D800 in de Mstand met flitser
-
- Clublid
D800 in de Mstand met flitser
Beste forumlezers,
Afgelopen weekend mocht ik foto's maken op een feestje/concert. Met m'n D800, 24-120mm F4 en Metz 54 flitser aan de gang echter denk ik dat ik in mijn camera iets heb gewijzigd want het volgende probleem trad op.
Eerst de instellingen: Ik stelde diafragma in (zeg F4.5) en de sluitertijd 1/80. ISO op 800 (kan ook op automatisch maar probleem bleef bestaan) en de flitser op TTL (kon ook op manueel maar ook dan het probleem) en bijregelen zodat er achtergrondlicht, sfeer zeg maar, in je foto komt.
Het probleem wat optrad was dat de sluitertijd spontaan (?) veranderde. De ene keer naar 1/250 maar ook de andere kant op was het geval, 1/20 of 1/40. Het gewoon terugdraaien naar 1/80 lukte vaak niet eens. Dan moest ik eerst het diafragma veranderen (naar 5.6 of 8.0 dan weer terug naar 4.5) voordat ik de sluitertijd mocht veranderen.
Iemand misschien een idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Mvg
Nico
Afgelopen weekend mocht ik foto's maken op een feestje/concert. Met m'n D800, 24-120mm F4 en Metz 54 flitser aan de gang echter denk ik dat ik in mijn camera iets heb gewijzigd want het volgende probleem trad op.
Eerst de instellingen: Ik stelde diafragma in (zeg F4.5) en de sluitertijd 1/80. ISO op 800 (kan ook op automatisch maar probleem bleef bestaan) en de flitser op TTL (kon ook op manueel maar ook dan het probleem) en bijregelen zodat er achtergrondlicht, sfeer zeg maar, in je foto komt.
Het probleem wat optrad was dat de sluitertijd spontaan (?) veranderde. De ene keer naar 1/250 maar ook de andere kant op was het geval, 1/20 of 1/40. Het gewoon terugdraaien naar 1/80 lukte vaak niet eens. Dan moest ik eerst het diafragma veranderen (naar 5.6 of 8.0 dan weer terug naar 4.5) voordat ik de sluitertijd mocht veranderen.
Iemand misschien een idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D800 in de Mstand met flitser
Nico,
Begin eens met alls op handmatig te zetten.
Bestudeer de EXIF gegevens om te zien wat de instellingen waren.
Groeten, Gijs
Begin eens met alls op handmatig te zetten.
Bestudeer de EXIF gegevens om te zien wat de instellingen waren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met hetgeen je beschrijft lijkt het er eerder op alsof je de camera op diafragma-voorkeuze hebt gezet. Sluitertijd past zich daarop aan met de heersende lichtomstandigheden. Dus dan weer langere sluitertijd, dan weer kortere sluitertijd.
Manueel is simpel hetgeen je echt zelf instelt, die instellingen veranderen ook niet of je nu de camera in het donker gebruikt of in het licht, zolang je niets aan die instellingen zelf verandert.
Manueel is simpel hetgeen je echt zelf instelt, die instellingen veranderen ook niet of je nu de camera in het donker gebruikt of in het licht, zolang je niets aan die instellingen zelf verandert.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Zou auto-ISO hier geen (hinderlijke) rol kunnen spelen?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
-
- Forumlid
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar TS schrijft:
dutchNNphoto schreef: ISO op 800 (kan ook op automatisch maar probleem bleef bestaan)
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Leesfoutje van me
dus sluit ik me (weer) aan bij Léon.

Groet, Jaap
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
spotmeting toevallig aan? dan is het maar net waar je op scherp steld.
Auto iso zou ik ook uit zetten als ik jou was.
ik gebruik meestal iso1600 1/125. -2/3 flitscompensatie diafragma rond f4. wel afhankelijk van de okstandigheden natuurlijk. auto iso heeft het effect dat je elke keer een andere sfeer in je fotos krijgt en niet één lijn.
Auto iso zou ik ook uit zetten als ik jou was.
ik gebruik meestal iso1600 1/125. -2/3 flitscompensatie diafragma rond f4. wel afhankelijk van de okstandigheden natuurlijk. auto iso heeft het effect dat je elke keer een andere sfeer in je fotos krijgt en niet één lijn.
-
- Forumlid
Snap ik niet.plincky schreef:. auto iso heeft het effect dat je elke keer een andere sfeer in je foto's krijgt en niet één lijn.
Bij diafragmavoorkeur (A) wordt je ISO opgeschroefd in geval van te lange sluitertijden. Dat leidt toch niet tot een andere sfeer?
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Het ging over auto iso in M toch? heb zelf wel eens vergeten het uit te zetten. en dan hangt het een beetje vanaf wat de auto iso doet. en hoe de lichtomstandigheden zijn. Maar mijn ervaring is dat dat je een wisselende resultaten krijgt.
In A zal hij de laagste ingestelde sluitertijd nemen die is ingesteld bij flits. (of "auto iso automatisch" met aantal mm dat ingesteld is) en daarna de iso omhoog gaan gooien en daarna de flitser omhoog als ik het goed heb. dan krijg je helemaal een mix als je veel wisselende omstandigheden hebt.
Maar sluitertijden niet kunnen veranderen klinkt echt als dat of er in een andere stand gefotografeerd word of iets op auto staat waar je het niet wil hebben. Een Nef plaatsen met exif info zal een hoop helpen denk ik.
In A zal hij de laagste ingestelde sluitertijd nemen die is ingesteld bij flits. (of "auto iso automatisch" met aantal mm dat ingesteld is) en daarna de iso omhoog gaan gooien en daarna de flitser omhoog als ik het goed heb. dan krijg je helemaal een mix als je veel wisselende omstandigheden hebt.
Maar sluitertijden niet kunnen veranderen klinkt echt als dat of er in een andere stand gefotografeerd word of iets op auto staat waar je het niet wil hebben. Een Nef plaatsen met exif info zal een hoop helpen denk ik.
-
- Clublid
Beste reageerders,
dank voor de reactie's maar vooralsnog is het niet opgelost. Bij mijn weten is er verder niets aan de d800 veranderd, behalve dat ik voorheen met 1 scherpstelpunt schoot en laatst met 9 punten aan de gang ben geweest. Dus gisteravond ook dit weer terug gezet om vanochtend een Sintfeest te fotograferen. Helaas met hetzelfde resultaat
Ik snap er niks van, was in de veronderstelling dat wanneer je de M stand gebruikte de sluitertijd en diafragma op de ingestelde waarde bleef staan. De praktijk laat anders zien. Ik ga van de week contact zoeken met Nikon om te vragen of zij weten wat ik fout doe.
Mvg
Nico
dank voor de reactie's maar vooralsnog is het niet opgelost. Bij mijn weten is er verder niets aan de d800 veranderd, behalve dat ik voorheen met 1 scherpstelpunt schoot en laatst met 9 punten aan de gang ben geweest. Dus gisteravond ook dit weer terug gezet om vanochtend een Sintfeest te fotograferen. Helaas met hetzelfde resultaat

Ik snap er niks van, was in de veronderstelling dat wanneer je de M stand gebruikte de sluitertijd en diafragma op de ingestelde waarde bleef staan. De praktijk laat anders zien. Ik ga van de week contact zoeken met Nikon om te vragen of zij weten wat ik fout doe.
Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
- DannySan
- Clublid
Niemand bij je in de buurt Nico die even 'mee kan kijken'?
Heb je wellicht een foto met exif die je kunt plaatsen, het zóu kunnen dat 'we' daarin het antwoord vinden?
(het liefst 2 foto's waarbij de settings voor diafragma/sluitertijd veranderd zijn).
Heb je wellicht een foto met exif die je kunt plaatsen, het zóu kunnen dat 'we' daarin het antwoord vinden?
(het liefst 2 foto's waarbij de settings voor diafragma/sluitertijd veranderd zijn).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
We missen idd nog steeds voorbeelden.......
Zal wel handig zijn.
eventueel de camera resetten/ terugstellen naar fabrieksinstellingen. ?
Zal wel handig zijn.
eventueel de camera resetten/ terugstellen naar fabrieksinstellingen. ?
Wil best wel een keer af sprekenNiemand bij je in de buurt Nico die even 'mee kan kijken'?

Ik zelf zal eens kijken.
Kroontje
-
- Clublid
@Danny San, nee helaas alleen Canonfielen in de buurt, mag ook heb ik geen probleem mee als NAS besmette
Voor voorbeeldfoto's: geeft wat problemen, krijg die niet op de site en dan heb ik niet eens de exif erbij staan
@Kroontje. ken jij 'em al van binnen en buiten? ben nu ongeveer een half jaar bezig (overigens eerst zonder problemen) en heb het idee dat ik nog niet op een kwart ben van wat ik zou moeten weten
Terug naar fabrieksinstelling heb ik overwogen maar
1 hoe en wat met firmware updates? Blijven die wel staan?
2 Lenscallibratie: blijft die er in staan?
3 het instellen van copyrights e.d. (maar dat zou niet meer dan 15 minuten werk zijn denk ik)
Groet en dank voor het reageren
Nico

Voor voorbeeldfoto's: geeft wat problemen, krijg die niet op de site en dan heb ik niet eens de exif erbij staan

@Kroontje. ken jij 'em al van binnen en buiten? ben nu ongeveer een half jaar bezig (overigens eerst zonder problemen) en heb het idee dat ik nog niet op een kwart ben van wat ik zou moeten weten

Terug naar fabrieksinstelling heb ik overwogen maar
1 hoe en wat met firmware updates? Blijven die wel staan?
2 Lenscallibratie: blijft die er in staan?
3 het instellen van copyrights e.d. (maar dat zou niet meer dan 15 minuten werk zijn denk ik)
Groet en dank voor het reageren
Nico
- DannySan
- Clublid
Je mag gewoon de onbewerkte files wel via dropbox of wetransfer sturen hoor, dan staat de exif er nog in.
Knal ik ze wel op de site.
De overige vragen zal Kroontje je vast mee kunnen helpen.
Knal ik ze wel op de site.
De overige vragen zal Kroontje je vast mee kunnen helpen.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.