D800(E) en D810 tips en trucs

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Kees H
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D800(E) tips en trucs

Bericht door Kees H » zo okt 27 2013 1:18 pm

downloaden en openen ook geen probleem hier
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo okt 27 2013 2:00 pm

Marten schreef:Een handig ding, vooral als je een bril draagt, om je brillenglas te beschermen.

Heb je hem wel goed geplaatst?
Vooral het aanbrengen van de pasring aan de binnenzijde, die het rubber "opsluit", ( zie foto), is van belang.

Voor degene die zijn talen spreekt....
http://www.youtube.com/watch?v=ccLb2CP9-Wo
http://www.youtube.com/watch?v=x48H9Bg2CpU
Zeker dat ie goed geplaatst was ;) Ik laat hem er lekker af.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo okt 27 2013 2:35 pm

Ik heb zelfs de originele rubber ring eraf gehaald. Al die rubberen dingen maken mijn brilglas vettig. Telkens na het fotograferen mijn bril schoonmaken gaat vervelen en het rubber vetvrij maken helpt maar eventjes, want mijn vingers laten altijd weer vettigheid achter.
Ik vermoed wel dat ik op die manier een vocht- en stofafdichting heb gecompromitteerd. Het zij zo...
Laatst gewijzigd door JaapV op zo okt 27 2013 3:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo okt 27 2013 2:36 pm

Nu doet 'ie het wel.... Gelukkig!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Kroontje

Bericht door Kroontje » di okt 29 2013 9:39 pm

JaapV schreef:Ik had dit net geplaatst in het aankopendraadje, toen MarcB erop reageerde met "Goede tip". Dus plaats ik het hier ook maar even :ugeek:
De "GGS III LCD beschermer voor Nikon D800" biedt ook hardglazen bescherming voor de kleine moni bovenop.
Buiten dat vind ik het zowel practisch als esthetisch een verbetering op het bleke plastic Nikon origineel.
Zag dat ze weer op voorraad waren ;) Dus ook maar gelijk besteld :-)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 01 2013 6:51 am

We hebben wat sensorprestaties betreft, een conculega:
Sony A7R vs Nikon D800 vs Nikon D800E: Same Scores, Same Sensor?

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » vr nov 01 2013 1:09 pm

Waarschijnlijk ook de reden waarom er in de aankomende Df (poging tot Sony A7 en A7R concurrent) een D4 sensor zit . Die is namelijk wel van "Nikon".
Dat de D800 Leentje Buur heeft gespeeld bij Sony is al heel lang bevestigd.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » ma nov 11 2013 5:22 pm

Om een vriendin te helpen en het me zelf gemakkelijk te maken, heb ik eventjes een werkwijze voor automatische belichtings bracketing met de D800 op een rijtje gezet, neem het voor wat het waard is…

Met de volgende methode, in 5 stappen, maak je met één druk op de ontspanknop een bracketing reeks van 5 opnames met vast diafragma, variabele sluitertijd en de camera op statief.
Kies eerst het gewenste beeld formaat, beeld kwaliteit, witbalans, diafragma en de ISO waarde.
Of je AF gebruikt of niet kies je zelf, de AF wordt één keer uitgevoerd n.l. in het begin dus bij het indrukken v/d ontspanknop (indien zo ingesteld).
Zet de belichtingsstand knop (MOD) op A, zo verandert het diafragma niet, wel de sluitertijd. Bij sommige objectieven verandert de beeldhoek soms en de dieptescherpte meer of minder per ander diafragma, dit stoort bij HDR en EB.
Vergeet niet om net voor de opname de zoeker af te sluiten met de oculairsluiter.

1. Stel de keuzeknop ontspanstand in op ‘selftimer’.

2. Stel de bracketing met de BTK knop in op 5F en 1.0.

3. Stel de ‘Belichtingsvertragingsstand’ (Pers. Instel. d4) in op 3 sec. Hiermee stel je in hoeveel tijd er verloopt tussen het opklappen van de spiegel en de eigenlijke opname. Zodoende wordt de onscherpte veroorzaakt door de trillingen van de spiegelklap vermeden, 3 sec. is voldoende.

4. Stel de zelfonspanner (Pers. Instel. c3) in:
- De vertraging v/d zelfontspanner op bv. 2 sec. Dit is de tijd tussen de indrukken van de opnameknop (of de draadontspanner) en de eerste opname. 2 sec. is hiervoor genoeg, zelfs als je geen draadontspanner zou gebruiken. Eigenlijk wordt hiermee slechts de sequentie van de BTK gestart. In stap 3 werd de tijd ingesteld tussen het opklappen van de spiegel en de eigenlijke opname. In dit geval zou pas na 2 sec. de spiegel opgeklapt worden en de opname na 3 sec. gemaakt, dus eigenlijk in totaal 5 sec. na de druk op de knop.
- Aantal opnamen op 5 stuks.
- Interval tussen de opnamen: 2 sec.

5. Druk op de knop en laat de kamera maar doen, je verkrijgt een reeks van 5 opnames, in automatische bracketing, met de spiegel opgeklapt!

Vergeet niet om nadien alles weer in te stellen als voordien, veel plezier ermee…

PS: ik vraag me af wat ik hiervan in een geheugenbank kan steken...

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma nov 11 2013 6:36 pm

@Philippe: het is zeker "gedachtevoedsel" (Engels is bij sommigen hier not done :twisted: ) en je hebt er duidelijk nogal wat tijd in geïnvesteerd.

De toepassing die me het eerst te binnen schoot was portret buiten. Maar in 5 maal 2 seconden gebeurt er bij het model dan veel waar de fotograaf geen invloed op heeft, dus dat is onwaarschijnlijk. Waar gebruik je het zelf voor? Architectuur? Stedelijke landschappen?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » di nov 12 2013 9:21 am

JaapV schreef:@Philippe: het is zeker "gedachtevoedsel" (Engels is bij sommigen hier not done :twisted: ) en je hebt er duidelijk nogal wat tijd in geïnvesteerd.

De toepassing die me het eerst te binnen schoot was portret buiten. Maar in 5 maal 2 seconden gebeurt er bij het model dan veel waar de fotograaf geen invloed op heeft, dus dat is onwaarschijnlijk. Waar gebruik je het zelf voor? Architectuur? Stedelijke landschappen?
Interieur, architectuur, table top, stilleven, soms landschap, industrie, eigenlijk al de niet bewegende onderdelen EN die meestal een lange belichtingstijd nodig hebben. Vandaar dat landschap soms moeilijk is, de door de wind bewegende bomen e.d. veroorzaken 'probleempjes', mensen vallen aldus uit de boot :(

Uit de hand werken, ZONDER vertraging noch selftimler, vind ik bijna onbegonnen werk, je kan moeilijk de camera gedurende 5 (of 3) opeenvolgende opnames in exact dezelfde positie houden. Dit zou beter lukken indien de D800 zo kon ingesteld worden dat bij een bracketing reeks de spiegel op blijft, bij korte sluitertijden althans. Maar ofwel heb ik deze instelling nog niet gevonden in 't menu ofwel is dit met de D800 niet mogelijk, weet iemand meer?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 22 2013 10:07 am

Met dank aan / tekst van Léon Obers:

Vergelijking digitaal in de vorm van een Nikon D800E versus 6x9 cm rolfilm:
http://kbesios.com/blog/2012/07/06/niko ... rmat-film/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kbesios.com/blog/2012/07/06/niko ... m-part-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kbesios.com/blog/2012/10/18/niko ... -part-iii/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergelijking Nikon D800(E) versus digitaal middenformaat:
Met Leica S2: http://blog.mingthein.com/2012/05/05/an ... eica-s2-p/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met Phase One IQ160: http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon ... lity.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo nov 24 2013 10:54 am

Prachtig filmpje, al was het maar vanwege de euforie bij de makers: "Car-L" meets the lions
D800E , 18-35mm G,
Instellingen: manueel, 1 mtr. klein diafragma.

The remote controlled 4x4 camera buggy gets up close and personal as it is stalked by this curious pride of lions in Botswana.
The "Car L" project was hatched by Chris McLennan and engineered by Carl Hansen to capture unique images of lions with a Nikon D800E, fired remotely by Chris McLennan using a trigger system built into the remote control unit.
Made possible by HP and Nikon New Zealand.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: D800(E) tips en trucs - "Car-L" meets the lions"

Bericht door JaapV » zo nov 24 2013 2:16 pm

Leuk filmpje Marten!
Groet, Jaap

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » ma nov 25 2013 1:35 pm

Marten schreef:Prachtig filmpje, al was het maar vanwege de euforie bij de makers: "Car-L" meets the lions
D800E , 18-35mm G,
Instellingen: manueel, 1 mtr. klein diafragma.

The remote controlled 4x4 camera buggy gets up close and personal as it is stalked by this curious pride of lions in Botswana.
The "Car L" project was hatched by Chris McLennan and engineered by Carl Hansen to capture unique images of lions with a Nikon D800E, fired remotely by Chris McLennan using a trigger system built into the remote control unit.
Made possible by HP and Nikon New Zealand.
Prachtig

Afbeelding

Weekkey
Clublid
Clublid

Bericht door Weekkey » ma nov 25 2013 1:47 pm

Geweldig filmpje en getoonde foto's meer dan geweldig. Dank voor de tip.
met vriendelijke groet,
Weekkey

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”