Sigma 50mm 1.4 Scherpte zit achter de ogen

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Talliebally
Forumlid
Forumlid

Sigma 50mm 1.4 Scherpte zit achter de ogen

Bericht door Talliebally » wo dec 04 2013 11:19 am

Horendol word ik ervan. Gisteravond op de fotoclub wat portret oefeningen gedaan met mijn D90. Had mijn twee Sigma lensen mee. 85mm en 50 mm. Beide 1.4 Altijd erg tevreden over geweest, behalve een enkele keer als ik verrast werd achteraf dat de scherpte toch niet op het voorste oog zat. Nu lijkt het wel steeds vaker voor te komen en ik krijg het haast nooit meer scherp daar waar ik het wil hebben met mijn single point focus.

In het afgelopen jaar is de sensor een keer schoongemaakt bij Foto Engel in Haarlem. Verder geen bijzonderheden. Ik heb gisteravond een 50mm Nikkor lens van iemand anders op mijn body gehad en daarmee werd het wel scherp.

Iemand op de club suggereerde dat het kan zijn dat de body niet zou matchen met de lens (of andersom :mryellow: ). Daar zou je iets aan kunnen doen, maar wat?

Het probleem is steeds hetzelfde: ik richt op het oog en na een bliepje druk ik af (nee, ik beweeg niet) en de haren van de slapen zijn scherp en het oog dus niet. :frown:

Iemand een idee of een advies? Ik ben geneigd om naar Nikon te gaan, maar misschien is er iets anders dat ik zelf eerst kan doen? Hellup. Ik heb even gezocht, maar jeetje er staat hier zoveel, ik ben blij met een linkje naar waar iets staat ook hoor.

Gr Talitha
Check out my most interesting:
http://www.flickriver.com/photos/512080 ... nteresting" onclick="window.open(this.href);return false;
Live is beautiful, can you picture it?

D300, Nikkor 28-70mm2.8, Sigma50mmf1.4, Sigma85mmf1.4, Sigma 18-35mmf1.8, Tokina11-16mmf2.8, Nikkor70-200f4

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Sigma 50mm 1.4 Scherpte zit achter de ogen

Bericht door Sharkey » wo dec 04 2013 11:32 am

Klassiek voorbeeld van backfocus.

Helaas heb je op de D90 geen mogelijkheid om de AF zelf te "fijn-afstellen"
......

Je D90 naar Nikon brengen is niet echt de oplossing aangezien de camera dan alleen op één specifiek objectief afgesteld kan worden waardoor andere objectieven dan weer een afwijking kunnen krijgen.

Edit: Foutief advies verwijderd na post van jfbat :oops:
Laatst gewijzigd door Sharkey op wo dec 04 2013 2:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 04 2013 12:10 pm

Hoe goed Sigma tegenwoordig ook bezig is, er zijn wel eens compatibiliteitsproblemen met Nikons.
Zie Nikon Rumors:

http://nikonrumors.com/2013/12/03/some- ... soon.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » wo dec 04 2013 12:18 pm

Dat is erg vervelend. En wat zegt Sigma Nederland er zelf van? Ik neem aan dat er een importeur is in de Benelux.

Grappig hun frequently asked questions- onderdeel is niet-bestaand. Even bellen?

Sigma Benelux b.v.
De Bouw 1B
3991 SX HOUTEN (NL)

Voor reparaties en vragen daarover verwijzen wij naar uw plaatselijke fotospeciaalzaak. Sigma EX-dealers, die een breed assortiment Sigma producten verkopen, vindt u op deze website onder verkooppunten.

Of direct gaan naar:

Voor vragen kunt onze service afdeling van maandag tot en met donderdag tussen 15.00 u en 17.00 u. bereiken op 030-6390515 (locaal tarief).

Bron: https://www.sigmabenelux.com/contact" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Ivan10 op wo dec 04 2013 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » wo dec 04 2013 12:22 pm

@Sharkey: volgens mij wordt duidelijk aangegeven dat het de 50mm lens betreft… ;)

Lijkt inderdaad backfocus. Irritant dat het erger lijkt te worden, maar dat lijkt ook te duiden op een probleem in de lens. Ook al omdat een andere lens wel het gewenste resultaat oplevert.

Ik zou daarom adviseren contact op te nemen met Sigma.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo dec 04 2013 2:08 pm

jfbat schreef:@Sharkey: volgens mij wordt duidelijk aangegeven dat het de 50mm lens betreft… ;)
:oops: :roll:

Niet goed gelezen ...... duidelijk..... sorry......
Blijft inderdaad alleen een eventuele calibratie door Sigma van je objectieven over .....
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 2:43 pm

Shareky, bedankt voor de link naar backfocus! Super. Ik heb meteen die testprint gemaakt en als ik vanavond thuiskom ga ik ermee aan de slag.
Ik heb nog wel twee prangende vragen over backfocus die iemand misschien meteen kan beantwoorden.

1. Ik las dat backfocus een probleem van een objectief kan zijn en dat je geen garantie krijgt, zolang de back of frontfocus binnen bepaalde toleranties valt. Kan backfocus ook een probleem zijn van de camera?

2. Kan het zo zijn dat het onderwerp in je zoeker haarscherp is en op de foto onscherp???

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo dec 04 2013 3:16 pm

Op 2, ja. Propbeer is in liveview. Is het eea dan ook onscherp?
Bijna leeg hier....

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:26 pm

strangeartefact schreef:Op 2, ja. Propbeer is in liveview. Is het eea dan ook onscherp?
Ik ging er eigenlijk al van uit dat zowel liveview als het zoekerbeeld hetzelfde zouden zijn. Als iets in de zoeker scherp is zou het toch op liveview net zo scherp moeten zijn. (als het occulair goed ingesteld staat)

Ik neem wel aan dat als het blled in de zoeker, of op liveview scherp is, het probleem in dat geval aan de camera ligt?

Overigens gebruik ik liveview zeer vaak omdat ik veel in het donker fotografeer in dan is door middel van de zoomfunctie in liveview naukeuriger scherp te stellen.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo dec 04 2013 3:33 pm

Via liveview word er op een andere methode scherpgesteld, een andere mechanisme. Dat kan afwijken met het zoekerbeeld, daar is dan ook dat Nikon wat voor je kan doen, maar zoals al gezegt bv de d90 is dat dan bij enkel dat objectief. Nikon calibreerd je af/spiegel als ik het goed begrijp. Ik ben verder niet zo technisch heb er over gelezen toen ik bij mijn eigen d90 het idee kreeg dat ik front en back focus issues had met sommige objectieven.
Er is vat iemand op NCN die of een draadje weet waar het al staat of het wel simel wet uit te leggen. ;)

Peter
Bijna leeg hier....

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:39 pm

strangeartefact schreef:Via liveview word er op een andere methode scherpgesteld, een andere mechanisme. Dat kan afwijken met het zoekerbeeld, daar is dan ook dat Nikon wat voor je kan doen, maar zoals al gezegt bv de d90 is dat dan bij enkel dat objectief. Nikon calibreerd je af/spiegel als ik het goed begrijp. Ik ben verder niet zo technisch heb er over gelezen toen ik bij mijn eigen d90 het idee kreeg dat ik front en back focus issues had met sommige objectieven.
Er is vat iemand op NCN die of een draadje weet waar het al staat of het wel simel wet uit te leggen. ;)

Peter
Ik heb het probleem overigens niet zo er g als TS hoor. Het komt bij mij sporadisch voor dus ik krijg het idee dat het meer aan mij ligt dan aan mijn spullen. Ik neem gemakshalve aan dat als bv een objecief backfocused, hij dat ook elke keer doet en niet at random. Dan zouden al mijn foto's onscherp moeten zijn endat is niet zo.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo dec 04 2013 3:56 pm

Wat natuurlijk wel zo is als je op diafragma 1.4 zit je ook snel zelf de backfocus veroorzaakt, zeker in close up werk waar ik er tegen aanliep, en idd niet constant. Ik zocht de oorzaak ook wel bij mezelf. naar een kleinere diafragma waarde zal er meer scherp worden in je forto en valt back en front focus wel minder op...maar goed misschien praat ik wel nonsense nu ;) Volledig stilzitten en niet naar voor of naar achteren bewegen( al is et maar minimaal) bij close up en macro helpt wel om front en backficus te voorkomen, althans dan mag het niet zo heten dan is het user eror :)
Bijna leeg hier....

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 4:04 pm

strangeartefact schreef:Wat natuurlijk wel zo is als je op diafragma 1.4 zit je ook snel zelf de backfocus veroorzaakt, zeker in close up werk waar ik er tegen aanliep, en idd niet constant. Ik zocht de oorzaak ook wel bij mezelf. naar een kleinere diafragma waarde zal er meer scherp worden in je forto en valt back en front focus wel minder op...maar goed misschien praat ik wel nonsense nu ;) Volledig stilzitten en niet naar voor of naar achteren bewegen( al is et maar minimaal) bij close up en macro helpt wel om front en backficus te voorkomen, althans dan mag het niet zo heten dan is het user eror :)
Zoiets had ik ook bedacht. Ik ben daarom erg blij met die linlk naar de backfocus info. Heb de testkaart afgedrukt en ben benieuwd wat de resultaten zijn vanavond. Mooi onder gecontroleerde omstandigheden, goed licht, statief, draadontspanner en dan maar kijken of ik een probleem heb of niet.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo dec 04 2013 4:52 pm

Ben benieuwd naar je ervaring, misschien kan topic starter er ook meer mee dan!
Bijna leeg hier....

Talliebally
Forumlid
Forumlid

Bericht door Talliebally » wo dec 04 2013 6:02 pm

Jongens! Allemaal bedankt voor de input. Ben er (niet) blij mee. :roll:
Back focus it is..... En mijn inschatting is dat het vast meer dan 40mm is afgaande op de foto's van gister.
Wel blij dat het dus niet aan mij ligt of aan mijn D90.
Het kantoor van Sigma ligt in Houten zag ik en mijn vriend werkt hier soms om de hoek, dus hij zou ze linnen wegbrengen.

Morgen print ik dat document uit en zal ik Sigma bellen en hoop ik op een goede service.

Morgen ook maar eens testen of mijn nieuwe 18-35 1.8 het ook heeft. Volgens mij niet, het enige portret dat ik daarmee maakte, was scherp op de ogen.

Las ik nou ergens dat je die back-focus niet op een full frame body zou hebben? Is dat logisch?

Hoop echt dat het goed komt met mijn Sigma's. Anders wordt het verkopen? En dan naar Nikkor equivalent.
Of toch Full frame? :mrgreen: neh... Zonde van mijn nieuwe 18-35.

Nogmaals dank!
Check out my most interesting:
http://www.flickriver.com/photos/512080 ... nteresting" onclick="window.open(this.href);return false;
Live is beautiful, can you picture it?

D300, Nikkor 28-70mm2.8, Sigma50mmf1.4, Sigma85mmf1.4, Sigma 18-35mmf1.8, Tokina11-16mmf2.8, Nikkor70-200f4

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”