D800 in de Mstand met flitser

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D800 in de Mstand met flitser

Bericht door plincky » wo dec 04 2013 8:27 pm

Denk dat firmware er wel op blijft staan. (en anders kost je dat wellicht ook 10min. )
lencallibraties even opschrijven. (dat is sowieso wel handig om te doen.
et is een computer en je weet maar nooit.)

nu kan je er niks mee. dus zou het gewoon proberen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 04 2013 9:13 pm

dutchNNphoto schreef: ben nu ongeveer een half jaar bezig (overigens eerst zonder problemen) en heb het idee dat ik nog niet op een kwart ben van wat ik zou moeten weten...
Nico, het is al eerder opgeworpen: weet je zeker dat je hem niet op auto-iso hebt staan?
zie: Opnamemenu / ISO gevoeligheid instellen / Autom inst ISO gevoeligheid
Zo ja, uitzetten. Misschien helpt dat.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo dec 04 2013 9:42 pm

@Kroontje. ken jij 'em al van binnen en buiten? ben nu ongeveer een half jaar bezig (overigens eerst zonder problemen) en heb het idee dat ik nog niet op een kwart ben van wat ik zou moeten weten :roll:
Ben veel aan het lezen en proberen;) Nee weet nog niet alles, maar we kunnen wel vergelijken, betreft de instellingen.
En ik heb nog niet veel verander tov fabriek instelling.
Alleen bank B gebruikt voor DX instellingen.

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Bericht door dutchNNphoto » do dec 05 2013 8:41 am

Beste Lezers,

ik heb ondertussen een bericht naar DannySan gestuurd om te kijken of ik de foto's op het forum kan krijgen.
@ Marten auto ISO maakte geen verschil.
@ Kroontje dank voor je aanbod, ff kijken wat de foto's op het forum opleveren
@ iedereen: ik zag net dat de doornummering van mijn foto's aan staat. Ik had mijn camera zo ingesteld dat iedere keer dat ik een kaartje plaatste, of ik het kaartje formatteerde, de nummering weer op 1 begint. Dit is dus veranderd. Weet niet waar het inzit maar ben bang dat de fabrieksinstelling terugzetten steeds meer onontkoombaar is :| :x :( :( :( :( :(

Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 05 2013 8:54 am

Ik heb je bericht ontvangen Nico, ik zal ze straks plaatsen.
Dat doornummeren is een simpele menu-instelling die je weer kunt aanpassen, dat zit in je instelling in menu-deel "D" en dan optie "5".
Opeenvolgende nummering heet dit (pagina 294 van je handleiding).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 05 2013 9:16 am

Hierbij 4 foto's die ik van Nico heb ontvangen; heb ze even door ViewNX gegooid zodat ze het juiste formaat hebben dat 'ie de exif blijft weergeven.
En nu eens 'puzzelen' of we het kunnen vinden.

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do dec 05 2013 9:26 am

Ik ben bang dat de D800 te hoog gegrepen is.
Eerst de basisprincipes van de fotografie onder de knie zien te krijgen.

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Bericht door dutchNNphoto » do dec 05 2013 10:12 am

@DannySan Dank voor het plaatsen. Dat van die doornummering was geen probleem, is volgens mij een fabrieksinstelling dus was al gewijzigd, nu dus een kwestie van terugzetten.
@ Marten, was aan het wachten op de D400, die kwam niet en D800 was voor mij het logische gevolg. Had wel graag willen weten waarom je reactie zo is. Er zit meer achter het hoe en waarom. Bovendien zocht ik niet naar kritiek maar een oplossing van het probleem dat ik heb met de camera

Voor iedereen met een oplossing of ideeën, GRAAG
Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do dec 05 2013 10:38 am

DannySan schreef:Hierbij 4 foto's die ik van Nico heb ontvangen; heb ze even door ViewNX gegooid zodat ze het juiste formaat hebben dat 'ie de exif blijft weergeven.
En nu eens 'puzzelen' of we het kunnen vinden.
Nou dat is geen puzzel hoor Danny
Bij foto 1 staat er compensatie op +2 en foto 2 op -1......foto 3 -2 en 4 op 0 en dat klopt redelijk gezien de fotos

Niet zo gek dat het niet meer klopt. moet wel aan de goede knopjes draaien natuurlijk.
Daarom vroegen we om foto's................... nu is het binnen 1 min opgelost.
Overigens is het ook knap dat je 4 foto's op M maakt met bijna totaal andere waardes die dan ook nog eens niet logisch zijn. Probeer eerst eens op 1 waarde te schieten en dat goed te krijgen voordat je de instellingen gaat veranderen. :wink:
Laatst gewijzigd door plincky op do dec 05 2013 10:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do dec 05 2013 10:52 am

dutchNNphoto schreef:@ Marten, was aan het wachten op de D400, die kwam niet en D800 was voor mij het logische gevolg. Had wel graag willen weten waarom je reactie zo is.
Beste Nico, zie mijn reactie als goed bedoeld.

Je vraagt naar de achtergrond van mijn opmerking. Bij deze.
Bij de getoonde foto's zie ik heel veel fouten. Dat zijn beginnersfouten.
foto 1: totaal overbelicht. Bovendien 1/15 sec op een brandpuntsafstand van 78 mm. Sluitertijd is veel te lang.
foto 2: belichtingsdriehoekje is ok, maar de compositie is zeer matig
foto 3: onderbelicht. ISO 1000 met 1/500 sec. Waarom die hoge ISO?
foto 4: ISO, tijd en diafragma zijn in verhouding, maar de foto is onscherp.

Bij de slecht belichte foto's blijkt de belichtingscompensatie de oorzaak. Vermoedelijk was je je niet bewust van deze instellingen.

Dat heeft allemaal niets met je vraagstelling in dit topic te maken, maar zegt wel veel over de mate waarin je de camera beheerst. Dat je lang worstelt met de menustructuur en de instellingen ligt in het verlengde daarvan. Zo lees ik bijvoorbeeld dat je niet weet wat een reset inhoudt, wat er wel en wat er niet wordt teruggezet.
Allemaal niet erg, maar een D800 is een gecompliceerde camera, die wel heel lastig te bedienen wordt als je tegen bovenstaande punten aanloopt.

Vandaar mijn goed bedoelde opmerking. Als je er niets aan hebt dan spijt mij dat.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do dec 05 2013 11:06 am

Wellicht moeten we het verplichten dat als iemand een probleem plaatst er een voorbeeld bij moet doen. (indien mogelijk.)
niet de eerste keer dat er 3 bladen met berichten word geplaatst met eventuele. oplossingen en dat na plaatsing van een foto het meteen duidelijk is dat het totaal ergens anders ligt dan TS denkt. (dit is wellicht niet de goede plaats om te posten en wellicht niet haalbaar maar is maar een idee.)

overigens ben ik het helemaal met Marten zijn bericht eens, goed verwoord.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 05 2013 11:18 am

Inderdaad duidelijke uitleg Marten en ook Plincky; de D800 is - wat ik zie en begrijp - een dijk van een camera. Daar zit meer in dan ik op deze foto's kan zien.
Wellicht inderdaad terug naar een fabrieks-reset; de instelingen 'juist' (de D800 heeft nogal wat mogelijkheden hóe je fotografeert) en dan een nieuwe poging?

@Plincky: ik weet niet of 'verplichten' gaat werken, maar het was wel dat ik daarop 'aandrong' anders houdt het voor mij op een gegeven ogenblik qua 'gissen' wel op.
Ik weet dat ik geen D800 heb, maar met plaatje inclusief exif-info kan ik - ondertussen - al wel wat.

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Bericht door dutchNNphoto » do dec 05 2013 11:25 am

@ Marten: misschien dat ik wat te snel in emotie een reactie gaf, daarvoor excuses. Punt van de onevenwichtige belichting is wat mij betreft gelegen in het feit dat wanneer ik de M-stand gebruik, ik ervan uit ga/ging dat de waarde die ik ingaf bleef staan. Uit de exif kun je lezen dat de sluitertijd veranderd (iso ook maar die stond op automatisch, geeft overigens het zelfde probleem met een ingestelde iso). Ik had dit voorheen niet.

@ Plincky: ik had in een tijdschrift gelezen over concertfotografie (daar heb ik afgelopen weekend dit probleem geconstateerd) dat je sluitertijd op 1/80 of 1/100 in te stellen, diafragma zo'n klein mogelijk getal (ik gebruik de 24-120mm F4) en stelde in op f4.5 en dat je flitser de beweging zou 'bevriezen'. Wel moest je je flitser wat minder licht laten geven zodat het omgevingslicht mee zou doen in je foto. Ik heb foto's van optredens (ok niet allemaal even goed maar ook platen waar ik, als goedwillend amateur trots op ben, zie http://www.dutchnnphoto.nl/pages/fotova ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;) die wel naar mijn zin zijn en genomen zoals ik hiervoor heb beschreven. Maar daar had ik dus niet het probleem van veranderende sluitertijden. Het veranderen van belichtingscompensatie was in dit geval kijken of ik de overbelichting eruit kon halen. En de waardes die je leest zijn in de flitser gemaakt volgends mij, de camera heb ik hierbij ongemoeid gelaten.

Misschien iets anders wat de oorzaak kan zijn van het veranderen van M-waardes?

Mvg
Nico

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » do dec 05 2013 11:41 am

Heb je per ongeluk bracketing aanstaan?

Kenro

Bericht door Kenro » do dec 05 2013 12:08 pm

Hallo Nico,

Afgelopen weekend heb ik het zelfde probleem gehad met mijn d7000.
Ik ging studio foto's maken met de instellingen:
Handmatige iso(100), Handmatige witbalans, M stand met sluitertijd 125 en diafragma 5.6
Na het schieten van mijn plaatjes zag ik zowel goed belichte als over en onder belichte foto's. (net als bij jou)
Ook bij was er compensatie toegepast (door de sluitertijd aan te passen) terwijl de camera in de M stand stond.
Na heel wat uitgezoek bleek dat ik [Bracketing] aan had staan :(.
Vandaar de aanpassingen gemaakt door de camera....
Kijk eens bij jou camera of je dat misschien ook aan hebt staan..

Groeten Ed

Gesloten

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”