D300, scherpstelpunt

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Etienne2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D300, scherpstelpunt

Bericht door Etienne2 » ma okt 28 2013 3:35 pm

Beste vrienden
Ik heb de laatste tijd gemerkt, dat niet op elk genomen foto het scherpstelpunt wordt weergegeven.
Ik fotografeer met de D300.
Wat kan hiervan de reden zijn?
Groetjes
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D300, scherpstelpunt

Bericht door Giso » ma okt 28 2013 4:15 pm

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de wijze van scherpstellen die is ingesteld in de camera.
Bij mijn weten geeft View NX/Capture NX geen scherpstelpunten weer als de camera staat ingesteld op AF-A.
Hoe het zit met AF-C weet ik niet. Als AF-S is ingesteld moet je als het goed is wel gewoon scherpstelpunten kunnen tonen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Etienne2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Etienne2 » ma okt 28 2013 5:11 pm

Het is op het scherm van het toestel dat er foto's staan waar het scherpstelpunt niet getoont wordt.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma okt 28 2013 5:34 pm

Als de D300 of AF-C en "Auto area AF" staat, dan zie je geen scherpstelpunten (niet in de zoeker noch op playback).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Etienne2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Etienne2 » ma okt 28 2013 11:31 pm

Na het nemen van foto's bekijk ik deze op het schermpje van de D300, en daar zitten af en toe foto's tussen waar het scherpstel vierkantje niet op te zien is. Ik verander niks tijdens het fotograferen, dus zou het vierkantje op alle foto's moeten te zien zijn. Hopelijk is dit niet de voorbode van meer onheil.
Groetjes

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » di okt 29 2013 9:00 am

Het scherpstelpunt wordt alleen getoond als de camera met een af sensor daadwerkelijk heeft scherp gesteld. Geen focus lock ? Geen rood blokje voor de af-sensor waarmee je werkt.
AF-s staat standaard op scherpstel prioriteit. Dat betekent nog ouderwets ' Geen focus? Geen foto'. In AF-C is de prioriteit standaard ingesteld op zoveel mogelijk foto's maken, ongeacht of er is scherpgesteld. In die stand zal je het fenomeen dus ook vaker tegenkomen dan in af-s.
Als oplossing kan je ervoor kiezen ook in af-c focus prioriteit in te stellen. Een andere optie is de tijd tot het herfocussen zo kort mogelijk te maken maar dat is soms nadelig in bepaalde stuaties.

Lock

Etienne2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Etienne2 » wo dec 04 2013 12:25 pm

Wat ik ondertussen ook heb ontdekt is dat het scherpstelpunt soms verspringt alhoewel ik het geselecteerde scherpstelpunt heb gelockt.
Hangt het ene met het andere samen?
Vandaag de d300 software update uitgevoerd, maar of dit gaat helpen is maar de vraag.
Wie weet raad?
Groeten

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 12:29 pm

In welke modus heb je je camera dan staan?
AF-S, dynamisch?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Etienne2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Etienne2 » wo dec 04 2013 12:41 pm

AF-S scherpstelling

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 12:59 pm

En dan enkelpunts?
En met de prioriteit op 'afdrukken' of op 'scherpstelling'

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo dec 04 2013 2:00 pm

Etienne2 schreef:Wat ik ondertussen ook heb ontdekt is dat het scherpstelpunt soms verspringt alhoewel ik het geselecteerde scherpstelpunt heb gelockt.
Hangt het ene met het andere samen?
Vandaag de d300 software update uitgevoerd, maar of dit gaat helpen is maar de vraag.
Wie weet raad?
Groeten
AF-S slaat alleen op de prioriteit voor het nemen van de foto (wachten op wel of niet in focus zo je wilt).

De keuze van het scherpstelpunt wordt bepaald door de AF veldmodus (in het nederlands). Zoals DannySan al aangeeft, die heb je waarschijnlijk op dynamisch staan. Dat wordt bepaalde met de knop met 3 posities rechts van je scherm achterop de camera. In de stand met het witte rechthoekje kiest hij zelf het scherpstelpunt. In de onderste stand (een klein leeg rechthoekje) kies je zelf een scherpstelpunt en daar zal de camera niet van afwijken. De middelste stand is dynamisch AF veld. In die modus kies je zelf het scherpstelpunt, maar mag de camera een omliggend punt kiezen. Hoever hij daarin mag gaan, 9-punts (alleen de direct aangrenzende scherpstelpunten) of 21-punts (dan mag hij verder) of zelfs 51 punts kun je instellen in het menu.

Hoogstwaarschijnlijk heb je dus dynamische AF ingeschakeld (of 3D tracking, dat kan ook nog). Het AF systeem van de D300(s), D700 etc. is enigzins complex maar zeker de moeite van het bestuderen waard. In de handleiding staat e.a. in wat meer detail uitgelegd.
Spul waarmee je foto's maakt...

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 2:13 pm

Hele duidelijke uitleg Rene!
En, als 'ie inderdaad op 'dynamisch' staat (in welke stand dan ook) toont hij het scherpstelpunt NIET meer zodra hij zelf is 'afgeweken' van jouw punt waar je gestart was); vind ik eigenlijk wel 'raar'.
Want hoe weet je dan wat de camera 'gedaan' heeft... (heeft de D7100 dat ook? Ga ik zaterdag testen...)

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo dec 04 2013 2:44 pm

DannySan schreef:Hele duidelijke uitleg Rene!
En, als 'ie inderdaad op 'dynamisch' staat (in welke stand dan ook) toont hij het scherpstelpunt NIET meer zodra hij zelf is 'afgeweken' van jouw punt waar je gestart was); vind ik eigenlijk wel 'raar'.
Want hoe weet je dan wat de camera 'gedaan' heeft... (heeft de D7100 dat ook? Ga ik zaterdag testen...)
Ben je daar zeker van? Volgens mij krijg ik nl. wel het scherpstelpunt wat hij zelf heeft geselecteerd als dynamisch veld AF-S gebruik. Dat is dan op mijn D300s. Maar dat zou ik moeten proberen, want nogmaals, ik ben er niet 100% zeker van.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 3:05 pm

Bijna zeker (maar dat is iets wat ik afgelopen weekend op de D7000 nog wat mee 'aan het zoeken' was).
*edit: zojuist even getest (heb de D7000 vandaag mee, om vanavond weer terug te brengen):
Zolang je onderwerp 'binnen je focus-selectie' blijft dan zie je wel het scherpstelpunt; zodra die daar buiten komt niet meer.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo dec 04 2013 3:14 pm

DannySan schreef:Bijna zeker (maar dat is iets wat ik afgelopen weekend op de D7000 nog wat mee 'aan het zoeken' was).
*edit: zojuist even getest (heb de D7000 vandaag mee, om vanavond weer terug te brengen):
Zolang je onderwerp 'binnen je focus-selectie' blijft dan zie je wel het scherpstelpunt; zodra die daar buiten komt niet meer.
De focus-selectie als in alle mogelijke kandidaat-focuspunten bij dynamisch AF? Ok, maar dat betekent dan toch ook dat hij niet meer op dat punt heeft (kunnen) scherpstellen? Ik zou verwachten dat hij op de AF-S stand dan ook geen foto maakt...

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”