In zijn algemeenheid kan men stellen, dat bij het 'upgraden' van DX (bijv. D7000) naar FX (bijv. D610) de kwaliteit van een foto toeneemt door de hogere kwaliteit sensor en hogere aantal MP. (Toch?)
Nu is mijn vraag: als je hoofdzakelijk in JPEG fotografeert, is dat dan ook zo?
Ga je er veel op vooruit of niet zoveel? Gr, John.
JEPG's met D600/ 610
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: JEPG's met D600/ 610
Kort gezegd ja.
Als je de resolutie buiten beschouwing laat (die benut je niet volledig met jpeg, maar is zeker merkbaar) heb je ook nog het betere dynamisch bereik van de grotere jongens. Dat zie je ook in jpg's terug.
Het is niet zo dat je ineens goede foto's gaat maken als dat eerst niet lukte, natuurlijk...
Als je de resolutie buiten beschouwing laat (die benut je niet volledig met jpeg, maar is zeker merkbaar) heb je ook nog het betere dynamisch bereik van de grotere jongens. Dat zie je ook in jpg's terug.
Het is niet zo dat je ineens goede foto's gaat maken als dat eerst niet lukte, natuurlijk...
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Door te upgraden van JPG naar RAW, kun je in een aantal gevallen ook aan 'kwaliteit' winnen.jvdme schreef:In zijn algemeenheid kan men stellen, dat bij het 'upgraden' van DX (bijv. D7000) naar FX (bijv. D610) de kwaliteit van een foto toeneemt door de hogere kwaliteit sensor en hogere aantal MP. (Toch?)
Nu is mijn vraag: als je hoofdzakelijk in JPEG fotografeert, is dat dan ook zo?
Ga je er veel op vooruit of niet zoveel? Gr, John.
Zelf gebruik ik Lightroom, natuurlijk kost dit ook wat.
Maar volgens mij is het overschakelen van JPG naar RAW meer kosteneffectief dan over schakelen naar FX en dan doorgaan met JPG.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
OK, bedankt, dit zijn nuttige tips. John.