djunclesam schreef:Cyrus schreef:Wat mij erg tegen staat, is dat ik bij CC nooit eigenaar word van de software en zodra ik stop met betalen, kan ik ook niets meer met mijn bestanden.
Maar dat is onjuist.
Want bijvoorbeeld (het gratis programma) GIMP kan ook PSD bestanden lezen (en editten(. Net als Paintshop pro, Fireworks MX en hoger, Paint.net (met een psd plugin), etc
Leuk, maar dat zijn halfbakken, oude en/of niet-bepaald-bruikbare alternatieven, die lang niet de features of het gebruiksgemak van PS en LR bieden.
Fireworks MX stamt uit 2004 (daar kan niemand anno 2013 nog wat mee) en is (was) niet bepaald goedkoop. De meest recente versie zit in de CC-suite, waarmee het feitelijk geen alternatief meer is.
Paintshop Pro en Paint.net zijn te beperkt in vergelijk met PS en LR en hebben geen RAW-conversie. Daarnaast alleen beschikbaar voor Windows, dus voor Mac-gebruikers sowieso geen alternatief.
GIMP is een mooi initiatief en staat op mijn Macs, maar het is bij lange na niet zo gebruiksvriendelijk als PS en doordat het open source is, is het maar afwachten of het pakket als geheel op de langere termijn goed up to date blijft. Daarnaast ontbreekt ook hier RAW-conversie.
Komt bij dat voor geen van bovengenoemde pakketten de plugins van NIK en Topaz beschikbaar zijn, waardoor ze dan voor velen (terecht) geen alternatief zullen zijn.
Apple's Aperture (Mac only,, EUR 70) komt een heel eind in de richting van LR en ondersteunt o.a. Nik, DXO en Topaz-plugins. Het staat nog niet op het niveau van LR, ondanks dat Aperture al in 2005 uit kwam, twee jaar vóór LR. Er wordt nog steeds continu aan gesleuteld, dus de featureset zal LR op een gegeven moment wel benaderen. Dit is voor mij vooralsnog het enige serieuze alternatief voor LR.
Ik wil beslist geen lans breken voor Adobe, maar Adobe heeft het op dit moment qua grafische software c.q. foto-workflow wel het beste voor elkaar. Voor iedereen wat wils, zowel qua features als qua prijs, met regelmatige updates voor CameraRAW en alles is beschikbaar voor zowel Windows als Mac. Het is dus niet de Adobe CC-
software waar ik moeite mee heb, maar het CC-
licentiemodel. Want voor de hobbyist kent dat licentiemodel meer nadelen dan voordelen.