nikon 50mm en 85mm stroef op d700

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

nikon 50mm en 85mm stroef op d700

Bericht door kkika82 » ma nov 25 2013 1:06 pm

Wie kent dit probleem? Deze objectieven draaien zeer stroef op mijn nikon d700. De tamron lens draait wel soepel op het toestel.
Ik moet echt met kracht deze 2 objectieven plaatsen en verwisselen, en dat kan toch niet de bedoeling zijn, straks sloop ik mijn (nieuwe) camera,

Ik hoor het graag als iemand een oplossing heeft :)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: nikon 50mm en 85mm stroef op d700

Bericht door gijs sandberg » ma nov 25 2013 1:12 pm

Beste K,

Kan je wat specifieker zijn?
-welke Nikon objectieven spec/ouderdom
-jeb je de lenzen op een andere kamera getest?
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door kkika82 » ma nov 25 2013 2:10 pm

hoi gijs

het zijn de nikkor 50mm 1.4 en de 85mm 1.8
op andere camera doet ie het prima, .. k heb zelf op internet gezocht en kwam toen deze link tegen:

http://forum.belgiumdigital.com/f35/50- ... 44017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

daar beschrijven ze dit:

De oplossing is de ring op de lens een fractie verstellen ik veronderstel aandraaien zodat hij dieper naar de lens gezet wordt, maar verder geeft dit geen problemen.

Alleen snap ik niet hoe ik dit moet aanpakken, maar het probleem is dus bekend?? zoals het lijkt

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » ma nov 25 2013 2:19 pm

Beste K,

re: de nikkor
Welke versies, er zijn er velen:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... tml#50fast" onclick="window.open(this.href);return false;

Van de Vlaamse discussie die je noemt kan ik niets wijzer worden (oorzaak noch oplossing, maar wellicht is dat een taalkwestie).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » ma nov 25 2013 4:03 pm

Ik had dit probleem ook met mijn (3 jaar oude) 50mm F/1.8 op mijn D700, nooit meegemaakt met mijn D90: erg stroef en soms zat hij er desondanks ook niet goed op m.a.w. de AF deed het dan niet, dus dan weer losdraaien en voorzichtig indraaien. Het probleem is intussen over, de 50mm F/1.8 gaat nu redelijk soepel op mijn D700. Weet niet wat er aan de hand was/is.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 25 2013 4:07 pm

kkika82 schreef:
De oplossing is de ring op de lens een fractie verstellen ik veronderstel aandraaien zodat hij dieper naar de lens gezet wordt, maar verder geeft dit geen problemen.
Dat lijkt me vreemd voor een stroefheid in de bajonet. De flens van het objectief waarmee de drie ribben achter de enigszins ronde verende strips / lipjes in de camera grijpt, blijven precies hetzelfde. Dat is één stuk lichtmetaal.

Toevallig niet ergens tegenaan gebutst dat de bajonet krom is? (Bij twee objectieven zou me dat wel sterk lijken ---> maar zou ook camera bajonet kunnen zijn).
Met een complete lengte los stuk "afbreekmesjes" strip van een hobbymes, zou je dat als liniaal op de flens kunnen zetten. Bij een rechte flens lijnt het mesje op het vlakke oppervlak overal. Bij een kromme bajonet komen er kiertjes op bepaalde stukken. Om het enigszins goed te kunnen zien moet je het mesje meerdere keren verplaatsen en proberen zoveel mogelijk van de flensrand proberen te bedekken met de scherpe kant van het mesje. Het bedekken lukt misschien maar voor minder van een kwart van de flensrand. Maar je gaat zo verder. Voorzichtig dat je geen krassen maakt.

Misschien met een tandenstokertje, een klein tipje vet op het puntje en daarmee de achterkanten op de bolle kant van de verende lipjes van de camera bajonet uiterst licht smeren. Dan een paar keer objectief erop en eraf.

Foto van camera bajonet uit ander draadje:
Bron: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 64#p594464" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 25 2013 5:39 pm

Er zit geen lichtmetaal in een bajonetvatiing van Nikon. Wel monteert Nikon op sommige goedkope amateurobjectieven kunststofvattingen.

Ik zou nooit of te nimmer gaan sleutelen aan een bajonet of zelfs maar te proberen deze te "verstellen". Het is mij ook volstrekt onduidelijk wat er nu eigenlijk bedoeld wordt door onze zuiderburen...

Soms is het metaal van een bajonet wat stroef door droogte en aanslag. Wat ik nog wel eens doe: de bajonetten van mijn camera's superlicht behandelen met een uitermate minieme hoeveelheid naaimachine-olie. Een wattenstaafje van een speldeprikje olie voorzien en daarmee over het metaal gaan: je ziet dat je er vuil vanaf haalt. Daarna met een schoon doekje nawrijven.

(Speldeprikje: druppeltje olie op een stukje alu-folie, uiteinde van een lucifer bevochtigen en die hoeveelheid overbrengen op het wattenstaafje. Dus niet het wattenstaafje in de olie dopen...)

Trouwens: wat is die getoonde bajonet vies zeg, aan de binnenrand. Ook het spiegelhuis.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » ma nov 25 2013 5:53 pm

Wat emdeklerk schrijft kun je zeker doen sleutelen aan je bajonet niet doen kun je een foto plaatsen van de camera en de bajonet van de 50 en 85mm.
Wat ze op de belgische site schrijven kan dus nooit.
ZIE JE BESCHADIGINGEN op de bajonet van de lens of camera.
Mocht je twijfelen of wordt het probleem groter terug naar de winkel.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma nov 25 2013 6:54 pm

emdeklerk schreef:Er zit geen lichtmetaal in een bajonetvatiing van Nikon. Wel monteert Nikon op sommige goedkope amateurobjectieven kunststofvattingen.

Ik zou nooit of te nimmer gaan sleutelen aan een bajonet of zelfs maar te proberen deze te "verstellen". Het is mij ook volstrekt onduidelijk wat er nu eigenlijk bedoeld wordt door onze zuiderburen...

Soms is het metaal van een bajonet wat stroef door droogte en aanslag. Wat ik nog wel eens doe: de bajonetten van mijn camera's superlicht behandelen met een uitermate minieme hoeveelheid naaimachine-olie. Een wattenstaafje van een speldeprikje olie voorzien en daarmee over het metaal gaan: je ziet dat je er vuil vanaf haalt. Daarna met een schoon doekje nawrijven.

(Speldeprikje: druppeltje olie op een stukje alu-folie, uiteinde van een lucifer bevochtigen en die hoeveelheid overbrengen op het wattenstaafje. Dus niet het wattenstaafje in de olie dopen...)

Trouwens: wat is die getoonde bajonet vies zeg, aan de binnenrand. Ook het spiegelhuis.

Inderdaad zeg, wat een vuiligheid. Van meneer Obers had ik toch wat meer properheid verwacht :D
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » ma nov 25 2013 7:47 pm

kkika82 schreef:Wie kent dit probleem? Deze objectieven draaien zeer stroef op mijn nikon d700. De tamron lens draait wel soepel op het toestel.
Ik moet echt met kracht deze 2 objectieven plaatsen en verwisselen, en dat kan toch niet de bedoeling zijn, straks sloop ik mijn (nieuwe) camera,

Ik hoor het graag als iemand een oplossing heeft :)

Waarom niet even contact maken met Beverwijk???

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 25 2013 8:15 pm

Kennelijk is dit forum laagdrempeliger dan Beverwijk met haar echte Nikon-experts...

Flandria

Bericht door Flandria » ma nov 25 2013 9:01 pm

Van wie is die gore camera? :shock:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 25 2013 9:13 pm

Zoals ik het begrijp niet van Léon Obers, maar van Jamie Peeters.
Zie het draadje waar deze foto geplaatst werd, wat door Léon slechts gelinkt werd:

"Foto van camerabajonet uit ander draadje:
Bron: viewtopic.php?p=594464#p594464 "

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma nov 25 2013 9:43 pm

Jawel, maar ik probeerde Leon te dollen. Maar hij bijt niet of is niet on-line.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 26 2013 1:14 pm

Bijten? :lol:
De toestand van die camera viel mij ook op met dat voorbeeld in die andere draad en twijfelde of ik de afbeelding wel zou gebruiken.
Het probleem daar "Vaak terugkomende fEE melding" is eigenlijk niet zo verwonderlijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”