Zoals ik mij al eerder heb voor gesteld, ben ik Jolanda en heb ik een Nikon D5000 met een standaard 18-55 lens. In het begin vond ik alle foto's mooi die ik maakte maar je wordt natuurlijk steeds kieskeuriger. De laatste tijd zijn mijn foto’s aan de buitenkant steeds waziger aan het worden. Ik heb er toen door iemand naar laten kijken en die kwam er al heel snel achter wat er fout was. Ik maakte zonder erbij na te denken elke keer mijn lens schoon met de binnenkant van mijn shirt of sjaal of wat er ook maar voor handen was. Ik heb dus waarschijnlijk mijn lens beschadigd. Dus moet ik nu op zoek naar een andere lens. Mij is het advies gegeven om een 18-200 lens te kopen. Nu ben ik op zoek naar een leuke lens die niet te duur is om eerst het goede gevoel te krijgen en om te kijken of ik er verder mee wil gaan dan dat ik tot nu toe doe. Ik kreeg van iemand te horen dat een Sigma of een Tamron 18-200 een mooie lens is voor niet teveel geld en een leuke lens om uit te proberen. Nu vind ik zoveel informatie op internet dat ik het een beetje kwijt begin te raken. Is er iemand hier op het forum die mij kan helpen welke 18-200 lens ik het beste voor mijn D5000 kan kopen. Ik wil er mee mijn hondjes buiten kunnen fotograferen maar ook binnen als ze een show loopt en het belangrijkste wij krijgen als alles goed gaat in 2014 een nestje en daar wil ik ook mooie foto’s van kunnen maken en een eerste kleinkind. Graag een goed advies waar deze “”leek”” mee uit de voeten kan.
Deze kwam ik tegen in mijn speurtocht naar een 18-200 lens
Tamron AF 18-200MM F/3.5-6.3 XR Di II
Tamron 18-200 mm/3.5-6.3 DI II Nikon Aansluiting voor: Nikon F, Model: XR Di II LD Aspherical [IF]
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC
Vraagje over aanschaf nieuwe lens
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Vraagje over aanschaf nieuwe lens
Jolanda,
re: waarschijnlijk
Dat kan je aan de buitenkant toch zien?
Als je echt wilt weten hoe de lens is, ga dan naar NikonService in Beverwijk, dat zijn de echte kenners.
re: welke
Kijk eerst eens naar de (origineel-Nikon) 18-105 lens, die geeft al meer mogelijkheden (en tevreden gebruikers) dan de 18-55 lens.
Motto: meer zoom geeft meer problemen (en/f kosten).
Groeten, Gijs
re: waarschijnlijk
Dat kan je aan de buitenkant toch zien?
Als je echt wilt weten hoe de lens is, ga dan naar NikonService in Beverwijk, dat zijn de echte kenners.
re: welke
Kijk eerst eens naar de (origineel-Nikon) 18-105 lens, die geeft al meer mogelijkheden (en tevreden gebruikers) dan de 18-55 lens.
Motto: meer zoom geeft meer problemen (en/f kosten).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
De eerste vraag is.
Wat is je budget?
Hoe meer zoom, hoe meer problemen.
Als je jouw hondjes ook wil fotograferen op een hondenshow, dan is natuurlijk wel de vraag: Hoe is de verlichting daar?
Je ben dus nu achter gekomen, nooit meer je glas van je objectief schoonmaken met de binnenkant van je trui, sjaal en/of wat ook anders.
Hier voor zijn speciale doekjes en/of kwastjes voor te koop.
Desnoods bescherm je objectiefglas met een filter.
Laat ook eens je oog vallen op tweedehands, zowel hier op de site als op Marktplaats, kan je hoop geld schelen.
Wat is je budget?
Hoe meer zoom, hoe meer problemen.
Als je jouw hondjes ook wil fotograferen op een hondenshow, dan is natuurlijk wel de vraag: Hoe is de verlichting daar?
Je ben dus nu achter gekomen, nooit meer je glas van je objectief schoonmaken met de binnenkant van je trui, sjaal en/of wat ook anders.
Hier voor zijn speciale doekjes en/of kwastjes voor te koop.
Desnoods bescherm je objectiefglas met een filter.
Laat ook eens je oog vallen op tweedehands, zowel hier op de site als op Marktplaats, kan je hoop geld schelen.
Dank jullie wel voor de reactie. Aan de buiten kant is er niets te zien dus ga ik maandag eerst even naar Beverwijk om het zeker te weten dat het de lens is. Het budget is nu even rond de 200.=. Ja op markplaats kijk ik ook maar vind het een beetje eng om het daar te kopen. Ga dan liever voor een goedkopere versie van een echte en dan nieuw. Voor de zekerheid koop ik ook een filter erop.
Een vriendin heeft een 18-200 lens en is daar heel erg tevreden mee, een ander kennis heeft het mij ook aangeraden. Maar welke van de bovenstaande is echt geschikt voor een nikon D5000??
Een vriendin heeft een 18-200 lens en is daar heel erg tevreden mee, een ander kennis heeft het mij ook aangeraden. Maar welke van de bovenstaande is echt geschikt voor een nikon D5000??
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: welke
Jolanda,
Alle drie lenzen in jouw eerste bericht hebben een lichtsterkte van 6.3 in de langste stand.
Dan kan de AF van de kamera het lastig hebben.
Groeten, GIjs
Alle drie lenzen in jouw eerste bericht hebben een lichtsterkte van 6.3 in de langste stand.
Dan kan de AF van de kamera het lastig hebben.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Maandag ben ik naar Beverwijk geweest maar daar hebben ze mij niet echt verder kunnen helpen. Instellingen waren in ieder geval niet goed. Dus terug naar de fabrieksinstellingen en vandaar weer verder uitzoeken. Ook kon het de lens zijn of de body maar door die instellingen konden ze mij nu even niet verder helpen.
Jolanda, dat vind ik vreemd. Bij Nikon in Beverwijk zouden ze in ieder geval een beschadeging van je lens uit kunnen sluiten of bevestigen. Als het glas beschadigd is dan zien ze dat, daar hebben ze de kennis voor in huis. Als het niet je lens is dan moet het dus wel in je camera zitten. Maar dan vind ik het verhaal van de "instellingen" weer heel vreemd. Ook al maak je de raarste instellingen op je camera, ik kan me geen instelling bedenken die ervoor zorgt dat de randen van je foto wazig worden. Wat wel als een paal boven water staat is dat je je glas alleen schoon met maken met speciale doekjes en niet meet handdoeken, T-shirts of schuurpapier.J. Huijsing schreef:Maandag ben ik naar Beverwijk geweest maar daar hebben ze mij niet echt verder kunnen helpen. Instellingen waren in ieder geval niet goed. Dus terug naar de fabrieksinstellingen en vandaar weer verder uitzoeken. Ook kon het de lens zijn of de body maar door die instellingen konden ze mij nu even niet verder helpen.
Wat betreft de keuze van de lens hebben anderen mij de woorden al uit de mond gehaald. Des te groter het bereik, des te meer problemen. Iemand die af en toe een foto maakt zal je inderdaad het advies geven om zo'n groot mogelijk zoombereik te hebben. Lekker makkelijk, met 1 lens kun je bijna alles fotograferen. Waar ze in het advies geen rekening mee houden is de kwalitiet van de lens. Een zoomobjectief is altijd een compromis. Des te groter het bereik, des te groter het compromis. Een lens met een vast brandpunt zal altijd het beste resultaat geven omdat daar helemaal geen zoom inzit. Als je voor kwaliteit van de foto gaat moet je dus niet kiezen voor het grootste zoombereik. Dan is het misschien beter om twee lensjes te kopen met wat minder zoombereik.
M.v.g.
Ton
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Als je in de hoeken een steeds waziger beeld krigt moet je wel heeeel fanatiek gepoetst hebben met van alles en nog wat om de coating zover weg te hebben gepoetst dat je het gaat zien op je foto's. Dan kan je het ook zelf met het blote oog zien door even naar de frontlens te kijken. Ziet die er normaal uit, dan is dat het dus niet.
Wat wel kan is dat er ergens in het objectief iets scheef zit (is het de VR versie?) waardoor het niet meer goed gecentreerd is en de hoeken waziger worden, maar dan zou het een klap moeten hebben gehad of zijn gestuiterd oid. Kun je een plaatje plakken van zo'n wazige foto?
Verder: 18-200m is in alle genoemde gevallen een compromis waar je doorgaans niet blij van wordt als je een beetje eisen stelt. Doorgaans is de 18mm kant van zo'n objctief goed genoeg voor allrouhd plaatjes, maar blijft de 200mm kant zwaar achter in prestaties. een nieuwe Nikon 18-105 is dan een aantrekkelijker alternatief. Ook niet het allerbeste wat nikon ooit gebouwd heeft maar stukken beter dan een Tamron of Sigma 18-200.
Wat wel kan is dat er ergens in het objectief iets scheef zit (is het de VR versie?) waardoor het niet meer goed gecentreerd is en de hoeken waziger worden, maar dan zou het een klap moeten hebben gehad of zijn gestuiterd oid. Kun je een plaatje plakken van zo'n wazige foto?
Verder: 18-200m is in alle genoemde gevallen een compromis waar je doorgaans niet blij van wordt als je een beetje eisen stelt. Doorgaans is de 18mm kant van zo'n objctief goed genoeg voor allrouhd plaatjes, maar blijft de 200mm kant zwaar achter in prestaties. een nieuwe Nikon 18-105 is dan een aantrekkelijker alternatief. Ook niet het allerbeste wat nikon ooit gebouwd heeft maar stukken beter dan een Tamron of Sigma 18-200.