geachte forumleden,
voor diegenen die twijfelen of hun objectief goed focust is hier misschien een aanrader: kijk op HTTP://FocusTestChart.com en klik op "focus chart test patterns"klik dan op "focus test chart"en dan krijg je een pdf bestand van 9 pag. met gebruiksaanwijzing en testkaart die je kunt printen. je moet deze kaart dan op een vlakke ondergrond plaatsen en opde kortse afstand onder een hoek van 45o en met max diafragma en niet te lange sluitertijd n, opname maken van de dikke lijn in hetmidden van de kaart. aan beide zijden staat een mm schaal waar je kunt zien waar het onscherp wordt. misschien weten enkelen van jullie dit al, maar misschien is dit voor enkelen nuttig.
groeten, Ben
back en/of front focus??
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
testen die hap
Maar nog zou een objectief af kunnen wijken.
Dat kan je op deze manier testen.
Groetjes George
Dat kan je op deze manier testen.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Ben,
Testen of er iets mis is is natuurlijk 1 maar het probleem oplossen is weer een ander verhaal en met de huidige Cameras dus nog niet mogelijk het werkelijk nut van een test is daarom nu nog nihil
Kijk erg uit met het trekken van conclusies aangaande back of front focus zeker bij oudere objectieven in het tele bereik. Afstanden waarop veel testen worden gedaan zijn vaak erg klein evenals scherptedieptes. Dante stella omschrijft het als een perfect AF storm when you get real close. Daarnaast doe je test zowel op AF-S als op AF-C ik heb gemerkt dat de AF vooral in het tele bereik er minder snel naast zit op AF-C dan op AF-S met de 70-210 f4 een voetbal wedstrijdje van de kids op AF-C levert 90% scherpe plaatjes op. Fotografeer ik een bloem op 3 meter op 210 mm in AF-S dan zit hij er regelmatig flink naast.
Luc
Testen of er iets mis is is natuurlijk 1 maar het probleem oplossen is weer een ander verhaal en met de huidige Cameras dus nog niet mogelijk het werkelijk nut van een test is daarom nu nog nihil
Kijk erg uit met het trekken van conclusies aangaande back of front focus zeker bij oudere objectieven in het tele bereik. Afstanden waarop veel testen worden gedaan zijn vaak erg klein evenals scherptedieptes. Dante stella omschrijft het als een perfect AF storm when you get real close. Daarnaast doe je test zowel op AF-S als op AF-C ik heb gemerkt dat de AF vooral in het tele bereik er minder snel naast zit op AF-C dan op AF-S met de 70-210 f4 een voetbal wedstrijdje van de kids op AF-C levert 90% scherpe plaatjes op. Fotografeer ik een bloem op 3 meter op 210 mm in AF-S dan zit hij er regelmatig flink naast.
Luc