Ik moet echt met kracht deze 2 objectieven plaatsen en verwisselen, en dat kan toch niet de bedoeling zijn, straks sloop ik mijn (nieuwe) camera,
Ik hoor het graag als iemand een oplossing heeft

Dat lijkt me vreemd voor een stroefheid in de bajonet. De flens van het objectief waarmee de drie ribben achter de enigszins ronde verende strips / lipjes in de camera grijpt, blijven precies hetzelfde. Dat is één stuk lichtmetaal.kkika82 schreef:
De oplossing is de ring op de lens een fractie verstellen ik veronderstel aandraaien zodat hij dieper naar de lens gezet wordt, maar verder geeft dit geen problemen.
emdeklerk schreef:Er zit geen lichtmetaal in een bajonetvatiing van Nikon. Wel monteert Nikon op sommige goedkope amateurobjectieven kunststofvattingen.
Ik zou nooit of te nimmer gaan sleutelen aan een bajonet of zelfs maar te proberen deze te "verstellen". Het is mij ook volstrekt onduidelijk wat er nu eigenlijk bedoeld wordt door onze zuiderburen...
Soms is het metaal van een bajonet wat stroef door droogte en aanslag. Wat ik nog wel eens doe: de bajonetten van mijn camera's superlicht behandelen met een uitermate minieme hoeveelheid naaimachine-olie. Een wattenstaafje van een speldeprikje olie voorzien en daarmee over het metaal gaan: je ziet dat je er vuil vanaf haalt. Daarna met een schoon doekje nawrijven.
(Speldeprikje: druppeltje olie op een stukje alu-folie, uiteinde van een lucifer bevochtigen en die hoeveelheid overbrengen op het wattenstaafje. Dus niet het wattenstaafje in de olie dopen...)
Trouwens: wat is die getoonde bajonet vies zeg, aan de binnenrand. Ook het spiegelhuis.
kkika82 schreef:Wie kent dit probleem? Deze objectieven draaien zeer stroef op mijn nikon d700. De tamron lens draait wel soepel op het toestel.
Ik moet echt met kracht deze 2 objectieven plaatsen en verwisselen, en dat kan toch niet de bedoeling zijn, straks sloop ik mijn (nieuwe) camera,
Ik hoor het graag als iemand een oplossing heeft