scherpstelpunt weergave Nx2

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
André van Driel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

scherpstelpunt weergave Nx2

Bericht door André van Driel » zo nov 17 2013 4:22 pm

Hallo,

Ik heb twee foto's gemaakt in de tuin en beide zijn scherp gesteld op die tuinhaard. (Met singel Focus.)
Op de twee foto heb ik alleen de compositie veranderd zodat de tuinhaard niet in de midden zou staan.
Als ik nu in Nx2 de scherpstelpunt weergave nakijk zie ik dat die bij foto 2 ernaast staat,terwijl ik gewoon op die tuinhaard scherpgesteld heb.
In foto 2 de ontspanknop half ingedrukt en niet los gelaten,compositie veranderd en doorgedrukt.
Doe ik nu iets verkeerd? Of geeft Nx2 dit gewoon verkeerd aan?
Beide foto's zijn overigens wel scherp op de tuinhaard,alleen Nx2 geeft dat niet zo aan. Zie de foto's. Deze zijn overigens met m'n Iphone gemaakt. Excuses voor de belabberde kwaliteit,maar daar gaat het in dit geval niet om.
Hoor t graag van jullie.

Gr,
André.

1.
Afbeelding

2.

Afbeelding
D750

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: scherpstelpunt weergave Nx2

Bericht door a vgastel » zo nov 17 2013 4:39 pm

Als je op een punt scherpstelt is in theorie alles in dat vlak (loodrecht op de as van de lens) scherp;
als je vervolgens de kamera wegdraait, draai je ook het scherpgestelde vlak.

Afbeelding

We willen het onderwerp echter niet in het midden, maar bijv. aan de rand links, dus draaien we de camera naar rechts.
Het scherptevlak loopt bij die verdraaiing in dit voorbeeld dan volgens de lijn C-D.
Ter hoogte van het onderwerp loopt het scherptevlak nu echter denkbeeldig achter het onderwerp bij punt Y, en niet bij punt X waar het onderwerp zit.
Of het draaipunt daarbij in het sensorvlak zit, de lens of de camera, maakt daarbij niet zoveel uit. Het gaat erom hoe het scherptevlak bij het onderwerp verloopt. Hoofdzakelijk komen ter hoogte van die plek de belangrijke verschillen tot stand, en minder door een eventuele kleine beweging van de fotograaf.

INFO
http://www.visual-vacations.com/Photogr ... _sucks.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://digital-photography-school.com/t ... ose-method" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bobatkins.com/photography/te ... mpose.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mhohner.de/essays/recompose.php" onclick="window.open(this.href);return false;

zie topic
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=43012" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Marijke
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Marijke » zo nov 17 2013 4:57 pm

Mij is dat ook opgevallen. Van mij geen technische uitleg maar een weetje. Deze vraag heb ik in mei jl voorgelegd aan een workshopleider van nikon quickstart. Ook al staat het scherpstelpunt bij de tweede foto op een andere plek, je hebt toch scherpgesteld op de tuinhaard. Het toestel misleidt je dus. . Als het goed is kan je bij inzoomen toch zien waar je op hebt scherpgesteld.

André van Driel
Forumlid
Forumlid

Bericht door André van Driel » zo nov 17 2013 5:22 pm

Ok,dank voor de reacties.

Bert:

Duidelijke uitleg.
Is het dan beter om met de multiselector het focuspoint te verzetten in plaats van je camera in te draaien voor een andere compositie?

gr,André.
D750

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 17 2013 5:24 pm

Marijke schreef:Het toestel misleidt je dus. . Als het goed is kan je bij inzoomen toch zien waar je op hebt scherpgesteld.
Toestel misleidt je helemaal niet. Je misleid hooguit jezelf.

Het middelste scherpstelveld is gebruikt voor de scherpstelling, niet een ander. Je fixeert daarna de scherpstelling door de ontspanknop half in te drukken. Dat je de camera desnoods 100 nieuwe composities geeft in die gefixeerde scherpstel-instelling, doet er niets aan af. Je hebt immers geen ander scherpstelveld gebruikt, maar juist enkel specifiek dat middelste. Dat blijft dan ook aangegeven worden als het gebruikte scherpstelveld als je dat later in de software terugkijkt.
De indicatie is niet een indicatie of iets scherp is, maar welk scherpstelveld is gebruikt. Niet meer, niet minder.

Als je de belichting fixeert met de AE-lock knop blijven die instellingen toch ook gewoon gehandhaafd als je de camera daarna naar de lucht richt, of voor mijn part verscholen onder je jas, ook al zijn de lichtomstandigheden dan totaal anders.

Uitleg van Bert is wel aardig, maar heeft met de markering van het scherpstelveld op zichzelf niets te maken m.b.t de vraag van de TS.
(Overigens mijn tekening).
Vriendelijke groet, Léon Obers

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo nov 17 2013 5:57 pm

Klopt
uit deze :wink2:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 99#p521599" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

André van Driel
Forumlid
Forumlid