Nikon EN-EL15 bijna 'versleten'... ?!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
reneo57
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon EN-EL15 bijna 'versleten'... ?!

Bericht door reneo57 » wo nov 27 2013 10:02 am

Mijn batterijen voor de D3 staan nu pas op 3 van de 4 na 5 jaar, dus die moeten eerdaags wel vervangen worden, na een jaar zo als hier dan ging ik er mee terug, dat mag niet voorkomen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo nov 27 2013 10:48 am

Ik kreeg vanochtend al een antwoord van Nikon service:

Het spijt mij te moeten vernemen dat er problemen zijn met het levensduur nivo van een van uw accu's.
De accu zal even moeten worden nagekeken door het Nikon Service Point, u kunt hiervoor de accu insturen via de gratis verzendservice van Nikon, waarvan ik u hierbij de link stuur:

M.a.w. of ik de accu op wil sturen. Ok, ik heb de aangeboden link gebruikt om een retourlabel te printen + bijbehorende invulprocedure gevolgd.
Beetje jammer dat hun systeem geen 'accu' kent als object om terug te sturen... Dan maar de body gekozen en het s/n v.d. accu ingevuld en daarbij het verwijzingsnummer v.d. support call. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

To be continued...

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo nov 27 2013 1:49 pm

CaptainHook schreef:De accu met s/n 20120412GC2250 heeft dit probleem
Dan valt hij niet onder de produktienummers die Nikon terugneemt (die hebben een E of F).
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/52334

Maar goed Nikon kijkt er toch naar, dat is in ieder geval goed nieuws !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Weekkey
Clublid
Clublid

Bericht door Weekkey » wo nov 27 2013 2:39 pm

Bij mij ook iets vreemds...

In de D800, serie# 20130525LE0851 , status 0 (aangeschaft juli 2013)
In de MD-12, serie# 20120803KB0450 , status 2 (aangeschaft bij de aankoop van de MD-12 in sep 2012)
extra backup: serie# 201206061A0225 , status 0 (zat bij de aankoop van de D800 in sep 2012)

Ik zal het eens monitoren hoe de batts zich gedragen.
met vriendelijke groet,
Weekkey

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo nov 27 2013 4:11 pm

ArendV schreef: ...
Maar goed Nikon kijkt er toch naar, dat is in ieder geval goed nieuws !
Er naar kijken kan ik zelf ook wel... :P dat heb ik al gedaan.
Ben ook benieuwd hoe lang dat gaat duren. Accu heb ik vandaag verstuurd, dan komt 'ie morgen bij hun aan. Dus als ze een beetje efficiënt werken kan 'ie voor het einde v.d. week omgeruild zijn.

Ik hoop dat ze 'm omwisselen voor een nieuwe. :roll:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 27 2013 4:54 pm

De accu van mijn VZ1 was na twee weken al op 3. Daar heb ik gewoon een nieuwe voor gehad. Logisch natuurlijk, maar op dat soort momenten is het wel handig dat "Beverwijk" minder dan 10 minuten rijden voor me is....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr nov 29 2013 2:15 pm

[update]

Kreeg vandaag een bevestiging binnen dat de teruggestuurde accu ontvangen is.
Met daarbij een document waarop half/half de klacht gekopieerd staat. Hoop dat e.e.a. goed overkomt.

Vervolgens geeft Nikonservice aan dat ik de reparatiestatus kon volgen op hun website, maar de meegeleverde inloggegevens blijken niet te werken... :(

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr nov 29 2013 4:22 pm

[2de update van vandaag]

Kreeg zojuist weer een berichtje van Nikon Servicepoint.

"Wij kunnen u mededelen dat bovengenoemde reparatie afgerond is"
"Er zijn voor u geen kosten aan deze reparatie verbonden"
"...heel veel tekst over betalingen..."
"Uw reparatie zal zeer binnenkort verstuurd worden"

Als ik dit zo lees, dan begrijp ik er uit dat ik een 'reparatie' retour krijg. Maar wat er nou precies 'gerepareerd' c.q. wat er retour komt staat nergens... :roll:

Ze zullen wel bedoelen dat er een nieuwe (?) accu opgestuurd wordt. Maar dan heb ik zo van, dat kan ook iets minder omslachtig gemeld worden. :wink:

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr nov 29 2013 4:36 pm

CaptainHook schreef:[2de update van vandaag]

Kreeg zojuist weer een berichtje van Nikon Servicepoint.

"Wij kunnen u mededelen dat bovengenoemde reparatie afgerond is"
"Er zijn voor u geen kosten aan deze reparatie verbonden"
"...heel veel tekst over betalingen..."
"Uw reparatie zal zeer binnenkort verstuurd worden"

Als ik dit zo lees, dan begrijp ik er uit dat ik een 'reparatie' retour krijg. Maar wat er nou precies 'gerepareerd' c.q. wat er retour komt staat nergens... :roll:

Ze zullen wel bedoelen dat er een nieuwe (?) accu opgestuurd wordt. Maar dan heb ik zo van, dat kan ook iets minder omslachtig gemeld worden. :wink:
Er zit tegenwoordig vaak wat 'intelligentie' op moderne accu's (bijvoorbeeld bij laptops), mogelijk zit er ook zoiets op de Nikon accu's. Oftewel de accu zelf is ok maar een sensor of indicator niet. Mogelijk kwestie van resetten van iets of het vervangen van een sensortje o.i.d?
Spul waarmee je foto's maakt...

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » vr nov 29 2013 6:56 pm

CaptainHook schreef: Als ik dit zo lees, dan begrijp ik er uit dat ik een 'reparatie' retour krijg. Maar wat er nou precies 'gerepareerd' c.q. wat er retour komt staat nergens... :roll:

Wacht nu eerst eens af i.p.v. hier te blijven jeremiëren.. :idea:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

emvdb
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door emvdb » vr nov 29 2013 10:18 pm

Ongeveer een maand geleden hetzelfde verschijnsel. Zonder vooraankondiging van 0 naar 4 (originele accu van de D800).
Via servicepunt van Nikon is deze omgeruild. (Geen NPS lid, dus eerst accu opsturen volgens de geldende procedure), en vrij snel is deze dus vervangen door een nieuw exemplaar.
(Zorg er wel voor dat je alle gegevens meestuurd, incl. naw etc. Dit ondanks het (electronisch ingevuklde) formulier waar een rma nummeer opstaat, deze kunnen ze blijkbaar niet gebruiken. Daarom duurde het bij mij iets langer dan normaal). Ik zie dat je dit wel gedaan hebt.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za nov 30 2013 8:42 am

Reest schreef: Wacht nu eerst eens af ...
Ik wacht juist geduldig af :mryellow: en beschrijf in de tussentijd wat er nou eigenlijk gebeurt als je een probleem hebt met, in dit geval een accu, een origineel Nikon onderdeel. En hoe e.e.a. in z'n werk gaat.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di dec 03 2013 8:35 pm

[update]
Kreeg op 29 november een gereedmelding van mijn aangemelde reparatie.
Op 2 december kreeg ik een track&trace code toegestuurd door Nikon Service Point dat het retourproduct op 3 december bezorgd zou worden.

Helaas gaat Nikon in zee met GLS (heb ik zelf slechte ervaringen mee). En dat blijkt wel, de hele dag is het pakje zogenaamd 'op bezorgroute'. Maar blijkbaar kon GLS mijn voordeur niet vinden. En ja, postnl vandaag wel...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo dec 04 2013 7:31 pm

[eind goed, al goed?]

Vandaag de nieuwe accu binnengekregen. Nikon heeft 'm gewoon omgeruild. En een bonnetje erbij dat er zes maanden garantie op de reparatie (?) zit.

Deze nieuwe EN-EL15 eerst ff opgeladen en vervolgens in de body geprobeerd. En ja, deze geeft weer 'levensduur' status 0 aan. So far, so good.

Valt wel op dat op dit nieuwe type nu de tekst "Sony" voorkomt en bij de oudere (omgeruilde) stond er "Nikon" op het label.

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » wo dec 04 2013 7:53 pm

Mooi :|
Kan dit draadje nu dicht :lol:

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”