (witte) achtergrondverlichting.
Alle flitsers werkten naar behoren en de foto's via Tethering met een USB-kabel lukten redelijk. Na ca. 2 uur klungelen met de lichtmeter kwam ik echter tot de conclusie dat de lichtmeter niet reageerde op de SB-600 en daardoor bij meting (sluitertijd altijd op 125) elke keer een F-waarde van 1 of 2 aangaf omdat het (blijkbaar) alleen reageerde op het weinige licht van de pop-up flitser (die ik op 1/32 of zo had staan in de M-stand in de Commander mode). Hield ik de lichtmeter bij het fotograferen pal voor de SB-600 kreeg ik bij de F-waarde E.o of E.v te zien (measuring not possible), en deed ik hetzelfde (dus de lichtmeter direct voor de flitser houden) bij de SB-700, pop-up flitser of Cullman, kreeg ik als F-waarde 22 etc. (zoals het hoort dus).
Hoe is het nu mogelijk dat de lichtmeter (blijkbaar) niet reageert c.q. geen meting uitvoert op de SB-600 en op elke andere flitser wel?
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Vraag over lichtmeter

Bericht door Sharkey » za nov 16 2013 1:30 pm

Heb je alle flitsers wel op M staan? Of ben je bezig op TTL?

Of: Ik denk doordat je je popup gebruikt, en geen radiocontroler, dat die een fractie eerder afgaat om de flitsers aan te sturen, en dat je flitsmeter hier dus op reageert als zijnde "het" flitslicht.
Waarschijnlijk in beide gevallen, bij TTL zo wie zo aangezien je popup stuur flitsen moet afgeven. Bij manueel dus misschien ook.

Hij voert trouwens wel een meting uit op je 600, alleen is het licht dusdanig fel, je houd hem er tenslotte pal voor, dat dat buiten het meet bereik valt, dat is wat E.o. betekent. (Exposure over, E.u. = under).

Heb je triggers?
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » za nov 16 2013 1:48 pm

Sharkey schreef:Heb je alle flitsers wel op M staan? Of ben je bezig op TTL?
Of: Ik denk doordat je je popup gebruikt, en geen radiocontroler, dat die een fractie eerder afgaat om de flitsers aan te sturen, en dat je flitsmeter hier dus op reageert als zijnde "het" flitslicht.
Hij voert trouwens wel een meting uit op je 600, alleen is het licht dusdanig fel, je houd hem er tenslotte pal voor, dat dat buiten het meet bereik valt, dat is wat E.o. betekent. (Exposure over, E.u. = under).
Heb je triggers?
Alle flitsers staan op M en als slave/remote ingesteld. Ik heb geen radiocontroller, wil het eerst proberen/leren op CLS dus D700 op Commander. Als ik de meting uitvoer pal voor de SB-700 en Cullman, ook als ik die flitsers op vol (1/1) heb staan, meet hij wel, bijv. f 22 en nooit E.o. (of mischien toch wel ....?).
Ja, het zou idd kunnen dat de pop-up een fractie eerder afgaat dan de SB-600 en de lichtmeter deze dus ziet als "het" flitslicht, lijkt verklaarbaar. Gisteravond heb ik om 23.30 u de setting in mijn woonkamer opgeruimd om vandaag verder te gaan, en er een nacht over te slapen in de hoop dat ik deze ochtend een verklaring hiervoor zou kunnen hebben. Niet dus (gelukkig wel goed geslapen en geen nachtmerries erover gehad :D ). Ik ga nu misschien maar mijn SB-700 gebruiken als hoofdverlichting, of wellicht erover nadenken om RF triggers aan te schaffen.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Vraag over lichtmeter

Bericht door DannySan » za nov 16 2013 1:56 pm

Die 'voorflits' is hetgeen jouw meter 'van slag' brengt; ik werk ook met triggers en krijg - als het goed is - vanmiddag mijn Sekonic L-358 binnen.
Wellicht ga ik vanavond nog even een opstelling maken (als ik het qua planning voor elkaar krijg).
Ik gebruik triggers op mijn D3100.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za nov 16 2013 1:58 pm

In commander stand worden er dan vóór stuurflitsjes uitgestuurd?
Ik kan me voorstellen dat met inbegrip van mogelijke stuurflitsjes de flitsmeter niet op het juiste moment de meting doet. Dus een soort van synchronisatieprobleem.
- Wat gebeurd er als je de flitsers separaat aanstuurt (dus slechts één flitser aansturen, niet drie)?
- Test de lichtmeter eens door de SB-600 met de hand af te flitsen met de testknop. (Als dat wel gaat, is het een synchronisatieprobleem).
- Test de lichtmeter eens door de "sluitertijd" om de flits te meten een stuk langer te zetten, misschien pikt die dan de vertraging wel op?
- CLS niet gebruiken, maar alles manueel.

Met eenvoudige niet dedicated radiotriggers moet je overigens ook alles manueel instellen, dus niets via het Nikon CLS systeem.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » za nov 16 2013 2:31 pm

Hoe heb je in de Commander mode de interne flits (menu E3) zelf ingesteld?
TTL? M? Compensatie?
Hoe staan de groepen?

Maak je zelf het eerst gemakkelijk. Hoe meer lampjes hoe meer factoren
Begin met je 600 of 700, geen groepen, interne flits op M en zo min mogelijk 1/128

Hierna 1 flits en dan intern op TTL met/ zonder compensatie
Hierna 2 flitsen zonder groep en intern weer M.
Met groepen etc.

Dan krijg je een idee wat er gebeurt.
Je maakt je zelf het hier nogal moeilijk.
Meerdere flitsers, meerdere groepen, en ook nog slaves etc.
;)
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » za nov 16 2013 5:11 pm

Zover ik tot nu toe kan nagaan heeft Danny gelijk. De lichtmeter meet altijd de voorflits van de pop-up flitser, en dat is niet te voorkomen, ook niet met andere synchronisatie sluitertijden (trager of sneller), en ook niet als ik de pop-up flitser knijp naar zelfs 1/100. Verder kunnen de 1, 2 of 3 flitsers die als slave/remote (moeten) werken, alleen werken met de camera in de Commander stand, dus in dat opzicht zijn de opties beperkt. Ik heb de pop-up ook afgeschermd met een boek, maar blijkbaar meet de lichtmeter dan de reflectie op het plafond etc. omdat de pop-up altijd een fractie van een sec. eerder afgaat dan welke slave/remote dan ook.
Zou dit betekenen dat een losse lichtmeter onbruikbaar is in het CLS systeem en dat, wanneer je stroboscopisch studiowerk wil doen met gebruikmaking van een lichtmeter je RF triggers moet gebruiken?

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » za nov 16 2013 5:39 pm

dogo schreef:Zou dit betekenen dat een losse lichtmeter onbruikbaar is in het CLS systeem en dat, wanneer je stroboscopisch studiowerk wil doen met gebruikmaking van een lichtmeter je RF triggers moet gebruiken?
Onbruikbaar niet natuurlijk. Alleen je "hebt er niks aan" icm TTL :wink2:
De camera bepaalt dan namelijk de sterkte van de flitser(s) om basis van reflecterende voorflitsen.
De flits belichting heb je zelf dan niet meer onder controle, aangezien de kracht hiervan door je camera geregeld word op basis waar je en hoe je meet.

Wil je zelf belichting regelen en afstellen m.b.v. je lichtmeter (of camera+histogrammen gedoe :wink2:) zal je inderdaad geen TTL/CLS moeten gebruiken maar moeten overgaan op triggers.

Hoewel je natuurlijk ook gewoon je camera flits kan gebruiken op Manueel en je flitser(s) op slave. Je hebt dan alleen altijd een flitslicht recht van voren boven je camera.
Dan kan je wel gewoon je flitsmeter gebruiken (net "getest" met camera flitser op M en 1/128 en een SB-26)
Je moet alleen in de gaten houden dat je alles wat "auto" gaat je moet uitschakelen. TTL, PAS, ISO, flits!

Kortom je hebt niet persé een trigger nodig, als je het geen probleem vind dat je cameraflitser ook mee doet. Je bent eventueel al geholpen met slave flitsschoentjes als je flitsers geen slave optie hebben.

Alleen ik vind het zelf "onzinnig" om een flitsmeter te hebben en geen triggers.
Anders kijk je op markt plaats voor welk trigger systeem dan ook. In een "studio-setting" werkt vrijwel elke trigger, de een misschien betrouwbaarder dan een ander, maar je hoeft hier geen rekening te houden met reikwijdte. TTL en gebruik van een lichtmeter is not-done, dus je trigger hoeft dit ook niet te hebben. Dus voor een paar tientjes ben je klaar. (afhankelijk hoeveel (studio)flitsers je hebt (recievers/transcievers) + 1 transmitter/transciever) voor je camera)
Wil je wel TTL triggers dan ben je meer kwijt maar dan kan je de meter net zo goed weer verkopen :mryellow:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za nov 16 2013 6:53 pm

Het heeft inderdaad geen enkele zin een losse flitsmeter te gebruiken, als je de afregeling van de flitsers via TTL toch door de lichtmeter van de camera laat bepalen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » za nov 16 2013 6:59 pm

De vraag van dogo ging volgens mij om het wel of niet CLS gebruiken in combi met een lichtmeter; TTL is weer iets anders natuurlijk.
Bij TTL gebruik je het sowieso niet; en bij CLS kun je het dus - volgens mij - ook niet gebruiken. Alleen als je manueel gaat werken.
Qua triggers gebruik ik de Yongnuo YN-603N-3; bevallen prima en zijn qua prijs ook prima in orde.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » za nov 16 2013 7:41 pm

TTL kan toch niet i.c.m. CLS? En als je de pop-up op M zet, werkt het niet als Commander m.a.w. laat het de slave flitser niet afgaan. Ik vind de pop-up als Commander bij sommige portretfoto's ook wel lichtelijk irritant omdat je het lichtje, ook op 1/64 toch iets kan zien. Ik ga toch maar kijken naar een triggerset, Cameranu mag heel blij zijn met Frank Doorhof :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”