Trigger werkt niet op de D80, is dat mogelijk?

Discussies over flitsers
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Trigger werkt niet op de D80, is dat mogelijk?

Bericht door Mieke53 » wo nov 27 2013 10:54 pm

Beste leden,

Ik ben bezig me een beetje te verdiepen in studiofotografie en heb een setje studioflitsers van Beam. Oudjes maar ze doen het nog. Eerst dus eens kijken hoever ik hier mee kom.
Nu heb ik van de week een trigger gekocht, de C 030, bij Kameraexpress op aanraden van iemand die deze ook gebruikt voor zijn BEAMs.
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... oflitsers/" onclick="window.open(this.href);return false; Vandaag aan de gang met de D80. Opm: ik heb een D800 maar zekerheid voor alles….
Wat heb ik gedaan:

1. Batterij in de trigger gedaan, op de juiste manier. Dus die zit goed.
2. Trigger op de D80
3. Ontvanger in de flitser met de bananensteker (er zitten 3 keuzestekers aan deze ontvanger).
4. Als ik een testflits doe vanaf de flitser doen de flitsers het.
5. Maar via de trigger werkt het dus niet.
6. Ik had een helder moment en dacht dat kleine pooltje moet misschien ook wel in de trigger, en waarachtig dan werkt het wel,
maar heb ik maar 20 cm bewegingsvrijheid, zou je misschien moeten gaan verlengen maar dan hoef ik geen trigger te gebruiken.

Vraag:
• Vergeet ik iets? of zie ik iets over het hoofd?
• Is het de D80 die misschien toch iets niet in zich heeft wat de D800 wel heeft om af te kunnen flitsen.

Willen jullie eens meedenken?

Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Re: Trigger werkt niet op de D80, is dat mogelijk?

Bericht door Mieke53 » wo nov 27 2013 11:29 pm

Ondertussen doorgegaan met kijken wat ik over het hoofd zag. Is opgelost nu! De flitsers doen het :).
De ontvanger heeft nog een power-input aansluiting waar een kabel in moet. Is niet meegeleverd dus niet aan gedacht dat ik er nog iets bij moest doen. Aldoende leert men.

Toch nog iets fout gedacht? Dan hoor ik het graag.

Hartelijke groet, Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 28 2013 12:33 am

Die ontvanger, is dat niet gewoon een "doorlus" van de netvoeding van een studioflitser?

Afbeelding

Dus je stopt de normale netvoedingskabel die anders naar de Beam flitser gaat aan de ene kant in die ontvanger, en dat korte kabeltje aan de andere kant, dan weer in de Beam flitser. Op die wijze is zowel ontvanger als Beam flitser gevoed. Er vanuit gaande dat de Beamflitser zo'n zelfde contact heeft ---> Euro stekker.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » do nov 28 2013 11:41 am

Hoi Leon,

De afbeelding van KE laat het net iets anders zien dan hier uit het doosje. Bij mij zitten n.l. alle keuze-stekers al vast aan de ontvanger.

Van die 3 stekers kan ik er maar 1 in mijn flitser doen, die grote rechte bananensteker.
Blijven er nog 2 onbenut, maar die gelden voor andere soorten flitsers, denk ik.
Maar dan: aan die zelfde ontvanger zit dus aan de kopse kant nog een steker-opening, daar hebben we dus een losse aparte kabel in gedaan (even van een computer geleend) welke geldt als voedingskabel, maar deze was nogal kort dus die hebben we weer verlengd met een verlengsnoer.
Overweging was om met zo min mogelijk snoeren te werken..... :(

Ik zal vanmiddag even de gebruiksaanwijzing in dit draadje plaatsen want mijn technisch Engels is 0,0.

De flitsers doen het dus wel maar de vraag van mij is net als jij al denkt: is het wel op de goede manier gegaan/aangesloten.

Dankje al voor deze reactie.

Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 28 2013 12:50 pm

noortje53 schreef: Maar dan: aan die zelfde ontvanger zit dus aan de kopse kant nog een steker-opening, daar hebben we dus een losse aparte kabel in gedaan (even van een computer geleend) welke geldt als voedingskabel, maar deze was nogal kort dus die hebben we weer verlengd met een verlengsnoer.
Overweging was om met zo min mogelijk snoeren te werken..... :(
Aan de kopse kant in die "steker-opening" doe je dus de 240 Volt voedingskabel die je normaal voor de Beam-flitser zou gebruiken.
De voedingskabel van de Beam-flitser haal je dus eerst uit die flitser, om het vervolgens in de ontvanger te stoppen. De Beam-flitser is nu dus even niet meer aangesloten.

Aan de andere kant van de ontvanger heb je als het goed is een "vast" stukje voedingskabel (de dikkere kabel) met Euro-stekker. Die stop je dan vervolgens weer terug in de Beam flitser.
Op die wijze heb je de voeding doorgelust, met slechts één kabel. Dat is namelijk de specifieke oplossing als zodanig bedacht om met zo min mogelijk snoeren te werken

Dan moet je verder nog een flits-synchronisatiekabel doorkoppelen.
Dat je een keus aan flits-synchronisatie bananenstekkers hebt die allemaal vast zitten, in plaats van losse verloopstekkkers, is niet waar het om gaat.
Kies dan één van die dunnere snoeren met "bananenstekker" en verbind die OOK door met de Beam flitser.

Dus bij elkaar koppel je twee kabeltjes door naar de Beam flitser. De dikkere 240 Volt voedingskabel, en een "dun" flits-synchronisatiekabeltje met "bananenstekker".

Anders even een foto van het ding zelf maken en op het forum zetten. Een afbeelding van de gebruiksaanwijzing, dat geloof ik verder wel.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » do nov 28 2013 3:59 pm

Hoi Léon,
De 2 voedingskabels van de BEAM-flitsers zitten niet aan de flitser met een los kontakt maar volledig in de flitser met een snoer, er is dus niets los te halen....
Ik ga er hard aan denken dat ik nog iets te kort kom bij deze set wat misschien niet is meegeleverd toen ik het allemaal kreeg. Maar zoals jij ook al zegt: foto's laten zien :wink: en die komen er morgen aan. Dank maar weer.
Groet, Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 28 2013 4:55 pm

noortje53 schreef:Hoi Léon,
De 2 voedingskabels van de BEAM-flitsers zitten niet aan de flitser met een los kontakt maar volledig in de flitser met een snoer, er is dus niets los te halen....
Dat had ik niet voorzien. :?
Jammer, dat de voedingskabel van de flitser niet is los te halen.
Dan heb je eigenlijk niet de juiste of meest "handige" keus gemaakt voor het type triggerset. Dit model is juist specifiek afgestemd om niet met een batterijtje voor de ontvanger te werken, maar gewoon stroom van het net te betrekken, en de voeding dan direct door te koppelen naar de flitser zoals hiervoor omschreven. Moet je wel een flitser hebben met een normale apparaatconnector.

In jou geval zou ik het triggersetje omruilen voor een type waar in de ontvanger gewoon een batterijtje zit. dan zit je niet met nog eens een vervelend net-verlengsnoer om alleen dat ontvangertje te voeden. De meeste triggertsetjes zijn standaard al uitgevoerd om via een batterijtje gevoed te worden. Batterijtje is echt voldoende om er duizenden flits-triggers mee te "ontvangen" en door te sturen als signaal voor de flitser. Het zal eerder opgaan in maanden niet gebruik (beter in zo'n geval de batterijtjes er dan uit te halen), dan dat een batterijtje leegloopt door het flitsen. Uiteindelijk heb je in de zender ook al een batterijtje zitten.

Had je al niet eerder een triggersetje om bijv. een Nikon flitser (met middencontact) "eenvoudig", niet dedicated aan te sturen?
Die kun je meestal met een los kabeltje ook gewoon voor een studioflitser gebruiken.

Specifiek voor een studioflitser, zou je deze kunnen nemen:
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... -batterij/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die prik je met het dunnere of dikkere verloopplugje rechtstreeks in je Beam-filtser.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » do nov 28 2013 5:18 pm

Hoi Leon, ik denk dat je gelijk hebt met het setje. Ben overigens blij dat ik heb kunnen uit leggen dat mijn snoeren niet los te koppelen zijn.
Daardoor begreep ik je verhaal niet helemaal.

Ik ga hem omruilen maar doordat ik deze trigger-set geadviseerd kreeg van iemand ie ook BEAM heeft ben ik overstag gegaan. Hij was daarbij ook nog eens in de aanbieding, dus ik dacht.... prima!.
Ik denk wel dat de BEAM van mijn kennis iets aangepaster is waardoor hij wel deze set kan gebruiken, maar ik zal morgen KE even bellen en dan ga ik wel even zoeken binnen het assortiment wat wel kan.

Vanmiddag hoorde ik wel van Dirk, mijn wederhelft, dat een verlengingskabel 12 E kost, het zijn de kosten niet maar ik wilde geen extra kabels.

We gaan dus kijken naar een nieuwe oplossing. Niettemin zal ik je toch even wat foto's laten zien hoe die achterkanten eruit zien.
Altijd handig in geval voor een andere keer.

Nogmaals dank.

Groetjes, Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 28 2013 5:34 pm

noortje53 schreef: Vanmiddag hoorde ik wel van Dirk, mijn wederhelft, dat een verlengingskabel 12 E kost, het zijn de kosten niet maar ik wilde geen extra kabels.
Dat is ook mijn gedachte. Geen extra kabels als het niet perse nodig is. Daar kun je alleen maar over struikelen. Je zou ook de kabel van de Beam-flitser nog door kunnen knippen, net 30 cm buiten de lampkop en daar losse Euro connectors aan vast kunnen maken. Maar een meer universele oplossing, gewoon met batterijtje denk dat je daar meer aan hebt. Succes.

Van Beam zijn er ook "aggregaat" studioflitsers, met los aan te sluiten lampkoppen. Daarbij is de voedingskabel los van het aggregaat. (Misschien de versie van je kennis).

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » vr nov 29 2013 12:08 am

Dat ga ik hem zeker vragen Léon, maar deze kennis zit wat minder achter de computer dan ik :) dus het duurt meestal even voor hij reageert.
Die trigger was maar 19,95 maar ik houd nu wel op met webshoppen want, beter is eerst om even te bellen welke trigger zij dan wel kunnen leveren. Dus ook hen eerst maar even plaatjes sturen :roll:
Hartelijke bedankt.
Groet,

Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » za nov 30 2013 12:06 am

Leon, ik snap even iets niet. Zeg jij werkelijk als er in zowel de ontvanger als de trigger een batterijtje zit dat ik dan niet die kabel hoef te gebruiken?
Ik vraag mij af n.l. hoe snel die batterijtjes vervangen moeten worden omdat dit met veel flitsen zo leeg is volgens mij.
Maar ik ben echt met dit soort overpeinzingen een 0 :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 30 2013 5:50 am

Inderdaad, met batterijtjes in zowel zender als ontvanger heb je geen 240 Volt voedingskabel nodig voor die ontvanger.
Natuurlijk moet je de ontvanger nog wel verbinden met het flitscontact van de studio-flitser (één dun draadje of plugje wat je in de flitser steekt).

Echt, batterijen gaan niet snel leeg. Bij het relatief weinige gebruik als hobby met wat portretjes of table-top werk, doe je misschien wel een jaar met een setje batterijtjes. Lijkt me nu niet echt het probleem om daar in het gebruik van batterijen moeite mee te hebben. Tussendoor als je de apparaatjes misschien weken / maanden niet gebruikt wel beter de batterijen uit de apparaatjes te halen.
Zie ook verslagje eigen ervaring hier met twee verschillende setjes:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 72#p593372" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32#p593232" onclick="window.open(this.href);return false;

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo dec 01 2013 12:47 am

Vanmiddag even een fotoshootje bij een vriend gedaan met zijn studiospul en niet met mijn trigger. Wat denk je? De flitsers wilden niet afgaan. Op alle drie de camera's uitgeprobeerd. Ze weigerden. We konden maar 1 ding bedenken: de batterij van de trigger was leeg. En ja hoor. Hij gauw op de fiets een batterijtje gehaald voor de visite kwam en huppekee er in. De flitsesr deden het weer. Het triggersetje heeft hij nog geen 5 maanden in gebruik. Niet eens intensief gebruikt.

Ik heb besloten mijn triggersetje te houden, totdat ik weet of ik dit leuk ga vinden. Ik neem het verlies van die 19,95 en zal op moeten letten dat ik mezelf niet trigger :) KE zou terug bellen, hebben ze nog niet gedaan.

Heel veel dank Leon, ik plaats dus nog wel even de achterkanten van de flitsers een dezer dagen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo dec 01 2013 1:42 am

noortje53 schreef:Het triggersetje heeft hij nog geen 5 maanden in gebruik. Niet eens intensief gebruikt.
Zoals ik aangaf. Als je het langere tijd niet gebruikt, de batterijen eruit halen omdat het dan eerder leeg zal gaan aan niet gebruik dan in gebruik voor het flitsen. Dat geldt overigens voor heel veel apparaten. In de gebruiksaanwijzing staat er meestal wel een opmerking over indien apparaten langere tijd niet gebruikt worden om de batterijen er dan uit te halen. Dat staat er niet voor niets. Ik weet niet wat voor type je kennis als trigger heeft. Maar als het een type is zonder schakelaar betekent het bovendien 5 maanden "standby" staan. Niet vreemd dat het dan leeg loopt.
noortje53 schreef: Ik heb besloten mijn triggersetje te houden, totdat ik weet of ik dit leuk ga vinden.
Moet je natuurlijk zelf weten. Zelf zou ik niet met het ongemak van een extra 240 volt kabel willen werken, alleen om een trigger de voeden.
Na het beëindigen van studiofoto's en het opbergen van de spullen (niet van plan de komende dagen te gebruiken), haal ik de batterijen uit de triggers. Verder heb ik reserve batterijen hier altijd wel een aantal in een blisterverpakking op voorraad liggen. Dan weer nodig voor de fietsverlichting (LED-lamp), dan weer voor een TV- afstandbediening. Kwestie van erop bedacht zijn dat die dingen een keer leeg raken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo dec 01 2013 1:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo dec 01 2013 1:50 am

Je hebt gelijk, ik had liever ook geen extra kabel gehad, maar ik zal even moeten ervaren hoe het werkt en anders ga ik alsnog over op je tip van tussenstuk maken.

Ik zal meteen morgen die clubmaat even bellen over het eruit halen van de batterij. We hebben er zeker meteen mee geleerd, je staat toch gek te kijken, temeer omdat we dachten: zo lang zit die batterij er niet in....
Hij heeft er inderdaad meteen 1 extra gekocht. We werken er gewoon te weinig mee, behalve de laatste weken.

Doe jezelf nog veel aan studiofotografie Leon?

Jij bent ook een laatganger merk ik al.
Voor zo welterusten,
Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”