Een klein Pietje

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Een klein Pietje

Bericht door Jolanda » di nov 19 2013 12:20 pm

dan denk ik iets bewerken met een filter (warmtefilter) anders valt ze weg in de structuur vh hout. of eerst zo'n proefje laten maken.
click voor mijn foto's op flickr.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » di nov 19 2013 12:42 pm

Ik vind de foto persoonlijk te flets, met name de muts geeft vlakke kleuren maar ook omgeving, waarschijnlijk door te weinig mix van (weinig) omgevingslicht met flitslicht. Ik denk dat je wel indirect hebt geflitst via plafond of muur achter je? Probeer eens manuele instelling van A (2.8.) en S (laag, bijvoorbeeld 1/30) bij ISO van 200-400. Komt er te weinig omgevingslicht gooi dan ISO wat omhoog.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 19 2013 12:48 pm

Ik vind het een mooie plaat, maar is hij niet teveel verscherpt? Met name bij het scherpe oog ziet het er wat vreemd uit...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » di nov 19 2013 1:11 pm

Frank B schreef:Ik vind de foto persoonlijk te flets, met name de muts geeft vlakke kleuren maar ook omgeving, waarschijnlijk door te weinig mix van (weinig) omgevingslicht met flitslicht. Ik denk dat je wel indirect hebt geflitst via plafond of muur achter je? Probeer eens manuele instelling van A (2.8.) en S (laag, bijvoorbeeld 1/30) bij ISO van 200-400. Komt er te weinig omgevingslicht gooi dan ISO wat omhoog.
Flitsen is inderdaad via het plafond gebeurd en had achteraf inderdaad misschien zelfs nog iets naar achter gericht mogen zien, maar goed dat is achteraf.

Verder zijn de resultaten wisselend, de een vind hem te flets de ander vindt hem goed, hier speelt persoonlijke smaak mee en ik denk ik een aantal gevallen ook de instellingen van de monitor.

Verder heb ik het volgende met de foto gedaan:
Geopend in Capture NX en hier de zwart/wit omzetting gebruikt. Als je deze functie kiest kun je vervolgens ook voor dekking kiezen, deze heb ik op "Bleken" gezet wat uiteindelijk deze foto opleverde.
Ik vond het persoonlijk een verrassend en positief effect opleveren en vond het zelf mooi.
Uiteindelijk in Photoshop (met Nik software) het beetje ruis verwijderd, selectief het oog met een onscherp masker opgescherpt en vervolgens met slim verscherpen de gehele foto verscherpt.

Zo is deze foto uiteindelijk ontstaan :wink2:
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di nov 19 2013 2:22 pm

Ik vind het een leuke foto, zo’n foto zou bij mij ook zeker een prominent plekje krijgen op de kast.
Kleur is inderdaad een kwestie van smaak, ik vind het wel kunnen op deze manier.

Wel vind ik de verscherping een beetje te veel van het goede.
Met name in de muts begin al wat moiré te verschijnen, en dat trekt een beetje de aandacht.

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » di nov 19 2013 5:34 pm

MMM voor een portret teveel naverscherping,vooral op het oog.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”