Grojan schreef:noortje53 schreef:Spot is goed begrijp ik, maar centrum mag ook.
Dit heeft Leon ook al aan gegeven maar spotmeting is hier waarschijnlijk de oorzaak van de wisselende resultaten in de belichting, bij gebruik van spotmeting kan je beter in M werken en dan eerst een meting doen op iets met een gemiddelde grijswaarde.
In zijn geval werken in A en centrumgericht instellen, sluitertijd in de gaten houden en indien sluitertijd te laag iso verhogen.
Spotmeting zal het probleem wel zijn, maar als het onderwerp te klein is in je zoeker krijg je bij centrummeting dezelfde problemen. Als je een zwarte raaf hebt die minder dan +/- 20%? van je beeld vult (ik heb ooit geweten welk gebied centrummeting bestrijkt, maar heb dat niet paraat) gaat de lichtmeter alsnog de fout in, zeker wanneer het verschil tussen onderwerp en achtergrond/omgeving te groot is (denk aan een zwarte vogel tegen een witte wolkenlucht).
Persoonlijk gebruik ik bijna altijd matrixmeting. Afhankelijk van de situatie staat hij dan op stand A of stand M. Bij een redelijk constante belichting en/of achtergrond zet ik hem meestal op stand A en gebruik ik de belichtingscorrectie. Een proeffoto of 2 waarbij je op het histogram én de overbelichtingsindicatie let is meestal voldoende. Overigens, tegen een lichte achtergrond (denk een witte wolkenlucht) in stand A moet ik meestal tussen de 1 en 2 stops overbelichen.
Als het zeer wisselende omstandigheden zijn werk ik meestal op stand M en pas ik de sluitertijd 'on te fly' aan met het instelwiel, waarbij ik de belichtingsmeter onderin mijn zoeker in de gaten houdt en pas die naar inschatting aan. Ik ben daar zelf vrij snel mee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor je kennis niet werkbaar is wanneer hij snel moet reageren.
Verder kun je, indien de sluitertijden kritisch worden/zijn, ook nog auto-ISO inschakelen om te voorkomen dat je die ook moet aanpassen en/of dat je sluitertijd te laag wordt (= onscherpte).
Misschien kun hij het dus eens proberen op A-stand met auto-ISO en matrixmeting en de ISO op ISO400 (evt. hoger of met auto-ISO). Dan hoeft hij alleen zijn belichtingsorrectie aan te passen. Ik heb meer mensen die wat minder snel of behendig zijn met de camera op die manier vooruit weten te helpen met dit soort fotografie (denk aan vogels of vliegtuigen in de vlucht).