Objectief voor Nikon D7000, doel: sportfotografie

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Objectief voor Nikon D7000, doel: sportfotografie

Bericht door PanzerFaustNL » za nov 09 2013 2:17 am

Ja, dat red je in een binnenhal niet. Om de actie te bevriezen, moet je toch al gauw richting de 1/500 als je dat voorbeen scherp op de foto wil hebben. Dus f/2.8 is toch wel het minimum. Alhoewel ik voor lokale wedstrijden, waar je nog redelijk dicht bij de ringrand kan komen, een 85mm f/1.8 gebruik in samen werking met voetzoom.

Wat een hele goede optie is, alleen geen VR, maar dat mag de pret niet drukken, een monopod is ook fijn, de 80-200 f/2.8, die zijn behoorlijk betaalbaar en ook gewoon goed.

Op de baan (draf- en renbaan) zit ik toch heel sterk te denken aan een 400mm, maar dat wordt nog even sparen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » za nov 09 2013 11:47 am

Patrick schreef:De Sigma 70-200 is een prima objectief. Maar ik zou persoonlijk eerder proberen een tweedehands Nikon AFS 70-200 f2.8 VR te vinden. Het type dus voor het huidige type. Een geweldig objectief voor DX! En waardevast!
Ik betwijfel of de meesten hier het verschil zien in een foto geschoten met een Sigma, of een Nikkor.
Pas wanneer je het uiterste uit het objectief perst, gaan de verschillen duidelijk worden.
Vwb waardevast heb je wel een punt.

Carlos55

Bericht door Carlos55 » za nov 09 2013 12:12 pm

Paardensport ok.

Maar nu de vraag, wat voor paardensport?
Is dat binnen in een niet zo goed verlichte hal of toch buiten in de openlucht.
Dan wat voor tak in de paardensport, dressuur, hardloopwedstrijden of springwedstrijden?
Nu de cruciale vraag, kan je aan de rand staan om foto's te kunnen maken of ver vanaf of op een slechte plek?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 09 2013 1:23 pm

bjornc schreef:
Patrick schreef:De Sigma 70-200 is een prima objectief. Maar ik zou persoonlijk eerder proberen een tweedehands Nikon AFS 70-200 f2.8 VR te vinden. Het type dus voor het huidige type. Een geweldig objectief voor DX! En waardevast!
Ik betwijfel of de meesten hier het verschil zien in een foto geschoten met een Sigma, of een Nikkor.
Pas wanneer je het uiterste uit het objectief perst, gaan de verschillen duidelijk worden.
Vwb waardevast heb je wel een punt.
Voordeel van de Nikon is in veel gevallen ook dat je in ieder geval die top-Nikon hebt en niet meer verder hoeft te zoeken. Ik zal dat even uitleggen...

Ik heb in mijn omzwervingen de afgelopen pakweg 12 jaar van alles gehad. Begonnen met een Canon G2 en vanaf de aankoop van een Nikon D70 is het altijd een Nikon DSLR geweest die de basis was van mijn spullen. Ik heb alle bekende merken hier wel eens in huis gehad. Er zaten goede en minder goede aankopen tussen. Ook bij Nikons trouwens. Uiteindelijk heb ik bijna alles van Nikon. Ik heb mijn set in de loop der jaren opgebouwd. Steeds kijken wat me wel en wat me niet beviel. En mijn ogen en oren open gehouden. Het meeste dat ik heb is tweedehands aangeschaft, maar wel in uitstekende staat.

Ik heb gemerkt dat het uiteindelijk het beste en goedkoopste is als je koopt wat je echt wilt hebben. Althans, als je door het virus gegrepen wordt. Ik besef heel goed dat niet iedereen even gek is van camera's en bijbehorende spullen. Ik heb meer dan ik nodig heb, veel meer zelfs, maar het is gewoon een uit de hand gelopen hobby. Het mag en kan wat kosten, zolang het niet al te gek wordt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bamboe89

Bericht door Bamboe89 » di nov 12 2013 2:16 pm

Dus als ik het goed versta is de Sigma 70-200 f2.8 APO D vr Nikon een optie indien ik "nu meteen" een bijkomend objectief wil maar met het risico dat ik later toch overstap op de Nikon 70-2000 omdat deze kwalitatief stukken beter is?

Op welk vlak zal ik verschil merken?

Wat voor mij belangrijk is: in een grote ruimte (60 x 60m) scherpe bewegende beelden kunnen nemen van een bepaald object. Ik wil geen foto waar het object die ik wil maar een 10e is van de foto maar ik wil een foto waarop het object duidelijk en scherp te zien is.

Foto's die ik wil kunnen trekken van een zijlijn van de bak zijn bv. https://www.google.nl/search?q=jumping& ... B600%3B400" onclick="window.open(this.href);return false;

(ik weet dat dit ook aan de skills van de fotograaf ligt en niet alleen aan de lens)

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » za nov 16 2013 11:30 pm

De ultieme uitrusting

24-70 f/2.8
70-200 f/2.8
400mm f/2.8
85mm f/1.4
een 2de D7000

Je weet nooit waar je terecht komt en de ene keer kun je dicht bij de rand komen en de andere keer sta je op een zeer onvoordelige positie. De 2de 7000 is om niet te hoeven switchen, switchen betekent dat je te laat bent.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Bamboe89

Bericht door Bamboe89 » za nov 16 2013 11:38 pm

Da's inderdaad ideaal maar het blijft uiteraard een hobby. :)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 16 2013 11:49 pm

PanzerFaustNL schreef:De ultieme uitrusting

24-70 f/2.8
70-200 f/2.8
400mm f/2.8
85mm f/1.4
een 2de D7000

Je weet nooit waar je terecht komt en de ene keer kun je dicht bij de rand komen en de andere keer sta je op een zeer onvoordelige positie. De 2de 7000 is om niet te hoeven switchen, switchen betekent dat je te laat bent.
Zet er dan voor het gemak nog even een 200mm f2 bij... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”