Voor en nadelen UV filters

Discussies over filters
Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo nov 20 2013 8:34 am

Beste forumgenoten,
Ik heb op al mijn objectieven een UV filter zitten. Dit doe ik al 35 jaar en de voornaamste reden is om het glas te beschermen.
Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik er altijd een UV filter bijkoop. Het is een automatisme zonder precies te weten wat de voor en nadelen zijn.
Vroeger hadden objectieven soms geen zonnekap en was het glas kwetsbaar. Tegenwoordig ligt het glas vaak diep in de zonnekap en is beschadiging door stoten erg klein geworden.
Zijn er naast de bescherming van het glas nog andere voordelen? Draagt het filter bij aan de kwaliteit van een foto of is het juist weer een extra stukje glas waardoor de kwaliteit van de foto achteruit gaat?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Ton

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Voor en nadelen UV filters

Bericht door MartijnM » wo nov 20 2013 8:45 am

Vroeger in de winkel vaak genoeg frontlenzen beschadigd gezien door stukjes glas van een gebroken filter... Gewoon altijd zonnekap erop is de beste bescherming.

Ik gebruik dus nooit UV filters, tenzij bij 'extreme' omstandigheden zoals storm op het strand!

Daarnaast, waarom standaard 'dubbelglas' plaatsen voor een top objectief?
Buy film, not megapixels...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo nov 20 2013 9:03 am

Beste Ton, dit is een bijna wekelijks voorbijkomende vraag, waarop de meest uiteenlopende antwoorden voorbij komen. "De waarheid" in deze is niet eenduidig, en zal het waarschijnlijk ook niet worden, hoewel velen hun perceptie wel vaak als "de waarheid" verkondigd hebben.
Zoek even op "beschermfilter", "UV filter" en dat soort termen.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » wo nov 20 2013 9:11 am

Ik vind het ook wel prettig om wat voor de lens te hebben zitten. Gebruik alleen geen UV filter omdat het niet meer nodig is om het UV er uit te filteren. Gebruik de NC (natural color) filters van Nikon zelf. Als je deze naast een UV filter op een wit vel papier legt zie jij bij de UV filter wel en bij de NC filter geen verkleuring.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » wo nov 20 2013 9:13 am

Beste EM,

Ik weet natuurlijk niet wat uw perceptie is, maar in mijn reply geef ik enkel mijn ervaring en gewoonte weer.

Wat betreft fotografisch nut kan iedereen het wel eens zijn dat dat er niet is, toch? UV filtering vindt (uitzonderingen daargelaten) immers al plaats bij de sensor en het 'dubbele' glas kan tot nare reflecties leiden bij uiteenlopende lichtomstandigheden.

Over het nut van bescherming zijn er inderdaad zoveel fotografen, zoveel meningen...
Buy film, not megapixels...

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo nov 20 2013 9:22 am

Heren, dank voor uw reactie. Ik heb inmiddels andere topics kunnen vinden waarin eigenlijk de antwoorden al staan. Dit draadje kan dus gestopt worden.
Mijn conclusie is om geen UV filter meer te gebruiken op mijn lensen, behalve in situaties waarin een verhoogd risico is op beschadingen, zoals bij storm.
Kan ik mooi vanavond een bult filters op Marktplaats zetten.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo nov 20 2013 9:32 am

Beste Martijn, ik sprak in het algemeen...

Beste Ton: mijns inziens de juiste beslissing.

Flandria

Bericht door Flandria » wo nov 20 2013 11:16 am

Digitaal gebruik?
UV filter overbodig, onzin, kul, geldklopperij, dom.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo nov 20 2013 11:20 am

Flandria schreef:Digitaal gebruik?
UV filter overbodig, onzin, kul, geldklopperij, dom.
Yep, die conclusie had ik inmiddels ook getrokken uit de antwoorden op soortgelijke draadjes. Bij mij is het echt een overblijfsel uit mijn vroegere analoge tijd met objectieven zonder zonnekappen en een flimrolletje in plaats van een sensor. Ga ze er allemaal afhalen. Tegenwoordig laat ik vaak ook de lensdop eraf als ik een shoot heb. Dan liggen mijn objectieven netjes in de koffer zodat ik ze zo kan pakken. De zonnekap zorgt voor de bescherming, zeker als ze in een koffer liggen.
Laatst gewijzigd door Ton van de Wiel op wo nov 20 2013 11:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » wo nov 20 2013 11:21 am

En toch zou het inderdaad geen kwaad kunnen als men de zoekfunctie wat vaker zou gebruiken alvorens een vraag te stellen.
Nikon Z Z & de maskers

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo nov 20 2013 11:24 am

Ed Schouten schreef:En toch zou het inderdaad geen kwaad kunnen als men de zoekfunctie wat vaker zou gebruiken alvorens een vraag te stellen.
Ja klopt. Mijn excuses. Ik wil er echter wel bij zeggen dat ik de zoekmachine niet echt goed vind werken maar dit terzijde. Als ik bijvoorbeeld iets zoek in de objectievensectie dan herkent de zoekmachine geen cijfers en dat is nu juist zo belangrijk bij objectieven. (tenzij ik een fout maak?)

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » wo nov 20 2013 11:39 am

Ton,

De zoekmachine die in dit forum is ingebouwd heeft kent de nodige beperkingen.
Er is een veel betere versie beschikbaar, namelijk Google. :wink:

Met Google kun je exact zoeken door alleen dit forum.
Hoe dit te doen staat hier kort beschreven

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=27923" onclick="window.open(this.href);return false;

het zoeken op de woorden 'UV filter' en '' noodzaak' levert al deze resulaten op
https://www.google.com/search?q=site%3A ... r+noodzaak" onclick="window.open(this.href);return false;

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo nov 20 2013 11:44 am

Kijk, toch weer wat geleerd! Dank voor de uitleg.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo nov 20 2013 1:09 pm

Trouwens, in zoektermen als "uv filter" danwel "beschermfilter" of "filter lensbescherming" staan geen cijfers... Maar: goed dat je het allemaal gevonden hebt. Ik heb het verhaal met alle voors en tegens al zo vaak zitten tikken... Nou ja, tienvingers blind bijhouden is ook niet weg...

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » wo nov 20 2013 2:27 pm

Dit onderwerp is inderdaad wel érg afgezaagd. Tegelijkertijd, wanneer alle vragen waarvan het antwoord op dit forum of via Google te vinden is niet meer gesteld kan worden, zal dit forum snel doodbloeden!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”