Fotograferen van oceaanium

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Fotograferen van oceaanium

Bericht door Bea » wo okt 10 2007 11:24 am

Ik ga binnenkort naar Blijdorp en wil ook graag foto's maken in het oceaanium. Kan iemand mij tips geven voor de instellingen ? Ik heb een D40 met 18-200 F5.6 lens.

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo okt 10 2007 11:28 am

800-1000 iso en proberen niet onder de 1/100 te gaan want de meeste vissen dartelen in 't rond en blijven dus niet stil hangen voor je camera

De Put

Bericht door De Put » wo okt 10 2007 11:33 am

Beste Toyah,

Ik ben bang dat dit een lastig verhaal gaat worden :-(
Ik mag zelf ook graag visjes fotograferen en het probleem dat hierbij altijd op treed is het gebrek aan licht. Mijn favoriete objectief voor aqua fotografie is de 50mm 1.8, maar die heeft geen autofocus werking op de D40. Bovendien kan ik me voorstellen dat je geen aparte lens gaat aanschaffen voor een bezoekje aan de dierentuin.

Daarom een paar tips:
- ISO 800 - 3200 (liefst zo laag mogelijk)
- Diafragma open
- Sluitertijd niet langer dan 1/brandpuntsafstand. In jouw geval zal dit er toe gaan leiden dat je meestal in het groothoek bereik zult fotograferen omdat er simpelweg niet genoeg licht zal zijn om de korte sluitertijden voor langere brandpuntsafstanden te halen.
- Ga op een rustige dag, neem een statief mee en neem vooral de tijd om te proberen.
- Fotografeer Raw met je witbalans op auto.
- Sluitertijd kun je verkorten door max. 1 stop onder te belichten. In Raw kun je dit later makkelijk terug halen.

Succes!

Groeten,
Remco

Afbeelding

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » wo okt 10 2007 2:22 pm

Bedankt voor de tips.
Ik ga het gewoon proberen en zie wel wat het wordt. Het is ook niet zo belangrijk maar het is handiger als je vantevoren weet waar je op moet letten.

De Put

Bericht door De Put » wo okt 10 2007 2:29 pm

Nog even dit, als je een vis in een grote bak donker water wilt fotograferen en je kunt niet de gewenste korte sluitertijd realiseren dan kan dit ook aan de matrix lichtmeting liggen. De camera probeert immers het geheel netjes te belichten.
Zet hem op spotmeting en hou de vis netjes in het midden. Creatief croppen kan altijd nog.

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » wo okt 10 2007 2:30 pm

Okee, Thanks !

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo okt 10 2007 3:44 pm

Deze heb ik ook in Blijdorp gemaakt:

Afbeelding

En als je op http://dzain.zenfolio.com/p841811149/ kijkt dan zie je nog meer vissen uit zowel blijdorp als aquatopia

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo okt 10 2007 3:47 pm

Belangrijkste tip: ga op een doordeweekse dag dat kinderen naar school moeten. Je wordt echt volslagen gestoord als er van die krijsende K-koters door die gangen lopen te rennen en als een stel achtelijken op de ramen van de aquariums lopen te slaan (terwijl de ouders niets doen om hen tot orde te roepen)
Laatst gewijzigd door paparazzi op wo okt 10 2007 4:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Pelgrim

Bericht door Pelgrim » wo okt 10 2007 4:02 pm

Shutterstock??

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo okt 10 2007 4:28 pm

yep, daar verkoop ik mijn foto's op

Bea
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bea » wo okt 10 2007 4:35 pm

Wow wat een mooie foto's. Nu ga ik zeker mijn best doen.
Je hoort het nog of het gelukt is.

Marco

Bericht door Marco » wo okt 10 2007 7:06 pm

paparazzi schreef:Belangrijkste tip: ga op een doordeweekse dag dat kinderen naar school moeten. Je wordt echt volslagen gestoord als er van die krijsende K-koters door die gangen lopen te rennen en als een stel achtelijken op de ramen van de aquariums lopen te slaan (terwijl de ouders niets doen om hen tot orde te roepen)
Wel eens van schoolreisjes gehoord :lol:

harry bul

Bericht door harry bul » wo okt 10 2007 7:48 pm

paparazzi schreef:Deze heb ik ook in Blijdorp gemaakt:

Afbeelding

En als je op http://dzain.zenfolio.com/p841811149/ kijkt dan zie je nog meer vissen uit zowel blijdorp als aquatopia
dacht dat jij een D200 had?

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo okt 10 2007 10:47 pm

@Marco: dat is toch in 't voorjaar?

@Harry: Ja, ik heb al ruim 'n jaar 'n D200, maar die vissenfoto's heb ik nog met m'n D70s gemaakt.

Marco

Bericht door Marco » wo okt 10 2007 11:50 pm

@Paparazzi: dat dacht ik ook altijd, maar zag vanmiddag nog een bus vol terugkomen bij de lokale lagere school......

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”