reflecties verwijderen (auto's)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Flandria

Re: reflecties verwijderen (auto's)

Bericht door Flandria » do nov 14 2013 2:19 pm

Niks gezegd, duidelijk Skip.
Blijft een prachtige serie die representatief is voor autofotografie en wel op locatie.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 19 2013 12:41 pm

Om het andere draadje maar niet te vervuilen hier het resultaat van m'n polarisatie filter:

Afbeelding
zonder pola

Afbeelding
met pola

En dus toch maar steeds het circulaire polarisatie filter bijna al m'n opnamen gebruikt.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 19 2013 12:48 pm

Een andere optie was om het zaallicht uit te doen. Het is dit licht dat het meest reflecties geeft.
Helaas lukte dat alleen maar in de Great Hall, omdat bij de andere zalen dit per hele verdieping geregeld is. En dan zitten bezoekers die net in een gedeelte zonder ramen lopen, geheel in het donker.

Afbeelding

Afbeelding

Met of zonder zaalverlichting is wel duidelijk. Overigens onbewerkte opnamen, alleen naar 1024 JPG omgezet. Kennelijk had ik zaterdag een afwijking met m'n horizon.

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » di nov 19 2013 2:56 pm

Wat betreft de horizon, dit is wat ik zie.
De tegels op de vloer lopen iets af naar links.
De rechte lijn in het beeld loopt af naar rechts.

Dit betekend waarschijnlijk dat de richting van de camera niet loodrecht was op de horizontale lijnen op de vloer en de witte lijn. Deze hebben namelijk een verdwijnpunt dat ergens ver rechts van het beeld valt.
De horizon zelf loopt zeer vermoedelijk ook naar rechts af, omdat de fout naar rechts veel groter is dan de fout naar links van de vloertegels.

(Ik heb de aanname gemaakt dat de lijnen in de vloer en witte lijn in de lucht en de horizon allemaal parallel lopen. Als je daarop loodrecht fotografeert, licht het verdwijnpunt in het oneindige, dat is hier niet het geval).

Je zult de foto over een 'vertikale' as iets moeten roteren in b.v. Lightroom.
(Hoe die daar heet weet ik niet meer precies.)

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » di nov 19 2013 3:05 pm

dxo viewpoint kan dit volgens mij wel heel goed corrigeren

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di nov 19 2013 5:55 pm

Met een groothoek verteken je geen wielstanden...

WIelen staan niet altijd volkomen verticaal, dat heeft te maken met de gewenste afstelling.
Je kunt over- of onderstuur willen benadrukken, je kunt het zelfcentrerend effect willen benadrukken.

http://content.us.porsche-clubs.porsche ... _main.nsf/" onclick="window.open(this.href);return false;

En inderdaad, zoals Michael aangeeft, retrofocus-groothoeken geven aan de beeldranden soms een uitrekkend effect. Ik vond het bij de aloude 2,8/24mm erg geprononceerd. Dat effect is minder of geheel afwezig bij een "echte" groothoek als de door hem gebruikte Summicron, ook bij latere retrofocus-ontwerpen is het, door betere berekeningsmethoden, vaak een stuk minder.
Zie ook de foto's van dhr. Braakhuis: kijk naar de Tatra en de Toyota in de benedenhoeken van zijn opnamen van de centrale hal bij Louwman; die zijn aardig vertekend/opgerekt. Het zijn niet de reflecties, die mij zorgen zouden baren...

Kijken we dan naar die foto van de Bugatti door Michael: Leica-waardig.

Flandria

Bericht door Flandria » di nov 19 2013 7:11 pm

Dank, heer de Klerk, goed verwoord wat ik bedoel te zeggen vanuit mijn praktijk beelden.
Laatst gewijzigd door Flandria op di nov 19 2013 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di nov 19 2013 7:23 pm

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Camber_%28hoek%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » di nov 19 2013 10:46 pm

Het verschijnsel dat cirkels ovalen worden bij groothoek objectieven, en dan vooral aan de randen van de opname, heet vormvertekening.
Het treed op bij opjectieven met centrale projectie en is een functie van de hoek. Is alleen te voorkomen door een kleinere beeldhoek te gebruiken.

Het is een van de reden dat men niet veel verder gegaan is met het ontwerpen van supergroothoeken dan 12/13 mm (bij FX) omdat de vertekening dan dermate groot wordt dat je kunt twijfelen of het nog wel bruikbaar is. (uiteraard niet de enige reden)

Het is wiskundig bepaald dus je kan theoretisch de vertekening voor extreme hoeken bepalen. bv.

14 mm vertekening 1,84x - 10 mm 2,38x - 5 mm. 4,44x - 1 mm 21,7x

Dit betekent dus dat bv een hoofd bij 14 mm aan de rand van de opname al 1.84x wordt opgerekt.

Fotografie blijft tricky

In de Focus Elsevier Foto en Film encyclopedie staat bij vormvertekening een tekening die het misschien wat eenvoudiger verklaart

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di nov 19 2013 11:58 pm

Helemaal waar, we kennen die tekeningen met rondjes, schijfjes en pilaartjes in de beeldranden.
Blijft het feit dat het ene objectief daar meer vormvertekening geeft dan het andere.
Ik mag wellicht verwijzen naar de 3,5/15mm en de 2,8/28mm AI-S, die hebben het aanzienlijk minder dan de genoemde eerste 2,8/24mm.
(Dat was overigens een fenomenaal objectief voor die tijd, ik wil er geen kwaad woord over horen...)
Groothoekzooms hebben het vaak ook wat sterker, is mijn indruk.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”