Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Discussies over macro/micro objectieven
Ton van de Wiel

Re: Aanschaf Macro tussenringen & Macro balg

Bericht door Ton van de Wiel » do nov 21 2013 8:57 pm

emdeklerk schreef:Ik ga het niet opzoeken, maar ooit heeft Nikon zelf het gebruik van die tussenringen aanbevolen bij gebruik van oudere balgen. PK13a of, zoals Tuihanti correct aangeeft: de PK-11a. Ik houd me er aan. Nikon heeft ook niet voor niets een -a versie van de BR-2 omkeerring uitgebracht: de BR-2a. Het verschil is miniem, maar het is er wel.
Klopt maar volgens mij was dat voor gebruik met oudere digitale cameras waarbij de balg er niet op kon vanwege de dikte van de accu. (de rechterhandgreep van de camera)
Bij nieuwere cameras is dat gedeelte van de camera minder dik en past de balg er gewoon op. (op mijn D7100 in ieder geval)
Wel loopt de balg nu vast op de battery-grip dus die moet ik er steeds afhalen. En als eerder gezegd, verticaal en met beleid. Zoals die egel die ehhhhhhh.....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 21 2013 9:18 pm

Nogmaals: ik ga het niet opzoeken, maar het ging wel degelijk ook om een miniem verschil in de bajonetvatting. Voor wat betreft de moelijkheden van monteren met accupacks en zo: dat is zeker waar.

oud0001

Bericht door oud0001 » do nov 21 2013 9:57 pm

Er is toch wel mer aan de hand hoor. Ik heb een BR2a en ook een PK11a en bij die PK11a is er een vlak in de vatting afgeschuind. Daar is wel degelijk meer ruimte gemaakt voor de elektrische contacten.

De Nikon bagen komen uit de 70er jaren net als de vatting die er op zit.
Toen hadden ze nog geen elektronische contacten. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 21 2013 10:26 pm

Tuihanti schreef:Ik heb een BR2a en ook een PK11a en bij die PK11a is er een vlak in de vatting afgeschuind. Daar is wel degelijk meer ruimte gemaakt voor de elektrische contacten.
Dat klopt. Maar die vlakken waar het bij die ringen om gaat, zijn in de balg reeds als zodanig uitgevoerd dat je daar geen problemen hebt.
De achterkant van een PB-4 balg is de bajonet niet anders uitgevoerd als die van een BR-2A ring.

Hier een PB-4 balg en D700 rechtstreeks op de balg.
Aan de andere kant in dit voorbeeld een vergrotingslens, maar een objectief met contacten heeft hier ook geen enkel probleem:

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » vr nov 22 2013 8:34 am

Dat stuk U profiel zit er voor het gemak tussen?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr nov 22 2013 8:57 am

Dat U-profiel had ik niet gezien maar ben er wel blij mee dat ik het nu zie! Ik gebruik namelijk dezelfde opstelling maar heb het probleem dat ik de balg niet op het statief kan bevestigen. Ik kan het alleen door de camera op het statief te zetten en dan heb je best een gewicht hangen. Beter op de balg. Maar dat lukt niet omdat de body dan klem komt te zitten. (bij mijn manfrotto tenminste. Om wat extra hoogte te krijgen is die U-balk handig.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr nov 22 2013 8:58 am

Mijn PB-4 is uit 1969. Dat was nog de tijd dat Nikon de C variatie voor de bajonet gebruikte. N, AI en Ais zijn van latere datum. Gebruik dus zelf altijd een PK-11A tussenring, om de PB-4 op een camera te zetten. Bij de D100 en D200 moest dat ook, omdat je anders geen ruimte had om de balg te monteren.

Riny

Bericht door Riny » vr nov 22 2013 9:16 am

Beste Allemaal,

Hartelijk dank voor alle informatie.
Denk dat ik er gewoon mee aan de slag ga en zie waar het (spreekwoordelijk) eindigt.
Wanneer jullie de discussie verder willen voeren is voor mij alleen maar interessant en kan er, naar ik aanneem, alleen maar van leren.

Nogmaals dank voor zover.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr nov 22 2013 10:29 am

Gobert schreef:Dat stuk U profiel zit er voor het gemak tussen?
Dat is nog uit de tijd dat ik een 28mm PC shift objectief gebruikte. Met de knop aan de onderkant (naar boven shiften) had ik op die wijze meer ruimte. Zonder dat balkje stond het plateau van het statief in de weg. Vond het verder ook wel makkelijk voor andere doeleinden iets meer ruimte te hebben, dus heb ik het altijd laten zitten. :D
Hans Braakhuis schreef:Mijn PB-4 is uit 1969. Dat was nog de tijd dat Nikon de C variatie voor de bajonet gebruikte. N, AI en Ais zijn van latere datum. Gebruik dus zelf altijd een PK-11A tussenring, om de PB-4 op een camera te zetten. Bij de D100 en D200 moest dat ook, omdat je anders geen ruimte had om de balg te monteren.
Ik ken de C variant niet van de PB-4 balg. Ik zie altijd maar één type PB-4 balg afgebeeld, (het model wat ikzelf ook heb).

De enige type camera body's die niet rechtstreeks op mijn balg kunnen zijn de Nikon Pro-modellen waarbij de accu horizontaal onder de camera zit, zoals bij de D1, D2, D3, D4 series. En met een extra power pack onder een camera. De bodyvorm steekt aan de onderkant daarbij dan extra ver naar voren.
Kom je in problemen met de "staander" van de balg achterstandaard wat bevestigd zit om de geleidestangen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr nov 22 2013 11:17 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » vr nov 22 2013 11:02 am

Ben je niet wat onvoorzichtig? Straks komt er stof in je bodies.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Riny

Bericht door Riny » vr nov 22 2013 11:26 am

Léon Obers schreef: Afbeelding
Leon, Bij mij krijg ik wel de balg aan de camera, ook met de extra power grip.
Ik schuif de aansluiting, waar de camera komt, geheel naar achteren en dan kan zonder problemen de camera met extra power grip er gewoon op.
Zal straks eens een foto plaatsen van de bevestiging.

Riny

Bericht door Riny » vr nov 22 2013 11:34 am

Domme reactie van mij, sorry hiervoor.
Gaat dus inderdaad niet.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”