Foto's analoge dag Luik 24-11-2013
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Foto's analoge dag Luik 24-11-2013
Duidelijk. En nu je het zegt, schiet het mij ook wel allemaal weer te binnen, zo "fopte" ik destijds de lichtmeter ook wel. Itt digitaal doet de ISO-instelling immers niets anders dan rekenen; de ISO-instelling heeft - bij een gegeven film - immers bij analoge fotografie verder geen invloed op het beeld, dynamisch bereik of ruis.
En i.p.v. steeds zelf een stop te moeten verrekenen, kun je dat inderdaad mooi laten doen door die stop simpelweg met de ISO-instelling te verrekenen.
En i.p.v. steeds zelf een stop te moeten verrekenen, kun je dat inderdaad mooi laten doen door die stop simpelweg met de ISO-instelling te verrekenen.
- Robin
- Forumlid
Cees je moet niet je ASA op je toestel veranderen maar je sluitertijd, op de externe belichting meter verander je de ASA/ISO zoals jij aangeeftinstelling om tot de juiste belichting te komen.
Als je de ASA instelling verandert op je toestel, bijvoorbeeld halverwege het rolletje klopt het niet meer tijdens het ontwikkelen lijkt mij?
Als je de ASA instelling verandert op je toestel, bijvoorbeeld halverwege het rolletje klopt het niet meer tijdens het ontwikkelen lijkt mij?
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
- Cees
- Forumlid
Als je het filter er vanaf haalt, stel je toch gewoon de originele waarde in? Niks aan de hand.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- Robin
- Forumlid
Ja wel want je trekt aan de gevoeligheid van de film wat niet mee genomen word tijdens de ontwikkeling. Als je een film pusht dan word deze bijvoorbeeld ook dunner en je korrel word anders, hier word ester wel rekening gehouden tijdens het ontwikkelen dat de film anders belicht is. Dit is ook bij een pull down processing alleen dan spelen er weer andere factoren.Cees schreef:Als je het filter er vanaf haalt, stel je toch gewoon de originele waarde in? Niks aan de hand.
Je kan beter je sluitertijd veranderen en je film belichten als 400 Asa.
Maar Michael, John of andere fotografen kunnen daar alles over vertellen en mij corrigeren als ik het fout heb.
Greetz... Robin
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het is enkel een trucje Robin. Omdat de camera geen +/- optie heeft. Door de ISO te verlagen met een stop zorg je ervoor dat de camera denkt dat er een extra stop licht nodig is. Het resultaat is hetzelfde als dat je zelf handmatig steeds de aangegeven sluitertijd/diafragma combinatie met een stop verhoogt. Nu stel je gewoon in wat de camera denkt dat goed is. Of je belichtingsmeter.
- Cees
- Forumlid
Kijk, als je een film helemaal op die manier behandelt, maakt het niet uit. Ik weet niet wat er gebeurt als je een film halverwege weer z'n 'eigen' ASA-waarde teruggeeft, om het maar even zo te zeggen. Ik vind in ieder geval dat ik zonder veel problemen heb kunnen fotograferen met m'n FE. Heb gewoon de tip van Michael opgevolgd.
PS. Denk dat Patrick gelijk heeft.
PS. Denk dat Patrick gelijk heeft.
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- MartijnM
- Clublid
Een F3 heeft wel degelijk een '+/-' functie! Plus of min 2 stops om precies te zijn. Is echt niet voorbehouden aan een DSLR hoor...
Buy film, not megapixels...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
OK. Wel een +/- functie dan. Op analoog gebied ben ik echt totaal onderontwikkeld...
Maar het principe blijft hetzelfde natuurlijk.

Maar het principe blijft hetzelfde natuurlijk.
- Kees H
- Clublid
ook de FE kan dat 

Met vriendelijke groet,
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
@Robin: de ISO-instelling op de camera doet niets met de film zelf, die geldt alleen als parameter voor de berekeningen van de lichtmeter. De andere parameters zijn de gekozen sluitertijd, gekozen diafragma en de hoeveelheid licht die de lichtmeter waarneemt. Vergelijk het maar eens met wat je Sekonic doet, als je de ISO-instelling aanpast bij gelijk licht.
Ben je niet in de war met het ontwikkelproces? Daar kun je ISO pushen door langer te ontwikkelen dan de tijd die hoort bij het ISO-getal voor de film, in het geval je op de camera een hogere ISO hebt ingesteld dan de waarde van de film (waardoor je opnamen onderbelicht zijn). Andersom kun je compenseren voor overbelichting door korter te ontwikkelen, indien je de ISO op je camera lager hebt ingesteld dan de ISO-waarde van de film (ISO "pullen").
Je kunt bij gebruik van filters de belichtingsmeter straffeloos "foppen" om goede uitkomsten te krijgen, door de ISO-instelling van de camera met hetzelfde aantal stops te verschuiven als het lichtverlies (in stops) van je filter. Makkelijk gezegd: lichtverlies 1 stop = ISO 1 stop omlaag.
Als je camera beschikt over belichtingscompensatie, dan is dat natuurlijk ook een optie. Is misschien wel veiliger, omdat de instelling voor belichtingscompensatie doorgaans meer opvalt dan de ISO-instelling.
Ben je niet in de war met het ontwikkelproces? Daar kun je ISO pushen door langer te ontwikkelen dan de tijd die hoort bij het ISO-getal voor de film, in het geval je op de camera een hogere ISO hebt ingesteld dan de waarde van de film (waardoor je opnamen onderbelicht zijn). Andersom kun je compenseren voor overbelichting door korter te ontwikkelen, indien je de ISO op je camera lager hebt ingesteld dan de ISO-waarde van de film (ISO "pullen").
Je kunt bij gebruik van filters de belichtingsmeter straffeloos "foppen" om goede uitkomsten te krijgen, door de ISO-instelling van de camera met hetzelfde aantal stops te verschuiven als het lichtverlies (in stops) van je filter. Makkelijk gezegd: lichtverlies 1 stop = ISO 1 stop omlaag.
Als je camera beschikt over belichtingscompensatie, dan is dat natuurlijk ook een optie. Is misschien wel veiliger, omdat de instelling voor belichtingscompensatie doorgaans meer opvalt dan de ISO-instelling.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Nou, hèhè, eindelijk mijzelf tijd gegund voor scannen en processen van mijn resultaten uit Luik. De foto's met de F3 zijn allemaal aan de donkere kant, omdat ik vergeten was de belichting een stop te corrigeren voor het geelfilter. Zit dus nog wel wat werk aan. De foto's met de F100 zijn direct vanaf negatief beter, omdat ik daarbij geen filter had ingezet. Daarom dus ook een eerste serie van platen met de F100:

1. Eh, ja... Daarheen!

2. John neemt zijn dame op de korrel

3. Verliefd!

4. Even kijken...
Foto's gemaakt met Nikon F100, Nikkor AF-S 50 F/1.4G, Kodak Tri-X 400 en negatieven gescanned met mijn Epson V500.

1. Eh, ja... Daarheen!

2. John neemt zijn dame op de korrel

3. Verliefd!

4. Even kijken...
Foto's gemaakt met Nikon F100, Nikkor AF-S 50 F/1.4G, Kodak Tri-X 400 en negatieven gescanned met mijn Epson V500.
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Leuk, eindelijk weer wat nieuw materiaal.
Mooie foto's Edwin, smaakt naar meer.
Gr. John.
Mooie foto's Edwin, smaakt naar meer.
Gr. John.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
- reneo57
- Clublid
- Contacteer: